Mai Pensato Posted May 13, 2022 Share Posted May 13, 2022 Verical farming is de laatste jaren erg in opkomst. Het kan toegepast worden zowel indoor (met LED belichting) alsook in kassen. Omdat ik het leuk vind om ook zelf moderne kweektechnieken uit te proberen heb ik in februari een Aeroponic Growtower gekocht vanuit China (via Ali...) omdat dit enorm veel goedkoper is dan hier kopen. Ik moest er wel 2 maanden op wachten, maar op 15 april heb ik dan de tower kunnen installeren in mijn kas en deze meteen helemaal volgezet met plantjes (42 stuks). Op 18 maart had ik daarvoor al binnen in mijn propagator gezaaid in steenwolpluggen 3 soorten krulsla, Lolla Rossa, Lolla Rossa Jenny en Lolla Bionda 3 soorten eikebladsla (Red Salad Bowl, Navara, Smile) Romaine sla Little Gem 2 soorten pluksla Australische gele en Americaanse roodrand 2 soorten mosterdsla: Mizuna Frizzy Lizzy en Red Frills Roodlof (cichorium Granato) 2 soorten rucola (gewone en Dragon's Tongue Peterselie Rode snijbiet 6 soorten basilicum: Sweet Genevese, Dark Opal, Fine Verde, Purple Ruffles, kaneelbasilicum, Minette De ervaringen met mijn nieuwe speeltje tot nu toe zijn super, het groeit als een speer. Het enige wat ik moet doen is het reservoir tijdig bijvullen met voedingswater. Ik gebruik hiervoor hetzelfde als voor mijn aardbeien en ander fruit en de sla- en kruiden die ik ook nog in poten kweek. Nu de planten flink gegroeid zijn en met het zonnige weer moet ik 2 liter per dag bijvullen. Foto: Voor degenen die meer willen weten ook hoe het systeem er uit ziet, zie mijn instagram post van eerder deze week met meer foto's en een korte technische uitleg. 7 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted May 14, 2022 Share Posted May 14, 2022 Wat tof! Het is dat ik zo geniet van wroeten in aarde 😉 Maar ruimte technisch is dit natuurlijk perfect. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted May 14, 2022 Share Posted May 14, 2022 Ziet er goed uit.... neemt veel minder ruimte in en je kunt er makkelijk bij. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eduro Posted May 14, 2022 Share Posted May 14, 2022 Mooi systeem @Mai Pensato ik neem aan dat er een pomp inzit? Zelf overweeg ik een floating bed maar deze oplossing is handiger. Heb je een link voor aankoop voor mij? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted May 14, 2022 Author Share Posted May 14, 2022 Jazeker er zit een pompje bij, dat echt heel weinig stroom verbruikt. Zie gotos op instagram. Ik zal even kijken voor een link. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted May 14, 2022 Author Share Posted May 14, 2022 Hierbij de link. Ik zie dat hij inmiddels weer een stuk duurder is geworden (zoals bijna alles😠). Ik heb iets meer dan 180 eur betaald incl verzendkosten. https://nl.aliexpress.com/item/1005003293194320.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.114279d2q7StYX&gatewayAdapt=glo2nld 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted May 14, 2022 Share Posted May 14, 2022 Ziet er heel goed uit, leuk om te hebben. Wel wat prijzig.Watertank is ongeveer 25 liter, maar je kunt m niet helemaal leeg laten gaan, dus met 2L per dag kun je net een week op vakantie. Alhoewel het in de zomer misschien iets meer is.Pomp verbruikt 12W, staat die de hele tijd aan of alleen af en toe om water bij te vullen? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted May 14, 2022 Author Share Posted May 14, 2022 1 uur terug, acpronk zei: Watertank is ongeveer 25 liter, maar je kunt m niet helemaal leeg laten gaan, dus met 2L per dag kun je net een week op vakantie. Alhoewel het in de zomer misschien iets meer is. Pomp verbruikt 12W, staat die de hele tijd aan of alleen af en toe om water bij te vullen? Zonder bij te vullen zal het inderdaad max 7-10 dagen zijn. Maar dit is wel te automatiseren (dan moet je wel een groter voorraadvat met voeding hebben, maar dat heb ik er naast staan) Daarnaast is het toch met name geschikt voor kortere teelten. Dus je kunt het goed plannen om deze dan 3-4 weken gedurende de zomervakantie niet in gebruik te hebben. Het pompje draait nu bij mij 3x per uur 5 minuten tussen 8.00u 's morgens en 20.00u. Dus dat is 3 uur per dag, 90 uur per maand. Dan kom je op 1 kWh per maand uit. Zelfs bij de huidige hoge stroomprijs is dat peanuts. 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
eduro Posted May 14, 2022 Share Posted May 14, 2022 @acpronk je kan natuurlijk ook losse cups nemen Deze Cups een stuk buis en een blauwe regenton van 200 liter, geef je minder uit en heb je een grotere buffer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted May 14, 2022 Author Share Posted May 14, 2022 @eduro dat heb ik ook overwogen. Moet je wel zelf knutselen, maar wel een stuk goedkoper. Toch besloten een set te kopen vanwege zekerheid (goed werken, geen lekkages) en tijdgebrek. Het is vrij veel geld, maar de verbruikskosten zijn erg laag, je kunt er erg veel in kweken en als het 10 jaar meegaat... Heb trouwens wel meteen een 2e pompje erbij gekocht in NL, kostte niet veel. Ondanks dat er een klein laagje water onder in de cups blijft staan en de pluggen zelf ook water vasthouden, is de buffer niet groot. Denk niet dat grote planten op een zomerse dag het een dag uithouden. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 14, 2022 Share Posted May 14, 2022 Leuk speeltje, maar absoluut onbetaalbaar voor de gemiddelde moesmens. Wel leuk dat je het hier komt showen, kan altijd als inspiratie dienen voor meer betaalbare systemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted May 14, 2022 Share Posted May 14, 2022 @Erny een gevorderde passie kost altijd geld, het is gewoon het plezier/kennis die je eruit haalt en is persoonlijk hoe je zaken wil aanpakken/ontdekken en vooral ook van de tijd die je eraan kan besteden. @Mai Pensato gaat voor moderne kweektechnieken, ook vanuit zijn achtergrond en ervaringen hoe je ermee kan werken, deze zijn ook altijd interessant voor andere die hier ook op die manier willen werken/proberen, is dat representatief voor beginnende of gemiddelde, nee. Is dat een meerwaarde, ja ik vind absoluut van wel. Veel lezen dit forum en elke ervaring van gelijk welke methode is een naslagwegwerk voor andere begeesterende die op zoek zijn naar informatie of dit nu meer betaalbaar is of niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 14, 2022 Share Posted May 14, 2022 @redzebra Inderdaad, en dat begrijp ik en mijn post was daarom ook niet negatief. Ik deelde alleen dat het aan de dure kant is voor de gemiddelde moesmens. Elke hobby kun je zo duur maken als je wilt... Dus ik snap niet zo goed waarom je mij dat uitgebreidt gaat uitleggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted May 14, 2022 Share Posted May 14, 2022 Omdat ik eerder een gelijkaardige opmerking had gemaakt in een ander topic wat helemaal niet zo bedoeld was en Mai dat verkeerdelijk had opgenomen, en ik het juist interessant vind om zoveel mogelijke teeltwijzen op te volgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted May 14, 2022 Author Share Posted May 14, 2022 10 uren geleden, Lsjr33 zei: Wat tof! Het is dat ik zo geniet van wroeten in aarde 😉 Maar ruimte technisch is dit natuurlijk perfect. Ik heb nog bijna 3.000 m2 siertuin waar ik HEEL veel uren in de grond wroet 😊 Dat is eigenlijk mijn grootste passie. Groenten en fruit kweek ik in een kas van 40 m2 en nog eens 50 m2 daarachter (goedkope partytent constructie met vogelgaas erover). En daar kweek ik ook nog veel planten voor mijn siertuin in op. Daarom is efficient ruimtegebruik voor mij inderdaad een belangrijke factor. En vanwege mijn werk en opleiding interesse in moderne kweektechnieken. Zo maakt iedereen zijn keuzes. Maar het blijven toch dezelfde planten die we kweken en die op een zelfde manier omgaan met de hen aangeboden hoeveelheid licht, temp, CO2, water, zuurstof en voeding. 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted May 14, 2022 Share Posted May 14, 2022 (edited) "Maar het blijven toch dezelfde planten die we kweken en die op een zelfde manier omgaan met de hen aangeboden hoeveelheid licht, temp, CO2, water, zuurstof en voeding." Daar gaat het juist om, ideaal en continu aanbod op het juiste moment (daarom teelt men professioneel op die manier, waar je dus ook de nodige kennis voor moet hebben), in grond zijn die factoren meer random over tijd en moeilijker beheersbaar en ook bv afhankelijk van het type grond waar mensen in telen. De planten zien er ook anders uit, je schept op die manier verwachtingen voor mensen die in grond telen die niet reëel zijn en zeker voor mensen die pas beginnen. Edited May 14, 2022 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liekie Posted May 15, 2022 Share Posted May 15, 2022 Ik vind dit soort technieken echt razend interessant en vind het ook erg leuk om de ervaringen met dit soort kweektechnieken te lezen. Wellicht niet om dit zo zelf direct aan te gaan pakken maar wel om van te leren hoe het ook anders kan en waarom je het een of het ander zou willen doen. Zulke topics vind ik echt een verrijking! Dank hiervoor! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted May 15, 2022 Author Share Posted May 15, 2022 16 uren geleden, redzebra zei: je schept op die manier verwachtingen voor mensen die in grond telen die niet reëel zijn en zeker voor mensen die pas beginnen. Wat voor verwachtingen schep ik dan ??? Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted May 15, 2022 Share Posted May 15, 2022 (edited) Op 14-5-2022 om 17:28, Erny zei: @redzebra Inderdaad, en dat begrijp ik en mijn post was daarom ook niet negatief. Ik deelde alleen dat het aan de dure kant is voor de gemiddelde moesmens. Elke hobby kun je zo duur maken als je wilt... Dus ik snap niet zo goed waarom je mij dat uitgebreidt gaat uitleggen? Jij kent Billie's oude set-up nog, was volgens mij bijna volledig bij elkaar gesnort, dus voor handige mensen niet duur. voor hen die alles kant en klaar kopen moeten. Oh gaat niet over Mai's goten, maar over een pvc buis in een bakje youtube staat vol met voorbeelden. Verzending: € 211,65 Van China naar Netherlands via AliExpress Standard Shipping Verzending: € 106,80 Van Spain naar Netherlands via GLS—ES—Business Parcel_International Ouch. Boven op de 152 voor het plastic ding. Edited May 15, 2022 by donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted May 15, 2022 Author Share Posted May 15, 2022 @donaldk ik heb aangegeven dat ik het voor 180 EUR incl verzenden gekocht heb, complete set inclusief pompje, peilniveau etc. En inderdaad kun je ook de onderdelen los kopen en zelf in elkaar zetten. Dan ben je schat ik voor 70-80 EUR klaar. De elementen met daarin de cups zitten best ingenieus in elkaar, onder iedere cup blijft een laagje water staan dus ook als het pompje niet draait hebben de planten een buffer. Waar je verder naar verwijst: Billie's oude set up ?? Oh gaat iet over Mais goten, maar over een pvc buis in een bakje ?? Ik weet niet wat je daarmee bedoelt, waarschijnlijk van die horizontale buizen met gaten erin voor de planten. Sorry maar je reactie is er erg warrig. Het systeem dat ik gekocht heb bestaat in ieder geval niet uit (liggende) goten maar een verticale tower, heel wat anders. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted May 15, 2022 Share Posted May 15, 2022 Dat was een pijp met gaten systeempje waarin als ware het voedingwater rondgepompt wordt van een oude online kennis van zowel Erny als mij van, het oude chillipeper.nl forum. Als voorbeeld dat het ook voor weinig kan. Billie mengde ook voor forumleden de voeding op basis van het substraatadvies van de WUR. Dit was gericht, zoals geschreven aan Erny, die zei; 'voor eenvoudige moestuinder is dit niet weggelegd'. Niet haalbaar, dan denk ik eerder aan je teelgoten met slaps systeem, totdat ik de hele pagina ging terugscrollen en lezen. Een teeltgoten sloper van agrarischemarktplaats.nl ziet je aankomen voor twee of drie meter. Liefst dan ook nog bezorgd, want hoe krijg je ze anders thuis. op de fiets. Wat betreft die prijzen, die kwamen van jouw link naar aliexpress, dus de slowere verzending uit China, was veel duurder dan de Spanje optie. En die was dus nu veel en veel meer dan jou 180,- euro all in. Dat is inderdaad onhaalbaar;-). Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 17, 2022 Share Posted May 17, 2022 Op 15-5-2022 om 23:25, donaldk zei: aan Erny, die zei; 'voor eenvoudige moestuinder is dit niet weggelegd'. Nou, dát zei ik dus níet... Ik zou mijzelf nooit als eenvoudig betitelen en ook de mede moesmensen niet. Ik noemde het "de gemiddelde moesmens. Als ik geld te over zou hebben denk ik dat ik best verlekkerd naar zo'n torentje had gekeken en er misschen zelfs ook één had besteld. Haha en @donaldk komt wel vaker wat warrig over in zijn schrijfstijl @Mai Pensato maar het komt uit een goed hart. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted May 17, 2022 Author Share Posted May 17, 2022 @Erny Bedankt voor je reactie en dat je het interessant vindt om te volgen. En tja wat is een gemiddelde moesmens ?? Ik zelf in ieder geval niet. 180 EUR is veel geld om in 1x uit te geven, maar je kunt wel heel erg veel slatypes en kruiden telen op 40x40 cm. Er zijn hier meer (moes) mensen die een mooie kas hebben staan (die vaak al helemaal niet goedkoop zijn..) en die toch zoveel mogelijk willen kweken in die kas. Als zo'n systeem dan 10 jaar meegaat (dat moet wel nog blijken...) dan vind ik zelf de jaarkosten laag. Zoals al gemeld door mij en anderen je bent veel minder geld kwijt als je losse onderdelen koopt en het zelf in elkaar knutselt. Om het in perspectief te zetten: Er zijn enkele grote slakwekers in UK die volgens een dergelijk systeem kweken op grote schaal (Saturn Bioponics). En het is ook te koop in Europa voor consumenten (google maar eens op Agrotonomy of bekijk hun instagram: de foto's en filmpjes daar hebben voor mij de doorslag gegeven om dit zelf te proberen, ze kweken er zelfs tomaten, komkommers, pepers, courgettes, allerlei koolsoorten etc op). Zo'n set met volgens mij nog wat minder planten kost iets van 600-650 EUR. 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted May 18, 2022 Share Posted May 18, 2022 Agrotonomy heb ik net even snel opgezocht op Instagram. Hij doet het gewoon buiten.Wel interessant voor mijn chronische ruimtegebrek.Edit: ben jou ook meteen gaan volgen. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted May 18, 2022 Share Posted May 18, 2022 Interessant, dank voor het delen. Nu heb ik vluchtig op de verkooppagina gekeken, maar heb wel een paar vragen. Er zit een pompje bij, dus er is electriciteit nodig. Kan dit ook met zonne-energie opgewekt worden? Dan pomt die 's nachts wel niet, maar overdag wel. En hoe zit het met voeding? En is het alleen voor sla, of kun je er ook andere groentes in telen? Want om ineens 40 kroppen sla elke paar weken? te hebben is ook wat teveel voor mij. En zijn die torens er ook in kleiner formaat of is dit een standaard bouwpakket dat je ook kleiner kunt bouwen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts