Swa Geplaatst: 24 september 2022 Geplaatst: 24 september 2022 Is het al tijd om de knoflook te planten? Quote
acpronk Geplaatst: 24 september 2022 Geplaatst: 24 september 2022 Nog wel een beetje vroeg. Oktober beter.Ik doe het pas in november. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
mus Geplaatst: 24 september 2022 Geplaatst: 24 september 2022 Ik wacht ook nog even tot mid oktober. Ik heb vandaag wel alle bolletjes uit elkaar gepulkt. Jammer genoeg zat er 1 bol tussen waar de helft van de tenen van bedorven waren. Maar alles bij elkaar zal het vast wel genoeg zijn. Ik zou het ook nog wel heel erg leuk vinden om wat andere allium soortjes te verzamelen zoals egyptische ui, moeslook en slangenlook. Weet iemand hier een goed adresje voor? Quote
mdubbelm Geplaatst: 25 september 2022 Auteur Geplaatst: 25 september 2022 (aangepast) 12 hours ago, Swa said: Is het al tijd om de knoflook te planten? ik heb vorig jaar in september geplant maar dat heeft me niet direct wat beters opgeleverd. Maar het zorgt ook niet voor problemen als je het wel doet volgens mij. Ik had toen plek, nu nog niet dus ik wacht. 25 september 2022 aangepast door mdubbelm Quote
Stan W Geplaatst: 26 september 2022 Geplaatst: 26 september 2022 Op 24-9-2022 om 22:34, Swa zei: Is het al tijd om de knoflook te planten? Hier gaan ze het weekend van 22 en 23 oktober de grond in. Misschien een weekje eerder of later, afhankelijk van het weer. Quote
Stan W Geplaatst: 26 september 2022 Geplaatst: 26 september 2022 Op 24-9-2022 om 23:36, mus zei: Ik zou het ook nog wel heel erg leuk vinden om wat andere allium soortjes te verzamelen zoals egyptische ui, moeslook en slangenlook. Weet iemand hier een goed adresje voor? Slangenlook hebben verschillende forumleden hier misschien wel te ruil, evenals Egyptische ui. Daar verschijnen regelmatig berichten over. Moeslook zou ook goed onder de leden kunnen zijn. Van de slangenlook zou ik jou vanaf volgend jaar broedbolletjes kunnen sturen. Quote
HerbalX Geplaatst: 28 september 2022 Geplaatst: 28 september 2022 Ik ben ook van plan om voor het eerst knoflook te gaan planten. Nu had ik een mooie selectie gemaakt aan rassen die ik graag zou willen aanplanten en ben ik al enkele maanden aan het wachten tot deze beschikbaar zouden komen bij Vreeken zaadhandel, omdat ik het was lang vond duren heb ik contact opgenomen en wat blijkt; geen van de rassen wordt nog verwacht dit jaar. Mijn hoop is enigzins gevestigd om mede forum leden die mij aan een of meerdere van onder staande rassen kunnen helpen; Cristo Georgian Fire GSF #65 Pennsylvanian dutch Wildfire Quote
mdubbelm Geplaatst: 28 september 2022 Auteur Geplaatst: 28 september 2022 @HerbalX Je kunt ook eens bij Zaadhandel van der Wal, Biologisch Pootgoed Carel Bouma, Eemlook of de Tuinen van Weldadigheid proberen. Die hebben allen een ruime collectie knoflook. 1 Quote
HerbalX Geplaatst: 29 september 2022 Geplaatst: 29 september 2022 @mdubbelm Hartelijk dank voor je antwoord, helaas heb ik geen succes gehad met bij een aantal van de genoemde partijen. ( Zaadhandel van der Wal, Biologisch Pootgoed Carel Bouma) Tuinen van Weldadigheid hebben nog een heleboel verschillende soorten beschikbaar maar de soorten waar ik interesse in heb zijn net uitverkocht (waarschijnlijk meer mensend opzoek zijn naar dezelfde soorten) bestellen ga ik daar in elk geval wel, mooi intiatief en dat steun ik graag. Eemlook daarvoor probeer ik al een tijdje uit te zoeken of ik iets van hen online kan kopen maar zover ik het op hun site kan zien leveren ze alleen aan een aantal natuurwinkels in de omgeving van Amersfoort en hebben ze geen particulier verkoop (tenzij ik daar natuurlijk over het hoofd heb gezien) Quote
woldistel Geplaatst: 29 september 2022 Geplaatst: 29 september 2022 Quote Is het al tijd om de knoflook te planten? Sommige van mijn bollen van dit jaar beginnen in de trapkast al enthousiast uit te lopen! Dus die gaan dit weekend de grond in, denk ik. De bollen die ik besteld had, zijn inmiddels binnen, maar met de reguliere pootdag wacht ik toch nog wel even. Heeft iemand eigenlijk al eens knoflookvlokken gemaakt? Eigenlijk heb ik wel veel bollen, die komen allemaal nooit fatsoenlijk de winter door. (Ik ga zoeken naar knoflookvlokken maken) Quote
jootje Geplaatst: 29 september 2022 Geplaatst: 29 september 2022 Vlokken niet gemaakt, wel poeder! Lekker hoor, als je toch teveel hebt! 1 Quote
acpronk Geplaatst: 29 september 2022 Geplaatst: 29 september 2022 Of je kunt ze inmaken. Diana heeft verscheidene recepten, eentje was met sojasaus.Toevoeging: ze heeft ook een recept knoflookpasta. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Swa Geplaatst: 29 september 2022 Geplaatst: 29 september 2022 We doen het zo want dat vinden we best handig en dan hebben we zo goed als geen verlies: Bij het oogsten houden we 3 maanden consumptie + het pootgoed bij, de rest wordt gepeld en in een paar zakjes in de diepvriezer gestoken. Die knoflook tenen kleven niet aan elkaar en zo zijn ze direct inzetbaar. 3 Quote
