Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik ben nu ook een beetje in verwarring.

Toevallig ontving ik vandaag de stap-voor-stap gids Groenten, van Weknow. Daar staat dit voor buiten:

IMG_20220520_132443.thumb.jpg.81a9862e24bfabb135f56d14e851fe6d.jpg

En dit voor de kas:

IMG_20220520_132632.thumb.jpg.51eab3aa82dc642e100fb22f6a07c5ce.jpg

Ik begrijp dit zo:  Als Sonja een oud kas-komkommerras is, zijn de mannelijke bloemen niet nodig en moeten verwijderd worden want ze maken de komkommers bitter. Als Sonja een echte buitenkomkommer is, zijn de mannelijke bloemen wel nodig. Het boek noemt weliswaar alleen Gele Tros als buitenras, ik neem aan een bittervrije soort, maar dat is waarschijnlijk achterhaald (30 jaar oud boek).

Edit: in het Duits heet het 'Freilandgurke Sonja', een bittervrij buitenras. Dus ik neem aan dat de mannelijke bloemen nodig zijn. Ook in de kas. Dat Mai Pensato dan toch een vrucht heeft, begrijp ik niet.

aangepast door fre3ke
Geplaatst:

Net bezig geweest om Sonja in de nieuwe kas te zetten.

Het is een simpele kas, niet van glas.

Ik wil er 1 komkommer, 1 tomaat en 1 paprika in hebben. Dan moet het passen.

Ik ben reuze benieuwd hoe me het "kas"leven gaat bevallen.

Ik doe dus mee voor buitenteelt en kasteelt en van beide verwacht ik niet veel 

Mijn buitenkomkommers zijn meestal 20 cm....

• Like 1

Nee, @fre3ke of je mannelijke bloemen moet houden hangt af of de plant parthenocarp is of niet (vegetatief parthenocarp voor komkommers), vele komkommers zijn van nature zo, een aantal hebben echter bestuiving nodig om een (redelijke) vrucht te maken en bij die heb je mannelijke bloemen nodig. (De gele tros aangehaald in het artikel is er waarschijnlijk zo 1).  Alhoewel je zou denken van niet, komt parthenocarp in de natuur vaker voor, niet alleen door een ongewilde mutatie maar ook omdat een plant daar soms evolutionair voordeel uit haalt. Sonja wordt aangeduid als veldkomkommer (buiten) of eventueel vroege teelt in kas, er zijn er dus meerdere voor buiten, ik denk dat het artikel ook al vrij oud is.

In kas teelt gebruikte men vroeger al altijd de parthenocarpe maar men moest de mannelijke bloemen wegnemen, echter de huidige F1 maken het veel gemakkelijker omdat je alleen vrouwelijke bloemen hebt.

Juist thuis en ook eens gecontroleerd of er al bloemaanzet was,  maar nog niet, dus kan nog niet zeggen of hier ook mannelijke bloemen aanwezig zijn.  Wel helaas bij 2 planten een ongenode gast, trips. En dat is balen, vertraagt de groei en zorgt voor niet rechte komkommers.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Dat bedoel ik ook @redzebra.

Het is dus zeker dat Sonja parthenocarp is? Dan zou bestuiving dus betekenen dat er bittere vruchten ontstaan? Of is dat ook achterhaald?

Als mijn andere komkommersoort, Fatum, niet parthenocarp is, heb ik daar wel mannelijke bloemen nodig. En dan loop ik dus het risico dat Sonja toch wordt bestoven. Maar ik kan nergens informatie vinden.

Geplaatst:

Dat Sonja parthenocarp is zo goed als zeker, bestuiving betekent inderdaad dat er zaadvorming en eventueel bittere vruchten kunnen ontstaan als je die niet vroeg genoeg oogst, maar dit hangt ook van soort af en ik ken Sonja niet. Diana van mooie moestuin proeft altijd eerst even voor het geval van, ze heeft trouwens ook een mooie uiteenzetting over komkommers.

Geplaatst:
1 hour ago, redzebra said:

niet rechte komkommers

In de komkommerteelt heten die kromme komkommers. Tenminste, vroeger, toen mijn vader nog komkommertuinder was. Dat is al minstens twintig jaar geleden en er is vast veel veranderd. 

