Geplaatst: 15 november 20223 j Energiebesparing: kieren afdichten / isoleren Een winterpraatje, want in de tuin is er weinig te doen: We moeten en willen spaarzamer omgaan met energiebronnen. “We stoken hier niet voor het Westland” Een prachtige kreet van iemand vlakbij het kassengebied, die dat van zijn ouders steeds te horen kreeg. Als hij een deur of een raam even liet openstaan. Een gezond binnenklimaat is echter ook belangrijk. Denk maar aan mensen die nu hun huis proberen te verwarmen met veel theelichtjes, of zelfs een barbecue. De afvalgassen daarvan wil je echt niet inademen. En verwarmen met je CV is veel efficiënter, dus minder prijzig. Maar hoe zit het nou met het CO2 gehalte binnen, in je huis? Onlangs heb ik een CO2 meter aangeschaft. Die geeft -naast de actuele meting- ook een signaal als het CO2 gehalte te hoog is. Enigszins te vergelijken met een rookmelder, of een CO melder (CO -koolstofmonoxide- is een heel ander gas dan CO2 -koolstofdioxide). Mijn ervaring met een CO2 meter. Heel leerzaam, zeker voor iemand als ik (“boys with toys” / “meten is weten”). In de praktijk blijk ik meestal net genoeg te ventileren om iets onder de 800 ppm CO2 te blijven. Niet door een mechanisch ventilatiesysteem (heb ik niet, oud huisje), maar door bewust af en toe te luchten. En onbewust, als ik vergeet de deur dicht te doen als ik mijn tuin inloop. Kamerplanten. Zoals alle planten nemen die CO2 op. Hoeveel dat scheelt weet ik niet. Voor (vooral) degenen die Koot & Bie nog kennen, met name het typetje Cor van der Laak: (Uitgezonden op 9 december 1979. Ruim 40 jaar geleden!) Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 15 november 20223 j 4 uren geleden, henkg zei: Kamerplanten. Zoals alle planten nemen die CO2 op. Hoeveel dat scheelt weet ik niet. Is wel eens onderzoek naar geweest, als je heel je huiskamer vol planten zet, zuiverd het ongeveer 0,0005%. Zal zodra ik thuis ben eens een onderzoek linken. Vorige week wel wat kieren gedicht bij kozijnen waar wat tocht vandaan kwam. Blijkbaar kwam daar zoveel lucht tussendoor dat als ik nu de afzuiging op max aanzet de voordeur begint te fluiten. Dan maar op standje medium. Wordt er ook minder warme lucht weggezogen. Verwarming is dit seizoen nog niet aangeweest hier, is ook nog niet kouder dan 19,5 in huis geworden.
Geplaatst: 15 november 20223 j Hier staat in de slaapkamer altijd een raam een stukje open (of twee roosters in geval van slagregens of flinke zuidwestenwind) en het rooster in de keuken staat ook altijd open. Ok, niet bij -10'C en noordenwind. Wij hebben wel mechanische ventilatie in de keuken, toilet en douche en die staat altijd op 1, tenzij ik iets laat aanbranden of de airfryer gebruik, dan gaat ie op 3. De ventielen wel een paar keer per jaar schoonmaken. Hij kan alleen uit door de stekker op zolder. Ventilatie is er dus altijd, luchten doe ik één keer per dag. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 15 november 20223 j De jongere kids krijgen lekker zelf gebreide truien met wat ze er zelf in willen... ( mmm vaak een voetbal logo) Verwarming gaat niet hoger dan 19 graden. Als ze t koud hebben gaan we lekker sporten... gewoon hilarisch... rennen en proberen de hond te pakken ( in t park) ... Ik ga je vertellen dat de hond veeeeeeeeel sneller is. Wie wint mag bepalen wat we morgen eten... nou... dat worden dus brokken... 🤣
Geplaatst: 15 november 20223 j @rorror er is inderdaad al redelijk wat onderzoek ivm planten in huis, maar die resultaten zijn toch heel anders wat jij hier zegt. of bv deze https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/factcheckers/3/factcheckers-s3a8/ "Zorgen planten écht voor zuivere lucht in huis?" nu ik vind niet direct een link voor Nederland, als je deze wil zien zal je een vpn moeten gebruiken. Komt erop neer dat 5 planten in een kamer al een serieuze invloed hebben. En dan gaat het niet alleen over co2, maar een pak andere stoffen die ze opnemen. 15 november 20223 j aangepast door redzebra
