Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Vraagje. Van mijn Lemon Drops hebben sommige vruchten een bruine plek. Zit er al als ze nog groen zijn, als ze geel kleuren blijft het bruinig. Ze hadden het al toen de plant nog buiten in de grond stond. Zou dit van de zon of van de kou zijn, of de een of andere enge ziekte? 

20221018_181204.thumb.jpg.7151d8a2355250a73a858bd9ff3ee0ec.jpg

Edit: sorry, verkeerde plek, ik dacht dat ik in het peperdraadje zat 🤦

aangepast door Arja
Geplaatst:
32 minutes ago, acpronk said:

uit de biozadendoos

Haha, ja dat klopt! Goeie escape 😆

Klopt,aan de kant van het zonlicht. Daarom dacht ik aan zonnebrand. Maar zo gek dat dat nu nog / nu pas zou optreden, het is immers al oktober! 

Geplaatst:
Op 16-10-2022 om 19:37, Mellie zei:

Ik heb de zadendoos momenteel in trotse bezit en ik was in de zak met tomaten aan het graaien. Wat een boel soorten met zo veel leuke namen!
Gulzig wordt een mens dan zeg. Toen heb ik er zowaar meer in gedaan dan ik eruit heb gehaald emoji23.pngemoji23.pngemoji23.png Dat was verrassend.

Zodra de peperzaden binnen zijn, gaat deze doos verder naar mdubbelm.

Ik was verbaasd hoeveel nieuwe soorten er bij zijn gekomen, heel leuk om te zien! Ik ben nu al benieuwd hoe het volgend jaar eruit gaat zien. (Want Flup, we moeten volgend jaar echt weer door!)

Zijn het de soorten die ik er vorig jaar in heb gedaan? Nou ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig 😆

In ieder geval heb ik dit jaar weer een paar mooie soorten erbij om er in te stoppen

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb net ook weer de doos bekeken, leuke dingen zitten er weer in! Moet me enorm inhouden want de ruimte is beperkt…. Verder wel een kleine kanttekening: er zitten wat zaden in die de doos niet ten goede komen. Zo stop ik er niet iets in wat er al 3x inzit. 4 zakjes met malvazaden lijkt me bijv.  wat veel…

Ook zitten er niet bio supermarktzaden in, of zaden met als sticker: “onbekende plant”. De bedoeling van deze doos is biozaden, met soortnaam erbij. Dat houdt het interessant voor alle deelnemers! 

ik stuur de doos morgen of woensdag door, ik laat het weten als ie onderweg is!

F7F5BADB-2022-49F3-A364-82737FDAA8DE.thumb.jpeg.2a551cb636a72163566f89ed7e39edd7.jpeg

50C1B312-5252-4E80-8BFA-1CD9A64068C7.thumb.jpeg.7d4dd48c002cb8b6763b85edc6001b5b.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Ahahhaa die bloemzaden van de super heb ik compleet gemist. Toch slechter gekeken dan ik dacht. Die onbekende zaden lijken mij zaden van mirabilis.

Helemaal terecht dat je ze eruit haalt. Ik had al wat andere supermarkt zaden eruit gevist. Altijd fijn voor school, maar niet voor de bio doos.

• Like 1
Geplaatst:

Ook ik had dezelfde gedachtes bij die supermarktzaden, maar toen dacht ik: ach, wat maakt het ook uit, misschien heeft iemand er wat aan dus ik heb me er verder niet druk over gemaakt. Wel fijn dat er een kwaliteitsbewaker in de groep zit  :)

Ik dacht trouwens dat die zakjes met 'onbekende plant' een soort reizende quiz is voor degene die het weet/toegevoegd heeft die mag het zeggen! Of ben ik dan te naief ;) 

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb ze er dan weer niet uitgehaald, want ik dacht, misschien is er toch iemand die ze wil 😬

maarvolgens mij is er ook een ‘gewone’ zadenruildoos, en heeft @Flup aan het begin van dit topic wat ‘regels’ opgesteld, dus het zou wel fijn zijn als iedereen zich daar een klein beetje aan houdt.

@Mellie - de miralbiliszaden zijn gladder volgens mij. 

• Like 2
Geplaatst:

De doos is weer onderweg naar @Goudsbloempje2

Het mysteriezaad had ik eruit gehaald en in alle hectiek hier thuis vergeten terug te doen. Ik ga kijken wat de 'onbekende plant' is, en volgend jaar rapporteren hoe die eruit ziet. Kan degene die het zaad erin gedaan heeft misschien iets vertellen over het uiterlijk van de plant? Er stond ook niet op het etiket wie de zaden heeft toegevoegd...

• Like 3
Geplaatst:

Inderdaad, dit soort zadenzakjes horen niet in de biozadendoos thuis! Ik heb die zadenzakjes ook (gekregen van iemand), maar die zaden zijn niet biologisch gekweekt. Deze zadendoos heet niet voor niets BIOzadendoos. 

Goed dat die zaden eruit zijn gehaald. 

De onbekende zaden kunnen mirabiliszaden zijn, maar ik denk het eerlijk gezegd niet.

Dat is ook een van de redenen dat ik niet meedoe met de biodoos.

Naast deze reden: ik heb o.a. zaden van valeriaan en hertshoornweegbree van eigen planten gewonnen, maar woon hier nog maar 5 jaar. De grond achter het nieuwbouw rijtjeshuis is vervuilde grond. Ik kom van alles tegen, dus wie weet hoe bio dit allemaal is. Ikzelf ben de enige die ervan durft te gebruiken, laat ik dat maar zo houden.

aangepast door HuubvG

Gekochte of gratis zaden zijn net zo goed welkom in de doos, mits het zaadgoed uit biologische teelt komt en het ook bekend is om welke zaden het gaat.

Ik heb hier ook genoeg biologische zaden waarvan ik behalve de soortnaam, niet weet om welke ondersoort het gaat (zelf geteelde supermarktknoflook bijvoorbeeld). Dat gaat niet in de doos, want het gaat juist ook om de ondersoort bij groente.

En gekochte zaden heb ik net zo goed, biologisch en niet-biologisch. Biologische doe ik in de doos als ik teveel heb, de niet biologische natuurlijk niet.

@HuubvG jammer dat de grond achter jullie huizenrij zo vervuild is. Zelf denk ik dat veel meer grond vervuild is dan dat de mensen weten. Nederland heeft een chronisch tekort aan woningen en er wordt al jaren gebouwd op grond die in het verleden (en nu ook nog wel) zwaar vervuild is. 

aangepast door Flup

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...