Stan W Geplaatst: 9 september 2022 Geplaatst: 9 september 2022 (aangepast) Eerste oogst van ruim 4100 gram verwerkt tot moestuintomatensoep. De pittige variant, heb er ook wat pepers uit de tuin in verwerkt. Geen water, boullion of andere niet van de moestuin afkomstige ingrediënten toegevoegd. Smaakte heerlijk! 9 september 2022 aangepast door Stan W 8 Quote
HuubvG Geplaatst: 9 september 2022 Geplaatst: 9 september 2022 Laat ik nou ditmaal maar één soort hebben. De Roma's deden het vorig jaar zo slecht met slechts een enkele vrucht aan heel weelderige planten, vandaar dat ik die nu extra aandacht heb gegeven. Met succes. Nu is een deel van de oogst al gedroogd, de rest hangt nog aan de planten, bijna op kleur, maar nog niet genoeg. Vraag ik me af of de rest wel goed gaat drogen, nu het heel ander weer is. Gaan ze niet rotten als ze zo lang liggen? Wel gezouten en onderdak in de kas. Anders moet ik ze verder in de oven gaan drogen, Quote
Lia56 Geplaatst: 9 september 2022 Geplaatst: 9 september 2022 Wat heerlijk als je zoveel tomaten hebt!! Soep is altijd lekker.. 1 Quote
Stan W Geplaatst: 9 september 2022 Geplaatst: 9 september 2022 (aangepast) Allemaal te danken aan de 12 planten welke ik in juni van mijn moestuinbuurman gekregen heb. Anders had ik dit jaar 0 tomaten. Afgelopen weer ongeveer 3kg geoogst denk ik, nog niet gewogen. Vandaag eens even kijken of er opnieuw rijpe tomaten tussen hangen zolang het droog blijft. Zo stonden ze er afgelopen zondag bij: 9 september 2022 aangepast door Stan W 5 Quote
Lia56 Geplaatst: 9 september 2022 Geplaatst: 9 september 2022 Wat een ruimte,,, daar zullen ze ook heel blij mee zijn! Quote
Stan W Geplaatst: 9 september 2022 Geplaatst: 9 september 2022 Dat zeker! Alleen met mijn beperkte watergift waren ze soms iets minder blij. Verder is dit het enige deel van mijn tweede kavel op de tuinvereniging die er fatsoenlijk bij ligt. De rest van de 100m2 bestaat volledig uit vingergras en hanenpoot, met kweek. Daar heb ik afgelopen zomer door persoonlijke omstandigheden helaas niet de tijd voor gehad. Quote
acpronk Geplaatst: 9 september 2022 Geplaatst: 9 september 2022 Ik heb ook voor het eerst de gistmethode geprobeerd. Ik had 3 (deels) rotte tomaten, eentje door zonnebrand en 2 andere door beschadiging, ze lagen er al een (kleine?) week.Eerst had ik ze geplet tussen karton en daarna de zaden er tussen uit gevist. Was wel een tijdrovend karweitje.Daarna begon het donker te worden, had ik het restant plus nog een tomaat in een 1,25L kan gedaan met 1L water en 4 dagen laten staan. Buiten in de zon. Gewoon met schil. Het begon wel af te breken, maar nog geen schimmel of gist ofzo. Beetje schudden en de zaden gingen naar beneden. 80% van het water gewoon uitgieten, zaden blijven onder. Weer vullen tot een liter water. Na 4-5 keer heb je vrijwel alleen zaden over. Dan het restant water weggieten, en je houdt de zaden over. Deze liggen nu te drogen.Veel makkelijker en sneller dan de zaden uit de tomaten vissen.Kiemkracht weet ik ook volgend jaar pas, maar ik ga ze wel mengen met de andere zaden.. (zelfde ras) 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
redzebra Geplaatst: 10 september 2022 Geplaatst: 10 september 2022 (aangepast) Ik gebruik ook de gistmethode, langs de andere kant heb ik ook indertijd een aantal zaden gewoon uitgelegd op keukenpapier, buiten het feit dat die eraan plakken en je wat resten van het papier hebt gaven die na 12 jaar ook vol kiemkracht. Lijkt me dus eerder zaadafhankelijk en ik verwacht dat @henkg niet veel verschil gaat zien in zijn zaailingen, misschien op langer termijn + 10 jaar. De reden dat ik nu de gistmethode gebruik, je krijgt mooi uitziend zaad en slecht wordt uitgeselecteerd maar of die uiteindelijk beter kiemt laat ik in het midden. En voor het voortijdig kiemen, dat doen ze niet tenzij blootgesteld aan lucht, in de gistmethode moeten je zaden onder blijven staan; 10 september 2022 aangepast door redzebra 2 Quote
fre3ke Geplaatst: 11 september 2022 Geplaatst: 11 september 2022 Ik was een paar dagen weg, er viel 50 mm, en veel tomaten zijn gesprongen. 😁 Er is verder een constructie ingestort en een plant afgebroken, dus ik denk dat er een stortbui is geweest. Mountain Magic blijkt erg vatbaar voor springen. Alles wat een beetje begon te kleuren heeft barsten. Ik laat ze toch maar hangen. Komt er een litteken op en rijpen ze goed verder als het nu droog blijft? En mijn nieuwe favoriet is Lucky Tiger, die ik van @Lsjr33 heb gekregen, dank! Steeds als een vrucht rijp is kan ik me niet even beheersen om de zaden eruit te halen na de eerste hap. Ik heb in het begin wel wat zaden gewonnen, maar weinig. 1 Quote
Swa Geplaatst: 11 september 2022 Geplaatst: 11 september 2022 Ik zoek minstens twee tomaten soorten om uit te planten in een open veld zonder ondersteuning. Dus soorten die geen stokje, draadje of iets anders nodig hebben om aan vast gemaakt te worden. Deze tomaten zullen verwerkt worden tot saus, bijgevolg liever geen kleine soorten omdat deze zoveel meer werk vragen bij het plukken en klaarmaken. Smaak krijgt zwaar de voorkeur bovenop volume. Wie wilt me iets aanraden? Quote
Mai Pensato Geplaatst: 11 september 2022 Geplaatst: 11 september 2022 Hier nog steeds heel veel rijpe tomaten. zoals al eerder gemeld heb ik planten die 15 tot zelfs 20 trossen gegeven hebben (aan 1 stam). Dit gaat nu wel snel minder worden. Niet alleen is de zetting tijdens de hete zomerdagen minder goed geweest, ook zijn mijn tomatenplanten dit jaar ten prooi gevallen aan de tomatenmineermot (Tuta absoluta). Dit is behoorlijk uit de hand gelopen, aan sommige planten zit geen groen blad meer zoals op de foto's te zien is. Er is zelfs wat aantasting op sommige tomaten bij het kroontje. Ik pluk altijd veel blad vanaf augustus maar nu extra veel. Dit heb ik nog nooit eerder gehad.. Ik hoop maar op een strenge winter anders moet ik begin volgend jaar toch maar eens mijn kas ontsmetten. Iemand hier op het forum die hier al eens mee te maken gehad heeft ? Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Lia56 Geplaatst: 12 september 2022 Geplaatst: 12 september 2022 Jeetje... wat een boel tomaten zeg... wat maak jij er allemaal van? Ik ben na de sambal, tomatensaus/sap, tomatensoep en chilisaus een beetje "uitgekookt.". Quote
redzebra Geplaatst: 12 september 2022 Geplaatst: 12 september 2022 @Mai Pensato, hier gelukkig nog geen last van gehad, of toch niet in die mate dat het me opgevallen is. Maar ik ga nu extra opletten na het lezen van jouw bericht, ik heb me wat ingelezen, voor zover ik zie, geïntroduceerd in Spanje in 2006 en was er tot 2014 geen sprake van in de Lage Landen en dacht men dat ze ons klimaat (winter) niet zouden overleven, maar een volwassen kan blijkbaar +27 dagen 0 graden aan en kortelings -16 verdragen. Met 12 generaties per jaar kunnen ze zich echt snel verspreiden. Ze kunnen ook in de grond verpoppen dat maakt het nog wat erger. Quote
Mai Pensato Geplaatst: 12 september 2022 Geplaatst: 12 september 2022 6 uren geleden, Lia56 zei: wat maak jij er allemaal van? We eten zelf veel tomaten: soep, in heel veel varianten salades, in de pasta en andere gerechten. Maar ze vinden ook herl gretig aftrek bij familie en vrienden. We kunnen die echt niet allemaal zelf op. 1 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Marinke Geplaatst: 12 september 2022 Geplaatst: 12 september 2022 Wat een prachtige oogst Mai Pensato! Je zou zelfs nog aan de voedselbank kunnen doneren. Wel balen hoor van die tomatenmineermot, nog nooit van gehoord maar wel een potentieel gevaar met het veranderende klimaat. Quote
Mellie Geplaatst: 15 september 2022 Geplaatst: 15 september 2022 Jeetje... wat een boel tomaten zeg... wat maak jij er allemaal van? Ik ben na de sambal, tomatensaus/sap, tomatensoep en chilisaus een beetje "uitgekookt.".Wat je nog kunt doen is gewoon in blokjes invriezen. Een zomertomaat is zo veel lekkerder in je gerechten. Dus alles waar je een blik tomaten bij zou doen, kun je ipv een zakje tomaat uit de vriezer gebruiken. Ik heb nu een lade vol om straks mijn gerechten een vleugje zomer mee te geven. Ik heb gisteren de eerste azoychka tomaat geoogst. Een Russische biefstuk heirloom. In eerste instantie had ik 5 van azoychka geplant, maar toen werd ik nerveus omdat die licht citroenig zou smaken. Toen 4 verwijderd en een paar dieven geplant van andere tomaten.Die van gisteren waren behoorlijk overrijp, maar echt heerlijk van smaak. Proefde totaal geen citroen. Nu een geplukt die niet overrijp is. Die is geel ipv abrikooskleurig. Net een andere tomaat zo Smaak is inderdaad erg citroenig! Aaah, zo komisch. Wel eentje voor herhaling vatbaar. Heel apart en ik vind haar een plaatje als ze overrijp is. Normaal gerijpt trouwens ook, maar die kleur is toch beduidend minder. Smaak vind ik wel goed genoeg voor erbij. 2 Quote
Lia56 Geplaatst: 15 september 2022 Geplaatst: 15 september 2022 @Mellie Ziet er prachtig uit! 1 Quote
acpronk Geplaatst: 15 september 2022 Geplaatst: 15 september 2022 Sommige tomaten zijn heel raar. In de zomer gaf de Cherokee lime stripe heel weinig tomaten, de vruchtzetting was niet goed (net als van andere vleestomaten overigens), dus 1-2 tomaten per tros. Nu in de herfst wordt bijna elk bloemetje een vrucht!😵💫 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
mdubbelm Geplaatst: 15 september 2022 Geplaatst: 15 september 2022 we komen niet om in de oogst, maar toch een prettige hoeveelheid na de vakantie. Er hangt nog eea wat nog moet rijpen, ook buiten. Dus hopelijk wordt het nietcalbte nat de komende weken. 3 Quote
FruitLent Geplaatst: 17 september 2022 Geplaatst: 17 september 2022 Het zal geen verassing zijn dat door de extreem warme en droge zomer de tomaten het in onze buitenproef dit jaar heel goed doen ! Het hoofddoel van de proef was echter het testen van allerlei rassen en selecties op Phytophthora-resistentie. De proef omvat dit jaar omvat 54 planten met in totaal 44 rassen/selecties. Deze 44 rassen/selecties omvatten: - vatbare rassen (als referentie) - bestaande commerciële rassen (zoals Mountain Magic) - nieuwe commerciële rassen (zoals Paoline en Gourmandsun) - eigen test-hybriden - eigen inteeltlijnen - test-hybriden van Roland De proef dreigt te mislukken omdat er nog geen Phytophthora in zit ! Daarom deze week bij een landbouwkundig proefbedrijf levend materiaal van de nieuwe EU36 en EU37 Phytophthora-stammen opgehaald. De levende sporen vervolgens opgelost in water en de planten op 15 september jongstleden rond 21:00 uur aan alle kanten flink nat gespoten met de sporenoplossing. De nieuwe EU36 en EU37 stammen staan bekend als zeer virulent op aardappelen. Ik ken niet de virulentie van deze stammen op tomaat. We gaan echter de komende dagen vaststellen of de behandeling heeft geholpen...... Ik geef toe: als "tuinder" voelt het toch wel erg raar om gezonde planten bewust ziek te spuiten. Maar als "veredelaar" weet ik dat dit het enige juiste is, want anders gaat er in feite één jaar onderzoek verloren.... (gelukkig zitten er geen andere moestuinen in de buurt die last kunnen hebben van deze actie) 8 Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
Mellie Geplaatst: 17 september 2022 Geplaatst: 17 september 2022 Heel interessant @fruitlent benieuwd hoe snel het gaat werken! Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 17 september 2022 Geplaatst: 17 september 2022 @FruitLent wauw over moedig gesproken, alles voor de wetenschap maar wat zou dat pijn in het hart doen zeg. Quote
Mellie Geplaatst: 17 september 2022 Geplaatst: 17 september 2022 Ach welnee. Snotweer komt er aan. Het is met of zonder pytho toch wel snel afgelopen. Het heeft hier op di na, elke dag geregend. Echt herfst. Dat houdt geen tomaat vol. Quote
Marinke Geplaatst: 17 september 2022 Geplaatst: 17 september 2022 Dat voelt inderdaad een beetje tegennatuurlijk om te doen @FruitLent, maar voor het onderzoek wel noodzakelijk Quote
Mellie Geplaatst: 19 september 2022 Geplaatst: 19 september 2022 Ik heb net tomaten geplukt en ben blij met wat er nog van afkomt. Ik zal wel verwend zijn, want stak net een paar tomaten in mijn mond. Veel te koud. Dat smaakt toch beduidend minder naar zomer zo’n koude tomaat! Zucht. Het is echt over met die warme dagen. Gelukkig smaken de tomaten heerlijk als ze binnen op temperatuur zijn gekomen. Ik had het niet verwacht, maar denk dat white tomasol een blijvertje is. Ow ja en Aurora wil ik volgend jaar ook weer. 5 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.