Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Equisetum ,Heermoes


citroen

Aanbevolen berichten

Heermoes komt voor op arme gronden
Om arme grond vruchtbaar te maken zou men heermoes moeten aanplanten het haalt de nodige mineralen uit de bodem

Maar hoe komt ge daarna van die heermoes terug af

Hoe lang moet men heermoes laten groeien om een stuk land enigziens vruchtbaar te maken ?

download (1).jpg

aangepast door citroen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik tuinier op arme, kalkarme zandgrond en heb genoeg heermoes. Door de grond wat rijker te maken (en de heermoes stelselmatig uit te trekken), is de heermoesplaag wel een stuk minder geworden. Op plekken waar ik niks doen, groeit de heermoes gewoon verder. Eens in je tuin is het zeer lastig om die weg te krijgen. Ik gebruik de uitgetrokken planten als mulch.

 

Mocht je heermoes NIET in de tuin hebben, plant die dan ook niet aan. Eens in je tuin, krijg je die niet weg. Probeer dan de bodem wat kalkrijker te maken, want dat zorgt vooral voor minder heermoes. En als de bodem arm is, dan gewoon wat mest of compost jaarlijks gebruiken, dat helpt ook.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heermoes is niet alleen aan vervelend onkruidje, het is ook een bruikbaar kruid dat al heel lang in de kruidenboeken staat. Zomaar de eerste de beste link hier.

Ik heb het in mijn achtertuin waar ik nu 5 jaar woon, nog steeds komt er hier en daar wat op, maar geen plaag meer, zoals toen ik hier net woonde. De tuin zat er vol mee. Het meeste kon ik uittrekken met stukken wortels. Nu komt er nog steeds wat op, vooral op plekken die ik niet uit kan graven. Het gaat bij de compost, of gedroogd in de thee.

 

Hoe je erbij komt dat het 'erg giftig' zou zijn @Mai Pensato? Vertel eens...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@HuubvG tja...de meningen  zijn verdeeld: licht giftig; heeft medicinale werkingen maar wel met diverse waarschuwingen en beperkingen (zie bijv de laatste drie zinnen van het stukje van jouw link. De wortels gaan ontzettend diep, kunnen daardoor mineralen opnemen maar ook giftige stoffen zoals zware metalen. 

Voor paarden is het zowiezo zwaar giftig.

Persoonlijk ga ik liever naar mijn huisarts als ik iets onder de leden heb maar dat moet iederee  uiteraard helemaal zelf weten.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Op het moestuincomplex waar ik tuinier klagen heel veel tuinders over de heermoes en ik heb op mijn moestuin ook meerdere stukken heermoes gehad, maar heel weinig.

 

Ik heb een keer in een boek gelezen dat je op 'arme' grond beter lavameel of lavagruis kan gebruiken. Dit is een ware boost voor jouw bodem en dit kan ervoor zorgen dat heermoes minder snel voorkomt of extreem gaat woekeren. Ik gebruik dit in combinatie met wormenmest en het bevalt mij prima.

Ik denk dat dit een betere alternatief is dan aan de slag te gaan met heermoes. 😀

Goals: 
2023: Ecologische moestuin + pluktuin ❤️
2024: 150 m2 Ecologische pluktuin 💜

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Gebruik heermoes als bemesting voor plant en bodem. Maak een aftreksel of gier van heermoes, als bemesting voor uw tuin. In Heermoes zitten heel veel hoofd en sporen elementen, dat d.m.v. blad bemesting wordt opgenomen in de plant. heermoes wortelt tot 10m diep waardoor mineralen van diep uit de grond naar boven worden gehaald en beschikbaar komt voor de gewassen. Maar heermoes kan ook een ware plaag zijn, waar zo 123 geen oplossing voor is. Een tip kan zijn maar werkt niet afdoende is: de heermoes schoffelen en het loof laten liggen op de plaats.

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tuin was aanvankelijk ook een kale zandbak en inderdaad met veel heermoes. Ik trek het er altijd gelijk uit. Ondanks tien jaar bodem verbeteren komen de groene  pluimpjes nog steeds voortdurend omhoog. Mijn voorgangster op de tuin maakte een keer de opmerking dat er in de tuin heel veel kleine kerstboompjes groeiden. Toen ik doorhad wat ze bedoelde, lag ik dubbel van het lachen. 

Bij mij gaat de uitgetrokken pluim gewoon weer plat op de grond als bodembedekker, of ik gooi hem in de emmer met plantengier. Die vul ik tijdens het seizoen steeds weer aan. 

Wat de giftigheid betreft, ik heb er even mijn groene handboek bij gepakt (vertrouw ik meer dan random internet) en Geert Verhelst zegt dat het zaak is alleen de echte heermoes te gebruiken, de andere vormen (bv. moeras heermoes) hebben teveel alkaloïden. Hij zegt ook dat er in Nederland geen gevallen bekend zijn van vergiftiging door heermoes en dat een therapeutisch gebruik helemaal veilig is. Bij hoge dosis of veel te sterke aftreksels kan je last van je maag krijgen. Heermoes kan ook de stolbaarheid van het bloed doen toenemen, dus mensen die bloedverdunners gebruiken moeten opletten. 

Al met al niet een ernstig gevaarlijke plant en zo nu en dan in een thee gebruiken is ok en veilig.

Zelf heb ik ontdekt dat een papje van cosmetische klei aangemaakt met heermoes aftreksel een interessant nagelmaskertje is. Ik ontdekte dat per toeval en het resultaat was keiharde nagels (totdat ze uitgroeiden). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Breken/scheuren ze makkelijk? Na het knippen en daarna vijlen, opdat de lagen weer goed aansluiten, breng ik altijd een keertje een laagje nagelverharder aan. Inmiddels zonder formaldehyde. Wat ik er laat afslijten, wat redelijk snel gaat. Maar langer dan een week, niet een half uurtje van een beetje klei. Cosmetiscehe klei is de zeer dure variant van het bouwmateriaal of kattenbakkorrels; Bentoniet?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...