Bazarie Posted May 19, 2022 Share Posted May 19, 2022 Ik ben dringend op zoek naar verse daslook. Is er iemand in Dordrecht die mij een bosje bladeren kan leveren? En misschien ook een stekje van de plant? Ik heb het nodig om te verwerken in een gerecht as weekend. Maar het is dus moeilijker te krijgen dan ik dacht. Waarschijnlijk staan er tuinen vol mee maar hier is niets te vinden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted May 19, 2022 Share Posted May 19, 2022 Daslook is op zijn retour… ik heb genoeg nog in de tuin, maar het zijn niet de mooiste bladeren meer. Ipv daslook kun je het binnenste van een dunne prei nemen. Niet te vervangen door prei, maar bij gebrek aan daslook, heb je toch een lichte looksmaak. Je mag ook naar Amsterdam rijden als je echt voor daslook wilt gaan. Mag je gelijk een pol meenemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted May 19, 2022 Share Posted May 19, 2022 @Bazarie Zoals gezegd is daslook hard op zijn retour (de plant leeft alleen in het voorjaar boven de grond). Gouda is dichterbij dan Amsterdam voor je dus je bent ook hier welkom. Je kan echter ook naar de Voorstraat in Dordrecht gaan naar de Firma Vreeken. Daar zag ik vorige week nog plantjes staan. Maar goed als je een forse hoeveelheid blad nodig hebt, dan ben je duur uit daar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bazarie Posted May 19, 2022 Author Share Posted May 19, 2022 Dank je wel allemaal. Ik kijk het nog even aan . En inderdaad ga ik zaterdag even bij vreken langs voor een plantje. Niet voor nu dan toch voor later. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sin Fronteras Posted May 19, 2022 Share Posted May 19, 2022 Daslook is "gewoon" een wilde looksoort. Leuk en lekker als je het hebt of kunt krijgen, maar perfect te vervangen door bieslook, bosui, jonge prei of gewoon knoflook... tuurlijk, al die planten/gewassen smaken net weer iets anders, maar om daar nu kilometers voor (om) te rijden? Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted May 20, 2022 Share Posted May 20, 2022 Raadpleeg even de wildplukwijzer. Het staat volop in parken etc. Hierop staat niks in Dordrecht, maar wel Rotterdam zuid of in het park bij de Euromast. http://wildplukwijzer.nl/ Gelijk even wat zaaddozen meenemen en in je eigen tuin uitstrooien. Of inderdaad zoals gesuggereerd, een andere looksoort nemen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bazarie Posted May 20, 2022 Author Share Posted May 20, 2022 23 uren geleden, Sin Fronteras zei: Daslook is "gewoon" een wilde looksoort. Leuk en lekker als je het hebt of kunt krijgen, maar perfect te vervangen door bieslook, bosui, jonge prei of gewoon knoflook... tuurlijk, al die planten/gewassen smaken net weer iets anders, maar om daar nu kilometers voor (om) te rijden? Nee ik ga er inderdaad niet een eind voor reizen. Gebruik wel iets anders hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted May 22, 2022 Share Posted May 22, 2022 Weer wat geleerd door dit topic. In mijn wildplukboek stond daslook nog gemarkeerd als beschermde soort hier in Nederland. Blijkt dat al sinds 2017 niet meer het geval te zijn. Heb het boek zes maanden geleden gekocht 😅 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted February 25, 2023 Share Posted February 25, 2023 Ik ben naarstig geïnteresseerd geraakt in daslook, maar heb het nog nooit in het echt gezien of geproeft. Ben sowieso gek op knoflook, ui, bieslook en prei. Mooi dat het een vroegbloeier is, eetbaar/nuttig, kan in schaduw groeien, mooie bloemen, maar tegenover de eerder genoemde alliumsoorten vooral ook: prachtige brede bladeren! Jammer dat ie blijkbaar snel afsterft weer. Maar wil het wel proberen. Vragen aan medemoestuinders: - handig om uit zaad op te kweken? Volgens mij ben ik daar flink te laat mee al (zomers?). Beter maar wildplukken (lees: knolletjes opgraven)? - Is het een plant die woekert? - iemand ervaring met daslook in pot? Evt binnen ipv narcis of hyacinth? Overleeft ie dat? Of ruikt je huis dan haha - Op velt.nu lees ik "In warme gerechten houd je het maar beter bij uien en knoflook." Is dit onzin? Jullie ervaring? https://velt.nu/tip/bloembollen-eten-al-eens-geprobeerd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted February 25, 2023 Share Posted February 25, 2023 Geen ervaring mee of wat dan ook maar zag wel laatst daslook liggen bij intratuin geloof ik. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted February 26, 2023 Share Posted February 26, 2023 (edited) Vermeerderd zichzelf gemakkelijk dus vraag je best aan iemand die het heeft staan. Binnen in pot zal volgens mij niet gaan. Buiten (in de winter, gedeelte lente) hebben ze bij mij eens voor verhuis een paar maanden in pot gestaan, dat ging maar de planten kwamen minder schoon op dus weet niet of dit kan voor meerdere jaren. De pot zal er na de lente ook leeg uitzien, eenmaal uitgebloeid sterft de plant bovengronds volledig af. Nog niet in warme gerechten gedaan. Voornamelijk voor pesto gebruik. Edited February 26, 2023 by simonvb 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted February 26, 2023 Share Posted February 26, 2023 Ik heb jaren geprobeerd het netjes uit zaad op te kweken, er gebeurde niks. Het restant zaden toen maar gewoon in de tuin gekieperd en nu heb ik plantjes! Ik weet wel een flink aantal plaatsen waar het voorkomt en heb ook wel eens geprobeerd de bolletjes op te graven maar die zitten best diep. Gegeten heb ik het nog nooit, maar ik kom overal warme hapjes met daslook tegen ook op velt.nu 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted February 26, 2023 Share Posted February 26, 2023 Daslook groeit het beste in de schaduw, daar heb ik al jaren wat plantjes staan. Nu nog niet, komt nu nog niet boven de grond. De bollen zitten inderdaad vrij diep, hou daar bij opgraven inderdaad rekening mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 27, 2023 Share Posted February 27, 2023 Bij mij piept het al wat omhoog. Als je eenmaal een pol hebt, krijg je steeds meer. Het zaait zich makkelijk uit. De smaak is voor een look misschien zelfs wat fris te noemen? Het is vrij zacht, maar zeker wel een look. Ik ben er dol op. Kijk nu alweer uit naar daslook courgettesoep en daslook pasta met een salade van daslook. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts