Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat in een koude bak kweken, in de zomer?

dennislp

Recommended Posts

Iedereen kent ze waarschijnlijk wel, de koude bakken/kweek kasjes zoals op de foto's hier onder.

In het voorjaar ideaal, geeft toch net even wat meer bescherming etc. Zo ook ideaal in het najaar, weer exact het zelfde verhaal als met het voorjaar.

Maar in de zomer als het buiten 25 graden is... Wat moet je dan met zo'n kasje? Hem tijdelijk weghalen, zou kunnen.

Maar zijn er ook niet betere dingen die je er in kan kweken?

Wie heeft er tips? Ben zelf aan het twijfelen of ik volgend jaar nog wel door ga met twee van deze kasjes (2x 1m²) die er permanent staan. Overweeg om ze weg te halen en een deel grond tot permanent kruiden tuintje te veranderen, en dan nog sowieso 1 kasje van 0,5m².

Maar wie weet denk ik dan na een tijdje: Héé, sjit! Had ik ze nog maar... Dus daarom dit topic

Ik ga dit jaar sowieso nog even goed uitzoeken hoe aardbeien het er in doen... Die staan er al een paar jaar in maar er staan er nu denk ruim 70 op 1m² (uitlopers!) , dus dat moet even FLINK uitgedunt worden.

In het tweede kasje dacht ik er aan om te experimenteren met een micro-tomaat, die niet hoger word dan 18cm.

Maar dan hou ik als nog ruimte over... graag hoor ik wat jullie hebben als tips , planten die wel graag zo'n warm en beschut plekje willen?

Alvast bedankt voor de tips

kweekbak%20koude%20kas%20kopen%202.jpgketer-broeikas-kweekkas-kweekbak.jpg

Tijdens de zomerse warmte kweek ik niks in de bakken. Tijdelijk verstoppen in de tuin is een optie. Een andere mogelijkheid die ik benut, is als bescherming van o.a. jonge sla en andijvieplantjes die uitgepoot worden. De bovenklep haal ik er dan af en staat in de berging. Ik leg er dan vaak gaas overheen tegen vogels. Die rukken jonge plantjes nog wel eens met wortel en al uit de grond.

Ik zou er ook niks in zetten in de zomer. Aardbeien zou ik er ook niet in zetten, ook niet in de winter. Het enige waar ik aan denk is iets van tomaten of paprika's met de kap permanent open. Dan hebben de planten in ieder geval warme 'voeten' in een slechte zomer

Aha oke, en als je dan 1 grote zou nemen zou dat in zo'n bak passen?

Ik heb hier nog zaadjes van galia meloen, vorig jaar gekocht in een opwelling toen ik nog niet wist dat het enorme planten zouden worden en dus niks mee gedaan, maar stiekum zie ik nou mogelijkheden

Schrijffouten onder voorbehoud