powerlite Geplaatst: 1 februari 2012 Geplaatst: 1 februari 2012 Ik ga mijn druiven stekken opkweken zoals ze in de proeftuin.eu doen in zomergem. namelijk in een spil.Ik het kort . Ze planten een druif naast een paal. ze laten 1 tak naar omhoog groeien.de winter erna snoeien ze die zodat er maar max een halve meter blijft staan.het 2e jaar laten ze de bovenste oog weer uitlopen en naar omhoog groeien , die snoeien ze de 2e winter dan weer terug op max een halve meter erbij. dus na 2 jaar heb je 1 meter.Hierdoor krijgt de plant elk jaar de tijd om voldoende zijtakjes (=vruchthout) aan te maken.kweet niet of dat duidelijk is zo ?Uiteindelijk laten ze de planten zo"n 2,5 meter hoog worden, ge moet er aan kunnen met een klein laddertje. De planten kunnen zo relatief dicht bijeen staan. ik heb ze 70 tal cm uit elkaar staan. Identiek dezelfde groeiwijze doen ze ook met kiwibes , ga ik ook doen . Daar laten ze de plant nog minder (40tal cm) per jaar van groeien. weet niet of het een beetje duidelijk is zo ?Het is dus eigenlijk beetje de spilvorm toepassen. is ideaal voor als je heel veel soorten wilt plaatsen.Ik doe dit ook met mijn appelen en peren , en ook met kruisbes en aalbes - topic afgesplitst van: https://www.moestuinforum.nl/kiwi-en-druif-stekken-t3862.html - Quote
hansm Geplaatst: 1 februari 2012 Geplaatst: 1 februari 2012 Goeie tip Powerlite, behalve ruimte besparing zodat je veel rassen kunt neerzetten, lijkt het me ook mooi.Als ik goed begrijp hebben de druiven 1 hoofdstam die enkel verticaal groeid tot 2,5 meter.Zijtakken worden dus steeds wegggesnoeid dat ieder jaar uitlopers vanaf de hoofdstam uitlopen en trossen dicht op de hoofdstam zitten ?Als je een x foto hebt zou tof zijn, heb ik het goed begrepen. Ik werk nu zelf met hoofdstam met 3 hoofdtakken zowel links als rechts 6 totaal beetje klasieke manier, maar wil best wel ergen een rij spillen/meer soorten, leuk als afscheiding/heg. Quote Players only love you when they're playing.
powerlite Geplaatst: 1 februari 2012 Auteur Geplaatst: 1 februari 2012 Ja zo is het , verticaal 2,5m hoog , dat is dan na een 5 tal jaar dus.De zijtakken worden dan gesnoeid op 2 tot 3 ogen.Inderdaad , heel kort bij de stam moeten de druiven dan komen. zodat die gewoon door de stevigheid van de stam gedragen kunnen worden.Door die stam korte einden te laten groeien zorg je voor stevige planten die na een aantal jaar zichzelf kunnen dragen. Eigenlijk houden ze niet exact 50cm per jaar aan. ze laten die groeien , en je moet een druiventak eens van dicht bekijken. Een tak zal in het voorjaar zijn ogen dicht op elkaar staan hebben.op een gegeven moment komt daar "rek" in. de nieuwe ogen gaan als het warmer wordt een stuk verder uiteen liggen . op het moment waar dat gebeurt , daarop snoeien ze terug. is niet bij alle rassen hetzelfde , maar globaal gezien zal je niet meer dan 50cm laten staan van de nieuwe scheut. is dat een beetje duidelijk. Ik heb spijtig genoeg nog geen foto"s. ik heb er niet aan gedacht toen ik in zomergem was. Awel , ik heb ondertussen meer dan 120 soorten fruit , en mijn doel is zoveel mogelijk soorten te planten. dan is spilvorm de minst plaatsverslindende kweekvorm ja. en makkelijk te onderhouden , en goed belicht door de zon enz... Voor mensen die alle planten moeten kopen is natuurlijk de kostprijs een ander aspect. het rendement met vierkante meter is hoog , maar het rendement per plant is uiteraard lager. Daar ik bijna alles zelf stek en ent is dat geen doorwegende factor. Quote
Rantje Geplaatst: 1 februari 2012 Geplaatst: 1 februari 2012 Hihi 't klinkt leuk, snap er alleen geen moer van Ons terrasje gaat overdekt worden, en dan leek het me leuk om zeg maar een dak van druiven te hebben...dus het moet een klimmer zijn.Dan is die op het noorden kan op zich geen gekke keuze denk ik. Weet alleen niet of het ook een lekker druifje is. Misschien kunnen er wel 2 verschillende groeien Maar we hebben i.d.d. het probleem van een veeeeel te kleine tuin.Maar als je achterom gaat heb je zo'n pad. Is 1.20 breed en dan een stenen muur die nog aardig wat zon pakt. Misschien kan ik er een halve steen weghalen en daar een druif planten. Opa zegt dat ze niet heel veel ruimte om de stam hoeven te hebben. Is op zich niet zo'n heel gek idee...stukje gemeentegrond inpikken, verderop laten ze ook iets tegen die muur klimmen Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
hansm Geplaatst: 1 februari 2012 Geplaatst: 1 februari 2012 Nou ik ben wel enthousiast Powerlite is duidelijk, laat maar veel ideeen van je over fruit steken en enten horen, ik ben ook zeker wel fruitgek en ideeen zat heb je zo te horen Rantje, voor een druif klimmend is altijd wel plek zowel pergola als muur is goed idee, alles valt staat ook met gewoon keurig snoeien ipv wilde boel laten worden, strak en keurig gesnoeid veel plezieriger kijken, ik zou je druiven grewoon planten en dan lekker waneer je tijd hebt veel lezen over de snoei, als je dat gelijk bijhoud en vrij simpel eerste jaren lukt dat je wel, oja elke druif is klimmer dus dat kan niet mis. Quote Players only love you when they're playing.
Borsalino Geplaatst: 31 januari 2013 Geplaatst: 31 januari 2013 Effe de draad oppikken. Zou deze snoei-methode willen toepassen op nog te planten druivelaars in de serre. Powerlite hoe is het verder bij U gelopen? Quote
powerlite Geplaatst: 2 februari 2013 Auteur Geplaatst: 2 februari 2013 Nog niet zo veel over te zeggen , gestekt in febr 2011 , in jan 2012 terug gesnoeid tot op een 3 tal ogen. in 2012 hebben die mooi en stevig gegroeid , jan 2013 terug gesnoeid op gemiddeld 1 meter. langer dan voorzien , maar door het vrij koude jaar stonden de internodieen vrij dicht bij elkaar , dus mocht er meer blijven staan. Ze gaan dus nu in 2013 hun 2e echte groeijaar in , ik verwacht toch al wat druiven op de stam die er nu staat. Zal deze zomer wel eens een fototje maken ervan. Quote
Borsalino Geplaatst: 2 februari 2013 Geplaatst: 2 februari 2013 Powerlite op 1 snoer heb jij ze gezet? Ik twijfel tussen 1 of 2, ik wil ze in de serre op max handhoogte staan hebben en denk dat 1 snoer dat iets te kort-te weinig vruchttakken heeft. Ik heb maar korte pootjes (als ik met mijn kleinkindjes naar Plopsaland ga moet ik ook steeds aan diene meter gaan staan om net binnen te mogen!) en wil in de serre zeker geen trapje of dergelijke gebruiken.Dus bovenkant op iets van max 1.8 meter. Quote
powerlite Geplaatst: 3 februari 2013 Auteur Geplaatst: 3 februari 2013 Powerlite op 1 snoer heb jij ze gezet? Ik twijfel tussen 1 of 2, ik wil ze in de serre op max handhoogte staan hebben en denk dat 1 snoer dat iets te kort-te weinig vruchttakken heeft. Ik heb maar korte pootjes (als ik met mijn kleinkindjes naar Plopsaland ga moet ik ook steeds aan diene meter gaan staan om net binnen te mogen!) en wil in de serre zeker geen trapje of dergelijke gebruiken.Dus bovenkant op iets van max 1.8 meter. In een serre ga je veel snellere groei hebben , en ga je maar een klein stuk hebben waar de ogen relatief dicht op elkaar staan. van zodra het warmer wordt zullen de takken veel sneller groeien met ogen die een pak verder uiteen staan. Dus als je veel vruchthout wilt , zal je in een serre nog drastischer terug moeten snoeien. 2 spillen in plaats van 1 lijkt me zeker geen slecht idee. En verder denk ik dat je de serre zo koel mogelijk moet houden , door te witten , deur en vensters open ... Maar als dat dezelfde serre is als uw aardbeien , dan is dat waarschijnelijk weer nadelig voor de aardbeien. Quote
Borsalino Geplaatst: 3 februari 2013 Geplaatst: 3 februari 2013 Ja normaal enkel druiven in een serre, maar ze zullen moeten overeenkomen met int begin de aardbeien en later de tomaten-komkommers-paprika's en de meloenen. Die aardbeien staan er maar tot iets van mei. Dus snoei nog te leveren druivelaars op 3 ogen.Behoud de 2 beste groeiers en leid die al een beetje naar links en rechts voor de 2 toekomstige snoeren!? Volgende winter volgens dikte van de snoeren snoeien op 50 cm of hoger indien dikke verhoute scheuten!? Quote
Waaslander Geplaatst: 15 februari 2013 Geplaatst: 15 februari 2013 Ik ben op deze manier kiwibessen aan het snoeien . Zitten nu in hun 2de winter komende week dringend snoeien . Ik vermoed dat 70 cm toch wat dicht bij elkaar is ik dacht dat ze 1 vierkante meter rekende per plant . Onderaan volgende pagina staat snoeiwijze uitgelegd via figuren wel bij kiwibes http://www.proeftuin.eu/Nl/KLF/kiwibes.php Quote
powerlite Geplaatst: 15 februari 2013 Auteur Geplaatst: 15 februari 2013 zal ik binnen een jaar of 5 kunnen zeggen , of 70cm te dicht was. Maar de rijen zet ik mintens 1,5 meter uiteen (zo kom je ook aan 1m2 hé ) Quote
RemcoE Geplaatst: 23 april 2014 Geplaatst: 23 april 2014 Het is inmiddels alweer even geleden maar haal hem toch weer naar boven. Ik heb niet heel veel ruimte om een druif of 2 te laten groeien en ik vind dit wel een interessant idee. Ook ben ik een leek op dit gebied en heb een aantal vragen Ik heb een boskoop glorie gekocht van ongeveer 160/180 hoog. Deze groeit heel mooi recht omhoog. Wat moet ik nu doen? eind van dit jaar alle zijscheuten afknippen en de top iets inkorten?Volgend jaar alle zijscheuten laten staan en korten op het 3e oog. Eind van het jaar weer alle zijscheuten afknippen en de top iets inkorten. Begrijp ik het dan goed en is dit een Guyot snoei waarbij je niet de afleggers gebruikt maar de stam als aflegger? Zijn er inmiddels al fotos van mensen die het zo hebben groeien? Quote
lorre Geplaatst: 23 april 2014 Geplaatst: 23 april 2014 @ powerlite we zouden graag eens een foto zien van uw bestaande constructie. Quote Ist vandage ni tis vo morge
RemcoE Geplaatst: 23 april 2014 Geplaatst: 23 april 2014 Het zijn niet de beste fotos maar hier dan toch wat kiekjes van mijn kleine trots: Quote
loes Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 hoeveel trossen laat je aan zo'n spilvorm groeien? Quote
weknow Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 En ik vroeg me af of een lange bamboestok voldoende is om een plant te steunen. Zie het antwoord op de foto's Ben 3 druiven op deze manier aan het opkweken: dit wordt het 3e seizoen. Ook plannen voor kiwibessen op deze manier. Maar zou ik kiezen voor een set van 3 stokken rondom de struiken. Meer stevigheid bij wind (ze staan niet tegen een muur/schutting) en wat meer aanbindplekken. Is dat verstandig? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Akinom Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Ziet er goed uit! Ik zou dat ook graag willen aan twee kanten van mijn kas (hoef ik niet te witten) maar ik heb pas dit jaar stekjes gemaakt dus dat duurt nog even.... Quote
Pietl Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Slim idee om dat bij de kas als schaduw te gebruiken. Misschien kan de druif dan ook nog profiteren van wat stralingswarmte van de kas? Quote
powerlite Geplaatst: 25 april 2014 Auteur Geplaatst: 25 april 2014 neenee piet , hij wil de druiven gebruiken als schaduw voor de serre , niet omgekeerd. Quote
Pietl Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 ik zeg toch letterlijk "als schaduw" ... Quote
powerlite Geplaatst: 25 april 2014 Auteur Geplaatst: 25 april 2014 Ja , hoor , ik zet mijn bril op Ik las "Slim idee om (dat bij) de kas als schaduw te gebruiken."Gans andere zin dan hé.Vroeg gaan slapen dan maar , morgen beter Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.