Erny Geplaatst: 16 januari 2019 Geplaatst: 16 januari 2019 De Yakon produceert twee soorten knollen.De eetbare knollen, bruin, die je in de winkel vindt, en de broedknolletjes, rood. Deze laatsten gaan weer uitlopen en zorgen voor de nieuwe plantjes.Dus je zult op zoek moeten gaan naar broedbolletjes/knolletjes. Bij mij begonnen deze al weer ietwat te vroeg uit te lopen dus heb ze nu in de kapotte koelkast buiten gelegd, in een vriezerla. Hopelijk is het daar koud en donker genoeg om ze nog even wat af te remmen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 januari 2019 Geplaatst: 16 januari 2019 Pas op dat ze niet uitdrogen Erny! Ik bewaar ze in wat zand. Gaat ideaal! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Geplaatst: 17 januari 2019 Geplaatst: 17 januari 2019 Niet zoveel zand voorhanden. Maar heb de knollen in turf liggen (speciaal zak voor gehaald) en de broedbolletjes in oude droge potgrond. Zal er nog een pot natte potgrond bij mikken voor de perfecte vochthuishouding. Quote
Mellie Geplaatst: 18 januari 2019 Geplaatst: 18 januari 2019 Ik heb de mijne ook in zand staan. Vorig jaar in de koelkast was geen best resultaat voor mij. Quote
Frans Geplaatst: 11 mei 2019 Geplaatst: 11 mei 2019 Dit jaar ga ik ook eens yacon telen maar ik heb er geen enkele ervaring mee. Uit diverse topics heb ik o.a. begrepen dat de knollen bij het oogsten vrij makkelijk breken en dan niet meer houdbaar zijn. Verder las ik dat de yacon van luchtige grond houdt. Ik denk er daarom aan om mijn plant in een tuinafvalzak (diameter 50 cm) te planten nadat die met potgrond gevuld ingegraven is in de tuin. De gedachte hierachter is dat als er geoogst moet worden de zak compleet met plant uit de grond gehaald kan worden waarna de zak kan worden weggesneden. Op deze manier geoogst loop je vrijwel geen kans op beschadiging van knollen. Bovendien is de plant gedurende het groeiseizoen ook nog eens beschermd tegen eventuele ondergrondse "knagertjes". Mijn vraag is of een diameter van 50 cm wel genoeg is voor de plant en zo ja is het nog nodig om de zak tot de maximale hoogte van 60 cm te vullen. Hoe diep wortelt yacon eigenlijk ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
appelvrouw Geplaatst: 14 mei 2019 Geplaatst: 14 mei 2019 Is dat een plastic zak Frans? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
koolrabi Geplaatst: 14 mei 2019 Geplaatst: 14 mei 2019 Ik heb het afgelopen jaar yakon gekweekt in een ton van 50 cm diameter en niet erg hoog. Ik had een relatief goede oogst maar als de wortels meer ruimte hadden gehad waren ze groter geweest. Ze gaan vrij diep. Dit jaar gaan ze hier in de volle grond in de hoop dat ik veel uit de kluiten gewassen yakon kan oogsten. @ Frans: ik zou de maximale hoogte gebruiken. Ik ben nieuwsgierig hoe jouw methode uitpakt. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Erny Geplaatst: 14 mei 2019 Geplaatst: 14 mei 2019 Bij mij groeiden de Yakons in een heerlijke dikke bovenste laag losse aarde en daaronder de vastere en altijd vochtige grond (bovenop het veen).Dus ze hadden de hele tijd genoeg water om te groeien en geen weerstand zodat ze konden uitdijen naar alle kanten. Er zaten echt mega grote knollen tussen.Door deze losse grond was de oogst ook erg gemakkelijk, gewoon de plant optillen waardoor er een groot aantal mee naar boven kwamen, de rest was er met de hand gemakkelijk uit te halen. Zonder beschadiging. Zou per plant dan ook gaan voor 1 vierkante meter (en dan de Yakon in het midden). P.s. Voor de afwisseling: https://mergenmetz.nl/recepten/japanse-yaconsalade/ . Quote
Frans Geplaatst: 16 mei 2019 Geplaatst: 16 mei 2019 De zak bestaat uit stripjes gevlochten kunststof en leek makkelijk waterdoorlatend te zijn. Dat blijkt na een test tegen te vallen en er moesten gaten worden geprikt. Gezien de reacties van koolrabi en Erny lijkt me een diameter van 50 cm aan de krappe kant maar ik heb de zak toch gebruikt. Wel heeft hij zijn diepte mee maar dan moet die yacon wel genegen zijn die te benutten. Het gaat me bij mijn eerste keer yacon telen overigens niet in de eerste plaats om de opbrengst maar ik wil eind van het seizoen graag eens zien hoe een voorzichtig schoongemaakte yaconplant er in zijn geheel , met alle aanhangende en onbeschadigde knollen dus , er uit ziet. En daar staat hij dan. Klaar voor de start Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
