Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Lactuca sativa var. asparagina

Er was nog geen topic voor deze groente.  @appelvrouw had een vraag hierover in een ander topic, dus het lijkt me wel handig een topic te openen.

Mijn stengelsla (ik heb twee vakken) IMG_20220612_145541.thumb.jpg.9c0e96cd720b27a128cc0eb0ab4b13c9.jpgis nu aan het schieten. Niet allemaal, sommige blijven heel klein en breed, hebben nog mooi blad en maken nog geen bloemknoppen. Andere zijn 70 cm hoog en hebben bovenin knoppen. Daar begint het blad nu ook lelijker te worden.

Ik heb bij eentje de knop eruit gehaald, maar er zijn ook zijstengels aan het ontstaan, met knoppen dus het heeft geen echt nut. Van deze eet ik nu de geschilde stengels op, en de blaadjes die nog goed zijn. De stengels zijn nog niet voos.

Van de rest eet ik de blaadjes. Ik heb ze te dicht op elkaar gezet dus veel blaadjes waren heel zacht omdat ze nauwelijks licht kregen. 

IMG_20220612_145527.thumb.jpg.cd0bd92d760f5365d750441e0eb4ae15.jpg

Heb ook weer gezaaid voor een nieuwe ronde. 

aangepast door fre3ke
  • Like 2
Geplaatst: (aangepast)

O Ja leuk, goed gedacht een topic voor de celtuce. 
De stengels moet je dus schillen en kunnen ook voos worden. Ik heb een rijtje keurige rechte stengels die niet erg dik worden en dan ook nog een stuk of wat planten die half gaan liggen maar juist wel een dikkere steel hebben. Maar niet erg dik, gewoon aspergedikte. En dan nog eentje die alleen een grondrozet heeft. Zoveel verschillen. Omeletje ga ik uitproberen, eieren en blad zat. Stengels lijkt me ook een dezer dagen..in een wok oid. 24E08E44-5DBC-45A1-8206-1E814E2DE3A0.thumb.jpeg.52fe2a8cfe77bdb0dd96d736e31a29a5.jpeg

en deze heeft een duidelijk dikkere stengel maar vormt ook zijstengels bovenin

57D44418-9979-420D-A1D1-C3ADD336CB3F.thumb.jpeg.dcfbe5282c3bfc809f3a03365dd6faf9.jpeg

E6F08C3A-9556-40BC-AA0A-ABBF1DF87A06.thumb.jpeg.3f6cbba4d9ae649a829b6fb4badf01e5.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Raar, bij mij gaan ze niet liggen geloof ik. En die eerste zijn bij jou wel mini. De plantafstand is 30 cm, misschien staan ze te dicht bij elkaar?

Je moet de stengels beslist schillen, want de schil is afschuwelijk bitter 🤢. Zelfs die ministengels zijn bitter.

Die laatste met knoppen kun je nu oogsten @appelvrouw, en schillen. Ik eet het blad niet meer zodra het vlekkerig word, maar dat is mijn gevoel. De blaadjes van de zijstengels van zo'n plant eet ik wel. 

• Like 1
Geplaatst:

Ik zaai celtuce ook veel te dicht op elkaar. De stengels vind ik niet zo lekker, maar het blad wel! Zo zacht! Een groot voordeel van stengelsla vind ik dat je niet direct de hele krop hoeft te oogsten, maar gewoon elke keer wat blad. De planten schieten niet snel door en je hebt meer spreiding van de oogst.

Deze foto is nog van vorige maand, met het rijtje celtuce op de voorgrond. Staat nu nog steeds en ik kan er nog steeds goed van oogsten. Dat komt goed uit, want ik ben gek op sla! En *even afkloppen* het lijkt alsof de slakken niet zo gek zijn op stengelsla in vergelijking met een gewone slakrop.

30_sla_tuinboon.thumb.jpg.2666cbdf7fe071a3d05897f945e3c4ee.jpg

• Like 2
Geplaatst:

@Flup zei:  "het lijkt alsof de slakken niet zo gek zijn op stengelsla in vergelijking met een gewone slakrop"

Dat is hier ook het geval, gelukkig maar. Leuk dat dit topic van deze bijzondere groente gestart is, ik zal morgen ook een foto van onze stengelsla hier plaatsen.

• Like 1
Geplaatst:

Wow dat zijn lekkere dikkerds! En ze staan niet erg ruim uit elkaar toch? Ik eet vanavond twee stuks in de pasta. De steel geschild en in rondjes gesneden het blad gestoofd. 

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Goh, die zijn mooi dik @sluipwesp! Dat haal ik echt niet. 

Ik had nooit van stengelsla gehoord, tot Flup vorig jaar erover schreef. Mijn pluksla was door engerlingen en slakken compleet opgevreten. Ik heb toen wat zaadjes gebietst en kreeg er veel 😊. Die ook nog heel lang kiemkracht houden.

@Flup, eet jij de bladeren ook nog als de plant gaat schieten? Zoals op die tweede foto van Appelvrouw, met de vlekken.

• Like 2
Geplaatst:

@fre3ke Jahoor, die bladeren eet ik ook nog. In tegenstelling tot gewone sla, vind ik dat het blad van stengelsla niet snel bitter wordt, het blijft mooi zacht van smaak. Ook als de plant aan het schieten is. Mijn tuin staat nu ook vol met doorgeschoten stengelsla en daar eet ik nog met smaak van.

Ik laat overigens expres planten doorschieten om er zaden van te winnen. De zaadwinning is wel een rotklus (vind ik), maar het is zo'n makkelijke groente, dat moet ik gewoon elk jaar in de tuin hebben. En elk jaar zaden kopen is zo ook niet nodig. 

• Like 1
Geplaatst:

@appelvrouw ze staan 35 cm x 35 cm van elkaar. In het verleden hadden we stengelsla die iets rose/rood was maar die schoot veel te snel en bleef vrij dun. Deze was wel iets smakelijker dan de groene variant. Stengelsla kan niet goed tegen warmte en zeker niet als ze te droog staan want dan schieten ze snel. Ik zaai maar voor 1 keer in de koude kas rond half februari daarna voor in de volle grond vanaf maart tot begin juli anders wordt het te laat. 

• Like 2
  • 1 year later...
Geplaatst:

Even een zaai-vraagje: Ik heb onlangs zaad van aspergesla gekocht, alvast voor volgend seizoen. Zaaien jullie dit direct buiten of eerst voorzaaien binnen rond februari/maart? Bedankt alvast!

Geplaatst:

Ook hier wordt alles voorgezaaid ivm slakkenvraat en controle.

Als de stengelsla eenmaal lekker groeit is er bij mij bijna geen vraat meer. Daarom ook en favoriet soort.

Geplaatst:

Zit ik met de biodoos voor mijn neus toch net alle zaadjes van stengelsla ongeopend terug te doen, omdat mijn stengelsla echt bitter was geworden en ik er dus niets aan vond, lees ik dit topic…

Toch nog maar een keer proberen dan? Ik ben gek op sla.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
Op 24-10-2023 om 18:38, Tanja65 zei:

omdat mijn stengelsla echt bitter was geworden en ik er dus niets aan vond

Nou, ik hou echt niet van bitter dus... 

Misschien was de bitterheid door droogte/veel zon/bemesting etc ?

Geplaatst:

Ik ben geen fan van deze sla soort. Vind het te bitter. Dat je de stengel moest schillen wist ik overigens niet. Maar kan me niet voorstellen dat ik dat een vooruitgang ga vinden qua smaak.
Het blad ziet er zo heerlijk krakend smakelijk uit, maar de smaak heeft zo’n gek bittertje wat ik absoluut niet kan waarderen. Dus als je de sla te bitter vindt, gaat dat met andere zaden echt niet veranderen gok ik. Gewoon lekker niet doen.

Geplaatst:

Toevallig ook de stengelsla voor het eerst in de tuin gehad en ik vond het een groot succes. Naarmate het seizoen vorderde werden de bladeren wel steeds iets bitterder. Ik vond dat geen probleem maar als je daar geen fan van bent zijn er genoeg andere slasoorten :-)

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...