Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wacht ook nog even tot mid oktober.

Ik heb vandaag wel alle bolletjes uit elkaar gepulkt. Jammer genoeg zat er 1 bol tussen waar de helft van de tenen van bedorven waren. Maar alles bij elkaar zal het vast wel genoeg zijn.

Ik zou het ook nog wel heel erg leuk vinden om wat andere allium soortjes te verzamelen zoals egyptische ui, moeslook en slangenlook. Weet iemand hier een goed adresje voor?

Geplaatst: (aangepast)
12 hours ago, Swa said:

Is het al tijd om de knoflook te planten?

ik heb vorig jaar in september geplant maar dat heeft me niet direct wat beters opgeleverd. Maar het zorgt ook niet voor problemen als je het wel doet volgens mij. Ik had toen plek, nu nog niet dus ik wacht. 

aangepast door mdubbelm
Geplaatst:
Op 24-9-2022 om 22:34, Swa zei:

Hier gaan ze het weekend van 22 en 23 oktober de grond in. Misschien een weekje eerder of later, afhankelijk van het weer. 

Geplaatst:
Op 24-9-2022 om 23:36, mus zei:

Ik zou het ook nog wel heel erg leuk vinden om wat andere allium soortjes te verzamelen zoals egyptische ui, moeslook en slangenlook. Weet iemand hier een goed adresje voor?

Slangenlook hebben verschillende forumleden hier misschien wel te ruil, evenals Egyptische ui. Daar verschijnen regelmatig berichten over. Moeslook zou ook goed onder de leden kunnen zijn.

Van de slangenlook zou ik jou vanaf volgend jaar broedbolletjes kunnen sturen.

Geplaatst:

Ik ben ook van plan om voor het eerst knoflook te gaan planten. 

Nu had ik een mooie selectie gemaakt aan rassen die ik graag zou willen aanplanten en ben ik al enkele maanden aan het wachten tot deze beschikbaar zouden komen bij Vreeken zaadhandel, omdat ik het was lang vond duren heb ik contact opgenomen en wat blijkt; geen van de rassen wordt nog verwacht dit jaar. 

Mijn  hoop is enigzins gevestigd om mede forum leden die mij aan een of meerdere van onder staande rassen kunnen helpen; 

• Cristo
  • Georgian Fire
  • GSF #65
  • Pennsylvanian dutch
  • Wildfire

Geplaatst:

@mdubbelm Hartelijk dank voor je antwoord, helaas heb ik geen succes gehad met bij een aantal van de genoemde partijen. ( Zaadhandel van der Wal, Biologisch Pootgoed Carel Bouma) 

Tuinen van Weldadigheid hebben nog een heleboel verschillende soorten beschikbaar maar de soorten waar ik interesse in heb zijn net uitverkocht (waarschijnlijk meer mensend opzoek zijn naar dezelfde soorten) bestellen ga ik daar in elk geval wel, mooi intiatief en dat steun ik graag. 

Eemlook daarvoor probeer ik al een tijdje uit te zoeken of ik iets van hen online kan kopen maar zover ik het op hun site kan zien leveren ze alleen aan een aantal natuurwinkels in de omgeving van Amersfoort en hebben ze geen particulier verkoop (tenzij ik daar natuurlijk over het hoofd heb gezien)

Geplaatst:

Is het al tijd om de knoflook te planten?

Sommige van mijn bollen van dit jaar beginnen in de trapkast al enthousiast uit te lopen! Dus die gaan dit weekend de grond in, denk ik. De bollen die ik besteld had, zijn inmiddels binnen, maar met de reguliere pootdag wacht ik toch nog wel even.

Heeft iemand eigenlijk al eens knoflookvlokken gemaakt? Eigenlijk heb ik wel veel bollen, die komen allemaal nooit fatsoenlijk de winter door.

(Ik ga zoeken naar knoflookvlokken maken)

Geplaatst:

We doen het zo want dat vinden we best handig en dan hebben we zo goed als geen verlies: Bij het oogsten houden we 3 maanden consumptie + het pootgoed bij, de rest wordt gepeld en in een paar zakjes in de diepvriezer gestoken. Die knoflook tenen kleven niet aan elkaar en zo zijn ze direct inzetbaar.

• Like 3
Geplaatst:

@Roland Dit jaar alle drie mijn rassen al in juni kunnen oogsten. Met de moestuinerfenis knoflook als eerst rond 8 juni. Weet daar echter het ras niet van. Geeft wel goede opbrengsten.

Komend jaar veel meer rassen, misschien zitten daar nog vroegere bij. Al wordt het een hele uitdaging om alles uit elkaar te houden. 

Mocht je wat van de eerste willen, stuur maar een pb. De knoflook op de foto. 

IMG_20220712_123324.jpg

• Like 1
Geplaatst:
Op 24-9-2022 om 22:34, Swa zei:

Een leuk ezelsbruggetje voor knoflook is de vijf 10's :) je plant knoflook op de 10e dag van de 10e maand, op 10 cm diep, 10 cm van elkaar in de rij en rije 10 cm uit elkaar :)

• Like 1

Deze rakkers (morado, bio) gaan vandaag de grond in.

20221008_143755.thumb.jpg.b36da8863daa790fec3c89126222b89a.jpg

En ik bedacht dat mijn woelvork, die ik toch even pakte om te zorgen dat er geen dichtgestampte plekken zijn waar straks al het regenwater blijft staan, ook een perfecte gaatjesmaker is. 

20221008_151002.thumb.jpg.a8c34874b0c4a2fea2ef31a01ff0dae1.jpg

Edit: waarbij ik me ineens realiseer dat moestuinseizoen 22/23 bij deze begonnen is! 😀

aangepast door Arja
  • Like 6
Geplaatst:

Wat is volgens jullie beter; De knoflook dit weekend poten, of in meer richting eind oktober 25-30ste van de maand? Tussendoor heb ik namelijk geen tijd om ze in de grond te stoppen. Denk niet dat het heel veel uitmaakt, maar komend jaar wil ik zo groot mogelijke bollen proberen te kweken. Dan helpen alle beetjes mee. 

Geplaatst:

Volgens mij maakt het niet veel uit. Ik heb ze vandaag gepoot in de kas aan een leeggekomen kant. Dat bracht mij vorige keer dikke bollen op, dikker dan ik ooit buiten had.

Als eind oktober de grond nog maar warm genoeg / niet te koud is, opdat de tenen niet teveel schrikken, kan het rond die tijd ook gerust, volgens mij althans. De oogst zou dan ook wat later zijn.

Diepte: ik doe net het puntje onder de grond, zodat dat vochtig kan worden en blijven, zodat de nieuwe groeipunten er makkelijk doorheen kunnen. En de vogels er niet aan kunnen trekken, maar dat is voor buitentelers, niet voor mij hier.

• Thanks 1
Geplaatst:

Deze week 150 teentjes gepoot in de volle grond.

Alles van eigen pootgoed, drie soorten.

Komende weken nog extra (30-50) vroege knoflook planten in de platte bak of lage kas voor de oogst van verse knoflook/knoflookstengels in het voorjaar.

325284868_20201031_132136(2).thumb.jpg.1755bf6c0918b928260f647b4f165da6.jpg

• Like 1

Mijn knoflook zit ongeveer een week in de grond nu. Ik heb ze wat dieper gezet dan de meesten hier. Op 8-10 cm. Er is dan minder risico van vorstschade en uitdroging, dacht ik. Dat het loof er dan langer over doet om boven te komen, maakt dat het gewas ook minder vatvaar is voor roest, zo heb ik het begrepen uit vorige topics.

Ik heb vooral Rose de Lautrec en Morado staan. Ik hou vooral van Rose de Lautrec.

Dit jaar was mijn pootgoed mooi gebleven, vorig jaar was de lucht in huis vochtiger, en begon het al in september te bederven. Volgens mij heb ik toen in september gepoot en is dat prima verlopen. 

Eén rij heb ik helemaal volgestrooid met bloemen/zaden. Daar zaten ook witte bloemen bij dus misschien ook wat Chineze knoflook. In het voorjaar gaan alle uitgelopen gekochte teentjes in het knoflookbed, daar zat vast ook gewone witte bij  

aangepast door fre3ke
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...