Hoe meten we straks trouwens de lengte van de komkommer? Ik kan mogelijk bochtenwerk nergens vinden in het reglement. Van punt tot punt met het meetlint met de eventuele kromming mee langs de komkommer, of met het meetlint in een rechte lijn van punt tot punt? 🥒

• Like 1
Geplaatst:
7 minutes ago, HuubvG said:

Gewoon met de kromkrommeter, die heeft een beetje moestuinder wel liggen toch? :-)

Ligt die naast het aardbeienladdertje? 

• Like 2
Geplaatst:

Nee, bij de macaronizaadstrooier, maar das off topic... :wink:

Inmiddels heb ik een mail naar onze donateur V d Wal gestuurd, met betrekking tot het M/V vraagstuk.

2 uren geleden, redzebra zei:

parthenocarp

Heb ik niet genoemd, de spellingcontrole snapt het niet en ik ook niet...

Hopelijk krijgen we wat helderheid, want we willen wel de langste, maar niet de bitterste.

• Like 4

betekend nochtans  alleen maagdelijk in het Grieks😀, zoals de onbevlekte ontvangenis van de maagd ... , wel fijn dat je meer informatie informatie opvraagt, ik ben ook benieuwd.

aangepast door redzebra
  • Like 1

Maak je zin maar af. :angel:

En gedaan - we wachten af.

aangepast door HuubvG
zin is inmiddels afgemaakt : )
  • Like 2
Geplaatst:

De twee gezaaide sonja's staan op hun plek en die in de kas lijkt sneller aan te slaan.

sk = sonja kas

sb =sonja buiten

sk.jpg

sk, de witte vlekjes zijn van witsel van de ramen, dat ik eraf gewassen heb en gedrupt op de bladeren.

sb.jpg

sb is kleiner, heeft wat gele randjes en puntjes hier en daar.

• Like 1
Geplaatst:

Update: Mijn Sonja is nu meer dan 150 cm hoog. Nog steeds vooral mannelijke bloemen. Bij het 18e bladoksel zie ik nu de derde vrouwelijke bloem komen. En ik maar denken dat ik heel productief ging worden met mijn "semi-professionele" kweekmethode 😊

Mijn snackkomkommer gaat vergeleken daarmee als een speer: echt heel veel vrouwelijke bloemen, vaak meer dan 1 per oksel (die dun ik dan uit) en al de eerste 2 geoogst.

Ik vind de vrucht er ook heel stekelig uitzien, terwijl op diverse websites wordt gemeld dat Sonje "gladde vruchten"geeft. Ik heb toch mijn twijfels over dit zaad...   @HuubvG: al reactie gekregen van Van der Wal ?

In ieder geval nadert mijn eerste Sonja nu de 20 cm. Er komt per dag 1-1,5 cm bij. Ik heb wel het gevoel dat hij nu meer in de breedte begint uit te dijen dan in de lengte.

Foto's van mijn Sonja (links) en rechts de Iznik snacker. Foto van zaterdag 21 mei

IMG_0591.thumb.JPG.c78437ef26d8530a1a8315ec027653cb.JPG

Foto van de eerste Sonja, foto van gisteren (17,5 cm):

204073735_2022-05-22175cm.thumb.JPG.6f009d719a1c99a783010c3f563a945a.JPG

• Like 6

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Dus als ik de mannelijke bloemen laat zitten dan krijg ik hoogstwaarschijnlijk bittere vruchten?? Nou dat zullen we dan wel zien (proeven) want ik ga echt niet de tijd nemen om die dingen er allemaal steeds uit te zoeken en weg te knijpen. Ik zet elk jaar komkommers tegen een rek in mijn kas en dat wordt snel een kleine jungle en dan ga je er geheid een boel niet eens zien. 

• Like 2
Geplaatst:
11 hours ago, Liekie said:

Haha briljant!! Jouw vrucht is al langer dan mijn plant!! Fantastisch 😀 

Hier net zo. De planten (4 stuks) staan net een week buiten.

• Like 2
Geplaatst:

fe103aef4ba12946e1bf35fac654efaa.jpg

De eerste bloemen bij Sonja 1 en 2. Nummers 3 en 4 lopen iets achter. Ik had ze eigenlijk na onze vakantie buiten willen zetten, maar door alle regen en slakken durf ik niet zo goed…

Ik ben al zo veel planten kwijt dit seizoen dat ik deze nog een weekje binnen vertroetel. De enige komkommer die al paar weken buiten staat, ziet er ook wel sneu uit. Maar dit weekend moet het dan toch wel gaan gebeuren. Zeker nu er bloemen aan komen.

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...