Geplaatst: 16 november 20223 j Op 15-11-2022 om 10:09, henkg zei: Dat is dan vast deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/co2-monitor-voor-binnen-hygrometer-en-luchtkwaliteitmeter-melder-monitor-wit-draagbaar/9300000071153987/?bltgh=iqvMFl621YbgH5iW15RF-Q.2_49.55.ProductTitle (merkloos) Heb ook nog deze gezien: https://www.bol.com/nl/nl/p/rovary-co2-meter-inclusief-e-book-luchtkwaliteitsmeter-co2-meter-binnen-co2-melder-monitor-draagbaar-oplaadbaar-met-alarm/9300000008749809/? (Rovary) Beide zonder internetverbinding En deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/envisense-co2-monitor-luchtkwaliteitsmeter-datalogger/9300000050778444/ (Envisense) Deze heeft een internetverbinding en via de app kun je het (op afstand) in de gaten houden. Verleidelijk, maar wel een grote tikkel duurder... Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 17 november 20223 j Auteur Ja, die eerste heb ik. Ietsje goedkoper (69,-). Adapter en USB kabel (let op: mini !) moet je al hebben, of bijbestellen. Nadeel van die Rovary: Accu. Doet het maar een paar dagen, daarna moet je weer opladen. Onacceptabel voor een rook- of CO- of CO2 melder. Internet + app? Voor een CO2-melder? Lijkt me overbodig. Wel handig voor b.v. een rookmelder: dan weet je ook op afstand dat je huis in de fik staat. Dat het CO2-gehalte te hoog is: dat hoef ik niet op afstand te weten, want dan ben ik niet thuis. Die van mij komt hier vandaan: https://restantoutlet.nl/product/co2-meter-advanced-plus-zmx1200p-wit/ (nu weer tijdelijk uitverkocht) Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 28 november 20223 j Wij hebben zeker nog een paar kieren bij een kelderdeur en kelderraam die nog even beter gedicht moeten worden. Materiaal daarvoor is al in huis, nu nog tijd (en zin) vinden om dat te doen. Luchten doen wij, denk ik, sowieso wel vaak genoeg. De honden gaan regelmatig naar buiten en wij zijn dan portier. In de woonkamer let ik daar ook extra op, want wij hebben een houtkachel in huis en dan wil je wel dat er goed gelucht wordt. De deuren naar de gang staan eigenlijk ook altijd open. Een CO2 melder vind ik wel handig (heb die niet), maar het is ook weer iets wat stroom nodig heeft. Net zoals mijn weerstation en dat vind ik in deze tijd eigenlijk al een overbodige luxe. Hoe weinig stroom ze dan ook verbruiken, maar toch, dat knaagt bij mij. Wij zijn wel bezig met het meten van het stroomverbruik in huis, want dat ligt best hoog. En dat kan lager. De uitdrukking "we stoken hier niet voor het hele ...." gebruiken wij hier ook nog steeds.
Geplaatst: 28 november 20223 j 56 minuten geleden, Flup zei: Een CO2 melder vind ik wel handig, maar het is ook weer iets wat stroom nodig heeft. Zeker met openhaart ook wel handig om te hebben. Ik heb er twee in huis hangen, beide op batterijen. In het hok van de c.v. hangt er één zonder display. In de huiskamer bij het gastoestel hangt er één met simpel display, welke alleen het huidige PPM weergeeft. Iets van 30euro. Weet niet of je batterijen beter vind dat direct op het stroomnet aan te sluiten? Mag ik vragen hoevel kWu per maand gebruikt? Heb je inzicht in verbruik per uur of per dag bij de leverancier? Of zelf mogenlijkheid om de meter digitaal uit te lezen? Nou Hop hop dichten die kieren, scheelt je geld. 15nov, lees ik terug was het nog 19,5 in huis. Rond die tijd nog wat tocht kieren gedicht. Nu twee weken later is de temperatuur gezakt tot 17,6. Verwarming dit stookseizoen nog niet aangehad.
Geplaatst: 29 november 20223 j Auteur Houtkachel en ventileren. Als ik stook dan zet ik altijd een raampje op een kleine kier. Want een houtkachel verbruikt zuurstof / lucht. Met alles dicht (geen mechanische ventilatie hier) wordt de trek steeds wat minder, wat leidt tot een slechtere, onvolledige verbranding. Houtkachelproducenten noemen dat (het stoken met) een houtkachel de luchtkwaliteit in huis verbetert (!?) Dat blijkt toch te kloppen. De houtkachel zuigt -door de trek- verse buitenlucht aan, met uiteraard een laag CO2-gehalte. En dat zie ik terug op de CO2-meter: het gehalte CO2 neemt dan juist af. (Bij gebruik van een houtkachel is een koolmonoxide-melder belangrijker. Bij een lek in de schoorsteenaansluiting of bij de deur zouden verbrandingsgassen in je huis kunnen komen. Alhoewel: De CO ruik je niet, maar wel de wel geurende afvalgassen) Over sluipgebruik van kleine verbruikers: vele kleintjes tellen toch op. - Mijn weerstation: 1,0W, is 8 kWh/jaar - Mijn CO2-meter: 0,4W, is 3,5 kWh/jaar Deze twee bij elkaar verbruiken per jaar evenveel energie als 4x douchen per jaar (dat is 1x per kwartaal). Zonet: 820 ppm CO2 (800 ppm is de grens tussen goed en minder goed) Na 5 minuten luchten, bij windstil weer: 500 ppm CO2 Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 29 november 20223 j Per jaar is ons stroomverbruik welhoog, voor een 2-persoonshuishouden (met 2 honden) verbruiken wij evenveel als een 3-persoonshuishouden. Daarom willen wij in ieder geval een oude koelkast en een diepvries minderen. Dat laatste is zeker mogelijk, want met een weckketel kan ik veel inmaken. Kost ook stroom, maar is wel praktischer bij stroomuitval en het is veel langer houdbaar. De oude koelkast wordt nu wel gebruikt (want makkelijk), maar ja, die is al 20+ jaar oud. Wij zijn nog bezig om per apparaat het verbruik te meten. We kunnen ook ons verbruik lezen op de meter, maar dat doen we eigenlijk 1x per jaar. Het hoge stroomverbruik komt ook doordat een van ons beiden thuiswerkt. Een pc vreet ook stroom. Op alles besparen kan natuurlijk niet, maar er is zeker nog ruimte om het een en ander te besparen. En daar zijn wij ook druk mee bezig.
Geplaatst: 29 november 20223 j @henkg Ah ik zie nu pas het verschil in de meters van Co en Co2, zijn bij mij dus allebei CO meters. Wij zelf zitten tussen 200 en 240kWu per maand. 2 personen. Als ik het vergelijkingssysteem van vattenfall mag geloven, dan zijn vergelijkbare appartementen 100kWu per maand kwijt. Wij 2 koelkasten + groeilampen. TV gemiddeld 7 a 8uur per dag. Laptop staat 14uur per dag aan, en de rest op standby (binnen 1sec aan). Ik zelf ben alle dagen thuis. 61euro voor alleen warm water en koken. 29 november 20223 j aangepast door rorror
Geplaatst: 1 december 20223 j Op 29-11-2022 om 08:28, henkg zei: Over sluipgebruik van kleine verbruikers: vele kleintjes tellen toch op. - Mijn weerstation: 1,0W, is 8 kWh/jaar - Mijn CO2-meter: 0,4W, is 3,5 kWh/jaar Deze twee bij elkaar verbruiken per jaar evenveel energie als 4x douchen per jaar (dat is 1x per kwartaal). Dat wordt dan 4 keer minder douchen Henk Om het 'energieneutraal' weer op te lossen. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 6 december 20223 j Aantal rekenvoorbeelden van sluipverbruik. Schakelaar tussen magnatron en kooktoestel geplaatst vandaag. Deze twee gebruikte 5watt bij elkaar om de klokjes in werking te houden. 5watt x 24uur x 365dagen = 43,8kWu x 0.40cent = 17,52euro in het jaar, of 1,46 per maand. Gebruik je meer dan prijsplafond in het volgende jaar, ga je daarna 0.80cent betalen, dus wordt verbruik 2,92 per maand. Stekkerblok met schakelaar ertussen van 3,69 van de action. met 2 a 3maanden terug verdient. Volgende week de mediabox vervangen van een apparaat wat 40watt in bedrijf gebruikt, naar een nieuwe versie die nog maar 11,5watt in bedrijf gebruikt. 40w - 11,5w = 28.5watt minder per uur. x Gemiddeld 7uur per dag tv aan. x 365 dagen = 72,8kWu x 0.40cent = 29,12euro per jaar minder. = 2.42euro per maand minder. Indien boven verbruik van prijsplafond ga je 4,84 per maand minder verbruiken. Apparaat hoop ik onder vervanging te krijgen. (oude 8jaar oud). Indien deze betaald moet worden kost dat 19,95, en dan heb je hem er nog binnen 8maanden terugverdient. Met deze berekening rekening gehouden, dat de apparatuur als deze niet gebruikt wordt, met de knop wordt uitgezet. De oude media box gebruikte in standby zelfs nog 20watt. Anders alleen standby verbruik per/maand voor 5.84euro of met 0,80cent boven prijsplafond voor, 11,68 per maand.) Kleine aantallen kunnen zo toch nog aardig oplopen. Voor deze twee +/- 46euro minder stroomverbruik in 1 jaar tijd. 6 december 20223 j aangepast door rorror
