dennislp Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Wanneer kan je ananaskers het beste zaaien? Ga hem dit jaar voor het eerst zaaien. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Februari/maart binnen voorzaaien. Meer informatie vind je ook hier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Ik heb ze vorig jaar eind februari binnen voorgezaaid en afgedekt met krantenpapier tot de plantjes opkwamen. Heeft ongeveer een maand geduurd. Na nog een maand verspeend in grotere potjes, half mei uitgeplant (is vorstgevoelig). Zaad: Physalis Edulis, 'elite series' Somers. In die 'elite series' heb je ook Physalis Little Lanterns, maar die heb ik niet geprobeerd. Richtlijnen op het pakje: zaaien onder glas bij een temperatuur van 18°C, later verpotten in potten van 10 cm diameter, in mei uitplanten op 40x40 cm. Ze zijn hier tegen de draad 2 m hoog geworden, dus je moet zeker steun voorzien. Dit jaar ga ik bakje half zelf geoogst, half gekocht zaad inzaaien. Het zou leuk zijn als dat eerste lukt en even goede resultaten geeft, want echt goedkoop zijn die zaden niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Bij de reguliere verkooppunten zijn de zaden inderdaad heel duur, ik schrok er ook van. Maar dat vind ik van paprika's bvb ook....vorige week in het tuincentrum hingen daar zaden voor 3,75 En er zaten er niet zo heel erg veel in.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Ik ga hem ook zaaien dit jaar! Ben benieuwd! want echt goedkoop zijn die zaden niet Ik vind ze niet duur hoor, 30 zaadjes voor 50 cent Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Bij een 'echte' zaadhandel wel hoor Rantje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Ik heb ze bij Lisa gekocht: www.hobbyzaden.nl Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Bij een echte zaadhandel krijg je dan ook 1000 zaadjes Al kiemen er maar 1/4 dan zijn het er nog heel veel. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted February 14, 2012 Author Share Posted February 14, 2012 Duur?, zou me niks verbazen... Rot werk om die zaden er uit te halen Alleen als ik bijv. op vlaamszaadhuis.com kijk dan schrik ik niet van de prijs... Of is dat een veel mindere soort? Ja heb nog nooit wat gezaaid van ananaskers, klopt... Maar zaden er uit halen: Ooit een ananaskers niet opgegeten in het restaurant Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Ik heb net geïnformeerd bij Somers wat het verschil is tussen beide soorten die ze aanbieden. De Little Lanterns zouden kleinere maar zoetere vruchten geven. Ik heb de andere vorig jaar gezaaid en die waren ook lekker zoet. Je moet ze wel voldoende laten afrijpen (tot het lampionnetje verdroogt). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted February 14, 2012 Share Posted February 14, 2012 Dat is zowat de helft van de prijs die ik ervoor betaalde Ik heb geen ervaring met online zaden bestellen. Loopt dat vlot? En welke websites zijn aan te raden in België? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted February 14, 2012 Author Share Posted February 14, 2012 Dat is zowat de helft van de prijs die ik ervoor betaalde Ik heb geen ervaring met online zaden bestellen. Loopt dat vlot? En welke websites zijn aan te raden in België? https://www.moestuinforum.nl/webshops-binnen-buitenland-t300.htmlDaar staan heel wat websites vermeld Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted February 15, 2012 Share Posted February 15, 2012 de grote rijpt ook minder snel af als de kleine kaapse bes... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musje Posted February 15, 2012 Share Posted February 15, 2012 Ik heb ze zeven jaar geleden eens gekocht bij Vreeken voor €2,00 voor 25 zaden. Ik zag dat hij zijn prijzen wat heeft aangepast Quote Maar na de winter komt de lente weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Duur?, zou me niks verbazen... Rot werk om die zaden er uit te halen Alleen als ik bijv. op vlaamszaadhuis.com kijk dan schrik ik niet van de prijs... Of is dat een veel mindere soort? Ja heb nog nooit wat gezaaid van ananaskers, klopt... Maar zaden er uit halen: Ooit een ananaskers niet opgegeten in het restaurant Gebruik eens een zeefje! dan wordt het heel gemakkelijk...door de zeef drukken, spoelen met water, op koffiefilter leggen, drogen, klaar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Als je een besje te lang onder de plant laat liggen, vallen de zaadjes er vanzelf uit. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomenco Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Zaden van ananaskers (en ook aardbeien) oogst ik op dezelfde manier als tomatenzaden. Bessen kapotduwen en een paar dagen laten staan in een glas met water. Op die manier zijn de zaden gemakkelijk van de pulp te scheiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Ik oogst ze ook als tomatenzaden maar dan op mijn eigen manier. Bessen uitknijpen boven een theezeefje , spoelen onder de kraan , laten uitdruipen en mengen met zilverzand, mengsel op bordje uitspreiden en laten drogen , indien droog het mengsel weer in het theezeefje en het zilverzand uitzeven. De zaadjes blijven achter. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Als je een besje te lang onder de plant laat liggen, vallen de zaadjes er vanzelf uit.En als je een beetje geluk hebt zorgt de natuur zelf voor de allermooiste ragfijne verpakking van de zaadjes . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Mooie foto's Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Prachtige foto`s Frans. Dat heb ik allemaal gemist door mijn "opruimwoede"..volgend jaar laat ik ze liggen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Wauw Frans, echt hele gave foto's! Zo ziet het er uit als je de vruchten op de grond laat liggen?Als ik vruchten ga krijgen lijkt me dit ook wel heel leuk om eens te zien in het echt! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Als ik vruchten ga krijgen lijkt me dit ook wel heel leuk om eens te zien in het echt!Maak je niet teveel illusies Miranda . Zoiets ontstaat vooral uit toeval omdat de 'bodembeestjes' rustig het zachte materiaal konden opruimen voordat vogeltjes de vruchtjes onder de afgevallen bladeren ontdekten. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 bij mij liggen ze bovenop de composthoop...de vogeltjes kijken er niet eens naar om.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted February 18, 2012 Share Posted February 18, 2012 ja ik ga denk ik ook maar eens de composthoop inspecteren want ik heb de resten van de planten daarop gegooit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts