Geplaatst: 31 mei 20223 j Ik heb 5 jaar geleden 2 Cox appelbomen geplant en die groeien goed maar in mei komt er altijd luis is die bladrol veroorzaakt. Met name in de jonge groene bladeren. Later wordt het fruit ook aangetast en ik heb nog nooit een appel zien volgroeien. Wie kan mij advies geven?
Geplaatst: 31 mei 20223 j Ik ben zelf geen kenner, maar ik vermoed dat anderen tenminste twee reacties op je vraag gaan geven, namelijk: 1. Heb je foto's van de aantasting/luis? 2. Een beetje luis is niet erg en wordt door de natuur zelf (oorwurmen en (baby) lieveheersbeestjes) onder controle gehouden mits je boom gezond is. Dus de meeste aandacht zou moeten gaan naar een gezonde bodem waarop de boom gezond kan groeien. Ik lees graag mee met de reacties. 31 mei 20223 j aangepast door Maartendv Tekst verduidelijkt
Geplaatst: 31 mei 20223 j Sinds ik bomenlijm gebruik zitten er geen mieren meer in mijn fruitbomen die de luizen beschermen. Een wereld van verschil. Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
Geplaatst: 31 mei 20223 j Cox Orange is heel gevoelig voor zowat alle appelziekten. Hoewel veelal beschouwd als zowat de lekkerste appel, is aanplant NIET aanbevolen daarom en zullen ook fruittelers, die meestal vele gifspuitingen doen, dit ras niet meer zetten. Het advies is dus om beter de vele gezondere rassen aan te planten, die van nature veel gezonder zijn en weerstand hebben tegen allerlei ziekten. Er zijn er diverse die in smaak veel lijken op Cox. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 1 juni 20223 j We hebben nog geen foto, maar de standplaats is ook belangrijk. Appels horen vrij (de wind moet er door heen kunnen) te staan en niet tegen bijvoorbeeld een schutting of een muur. Afgezien daarvan is Cox inderdaad een slechte keus.
Geplaatst: 2 juni 20223 j @weknowkun je een voorbeeld noemen van een appel die smaakt naar een Cox? Wij zoeken een vervanger
Geplaatst: 2 juni 20223 j Gezonde soorten met een wat vergelijkbare smaak zijn bijvoorbeeld (ik beperk me hier tot wat rassen die je bij een kweker die net al wat meer heeft als een keten-tuincentrum meestal wel kunt kopen. (daarnaast zijn er nog 100en minder bekende en vaak razend interessante en lekkere appels bij specialitsiche kwekers en liefhebbers). - Ecolette. Zeer gezond en ook nauwelijks ziektegevoelig. Aanbevolen!!! - Karmijn de Sonneville. Heeft Cox o.a. als voorouder. Lekkere appel. - Rajka. Ook zeer lekker. Kan met Karmijn samen voor bestuiving, Wat gezonder dan Karmijn. - Pinova. Behoorlijk gezond en lang te bewaren. Iets kleiner appeltje. - Topaz. Smaak in buurt van Elstar, maar veel gezondere boom die goed geschikt is voor ecologische/biologische teelt. Goede smaak, maar wat knapperiger dan Cox. Hoge opbrengst aanbevolen!! - James grieve. Een wat ouder ras dat een zeer grote opbrengst heeft van zoetzure appels, die je overal voor kunt gebruiken en die geschikt is als bestuiver voor zowat alle appels. Wat vroeger (augustus) en niet commercieel gekweekt omdat de appels slecht te vervoeren zijn. Hier al 25 jaar zonder onderbreking een goede oogst en ook een zeer sierlijke boom. 2 juni 20223 j aangepast door weknow In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 18 juni 20223 j Onze buurvrouw op de moestuin heeft een cox orange staan, zij vertelde mij gisteren toevallig dat deze na 7 jaar nu eindelijk voor het eerst appels geeft.
Geplaatst: 18 juni 20223 j 5 uren geleden, BioTuinder zei: Onze buurvrouw op de moestuin heeft een cox orange staan, zij vertelde mij gisteren toevallig dat deze na 7 jaar nu eindelijk voor het eerst appels geeft. Dat zegt helemaal niets. Bloei van alle appels (en ook ander fruit) is van heel veel factoren afhankelijk. Een van de belangrijkste daarbij is op welke onderstam een ras werd geent. Op zaailing gezet bijvoorbeeld, een zeer sterk groeiende onderstam, duurt het voor appels vaak tot 10 jaar en meer voor eerste bloei en vruchten. Hoe "zwakker" groeiend een gebruikte onderstam de boom maakt, hoe sneller er wat vruchtbaarheid te verwachten is. De remming van de groei bevordert de neiging om te bloeien. Het is bovendien maar de vraag of snelle bloei gewenst is. Als een boompje te gauw vruchten draagt, gaat dat ten koste van de stevigheid en misschien zelfs gezondheid en kan het betekenen dat er op den duur juist grote problemen zijn met vruchten kunnen dragen. 7 jaar voor een grote boom geent op zaailing is absoluut niet langzaam, maar voor een klein struikvormig boompje, op een sterk groeiremmende onderstam, zou het wel erg laat zijn. Maar dat kan dus door te kort of verkeerde aanpak komen, maar ook juist een verstandige keuze van de eigenaar bij opkweek. Ligt er maar aan wat voor een appel-boompje het is en hoe het is behandeld en wat je ermee wilt. Cox heeft vele verstandige redenen om beter niet gezet te worden, maar snelle of late vruchtdracht is er daarvoor zeker geen. Daarnaast kunnen bodem, ras, snoeiwijze, standplaats, wijze van opkweek en nog minstens een handvol factoren invloed uitoefenen op wanneer een boompje begint te dragen. En dan heb ik het nog niet op de uiteindelijke vruchtbaarheid (hoe veel en hoe vaak een boom opbrengt in verhouding tot de ingenomen plaats c.q. grootte). In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.