Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:
13 uren geleden, Amrutten zei:

Dahlias. 20 pollen gezet. Hiervan hebben er 3 of 4 bloemen gemaakt. De rest staat nu groen te zijn na maanden lang opgevreten te zijn door slakken. Kregen geen enkele kans. Ik laat ze in de grond waar mogelijk, met stevig winterdek. Hopelijk volgend jaar beter resultaat.

Ik ben opgehouden met Dahlia's in de tuin te zetten. Als je eenmaal veel slakken in de tuin hebt dan moet je Dahlia's vergeten. In een pot op een terras kan wel maar Dahlia's zijn in zomer flinke slurpers dus bijna dagelijks water geven.

Wil je toch Dahlia's in de tuin dan moet je in februari al beginnen met maatregelen te treffen, vooral als er weinig winterweer is dan worden slakken al vroeg actief.

Geplaatst:

Het viel mij juist reuze mee, qua slakken in de dahlias (in pot). Maar dit was mijn eerste jaar ooit, dus zal wel beginnersgeluk zijn.

Ik ga nooit meer meloen zaaien.

Geplaatst:

Zucht...

Al jaren komen de wortels niet op.

Nu nieuwe manier opgepakt om te zaaien en nu had ik best veel wortels.

Half juli gekeken en toen waren ze nog veel te klein.

En ineens was het begin oktober....

Te druk geweest met de verbouwing thuis dat ik niet door had dat de tijd zo snel ging en nu hele grote wortelen die gekookt echt niet lekker zijn. Had ik niet verwacht eigenlijk.

Dus heb ik eindelijk wortels, vergeet ik ze.... dus mislukt.... helaas.

Volgend jaar nieuwe kansen

Geplaatst:

Oh ja, @Plotiemoos, wortels . Dat is hier ook een pijndossier.

Welke nieuwe manier had je geprobeerd ?

Geplaatst:

Hier kwamen de wortels ook vaak moeilijk op, vooral in een droog voorjaar. Dan zaaide je eigenlijk in stuifzand waardoor het moeilijk was het zaad en de kiemplanten vochtig te krijgen/houden.

Ik bewaar de laatste jaren oude potgrond. Regeltje maken in de volle grond (iets dieper dan ik normaal zou doen voor wortels), laagje oude potgrond erin, zaaien en afstrooien ook weer met oude potgrond. Zo houdt het veel beter water vast, en als je watergeeft stroomt niet al het water er meteen vanaf maar zakt het wel de grond in. 

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:
23 uren geleden, Amrutten zei:

Oh ja, @Plotiemoos, wortels . Dat is hier ook een pijndossier.

Welke nieuwe manier had je geprobeerd ?

In maïzena mixen en dan uitzaaien.

Tevens doe ik een rug maken, schuttingplanken aan de zijkant van de ruggen (de lange zijden).

Dan nog een vliesdoek eroverheen om het vocht goed vast te houden.

Geplaatst:

Nou, mislukt... tja... Als dat betekent dat ik er niet van heb kunnen oogsten dan: Ja, mislukt.

Want... mijn tomaat Aunt Ruby (groene vleestomaat) hing prachtig boven in de kas te rijpen. Ik in blijde verwachting van dit heerlijke exemplaar.

Helaas... de muizen 🐁🐀🐁🐀🐭 in de kas hadden de rijpe tante Ruby ook ontdekt en de halve tomaat afgevroten. :classic_wacko: Hing nog steeds aan het steeltje. Dat moet wel een extreem lekkere tomaat zijn geweest gezien deze het moeilijkst te bereiken was en er écht nog veel meer rijpe tomaten in de kas hangen.

Er hangt nu nog 1 Ruby te rijpen maar daar zullen ze 🐀🐁🐀🐭 me ook wel voor zijn. :roll:

Geplaatst:

Wortels! Die mislukken zowat elk jaar. Zo jammer, want er gaat niets boven zelf gekweekte wortels!

Geplaatst:

@Flup Ik ben meestal ook waardeloos met wortels. Pastinaken geen probleem.  Maar dit jaar toch gelukt!

Houdt moed!

Geplaatst:

Wij zijn ook dol op zelfgekweekte wortels. Volgend jaar meer zaaien en nieuwe zaadjes. Waren dit jaar wel uit de zaden van vorig jaar veel opgekomen. Maar ja, die tellen niet want niet zelf gezaaid. Wel een lekkere meevaller [emoji39]

Geplaatst:

Bij mij zijn de wortels ook lastig op gang gekomen. Heb geloof ik 3x zoveel gezaaid als er daadwerkelijk is gegroeit tot een mooie wortel. 

Ik had bij mijn kolen veel te weinig tussenafstand. Hoewel het wel klopte volgens de boekjes ga ik het volgend jaar verder uit elkaar zetten. Nu waren echt kolen helemaal weggedrukt en had ik bijv helemaal geen rode kool. Mijn Brokkoli was vooral geen blad. 

Mijn aardappelen hadden veel last van ratten. Deze hadden meerdere poot-aardappelen weg gejat, maar ook mijn mais plantjes  kapot geknaagt. Later heel veel aardappelen van de oogst aangeknaagt.  

Mijn bonen zijn ook niet opgekomen.

Geplaatst:

Bij mij is de groenlof mislukt. Ik had ze uitgeplant tijdens de droogte. Slechts eentje heb ik in leven gehouden met gieten. Na een tijdje heb ik hem opgebonden omdat je dan een mooie krop zou krijgen. De krop ging juist rotten, toen de regen kwam. Touwtje losgehaald, en hij was net aan het herstellen toen ik vorige week drie slakken diep weggestopt tussen het blad zag. Toen heb ik hem uitgetrokken en gecomposteerd. 

Ook mislukt is paprika in de vollegrond, ik had ongeveer 6 planten van een niet-lekkere soort die bovendien ooit met een hete peper moet zijn gekruisd. Van een meer eetbare soort had ik maar één paprika. De Numex Conquistador ging steeds rotten asn de plant. Van de hete peper zijn er ook wat mislukt buiten. 

De tomaten in pot deden het ook slecht, er bleken in iedere pot 15-20 larven van de meikever aan de wortels te knagen....

De labiusan heeft veel blad gemaakt, maar nul vruchten. Ik eet wel de jonge scheuten, dus deze is niet helemaal mislukt.

Nieuwzeelandse spinazie was ook geen succes, hij groeide keihard maar schoot snel in bloei en ik vond hem vrij scherp smaken. Hele zomer niet meer van gegeten. 

En mijn uitjes zaten vol larven. 

O, en sommige van mijn appels hadden zonnebrand. 

aangepast door fre3ke

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic