Jorieke123 Geplaatst: 23 februari 2012 Share Geplaatst: 23 februari 2012 Ik heb net weer wat sla-zaailingen uitgeplant in een grote bak in de kas. De grond is dan lekker luchtig gemaakt. Fijn voor het plantje, maar minder fijn om dat water te geven. Vooral die 1e keer (net na het planten). Met een gietertje met 1 opening (zo'n witte, van de Blokker), moet je heel voorzichtig, naast de plantjes gieten. Anders spoel je ze er uit, of komt er zand of water over de zaailingen en gaan ze koppie onder. En ik heb nog geen fijne gieter gevonden met een heel fijne broeskop. Hoe doen jullie dat? Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 23 februari 2012 Share Geplaatst: 23 februari 2012 Met een plantenspuit! Ik heb er bij de Action een gekocht, die met luchtdruk werkt zodat je niet zo vaak hoeft te knijpen en dat gaat best aardig. En anders met een bekertje of leeg boeterkuipje voorzichtig doen. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 23 februari 2012 Share Geplaatst: 23 februari 2012 Ik met zo'n gifspuit zeg maar, die je op je rug kan hangen en net zo als de spuit van Rantje op luchtdruk werkt. Ook deze zijn volgens mij bij de action te koop. Als je veel plantgoed hebt een stuk makkelijker, ding op je rug en met de lange slang/steel kun je overal goed bij, geen bukken etc. Quote Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 23 februari 2012 Share Geplaatst: 23 februari 2012 net zoals Koert..als hij niet stuk is ( ik vergeet er altijd water uit te laten lopen voor de vorst ) is het een heel handig apparaat! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 23 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 23 februari 2012 Ah, ik had zo'n soort spuit gekocht bij de Action, die je in je hand houdt. Iets kleiner dus, en zonder slangetje. Die was vrij snel kapot, dus heb hem amper kunnen testen. En we hebben wel van die met zo'n slangetje, maar die worden dan weer gebruikt voor houtworm gif, of andere vieze dingen, en dan gebruik ik ze liever niet voor mijn plantjes.Misschien maar 1 kopen, en daar met grote zwarte letters 'Voor plantjes!!' opzetten Ik gebruikte eerder wel een plantenspuit, maar heb nu zoveel plantjes dat je simpel wordt van het gepomp met dat ding. En hij werkt niet zodra je hem iets kantelt. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 23 februari 2012 Share Geplaatst: 23 februari 2012 Meestal gebruik ik de plantenspuit, maar als ik veel zaailingen heb staan dan zorg ik dat ze in een bak staan die gaatjes heeft aan de onderkant....... en dan heb ik een grotere( ik noem m de slurpbak ) waar ik dan water ingiet en die zaaibakken dan een half uur inzet.....ik giet dus niet aan de bovenkant; de grond neemt dan al het water van onderaf naar boven op...als een spons werkt dat. Anders probeer eens iets te maken van een oud zeef om de sproeikop van de gieter... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
thea Geplaatst: 23 februari 2012 Share Geplaatst: 23 februari 2012 Ja zo doe ik al jaren met een nieuwe gifspuit.Koop liever een goeie Gloria prima,deze kan je in delen weer bij kopen .zuiger enz ik doe er al 8 jaar mee.Ook de kleine stekjes geef je niet te veel water op deze manier. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Claudia69 Geplaatst: 23 februari 2012 Share Geplaatst: 23 februari 2012 Ik drenk die ook in een grotere bak, zodat de potjes waarin ze staan langs onderen water opzuigen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Guus D Geplaatst: 23 februari 2012 Share Geplaatst: 23 februari 2012 Ik doe het ook met z'on vergifspuit, ik pomp hem helemaal vol, dan doe ik een stiek eromheen, zo kan hij een lange tijd nevelen in mijn kas en wordt de grond heel langzaam lekker vochtig. Quote Omdat het kan. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 23 februari 2012 Share Geplaatst: 23 februari 2012 (aangepast) Ook zo'n vergifspuit (Wat hebben jullie met gif, druk sproeier noem je dat ook wel), ideaal! Binnen in potjes doe ik het met zo'n klein planten spuitje van de Ikea... Doet het al jaren goed Maar als het om veel gaat zet ik dingen regelmatig ook wel gewoon eventjes in een bak met een laag water. Dat onder water zetten is ook veel beter voor de plantjes; Schimmels/bacteriën die boven op de aarde liggen trekken zo niet/trager de aarde in, aangezien er geen water door de bovenkant spoelt... 23 februari 2012 aangepast door Gast Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Koert Geplaatst: 23 februari 2012 Share Geplaatst: 23 februari 2012 Niks met gif hoor, kon niet op de naam komen, maar iedereen weet wel wat ik bedoel nu, net als dat ik zou schrijven : "oelewapper" dan weet ook iedereen wie ik bedoel Quote Even a broken clock is right twice a day Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 23 februari 2012 Share Geplaatst: 23 februari 2012 Wie? Ik gebruik nu ook liever potjes in een bak en geef water in die bak zodat t kan volzuigen vanaf de onderkant. Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 23 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 23 februari 2012 Thanks, ik heb zo'n gifspuit gekocht net, en ga daar lekker mee ghostbusteren.Deze plantjes plant ik uit in een krat, voorzien van antiworteldoek aan de binnenkant. Zodat het een krat-vol-met-sla wordt. Die kan ik helaas niet in een grotere tray zetten om vol te laten zuigen.Met kleinere zaaipotjes doe ik dat idd wel. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 23 februari 2012 Share Geplaatst: 23 februari 2012 Deze plantjes plant ik uit in een krat, voorzien van antiworteldoek aan de binnenkant. Zodat het een krat-vol-met-sla wordt. Slim!! Bedankt voor de tip! #TipVanDeWeek Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 23 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 23 februari 2012 Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 23 februari 2012 Share Geplaatst: 23 februari 2012 Bij het lezen van 3 reakties terug kreeg ik ineens het beeld van 1 reaktie terug Jorieke had die foto al in t vorig moestuin topic gezet en daar had ik m langs zien fietsen, toch?Wel handig om zo'n heel krat vol te zaaien met sla Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 23 februari 2012 Share Geplaatst: 23 februari 2012 Ga je straks die sla ook allemaal uitplanten Jorieke? Of is die om zo uit de kas te snoepen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 24 februari 2012 Share Geplaatst: 24 februari 2012 Ik heb wel geen kas maar als het droog is gebruik ik druppelslangen om effectief en zonder verspilling water te kunnen geven. Die dingen zijn natuurlijk ook in een kas te gebruiken. Ik heb twee soorten slangen in gebruik die elk op een verschillend principe werken. De ene heeft om de 30cm een druppelaartje dat ongeveer 2 liter water per uur af geeft en is vooral makkelijk als je rechtstreeks een plant aan de voet water wil geven (moeten ze liefst wel om de 30cm staan of desnoods 60cm) .Het andere type is een zgn zweetslang. Die laatste 'zweet' als het ware water door over de gehele lengte van de slang. Ideaal om naast plantjes te leggen die in een rijtje gezaaid zijn. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 24 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 24 februari 2012 @Appelvrouw: De sla blijft in de bakken. Normaal zaai ik direct in de bakken, maar het was de afgelopen weken veel te koud in de kas. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Eefje78 Geplaatst: 27 februari 2012 Share Geplaatst: 27 februari 2012 Voor de liefhebber: die hoge druk ('gif') spuiten van ong 5 liter hebben ze nu bij de Action voor 6 euro nogwat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 27 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 27 februari 2012 En hij is mooi stevig! Beter dan die van bijv. de gamma. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.