Roland Geplaatst: 1 oktober 2022 Geplaatst: 1 oktober 2022 Welke rassen knoflook zijn het vroegste oogstbaar? Liefts al in juni zodat ik 2 gewassen in een jaar kan telen. Quote
Stan W Geplaatst: 2 oktober 2022 Geplaatst: 2 oktober 2022 @Roland Dit jaar alle drie mijn rassen al in juni kunnen oogsten. Met de moestuinerfenis knoflook als eerst rond 8 juni. Weet daar echter het ras niet van. Geeft wel goede opbrengsten. Komend jaar veel meer rassen, misschien zitten daar nog vroegere bij. Al wordt het een hele uitdaging om alles uit elkaar te houden. Mocht je wat van de eerste willen, stuur maar een pb. De knoflook op de foto. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 2 oktober 2022 Geplaatst: 2 oktober 2022 Op 24-9-2022 om 22:34, Swa zei: Is het al tijd om de knoflook te planten? Een leuk ezelsbruggetje voor knoflook is de vijf 10's je plant knoflook op de 10e dag van de 10e maand, op 10 cm diep, 10 cm van elkaar in de rij en rije 10 cm uit elkaar 1 Quote
Swa Geplaatst: 3 oktober 2022 Geplaatst: 3 oktober 2022 10cm diep lijkt me wel erg diep, ik plant ze zodat het puntje net onder zit zodat vogels ze niet opmerken. Quote
MSDG Geplaatst: 5 oktober 2022 Geplaatst: 5 oktober 2022 Heeft het eigenlijk zin om vooraf de grond te voeden met kali om grotere bollen te krijgen? Dit jaar sloeg de roest snel toe op het complex, zoals eigenlijk ieder jaar, dus als ik de bollen al wat kan boosten vanaf het begin dan zou dat wel prettig zijn. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Stan W Geplaatst: 5 oktober 2022 Geplaatst: 5 oktober 2022 @MSDG Misschien heb je hier wat aan? https://www.btv-elderveld.nl/biologisch-tuinieren/teeltadviezen/32-teeltadvies/437-teeltadvies-knoflook 1 Quote
mdubbelm Geplaatst: 8 oktober 2022 Auteur Geplaatst: 8 oktober 2022 Knflook is hier gisteren de grond ingegaan. Quote
Arja Geplaatst: 8 oktober 2022 Geplaatst: 8 oktober 2022 (aangepast) Deze rakkers (morado, bio) gaan vandaag de grond in. En ik bedacht dat mijn woelvork, die ik toch even pakte om te zorgen dat er geen dichtgestampte plekken zijn waar straks al het regenwater blijft staan, ook een perfecte gaatjesmaker is. Edit: waarbij ik me ineens realiseer dat moestuinseizoen 22/23 bij deze begonnen is! 😀 9 oktober 2022 aangepast door Arja 6 Quote
Stan W Geplaatst: 15 oktober 2022 Geplaatst: 15 oktober 2022 Wat is volgens jullie beter; De knoflook dit weekend poten, of in meer richting eind oktober 25-30ste van de maand? Tussendoor heb ik namelijk geen tijd om ze in de grond te stoppen. Denk niet dat het heel veel uitmaakt, maar komend jaar wil ik zo groot mogelijke bollen proberen te kweken. Dan helpen alle beetjes mee. Quote
HuubvG Geplaatst: 15 oktober 2022 Geplaatst: 15 oktober 2022 Volgens mij maakt het niet veel uit. Ik heb ze vandaag gepoot in de kas aan een leeggekomen kant. Dat bracht mij vorige keer dikke bollen op, dikker dan ik ooit buiten had. Als eind oktober de grond nog maar warm genoeg / niet te koud is, opdat de tenen niet teveel schrikken, kan het rond die tijd ook gerust, volgens mij althans. De oogst zou dan ook wat later zijn. Diepte: ik doe net het puntje onder de grond, zodat dat vochtig kan worden en blijven, zodat de nieuwe groeipunten er makkelijk doorheen kunnen. En de vogels er niet aan kunnen trekken, maar dat is voor buitentelers, niet voor mij hier. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 15 oktober 2022 Geplaatst: 15 oktober 2022 Deze week 150 teentjes gepoot in de volle grond. Alles van eigen pootgoed, drie soorten. Komende weken nog extra (30-50) vroege knoflook planten in de platte bak of lage kas voor de oogst van verse knoflook/knoflookstengels in het voorjaar. 1 Quote De moestuin van Patrijs
fre3ke Geplaatst: 15 oktober 2022 Geplaatst: 15 oktober 2022 (aangepast) Mijn knoflook zit ongeveer een week in de grond nu. Ik heb ze wat dieper gezet dan de meesten hier. Op 8-10 cm. Er is dan minder risico van vorstschade en uitdroging, dacht ik. Dat het loof er dan langer over doet om boven te komen, maakt dat het gewas ook minder vatvaar is voor roest, zo heb ik het begrepen uit vorige topics. Ik heb vooral Rose de Lautrec en Morado staan. Ik hou vooral van Rose de Lautrec. Dit jaar was mijn pootgoed mooi gebleven, vorig jaar was de lucht in huis vochtiger, en begon het al in september te bederven. Volgens mij heb ik toen in september gepoot en is dat prima verlopen. Eén rij heb ik helemaal volgestrooid met bloemen/zaden. Daar zaten ook witte bloemen bij dus misschien ook wat Chineze knoflook. In het voorjaar gaan alle uitgelopen gekochte teentjes in het knoflookbed, daar zat vast ook gewone witte bij 15 oktober 2022 aangepast door fre3ke 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.