Geplaatst: 16 december 20223 j Even een duit in het zakje qua ventileren, de optimale omstandigheden behoud je alleen als je regelmatig ventileert. Het liefste staan roosters boven ramen constant open. Je wilt niet weten hoe hard het CO2 niveau oploopt als je met 2+ mensen in een normale huiskamer zit. Een snelle remedie is de deur 5 minuten open, maar als je die dan weer dicht doet is het effect weer zo teniet gedaan. Vanuit onze energiecoöperatie HuizenDuurzaam www.huizenduurzaam.nl proberen we mensen onafhankelijk te adviseren in hun verduurzaming en daar kennen we grofweg 4 stappen in: 1. Isoleren 2. Ventileren 3. Opwekken 4. Duurzaam verwarmen/koelen Maar het begint bij gedrag, bewustwording en weten welke keuzes je maakt. Op onze website kan je 24 tips vinden hoe je in gedrag een hoop kan besparen, daar zitten er altijd wel een paar tussen die men nog niet kent. Misschien een beetje schaamteloze reclame, tegelijkertijd zijn we volledig vrijwillig en proberen we vooral mensen gratis en onafhankelijk te helpen. Check anders of je lokale energiecoöperatie bij je thuis een huisbezoek/warmtescan kan komen doen, dat kan tot veel extra inzichten leiden en een goed gesprek opstarten over verduurzaming. Overal valt nog wel wat te halen en het hoeft ook niet altijd de wereld te kosten. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 2 januari 20233 j Door de zuinigere apparatuur, en apparaten niet meer in standby te laten staan. Van 285kWu in dec 2021 naar 203kWu in dec 2022. Groeidoos a 40watt per uur, heeft ook 10uur per dag aangestaan in dec 2022. Deze stond niet aan in 2021 aan in december. Voor mijn gevoel dus ongeveer 1/3 aan electra verbruik verminderd. Mediabox van Ziggo is uiteindelijk ook zonder kosten vervangen voor de Mediabox Next.
Geplaatst: 2 januari 20233 j Simpel dingetje wat relatief veel oplever en waar je niet aan hoeft te denken. Al die media apparatuur zoals tv, soundbar, mediabox allemaal op 1 stekkerdoos zetten en deze stekkerdoos met een tijdschakelaar van 0:00 tot 08:00 volledig uitschakelen bespaar je 33% Groetjes,Bram
Geplaatst: 4 januari 20233 j Heeft er iemand vattenfall? Afgelopen dec was stroom prijs voor mij 0.157cent per kWu. De app laat nu zien, in twee dagen tijd 11kwu verbruikt voor 7euro. = 0.63cent per kWu Gas per kuub was in dec voor mij 2,04euro en is nu 3euro. Snap dat vorig jaar er energiebelasting compensatie was, en een tijdelijke lagere btw. + de 2x 190euro. Had wel verwacht dat het meer ging kosten, maar niet zoveel. Voorbeeld afgelopen dec, 203kWu a 0.157cent is ongeveer 31euro. Als ik in januari 203kWu verbruik a prijsplafond is 0.40cent is 92euro. Een verdriedubbeling van de electra prijs vergeleken met dec 2022. In juni 2022 betaalde ik voor 200kWu ongeveer 0.078c per kWu is ongeveer 15euro. Dus stroom kost al 6x meer dan 6a7maanden geleden. De website en app tonen helaas niet een berekening met prijsplafond, dat lijkt pas te gebeuren/ te corrigeren als de jaarafrekening komt. Niet echt handig als je maandelijks de echte bedragen wilt weten. Hebben andere mensen bij vattenfall ook een 'enorme verhoging' sinds 1 januari? Onderstaande gaat over de eerste 2 dagen van januari. 4 januari 20233 j aangepast door rorror
Geplaatst: 4 januari 20233 j Hebben ze de verhoging niet aangekondigd? Het tarief is wel normaal voor Vattenfall. Ik zit sinds eind oktober bij Vattenfall en toen was het al 3,5 euro per kuub. Kwam ik gisteren pas achter. Ik was overgestapt omdat het 2 euro per kuub zou zijn. Maar ze hebben de tarieven niet meegezonden bij de aanvraag. Al met al betaalde ik meer dan bij de aanbieder waar ik wegging 'omdat hij zo duur was'. Vuile praktijken hebben ze dus wel.
