Jump to content

Paprika - blad verkleurt en valt af - bonen ook aangetast

Tamachan

Recommended Posts

Hoi allen,

ik heb nu al een tijdje last van, tja geen idee wat, in mijn paprikaplanten.

Zelf gezaaid, groei ging goed, en op een gegeven moment ging het blad verkleuren en afvallen.

De ellendige stompjes heb ik geruimd en ik heb plantjes uit het tuincentrum aangeschaft om toch iets te hebben.

Deze nieuwe plantjes gaan helaas dezelfde kenmerken hebben, verkleuringen op het blad (zie foto's). En het blad valt er ook vrij makkelijk af.

Ik heb zelf gedacht dat het spint kon zijn, maar ik zie niets aan de onderkant van de bladeren en heb sinds de aanschaf preventief de onderkant van de bladeren besproeid met een zeep/azijn/water mengsel.

Helaas gaan de bonen die een kuip nabij staan er ook ellendig uitzien... Ook daar gezocht naar beestjes of spinsels, maar ook daar niets van zoiets gevonden.

Wat kan er aan de hand zijn, en wat kan ik eraan doen? Iemand een idee?

bonen2.jpg

bonen1.jpg

paprika 2.jpg

paprika 1.jpg

36 minuten geleden, tielse flipje zei:

Verbranding? Zeep/azijn/water?

Azijn vond ik ook wat vreemd, maar na googlen zie ik wel dat mensen het doen.

Zelf gebruik ik zeep/spiritus/water. Spuit altijd als de planten in de schaduw staan. Nooit direct in de zon. Laat het er ook nooit langer opzitten dan 30min en spuit het daarna alles weer af met schoonwater. Voormij voorkomt dit schade aan het blad, donkere stipjes, vage vlekken. Een beetje het effect wat je ziet op jouw plant, foto 1, 2 en 3. Alleen is het nooit zo ver gekomen als bij jouw.

Foto 4 zijn de witte punten is bladverbranding door de felle zon.

Ik vind de groei puntjes er ook wat donker uit zien. Kan je hier een closeup van maken? Ook van de andere plant.

Makkelijkst om spint te herkennen is in de nieuwste bladeren/scheuten.

PH inblance van grond kan nieuwe groei ook doen verbranden en er voor zorgen dat de wortels geen voeding kan opnemen. PH inbalans kan dan komen door azijn. grond wordt dan te zuur.  
Heb je toevallig ook bemest? ik zie namelijk wat korrels op de potgrond liggen?
image.png

Allen bedankt voor het meedenken.

Ik ben dit mengsel ook gaan gebruiken na googelen, alleen koos ik dus voor azijn omdat mij dat wat 'vriendelijker' leek dan spiritus. Wegspoelen heb ik inderdaad niet gedaan. Overigens ben ik nu met deze behandeling gestopt.

Bij deze de foto's van de toppen.

Die korreltjes die je ziet is vermiculiet wat in de potgrond zit die ik gebruik. Deze is nog vers, dus bijbemesten hoeft nog even niet (dacht ik).

Trips zou toch ook te zien moeten zijn als beestjes, maar dan zwart?

paprika4.jpg

paprika3.jpg

Hier vind je een goede uitleg hoe je trips kan herkennen, trips kunnen ook verschillende kleuren hebben. En verschil trips/spint.

https://www.biogroei.be/plagen/trips.

Ik volg wel meer de uitleg van @rorror maar schadebeelden zijn niet altijd even duidelijjk  verbranding kan bv ook niet alleen door zon maar ook door te snelle opname van zouten (meststoffen) aanwezig in de potgrond. Vaak aan de randen van het blad, maar ook vlekken in het blad.

Goedemorgen, 

Dit ziektebeeld lijkt ook hier op de Alternaria schimmel, wat ook voorkomt bij aardappelplanten. 

Op zich is azijn wel een middel om rupsen te weren, maar dan hebben we het over appelazijn, 3 delen water, 1 deel azijn (vernevelen, elke 8 dagen, zuurgraad wordt verhoogd). Wat betreft de schimmel aanpakken, is Brandnetelgier eigenlijk de enige oplossing (consument). Dit is zelf te maken, of te koop in een tuincentrum. De verhouding is 20ml Brandnetelgier op 1L water, ook vernevelen en elke 7 dagen herhalen. Een sterke gezonde plant is ook beter bestand tegen schimmels, en dit middel zorgt hier ook voor. Brandnetelgier kost ongeveer 16 euro (1,5L). Oogsten kan pas na een week na toepassing. 

Veel succes!

Edited by Guest
Verkeerde foto verwijderd met dank aan de tip..

Op 23-6-2022 om 08:00, BoerMark zei:

Spint ziet er heel anders uit, waarbij er duidelijk webben te zien moeten zijn, zie foto van 1 van onze appelbomen. 

Volgens mij heb je een verkeerde foto geplaatst? Het geen op de foto is voor mij overduidelijk geen spint.

• Like 1

• 4 weeks later...

Hoi allen, ik wil iedereen bedanken voor het meedenken.

Ik had blijkbaar meerdere problemen, spint en schimmel. De spint had ik zelf al genoeg bestreden, en met jullie tips gaan de paprika plantjes weer mooi!

De bonen heb ik opnieuw gestart, dat gaat wat makkelijker dan paprika ;)