Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Mini fruitbomen in pot?

Recommended Posts

Ballerinafruitbomen zoals de minitree's genoemd worden kunnen prima in pot. Andere fruitbomen gaat wat minder omdat die teveel water vragen. Je moet niet een grote productie van fruitbomen in pot verwachten. Omdat ze niet veel water tot hun beschikking hebben is de kwaliteit en het aantal vruchten altijd zeer laag. Fruitbomen in pot is meer voor de "leuk" dan voor de productie. Meer rassen kun je hier vinden:

http://www.fruitbomen.net/mini-fruitbomen/

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Ik wil het allemaal... Dat is mijn probleem altijd!

Maar ik denk dan een paar potten met aardbeien...

Ik heb natuurlijk mijn blauwe bessen en ik heb een zwarte bes in de tuin staan.

Ik moet wel een nieuwe aalbes, want die ik nu heb is zo dood als een pier!

Heeft iemand nog andere tips?

Ik ben altijd wel dol op ananaskers. Ik had ze dit jaar niet, maar het jaar daarvoor deed de plant het goed! Je hebt 2 soorten (zie ik bij Vreeken). een soort die hoog (1 meter) wordt, en een lagere (50 tot 70 cm).

De plant krijgt hele mooie licht behaarde bladeren, en leuke blauwe bloemetjes. En dan dus de gele vruchtjes in de lampionnetjes (zoals je wel eens op een ijsje krijgt in een restaurant).

Superlekker en inderdaad perfect voor in de pot denk ik. Had ze zelf nog niet geprobeerd op de tuin, maar ze zijn voor dit jaar al in bestelling!

@ Jorieke Hoop dat jij in die restaurants betere serveersters treft als die ik in dienst had. Ik gebruikte ananaskers ook vaak als garnering en de serveersters kwamen aan mij vragen hoe ze heetten , ik zei physalis(officiële naam) en zij wisten toen doodleuk aan de gasten te vertellen dat ze syfillis op hun bord hadden liggen

Even a broken clock is right twice a day

Aardbeien

Bramen

Framboos

Blauwe, zwarte en rode bessen

Wat betreft fruitbomen zoals appel, abrikoos, peer, pruimen, perzik, kers en citrus zul je een aantal vruchten moeten dunnen om een aantal mooie volgroeide vruchten te krijgen.

Ik zou dan wel de soorten kiezen in de vorm zoals de minitree (wat is de naam van die (snoei)vorm/maat Frank?)

Vijgen kan ook, mits je ze elk jaar in vorm snoeit.

De regels is hoe groter de plant / vruchten hoe groter de pot moet zijn. Water geven is erg belangrijk in potten.

Ik wil het allemaal... Dat is mijn probleem altijd!

Maar ik denk dan een paar potten met aardbeien...

Ik heb natuurlijk mijn blauwe bessen en ik heb een zwarte bes in de tuin staan.

Ik moet wel een nieuwe aalbes, want die ik nu heb is zo dood als een pier!

Heeft iemand nog andere tips?

Aardbeien zijn wel het makkelijks in vergelijking met het lijstje wat Erik hierboven geeft

• 2 weeks later...

Super voor in pot zijn vijgen .Je kan goedkoop starten zelf met gewoon een stek,na 1 of 2 j geven rassen zoals Brown Tukey,Lisa ,Boskoop,..zelfs al vruchten.Niet ziektegevoelig,lekker gesneden in zomersalade,mooie bladeren.Bij matige vorst of ijdagen de pot gewoon op koele plaats zetten.Takjes van de snoei kan je zowel zomer- als winterstekken en aan vrienden geven iedereen zal het een mooi cadeau vinden zo een prachtige plant.Ik raad iedereen aan om een vijg aan te planten in pot,tegen muur ,tussen stenen ,op zonnige plaats doen ze het overal zeer goed mits goede rassenkeuze,buitengewoon lekker die zelfgekweekte vijgen!.

Super voor in pot zijn vijgen .Je kan goedkoop starten zelf met gewoon een stek,na 1 of 2 j geven rassen zoals Brown Tukey,Lisa ,Boskoop,..zelfs al vruchten.Niet ziektegevoelig,lekker gesneden in zomersalade,mooie bladeren.Bij matige vorst of ijdagen de pot gewoon op koele plaats zetten.Takjes van de snoei kan je zowel zomer- als winterstekken en aan vrienden geven iedereen zal het een mooi cadeau vinden zo een prachtige plant.Ik raad iedereen aan om een vijg aan te planten in pot,tegen muur ,tussen stenen ,op zonnige plaats doen ze het overal zeer goed mits goede rassenkeuze,buitengewoon lekker die zelfgekweekte vijgen!.

ben ik het 100% mee eens!

• 1 month later...
@erik, dat word vaak een patioboom genoemd.(als ze klein gehouden worden door snoei). Een ras wat uit zichzelf klein blijft heet Ballerina.

Frank, als je pitjes van de appel van een ballerina zaait... krijg je dan volwaardige jonkies... of worden ze altijd geënt?

Nee, krijg je waarschijnlijk nog geen eens ballerina. Als je een pitje zaait krijg je een kruising tussen de ballerina en de bestuiver, die gigantisch hard groeit (zonder onderstam), en waarschijnlijk ook ziektegevoelig is (onderstam verbeterd resistentie).

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

@erik, dat word vaak een patioboom genoemd.(als ze klein gehouden worden door snoei). Een ras wat uit zichzelf klein blijft heet Ballerina.

Frank, als je pitjes van de appel van een ballerina zaait... krijg je dan volwaardige jonkies... of worden ze altijd geënt?

Nee, krijg je waarschijnlijk nog geen eens ballerina. Als je een pitje zaait krijg je een kruising tussen de ballerina en de bestuiver, die gigantisch hard groeit (zonder onderstam), en waarschijnlijk ook ziektegevoelig is (onderstam verbeterd resistentie).

Moet de bestuiver van een ballerina dan altijd een "normale' appelboom zijn? Dan heb je toch niks er aan als er geen andere appelboom in de buurt staat? Daarmee wil ik zeggen als die ballerina door een andere ballerina is bestoven dan krijg je wel een ballerina?

Even a broken clock is right twice a day