Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appelwortel - Yakon Yacon (Smallanthus sonchifolius)


Addie

Aanbevolen berichten

Ik zou in elk geval dat doosje niet 'stevig dicht' doen, want dan verstikt de boel en gaat rotten

 

Het probleem is dat je plant te warm staat. Die denkt dat het al lente is.

Zet hem zonder deksel in de schuur als je die hebt, of op een balkon ofzo, tot het écht koud wordt.

 

Succes!

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Gekookt vind ik het nog steeds niks

Eigenlijk is het net als met courgette: veel smaak zit er dan niet meer aan, maar het vult wel lekker in stoof-/roerbakschotel.

Jammer; ik had er veel meer van verwacht

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 3 maanden later ...

Gisteren nog een yakonwortel in schijfjes gegeten bij de maaltijd. De knol blijft knapperig uit het zaagsel.

 

Ik wil dit jaar één perk maken met al die gekke knollen ( taro, yakon, oca, knolcapucien, suikerwortel en apios) en wortels erin.

Wat eten betreft valt het me een beetje tegen, je moet wel doorzetten om deze knollen en wortels in je menu op te nemen vind ik...zeker als je genoeg ander bekend spul hebt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Taro groei zeer lanzaam.

 

Apios staan tegen de schutting,mooi gezicht die bloemen.

 

Yacon een stuk van 2x3 mtr maak ze altijd in (wekken)

 

Knolcapucijn.staan tegen een scherm eet blaadjes en bloemen in de salade,heb nog geen knolleltje gehad.Wel zeer mooie oranje bloemen.

 

De chinese yam doe ook zeer traag.

 

En de suikerwortel zal dit jaar onder de grond kijken?

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met div andere vruchten en 200 gram suiker en 1 liter water (op gekookt).

 

Als je de yacon afschild dan meteen in sinaappelsap(wordt het niet zwart) leggen.

 

Je kan ook half zoetwater/sinaappelsap bij de yacon doen en dan inwecken.

Deze heb je op de nmm gehad.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Even een yakon topic opgezocht, mijn vraag kan hier wel denk ik:

 

Wat zou er met dit blad zijn? Mijn andere plant heeft het ook. Mooi groen bladeren aan de plant, alles lijkt goed te gaan en van de ene op de andere dag zo'n verkleuring en daarna afsterving. Iemand een idee?

 

buitendoen46868101374408411.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch wel vreemd, ik heb het met twee yakon, een borage, een komkommer, basilicum, munt. Zo een heel blad heel snel bruin en weg. Toch geef ik iedere avond, soms 's morgens ook nog, water. Ik zie ook hier en daar wel mineervlieg gangen p het blad, en las ook over bacterievuur, of is dat weggelegd voor fruit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijd geleden alweer dat ze brandnetelgier hebben gehad en dat is eigenlijk alles. Dacht zelf eerder aan een voedingstekort. maar zolang het bij één of twee bladeren blijft - hetgeen tot nu toe het geval is - zal ik me niet al teveel zorgen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

De yakon geoogst vandaag..ik had één plant gehouden nadat ik vorig jaar van mijn twee planten er tien had gemaakt en er 9 heb weg gegeven. Dit keer zitten er echt megaknollen onder..misschien vanwege het mooie weer. Morgen maar eens een gooi doen naar het Yakonknol record

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Jorieke123 changed the title to Appelwortel - Yakon Yacon (Smallanthus sonchifolius)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...