Roland Posted March 7, 2022 Share Posted March 7, 2022 Gisteren een min/max thermometer op 1,8 meter hoogte in mijn kas opgehangen. Het blijk dat er enorme verschillen zijn tussen de dag en nachttemperatuur. Hij geeft aan dat het -2*C heeft gevroren en overdag met de zone 35*c is geworden. Zijn deze enorme verschillen is dag en nacht temperatuur nadelig voor de zaailingen welke ik in de kas wil opkweken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted March 7, 2022 Share Posted March 7, 2022 Leuk he? Meten is weten. Dat is maar net wat je hebt staan. Zelf heb ik de kas dicht en vorstvrij maar bij de lage kas is de ventilatie open en onder plat glas zelfs een raam er af. De planten en pootaardappels staan op een geschikte plek, wel of niet vorstvrij. 35 graden nu is wel erg veel van het goede, het meeste kweek ik nu op of zijn voorjaarsplanten die prima tegen koelte kunnen. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted March 7, 2022 Share Posted March 7, 2022 Misschien om de warmte piek tegen te gaan, automatische raamopener erbij? (bi-metaal geen stroom nodig) Om de kou wat buiten te houden, kan je kijken of al je raamrubbers de boel wel goed afdichten. Eventueel emmer(s) water neerzetten die overdag opwarmen, en in de nacht wat warmte afgeven. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 7, 2022 Share Posted March 7, 2022 (edited) @Roland en ter hoogte van je zaailingen? 1,80 is al vrij hoog warme lucht stijgt ook. Lager heb je misschien iets gematigdere temperaturen, de grond werkt ook een beetje als een buffer, het hangt er ook een beetje vanaf wat je wil zaaien/planten. Ik lees ook heel enthousiaste berichten ivm vroeg zaaien van warmte minnende in een niet verwarmde serre, die kunnen absoluut niet tegen vorst en zelfs meestal niet tegen temperaturen lager dan 10 graden omwille van groeistop. We hebben vorige jaar in mei nog meer vorst gehad als nu in maart, het weer kan heel grillig zijn. Vorst aan de grond | Wetenschap: Weer (infonu.nl) Maar dit geldt voor buiten, in je serre is de grond harder opgewarmd en kan weer meer warmte afgeven en is er totaal geen luchtvermenging, dus meten is weten zoals patrijs zegt, er gaat een verschil zijn op verschillende hoogtes. Edited March 7, 2022 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oudholland Posted March 7, 2022 Share Posted March 7, 2022 En hangt de thermometer in de zon of op een plek waar de zon niet vol op schijnt? Dat maakt ook wel verschil. Hoe groot is je kas? In een kleine kas is de schommeling van temperatuur altijd hoger dan in een grotere. Maar ook bij mij in de kas (semi-prof kas van 6 x 3,5 meter) wil het in de zomer in de schaduw oplopen tot 50+ graden hoor. Dan gewoon alle ramen en deuren openzetten. Nu in het vroege seizoen gaan de automatische raamopeners ook al open op de mooie dagen. Dus is het ook al lekker warm overdag. En in de nacht koelt het inderdaad wel flink af. Hier staan dus tot en met ijsheiligen geen vorstgevoelige planten vast in de kas (alles in potten, wordt naar binnen gehaald als er koude nachten voorspeld worden). Nu kiemt de spinazie net, de vroege peultjes komen net boven, maar die kunnen zeker als jong plantje wel iets hebben. Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karietje Posted March 8, 2022 Share Posted March 8, 2022 Hier is het ook +34 overdag & nachts daalt het tot 2 graden.. Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀 Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted March 8, 2022 Share Posted March 8, 2022 Kas 6x4m Nacht 5 graden en overdag 35 graden. Ik heb hoge borders in mijn kas die de warmte goed opnemen en daardoor de kou er langer uit houd. Ik heb nog een 4x3m kasje op een beschutte plek staan en daar is het een stuk anders met -2 graden 's nachts. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts