Ga naar inhoud

Een klein herfstwedstrijdje. Raad het aantal zaden in de pot.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een mini herfstwedstrijdje. Raad het aantal zaden in de pot.

Speciaal voor onze "standvogels": zij die ook buiten het seizoen dit forum bezoeken.

Raad hoeveel peperzaden  (Cayenne) er in dit potje zitten. Degene die er het dichtst bij zit wint en ontvangt de prijs: 10 gram kurkdroog Cayenne peperpoeder.

20221101_Cay_ComboFoto.jpg

Links: 100 stuks: 0,58 gram. Rechts: de hele pot met het te raden aantal zaden.

Doorgeven van je antwoord kan door te reageren in dit topic. Sluitingsdatum: 30 november 2022 14 november 2022.

Alvast een tip: het zijn er misschien meer dan je denkt.

De prijs: 10 gram Cayenne peperpoeder. Dat lijkt weinig, maar daar kun je -bij normaal keukengebruik-  wel een paar maanden mee toe.

Ik heb ze natuurlijk niet allemaal geteld, ik ben gekke Henkie niet. Ik heb eerst het totaalgewicht gewogen, volledig droog. Daarna heb ik 100 zaden geteld, en die gewogen. Een simpele rekensom geeft dan het totaal aantal zaden.

Hoe ik aan die zaden kom: Een paar dagen geleden heb ik mijn verzamelde Cayennepepers gedroogd. Vooraf heb ik de zaden eruit geschraapt, en apart laten drogen..

Waarom ik een fan van peperpoeder ben: Zo kun je bij de hetere pepers ook goed doseren. Alles is immers gemengd, je hebt dus niet net die ene extreem hete peper. Afhankelijk van het soort weet je snel hoeveel je moet toevoegen aan een gerecht.

• Like 10

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

2501 Maar ik ga niet voor het cayennepoeder meedingen want heb genoeg heets in huis. :wink:

Maar Henk, als het nou bij de uitslag zo is dat twee deelnemers heel dicht bij elkaar zitten en bij de door jou geschatte hoeveelheid, ga je ze dan wel natellen voor het precieze aantal? :mrgreen:

• Like 2
Geplaatst:

@acpronk: Gewicht 100 zaden is uiteraard zonder papiertje. Daar is de tarra functie voor.

@Erny: Nee, ik ga ze echt niet allemaal tellen. Mijn rekensom o.b.v. 100 zaden is wat het is. Daar moet iedereen het mee doen.

Aan allen: De voorlopige inzendingen staan in het tweede bericht.

• Like 1

Geplaatst:

Top idee, hier nog zo'n standvogel.

Ik ga voor de 10 gram poeder en mijn brein zegt 2550 zaden.

Je hoeft ze niet te tellen, de weegschaal heeft een knopje PCS en daarmee rekent die uit hoeveel zaden het zijn.

Geplaatst:
7 uren geleden, Mai Pensato zei:

ik mis een stukje van de rechter foto, kun je mij de hele foto sturen (pm) ?

Jij (en iedereen) mist een stukje van de rechterffoto? Het stukje met het totaalgewicht op de display?.

Tja, er staat wel meer niet op de foto. Rechtsboven zie je het dekseltje liggen. Daar heb ik -het berekende- aantal te raden zaden op geschreven. Raar dat dat dekseltje op zijn kop ligt ...

• Like 3

Geplaatst:
23 uren geleden, acpronk zei:

Is die 0,58 gram inclusief papiertje?

Die gedachte kwam ook bij mij op bij die glazen pot. Mocht Henk daarbij de tarra functie vergeten zijn, dan mag je gerust een paar honderd zaden meer rekenen...  :problem:

@Mai Pensato, het is wel een klein glazen potje, staat op dezelfde microweegschaal als het papiertje met 100 stuks. Ben benieuwd of jij teveel en ik te weinig heb geschat. ⚖️

Nog 28 dagen, spannend!

Geplaatst:

Al 16 aanmeldingen, in ongeveer 24 uur. Meer dan ik verwachtte.

De gedroogde pepers zelf zijn inmiddels vermalen in mijn koffiemolentje: ruim 60 gram netto. Dat krijg ik niet op in een jaar

20221102_Cay_overzicht.jpg

Links: de prijs. Rechts: potje met peperpoeder 2022. Achter: ijkgewichten (van de kringloop).

Over dat precisie weegschaaltje: ideaal om lichte dingen nauwkeurig af te wegen. Wel vind ik het zinvol om af en toe te ijken. Zo’n getalletje op het display: klopt dat wel? Ja, gecontroleerd met ouderwetse gewichten.

O ja, over deze Cayenne: van zaadhandel VanderWal, artikelnummer 313B (is al vele jaren mijn perfecte peper voor standaard keuken- en tafelgebruik).

• Like 5

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...