Geplaatst: 4 januari 20233 j Auteur 54 minuten geleden, rorror zei: Afgelopen dec, 0.157 /kWh Juni 2022: 0.078 per kWh Prijsplafond 2023: 0,40 /kWh Appels met peren vergelijken? Ik vermoed dat de prijzen die je noemt voor 2022 de kale prijzen zijn, zonder allerlei andere variabele kosten. De prijsplafondprijs 2023 is inclusief alle variabele kosten. Misschien tijd voor een apart moppertopic over energieprijzen en prijsplafond? Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 4 januari 20233 j In de maand okt, nov en dec heb ik 2,04 per kuub betaald. Per okt had ik de jaar afrekening en ook de aankondiging verhoging naar 2euro meegekregen. Apart topic voor moppertopic energie prijzen is misschien wel handig. 14 minuten geleden, henkg zei: Appels met peren vergelijken? Ik vermoed dat de prijzen die je noemt voor 2022 de kale prijzen zijn, zonder allerlei andere variabele kosten. Nee ik heb de variable kosten meegenomen in de berekening. Heb dus alle kosten van stroom gedeeld door aantal kWu. Rare is in okt moest ik verhogen van 105euro per maand naar 235euro per maand. Vandaag op de website staat dat ik het termijn bedrag mag verlangen naar 110euro per maand. Allen als ik hun prijzen van nu aan hou en ga rekenen dan kom ik er niet met de 110euro per maand. Nu zou ik niet echt klachen als het echt 110euro gaat worden. Want dat bedrag is voor deze periode echt laag.. 4 januari 20233 j aangepast door rorror
Geplaatst: 5 januari 20233 j @rorror, kun je mij helpen door de variabele kosten voor stroom en gas bij Vattenfall in oktober-december te geven? Er klopt bij mij echt iets niet. Er staat 3,6 euro in 'mijn Vattenfall' voor gas voor deze maanden. Dat ben ik helemaal niet overeengekomen. Nu zeggen ze dat hun tarieven in januari 2023 omhoog gaan, maar met 3,2 euro gaan ze voor mij juist omlaag. Er is iets helemaal mis en ik denk dat ik naar de ACM moet hiermee. Maar ik kan nergens de werkelijke tarieven van 2e helft 2022 vinden.
Geplaatst: 5 januari 20233 j @fre3ke, ik weet niet hoe het juist werkt in Nederland, maar normaal bij een variabel contract wordt een formulering in je contract vermeld. iets in de genre van (a * X) + b. X is de indexatieparameter. Leveranciers kiezen welke indexatieparameter X een contract volgt. En ze bepalen waarden a en b." De X indexatieparameter is degene die voor variatie van de prijs zorgt doorheen de looptijd van het contract, vaak een gemiddelde van de groothandelprijs op een beurs over een bepaalde periode (bij jullie waarschijnlijk voor gas gelinkt aan Dutch TTF Natural Gas Futures | ICE (theice.com ) bv om de maand of om de de 3 maanden. De a (winstfactor) en b (vaste kosten) zijn normaal vast over de looptijd van het contract (misschien zijn het deze die ze verhogen voor nieuwe klanten). Dit is voor de energieleverancier, vaak zoals in Belgie komen er nog wat parameters / taxen bij voor de overheid). Zoals je ziet zijn de beursprijzen voor gas flink gedaald de vorige maanden en zou de energieprijs voor Januari een stuk lager moeten liggen. In principe is deze formulering (althans in België) vermeldt in je contract, alsook een verwijzing naar tabellen waar je die X kan opvolgen en zou je zelf aan de hand van deze, je maandelijkse prijzen moeten kunnen berekenen.
Geplaatst: 5 januari 20233 j Voor de energiebesparing heb ik besloten toch nog geen pepers te zaaien... scheelt iets als ik geen warmtematjes gebruik.. in huis is t ca 18 graden dus t zaaien gaat dan denk ik, niet echt goed
Geplaatst: 5 januari 20233 j @redzebraIn Nederland is het anders. Je hebt een variabel tarief per Kwh of m3. Dat ligt bij Vattenfall vast voor zes maanden. Daarbij komen dan de vaste kosten, en aan het einde van de rit energiebelasting en heffingskorting. Dat laatste heeft Rorror al meegerekend, dus zijn prijs weerspiegelt niet het echte variabele tarief. Ik wil de variabele Vattenfall-tarieven van eind 2022 boven water krijgen, want ze zijn bij mij tussentijds gaan afwijken en dat mag niet.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.