Mai Pensato Geplaatst: 6 april 2022 Geplaatst: 6 april 2022 Maandag gaan mijn tomatenplanten de kas in. Het zijn er teveel en ze worden te groot. Mocht de temp 's nachts onder de 5 gradennzakken dan verwarm ik wat bij met een elektrische kachel. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Waaslander Geplaatst: 6 april 2022 Geplaatst: 6 april 2022 10 uren geleden, Arja zei: Wat is wijsheid? Bloemen verwijderen, of gewoon laten gaan? Iig grotere pot? Voeding? Waarom zou je bloemen verwijderen dat plant meer energie steek in zijn ontwikkeling en oogst van eerste rijpe tomaatjes verlaat Hier ook kleine struiktomaten gezaaid erg vroeg juist om al voor de oogst van de latere gezaaide grotere planten van de tomaten al af en toe een snoeptomaatje te hebben van eigen oogst . Ik zou eerder zeggen na het weekend in grotere pot en in serre na het weekend min temperatuur voor volgende 14 dagen min een 8°c Wat was u doel om deze zo vroeg te zaaien ? Quote
Arja Geplaatst: 6 april 2022 Geplaatst: 6 april 2022 Ik wist niet of het de plant misschien goed zou doen om eerst sterker te groeien en dan pas vrucht te laten dragen. Ze gaan sowieso binnenkort in een grotere pot. En bij niet te koud weer kunnen ze overdag buiten. Ik heb geen kas/serre. De bloemen laat ik dus zitten. Doel van vroeg zaaien was een vroeger of langer seizoen, kleinere planten kan ik immers in huis houden tot de ijsheiligen. Quote
Waaslander Geplaatst: 7 april 2022 Geplaatst: 7 april 2022 De grotere soorten van plant ging tot zondag middag goed elke dag keren op vensterbank gelegen op het oosten . Zijn redelijk compacte staan in ronde potjes van 8cm . Dan van zondag middag tot gisteren middag niet kunnen keren door afwezigheid . en planten lagen bijna plat niet slap maar dat ze zo danig naar de zon (licht) gegroeid waren . Er stonden ook 16 poten van 4 liter binnen 6 soorten kleine struik tomaten en venus zou kleine plantjes moeten zijn en bij mijn broer zijn ondertussen al 5 jarige plant of meer is ook een kleine plant oogst je daar zaden van ook in lente om zeker geen kruisbestuiving te hebben krijg je telkens grote planten er uit . En als 8 ste soort in de 4 liter potten taxi een grote struiktomaat . Dit omdat ik ooit eens op een open tuindag van Velt deze was tegengekomen iemand die ze vroeg zaaide en in serre plante en daarna de op de normaal gezaaide tijdstip tomaten er rond planten werden deze groter gingen de taxi er van tussen .Om zo wat vroege tomaten te hebben en met dit doel is de taxi hier ook gezaaid . En lijkt te gaan lukken eerste en voorlopig enige vrucht nog is toch al meer dan 1cm diameter . Maar dus de venus is hoger van plant . 16 potten van 4liter is dus 8soorten telkens 2 planten . Alles dan gisteren namiddag in serre geplaatst op kweektafel . Alle planten zijn mooi aan het recht komen. Volgens mij iets trager dan in vensterbank omdat kant waar ze van weg moeten groeien ook voldoende licht is. Deze nacht min temperatuur een 8 graden geweest . Vermoed dat ik ze zaterdag middag terug ga verhuizen tot maandag 2koude nachten en dan hopelijk definitief naar de serre . Meteen ook maar eens juist geregistreerde wat we staan hebben 54 soorten waarvan telkens 1 of 2 planten . In het totaal 99 planten Zal eens foto nemen en plaatsen .dit zeg ten slotte veel meer . Quote
Roland Geplaatst: 9 april 2022 Geplaatst: 9 april 2022 Mijn zaailijst 2022. Voornamelijk vergelijken van phytophthora resistente rassen onderling en met een aantal zaadvaste rassen. In de kas: Black krim Brandywine Sudduth Brandywine Yellow Brandywine Black Brandywine Red Brandywine Landis Vally Strain Brandywine Cowlicks Black Beauty Glacial Zebra Xanadu green goddess Sungreen 4029 (extreem zoet) Dwarf Sweet Sue (zaden nog onderweg) Cherokee Purple (zaden nog onderweg en eigenlijk geen ruimte meer in de kas) De Brandywine rassen zouden een van de lekkerste vleesrassen uit de USA zijn. Buitenteelt zonder afdak: Purple Zebra F1 (h2 en ph3 heterozygoot) Celano F1 West Virginia 17A (ph2 en ph3 homozygoot) F1 Sungreen 4029 x WV 17A Koralik (ph2 homozygoot) + Diverse kruisingen uit koralik Sunviva (ph3 homozygoot) + Diverse kruisingen uit Sunviva Nog een paar eigen kruisingen uit 2021. Galahad F3 (50+25 stuks) (ph2 en ph3 homozygoot) Skyreacher (test voor buitenteelt) Het zijn totaal een 130 planten. Skyreacher zou volgens de ontwikkelaar/kweker homozygoot zijn voor zowel ph2 als ph3. Echter blijkt uit Nederlandse testresultaten dan zijn ouder Skykomish waarschijnlijk geen ph3 bezit (terwijl de ontwikkelaar ook bij dit ras beweerd dat deze homozygoot is voor ph2 en ph3). Hierom heeft Skyreacher dit ph3 gen waarschijnlijk niet geërfd. We gaan zien hoe goed hij zich kan houden in de buitenteelt. 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 9 april 2022 Geplaatst: 9 april 2022 Het wordt tijd dat de tomatenplanten de kas in gaan. Maar nu nog even niet, nog 2 koude nachten. Dit jaar ga ik 22 verschillende soorten kweken: van bestomaatjes van een paar gram (Tomberry gele en rode) tot een vleestomaat die wel 1 kg kan halen (Gigantomo). Daarnaast nog snoep, cherry en mini pruim tomaatjes in diverse kleuren, cocktail, coeur de Boeuf, Marzano. De 17 grootste staan in de vensterbank bij een licht raam, ze kijken mooi uit op de tuin en de kas 😊. De kleinere staan nog in de propagator onder led-licht. 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Flup Geplaatst: 9 april 2022 Geplaatst: 9 april 2022 Mijn tweede lichting kiemde nauwelijk, dus hoppa ronde 3 gezaaid. Dit keer geen oude zaden, maar zaden van vorig jaar; Silbertanne, Noir Russe en Oxheart. Kiemen veel te goed, want ik heb er helemaal geen plek voor. En dan te bedenken dat ik nog heel veel binnenshuis wil voorzaaien. Een uitdaging! 1 Quote
Karietje Geplaatst: 10 april 2022 Geplaatst: 10 april 2022 Ik ben aan het oriënteren hoe ik mijn kas ga inrichten, maar... Hoe ver zetten jullie tomaten uit elkaar eigenlijk? Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Jorieke123 Geplaatst: 10 april 2022 Geplaatst: 10 april 2022 @Arja ik zaai en zet elk jaar Ida Gold, lekker vroeg zodat ik al op tijd een tomaatje kan eten. De overige soorten zaai ik een stuk later (9 dagen geleden om precies te zijn). Ik laat de bloemen zitten en verpot de planten in huis nog eens naar een pot van +/- een liter. Ik tik tegen de planten om te zorgen dat de bloemetjes ook echt bestoven zijn en soms hangt er in de vensterbank dan al een beginnend tomaatje aan. Gaat al jaren goed. 1 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Goldfish Geplaatst: 10 april 2022 Auteur Geplaatst: 10 april 2022 Schouderklopje voor mijzelf: ik ga de laatste weken tot de IJsheiligen in met 89 tomatenzaailingen (waarvan nog een deel naar de MTFD gaat) ipv van ruim 150 zoals vorig jaar! Het voornemen om met niet meer dan 100 potjes te gaan slepen om af te harden is dus gehaald. Of zou ik toch nog...... wat van die phytoresistente rassen zaaien die ik via een ruil binnenkreeg vorige week.... Quote
Flup Geplaatst: 10 april 2022 Geplaatst: 10 april 2022 @Goldfish 89 is veel minder dan 100 en natuurlijk moet je wel een mooi even getal aan zaailingen hebben. Gezien de stand van de maan en de natuurlijke algoritmes moeten er dus eigenlijk nog minstens 11 tomatenplantjes bij. Kortom, er zit niet anders op dan toch nog wat phytoresistente rassen te zaaien. 🙃 3 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 10 april 2022 Geplaatst: 10 april 2022 6 uren geleden, Karietje zei: Ik ben aan het oriënteren hoe ik mijn kas ga inrichten, maar... Hoe ver zetten jullie tomaten uit elkaar eigenlijk? Vaak wordt geadviseerd ze op 50 cm te zetten in de rij en de rijen 80 cm uit elkaar (dan staan er ongeveer 2,5 plant per m2). Zelf zet ik ze dichter bij elkaar ongeveer 35 cm en dat gaat ook prima in mijn situatie (kas, teelt op steenwolmatten = generatiever en voldoende blad plukken). Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Oudholland Geplaatst: 10 april 2022 Geplaatst: 10 april 2022 Normaal zaai ik de tomaten veel eerder, maar door omstandigheden is het er nog niet van gekomen. Heeft het nog zin om nu tomaten te zaaien of moet ik mezelf er bij neerleggen dat ik planten moet zoeken/kopen? Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
Mai Pensato Geplaatst: 10 april 2022 Geplaatst: 10 april 2022 @Oudholland kweek je de tomaten buiten of in de kas? Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Roland Geplaatst: 10 april 2022 Geplaatst: 10 april 2022 1 uur terug, Oudholland zei: Normaal zaai ik de tomaten veel eerder, maar door omstandigheden is het er nog niet van gekomen. Heeft het nog zin om nu tomaten te zaaien of moet ik mezelf er bij neerleggen dat ik planten moet zoeken/kopen? kan nog prima. Eigenlijk zou je niet voor 1 april moeten zaaien. 1 Quote
Oudholland Geplaatst: 11 april 2022 Geplaatst: 11 april 2022 11 uren geleden, Mai Pensato zei: @Oudholland kweek je de tomaten buiten of in de kas? In de kas (3 x 6 meter). Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
Pomodori Geplaatst: 11 april 2022 Geplaatst: 11 april 2022 Ik heb de tomaten vandaag in de kas gezet, op planken +- meter boven de grond. De temperatuur zou de komende nachten niet onder de 8 a 9 graden moeten komen. Ze staan nu lekker in het zonnetje mooi te wezen. Quote
Mai Pensato Geplaatst: 11 april 2022 Geplaatst: 11 april 2022 7 uren geleden, Oudholland zei: In de kas (3 x 6 meter Okay. Van zaaien tot bloei duurt 7-8 weken. Van bloei tot oogst (uitgroeiduur) varieert van 7 tot 11 weken, afh van temp en type tomaat. De kleinere types hebben een kleinere uitgroeiduur dan de dikke vleestomaten. Als je nu zaait en in een kas (hogere temp) dan zul je op zijn vroegst begin aug de eerste oogst hebben. Als je planten koopt is dit zeker een maand eerder. Dus zelf zaaien kan nog wel maar je zult niet heel veel trossen kunnen oogsten Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Roland Geplaatst: 11 april 2022 Geplaatst: 11 april 2022 Uitgebreide test over het ideale zaaimoment van tomaten: Quote
redzebra Geplaatst: 11 april 2022 Geplaatst: 11 april 2022 (aangepast) Tja @Roland, het hangt er een beetje vanaf wat je wil bereiken en hoe (bv binnen/buiten teelt, extra verwarming, verlichting), als je vroeger zaait heb je gedurende een langere tijd extra warmte en veel licht nodig en bovendien moet je ook voldoende verpotten ( je kan ze niet in een klein potje laten staan of te koud zetten of te weinig licht, dan krijg je groeistilstand of opschieten en daar gaat je voordeel, het wordt dan eerder een nadeel, vele tomaten zetten ook maar vrucht bij nachttemperaturen boven de 10 graden), maar het kan dus wel succesvol met veel moeite. zie bv vorig seizoen bij @Frans , of eerdere waar hij ontzettend veel trossen haalt gedurende het seizoen per plant. Gebruik je niks van dit alles en wil je buiten telen, lijkt me 1 april ook een geschikte datum om te zaaien. edit: Dit weekend 40 plantjes geënt en + 80 verspeend, 38 weggegeven, plaats blijft een dingetje 😃, ik hou wat niet geënte aan als reserve moesten de geënte niet lukken, indien wel breng ik ze mee naar MTFD voor wie eventueel er wil. 11 april 2022 aangepast door redzebra Quote
Lsjr33 Geplaatst: 12 april 2022 Geplaatst: 12 april 2022 @fre3ke heeft het geniale idee om mijn overschot aan tomaten ook mee te nemen naar MTFD, totaal niet aan gedacht zelf. Zo vinden ze hopelijk betere plekken dan de kliko 😁 5 Quote
Mellie Geplaatst: 15 april 2022 Geplaatst: 15 april 2022 @fre3ke bofferds zijn die lui!Ik kijk mijn tomaten enorm uit de grond. De potgrond die anders is dan normaal, is mega hard. Ik snap weld at die zaden zich er niet doorheen kunnen wurmen. Houd de grond nu wat natter dan ik normal zou doen. Op hoop van zegen zeg maar… baal er wel flink can. Het is echt net beton als het droog is… heel raar. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 15 april 2022 Geplaatst: 15 april 2022 7 hours ago, Mellie said: bofferds zijn die lui! Nou, niet dus. Ik heb een paar wortels gebroken 😳. Had gisteren nog even flink water gegeven en ben vanmorgen alles gaan oppotten. Dat bleek de verkeerde volgorde, de kluitjes waren te zwaar. Ik denk dat ik er drie vermoord heb, maar ik wacht nog even af hoe ze er overmorgen bij staan. Toen ik het doorkreeg, heb ik de rest in de plugtray gelaten tot ze weer wat droger zijn. 1 Quote
Lsjr33 Geplaatst: 15 april 2022 Geplaatst: 15 april 2022 Oh no haha, je kan ze van onder uitdrukken @fre3ke Quote
fre3ke Geplaatst: 15 april 2022 Geplaatst: 15 april 2022 Ja, dat heb ik op een gegeven moment ook ontdekt😬. Maar evengoed brak er nog een kluitje, ze zijn loodzwaar van het water, dus toen ben ik gestopt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.