Jump to content

Wanneer ananaskers zaaien?

dennislp

Recommended Posts

Ik heb ze vorig jaar eind februari binnen voorgezaaid en afgedekt met krantenpapier tot de plantjes opkwamen. Heeft ongeveer een maand geduurd. Na nog een maand verspeend in grotere potjes, half mei uitgeplant (is vorstgevoelig). Zaad: Physalis Edulis, 'elite series' Somers. In die 'elite series' heb je ook Physalis Little Lanterns, maar die heb ik niet geprobeerd. Richtlijnen op het pakje: zaaien onder glas bij een temperatuur van 18°C, later verpotten in potten van 10 cm diameter, in mei uitplanten op 40x40 cm. Ze zijn hier tegen de draad 2 m hoog geworden, dus je moet zeker steun voorzien.

Dit jaar ga ik bakje half zelf geoogst, half gekocht zaad inzaaien. Het zou leuk zijn als dat eerste lukt en even goede resultaten geeft, want echt goedkoop zijn die zaden niet

Duur?, zou me niks verbazen... Rot werk om die zaden er uit te halen

Alleen als ik bijv. op vlaamszaadhuis.com kijk dan schrik ik niet van de prijs... Of is dat een veel mindere soort?

Ja heb nog nooit wat gezaaid van ananaskers, klopt... Maar zaden er uit halen: Ooit een ananaskers niet opgegeten in het restaurant

Ik heb net geïnformeerd bij Somers wat het verschil is tussen beide soorten die ze aanbieden. De Little Lanterns zouden kleinere maar zoetere vruchten geven. Ik heb de andere vorig jaar gezaaid en die waren ook lekker zoet. Je moet ze wel voldoende laten afrijpen (tot het lampionnetje verdroogt).

Duur?, zou me niks verbazen... Rot werk om die zaden er uit te halen

Alleen als ik bijv. op vlaamszaadhuis.com kijk dan schrik ik niet van de prijs... Of is dat een veel mindere soort?

Ja heb nog nooit wat gezaaid van ananaskers, klopt... Maar zaden er uit halen: Ooit een ananaskers niet opgegeten in het restaurant

Gebruik eens een zeefje! dan wordt het heel gemakkelijk...

door de zeef drukken, spoelen met water, op koffiefilter leggen, drogen, klaar!

Ik oogst ze ook als tomatenzaden maar dan op mijn eigen manier. Bessen uitknijpen boven een theezeefje , spoelen onder de kraan , laten uitdruipen en mengen met zilverzand, mengsel op bordje uitspreiden en laten drogen , indien droog het mengsel weer in het theezeefje en het zilverzand uitzeven. De zaadjes blijven achter.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Als je een besje te lang onder de plant laat liggen, vallen de zaadjes er vanzelf uit.

En als je een beetje geluk hebt zorgt de natuur zelf voor de allermooiste ragfijne verpakking van de zaadjes .

sl551687.jpg

sl551682.jpg

sl551685.jpg

sl551683.jpg

Als ik vruchten ga krijgen lijkt me dit ook wel heel leuk om eens te zien in het echt!
Maak je niet teveel illusies Miranda . Zoiets ontstaat vooral uit toeval omdat de 'bodembeestjes' rustig het zachte materiaal konden opruimen voordat vogeltjes de vruchtjes onder de afgevallen bladeren ontdekten.