koolrabi Geplaatst: 16 mei 2019 Geplaatst: 16 mei 2019 Deze yakon staat er al mooi bij. Wordt vast gauw groot. Ik ben erg nieuwsgierig naar de opbrengst. Ik kreeg ze vorig seizoen ook mooi als een geheel uit de ton. Heel verrassend die oogst. Pas eind oktober weet je of er echt iets onder al dat grote, hoge, groene blad zit. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
roeier Geplaatst: 16 mei 2019 Geplaatst: 16 mei 2019 Als de doorsnee van die zak 50cm is, is het nu al een grote plant! Ik heb begin Maart ook voor het eerst een Yakon-plantje gekocht, gelijk doormidden gehakt om er twee plantjes van te maken, de kweker gaf die mogelijkheid aan, maar ook samen halen ze lang deze maat niet!Eén van de twee staat al een paar weken in de volle grond, achteraf gezien was dat te vroeg vanwege de kou, die heeft het moeilijk, maar ik denk dat hij er doorheen komt. Als je twee hebt is het makkelijker om met één een risicootje te nemen. Voor slakken was ik minder beducht, want ik zag dat de Yakon nogal harige stelen heeft, daar houden slakken volgens mij niet van. Als slakken wel een beduidend risico zijn bij Yakon hoor ik het graag van iemand. Quote
Frans Geplaatst: 16 mei 2019 Geplaatst: 16 mei 2019 @roeier (en anderen die ervaring hebben met splitsen yacon)Vraag over splitsen. Deze yacon kreeg ik in januari als een iel verwaarloosd plantje met rottingsverschijnselen. Er zaten wat kleine rose puntjes aan het stammetje wat broedbolletjes hadden moeten worden denk ik. Zonder veel hoop op succes heb ik hem verpot en in de woonkamer op de vensterbank gezet. In maart kwamen een paar groene stengeltjes boven de grond en toen ging het zo snel dat de plant 2 keer verpot moest worden voor hij vandaag in de zak werd gezet. Ik heb nog aan splitsen gedacht maar wist niet of dat mogelijk was. De plant heeft een aantal stengels die allemaal aan één hoofdstam zullen zitten. Die mini rose groeipuntjes zaten immers allemaal aan dat ene stammetje. Als de stengels eigen wortels hebben gevormd, waardoor ze minder afhankelijk zijn van de hoofdstam, zou splitsen nog wel eens mogelijk kunnen zijn. Vormen stengels inderdaad eigen wortels ? Zo ja dan ga ik hem alsnog splitsen en een kleiner deel terug plaatsen in de zak. Dat splitsen zal dan wel een brute operatie worden met nogal wat schade omdat ik hem dan letterlijk van boven naar beneden door moet zagen omdat de wortelkluit één vast en keihard geheel is. Ik heb zo juist bij het licht van een zaklamp een paar foto's gemaakt zodat de plant wat beter te beoordelen is. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Grork Geplaatst: 16 mei 2019 Geplaatst: 16 mei 2019 Frans ! Planten slapen 's nachts,doe die lamp rap uit ! Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
roeier Geplaatst: 18 mei 2019 Geplaatst: 18 mei 2019 Aan mij heb je niet zoveel, Frans. Ik had een potje gekocht waar in het midden nog een restant van een oude stengel te zien was, met rondom jonge scheutjes. Ik heb een zaag gepakt en zo dicht mogelijk langs de oude stengel de kluit doormidden gezaagd. Er was weerstand van massief weefsel van de plant, maar het was geen lastige operatie. Geen van de scheutjes heeft een terugslag gehad, dus die bleven allemaal toegang tot wortels houden, maar ik heb geen aarde weggehaald om te zien hoe het precies zat. Misschien dat je de kluit kunt schoonspoelen om te zien waar wortels zich hebben ontwikkeld. Ik schat de kans toch wel groot in dat die op meerdere plaatsen zijn ontstaan en dat je ergens een deling kunt maken. Quote
Frans Geplaatst: 18 mei 2019 Geplaatst: 18 mei 2019 Ik wil niet teveel aan de plant klooien dus het lijkt me beter hem met rust te laten. Via google vond ik dat je yacon ook kunt stekken dus als extra experimentje heb ik wél uit de kop van een stengel een stek genomen. Ben benieuwd of het wat wordt. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
appelvrouw Geplaatst: 18 mei 2019 Geplaatst: 18 mei 2019 Jawel kan heel goed, je kunt de stengel ook op een glas water zetten! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 22 mei 2019 Geplaatst: 22 mei 2019 Owwwwww dat biedt perspectief! Ga ik morgen gelijk doen! Quote
Patrijs Geplaatst: 31 mei 2019 Geplaatst: 31 mei 2019 Vandaag twee gekregen kleine plantjes uit de kas gehaald en op hun definitieve plek gezet. Nog wel even onder hun privé kasje, want het kan nog fris zijn hier aan de kust. Ik heb ze een emmer compost gegeven en ze staan op het perceel waar vorig jaar kool stond.Het is een redelijk beschut en vochtig hoekje ik hoop dat ik aan hun wensen heb voldaan. Quote De moestuin van Patrijs
Frans Geplaatst: 5 juni 2019 Geplaatst: 5 juni 2019 De overgang van stek naar plant blijkt bij yacon snel te gaan. Hier nogmaals als vers opgepotte stek 18 dagen geleden. Weliswaar werd hij op gang geholpen met stekpoeder maar ik denk dat zoiets niet eens nodig is. Wat ongetwijfeld ook aan het resultaat heeft bijgedragen is dat de stek tot voor enkele dagen op de vensterbank in de woonkamer heeft gestaan waar hij 's avonds extra licht kreeg van een groeilamp. Hieronder als de bruikbare plant van vandaag. Na het ontdekken van een begin van spint in de aardbeien heb ik die buiten de kas gezet waardoor er ruimte vrij kwam voor deze yacon. Ik wil eens zien in hoeverre plaatsing in een kas een toegevoegde waarde heeft bij de teelt (in ieder geval kan hij langer blijven staan dan in de vollegrond). De nieuwe yacon staat in de kuip op de voorgrond (de planten er achter zijn zoete aardappels). Inwendige diameter van de kuip is 57 cm , bruikbare hoogte 35 cm. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
TomP Geplaatst: 7 juni 2019 Geplaatst: 7 juni 2019 De overgebleven knollen van vorig jaar konden op't gemak groeien in een grote pot in de warmte.Staan nu buiten in goed los gewerkte volle grond.Staan wel al een week of 2 stil, nog niet veel aan zien veranderen maar dat komt wel. Ik hoop op een mooie zomer net als vorig jaar. Quote
Flup Geplaatst: 30 september 2019 Geplaatst: 30 september 2019 Heb een yakonplantje / stek? in een potje gekregen. Daar ben ik heel blij mee, maar hoe overwinter ik die plant? Ik was van plan om de plant in een grotere pot te zetten (het zit nu in een p9 potje) en deze dan binnen in de kelder te laten overwinteren. Of kan ik het beter anders aanpakken? Quote
Mellie Geplaatst: 30 september 2019 Geplaatst: 30 september 2019 Het kan best, maar ik vind het wel lastig door alle vliegjes ed. Ik heb vorig jaar half (of eind?) nov 1 plant binnen gehaald. Stond voor het raam, vol in de winterzon. Dus niet met weinig licht of wat dan ook. Gewoon een mooi plekje gegeven. Af en toe wat spint. In april buiten gezet, gewoon met pot verhuisd, en in mei in de volle grond gezet. Heb ik nu een stekje van genomen en wil dat weer doen. Maar nu met een veel kleinere plant, want hij werd echt te groot om zo lang in je huis te hebben. Quote
Flup Geplaatst: 1 oktober 2019 Geplaatst: 1 oktober 2019 Ah ok, dank je wel. Ik ga het gewoon proberen, wil al zolang yakon, dus hoop dat het lukt. Quote
Erny Geplaatst: 2 oktober 2019 Geplaatst: 2 oktober 2019 Waarom gebruiken jullie niet gewoon de broedbolletjes om in het voorjaar nieuwe Yakonplanten te kweken? Dan zit je ook niet met het overwinteren etc... Quote
Mellie Geplaatst: 2 oktober 2019 Geplaatst: 2 oktober 2019 Klopt, maar dan moet je die wel hebben. Ik had vorig jaar een paar broedbolletjes en die waren in mei spoorloos. Schiet lekker op! Ik heb geen idee wat er onder de grond zit. Nog niks geoogst. Dus misschien dit jaar wel heel veel, maar dan heb ik wel alvast mijn noodstekjes. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.