FrederiekeB Posted January 8, 2011 Share Posted January 8, 2011 Dit jaar wil ik zoveel mogelijk fruit/kruiden/groenten in pot groeien.Wie weet of ik ook mini fruitbomen in pot kan houden?En zoja, wat is leuk en niet al te moeilijk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LucV Posted January 8, 2011 Share Posted January 8, 2011 Misschien de minitree appelboom? maximaal 2 meter hoog en 50cm breed. http://www.minitree.nl/ daar is ook te vinden welke rassen een bestuiver (dus een 2e boompje) nodig hebben. Ik denk dat er nog wel meer leuke fruitsoorten geschikt zijn voor in pot? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted January 8, 2011 Share Posted January 8, 2011 Ballerinafruitbomen zoals de minitree's genoemd worden kunnen prima in pot. Andere fruitbomen gaat wat minder omdat die teveel water vragen. Je moet niet een grote productie van fruitbomen in pot verwachten. Omdat ze niet veel water tot hun beschikking hebben is de kwaliteit en het aantal vruchten altijd zeer laag. Fruitbomen in pot is meer voor de "leuk" dan voor de productie. Meer rassen kun je hier vinden:http://www.fruitbomen.net/mini-fruitbomen/ Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Addie Posted January 8, 2011 Share Posted January 8, 2011 En kleinfruit? Ik heb zelf ook al een blauwe bes en aardbeien maar ben benieuwd naar wat er nog meer kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted January 8, 2011 Share Posted January 8, 2011 Kleinfruit gaat prima, deze vragen weinig water. In principe gaat dat zo goed als allemaal. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVL Posted January 9, 2011 Share Posted January 9, 2011 Klein fruit dus Frederieke Wat zou je graag voor fruit in pot willen hebben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrederiekeB Posted January 9, 2011 Author Share Posted January 9, 2011 Ik wil het allemaal... Dat is mijn probleem altijd!Maar ik denk dan een paar potten met aardbeien...Ik heb natuurlijk mijn blauwe bessen en ik heb een zwarte bes in de tuin staan.Ik moet wel een nieuwe aalbes, want die ik nu heb is zo dood als een pier! Heeft iemand nog andere tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 9, 2011 Share Posted January 9, 2011 Ik ben altijd wel dol op ananaskers. Ik had ze dit jaar niet, maar het jaar daarvoor deed de plant het goed! Je hebt 2 soorten (zie ik bij Vreeken). een soort die hoog (1 meter) wordt, en een lagere (50 tot 70 cm). De plant krijgt hele mooie licht behaarde bladeren, en leuke blauwe bloemetjes. En dan dus de gele vruchtjes in de lampionnetjes (zoals je wel eens op een ijsje krijgt in een restaurant). Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted January 9, 2011 Share Posted January 9, 2011 Superlekker en inderdaad perfect voor in de pot denk ik. Had ze zelf nog niet geprobeerd op de tuin, maar ze zijn voor dit jaar al in bestelling!@ Jorieke Hoop dat jij in die restaurants betere serveersters treft als die ik in dienst had. Ik gebruikte ananaskers ook vaak als garnering en de serveersters kwamen aan mij vragen hoe ze heetten , ik zei physalis(officiële naam) en zij wisten toen doodleuk aan de gasten te vertellen dat ze syfillis op hun bord hadden liggen Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 9, 2011 Share Posted January 9, 2011 Hahahaha gelukkig had ik het nog nooit zo gehoord. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted January 9, 2011 Share Posted January 9, 2011 Buxes => Bukseks, ik heb er ook al zo veel gehoord. Ook altijd leuk om mensen Metasequoia glyptostroboides te horen uitspreken Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted January 11, 2011 Share Posted January 11, 2011 AardbeienBramenFramboosBlauwe, zwarte en rode bessen Wat betreft fruitbomen zoals appel, abrikoos, peer, pruimen, perzik, kers en citrus zul je een aantal vruchten moeten dunnen om een aantal mooie volgroeide vruchten te krijgen.Ik zou dan wel de soorten kiezen in de vorm zoals de minitree (wat is de naam van die (snoei)vorm/maat Frank?)Vijgen kan ook, mits je ze elk jaar in vorm snoeit. De regels is hoe groter de plant / vruchten hoe groter de pot moet zijn. Water geven is erg belangrijk in potten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 11, 2011 Share Posted January 11, 2011 Ik wil het allemaal... Dat is mijn probleem altijd!Maar ik denk dan een paar potten met aardbeien...Ik heb natuurlijk mijn blauwe bessen en ik heb een zwarte bes in de tuin staan.Ik moet wel een nieuwe aalbes, want die ik nu heb is zo dood als een pier! Heeft iemand nog andere tips?Aardbeien zijn wel het makkelijks in vergelijking met het lijstje wat Erik hierboven geeft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted January 11, 2011 Share Posted January 11, 2011 @erik, dat word vaak een patioboom genoemd.(als ze klein gehouden worden door snoei). Een ras wat uit zichzelf klein blijft heet Ballerina. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted January 11, 2011 Share Posted January 11, 2011 Dat was hem Frank, bedankt ik kon er niet opkomen. Misschien is dat wat Frederieke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrederiekeB Posted January 12, 2011 Author Share Posted January 12, 2011 Daar heb ik ook over nagedacht, maar ik ga wel voor de winst! Misschien dat ik de wilg vervang door een fruitboom... Ooit! Dan maar kleinfruit! In het voorjaar even langs de kwekers! Nu al zin in! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
palmbird Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Super voor in pot zijn vijgen .Je kan goedkoop starten zelf met gewoon een stek,na 1 of 2 j geven rassen zoals Brown Tukey,Lisa ,Boskoop,..zelfs al vruchten.Niet ziektegevoelig,lekker gesneden in zomersalade,mooie bladeren.Bij matige vorst of ijdagen de pot gewoon op koele plaats zetten.Takjes van de snoei kan je zowel zomer- als winterstekken en aan vrienden geven iedereen zal het een mooi cadeau vinden zo een prachtige plant.Ik raad iedereen aan om een vijg aan te planten in pot,tegen muur ,tussen stenen ,op zonnige plaats doen ze het overal zeer goed mits goede rassenkeuze,buitengewoon lekker die zelfgekweekte vijgen!. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Super voor in pot zijn vijgen .Je kan goedkoop starten zelf met gewoon een stek,na 1 of 2 j geven rassen zoals Brown Tukey,Lisa ,Boskoop,..zelfs al vruchten.Niet ziektegevoelig,lekker gesneden in zomersalade,mooie bladeren.Bij matige vorst of ijdagen de pot gewoon op koele plaats zetten.Takjes van de snoei kan je zowel zomer- als winterstekken en aan vrienden geven iedereen zal het een mooi cadeau vinden zo een prachtige plant.Ik raad iedereen aan om een vijg aan te planten in pot,tegen muur ,tussen stenen ,op zonnige plaats doen ze het overal zeer goed mits goede rassenkeuze,buitengewoon lekker die zelfgekweekte vijgen!.ben ik het 100% mee eens! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Vijgen doen het inderdaad super in een pot. Pas wel op voor de vorst + nattigheid, daar houden ze helemaal niet van! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 19, 2011 Share Posted March 19, 2011 @erik, dat word vaak een patioboom genoemd.(als ze klein gehouden worden door snoei). Een ras wat uit zichzelf klein blijft heet Ballerina. Frank, als je pitjes van de appel van een ballerina zaait... krijg je dan volwaardige jonkies... of worden ze altijd geënt? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 19, 2011 Share Posted March 19, 2011 Ze worden altijd geent. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 19, 2011 Share Posted March 19, 2011 @erik, dat word vaak een patioboom genoemd.(als ze klein gehouden worden door snoei). Een ras wat uit zichzelf klein blijft heet Ballerina. Frank, als je pitjes van de appel van een ballerina zaait... krijg je dan volwaardige jonkies... of worden ze altijd geënt?Nee, krijg je waarschijnlijk nog geen eens ballerina. Als je een pitje zaait krijg je een kruising tussen de ballerina en de bestuiver, die gigantisch hard groeit (zonder onderstam), en waarschijnlijk ook ziektegevoelig is (onderstam verbeterd resistentie). Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted March 19, 2011 Share Posted March 19, 2011 @erik, dat word vaak een patioboom genoemd.(als ze klein gehouden worden door snoei). Een ras wat uit zichzelf klein blijft heet Ballerina. Frank, als je pitjes van de appel van een ballerina zaait... krijg je dan volwaardige jonkies... of worden ze altijd geënt?Nee, krijg je waarschijnlijk nog geen eens ballerina. Als je een pitje zaait krijg je een kruising tussen de ballerina en de bestuiver, die gigantisch hard groeit (zonder onderstam), en waarschijnlijk ook ziektegevoelig is (onderstam verbeterd resistentie).Moet de bestuiver van een ballerina dan altijd een "normale' appelboom zijn? Dan heb je toch niks er aan als er geen andere appelboom in de buurt staat? Daarmee wil ik zeggen als die ballerina door een andere ballerina is bestoven dan krijg je wel een ballerina? Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 19, 2011 Share Posted March 19, 2011 Of een ballet-danser... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted March 19, 2011 Share Posted March 19, 2011 Nee, dank je hou niet zo van mannen in ballenknijpers met spitzen er onder Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts