Marlein Geplaatst: 23 februari 2012 Geplaatst: 23 februari 2012 Hallo allemaal, Eindelijk de stoute schoenen aan durven trekken en een ontwerp voor mijn balkon gemaakt.Wij zijn in afwachting van een volkstuin, maar we gaan eerst met het balkon aan de slag. Ik heb al eerder verteld dat ik ook met een 6 tal kinderen op het dakterras met makkelijke bakken aan de slag ga. Hoe die bakken eruit komen te zien, weet ik nog niet, de kinderen zullen wel worteltjes, sla en zuks willen hebben. Daarom plant ik die op mijn balkon niet. MIjn kinderen krijgen allebei een bak. Qua afmeting worden ze wel iets kleiner dan voorgeschreven, maar we hebben rekening te houden met overige dakgebruikers.Maar goed mijn balkon. Het balkon is gesitueerd op het zuid westen. Er komen 2 minitree.nl appelboompjes te staan en 2 bosbessen met in dezelfde pot bosaardbeitjes. Misschien bij de appels ook wel aardbeien. Is dat mogelijk?Aan buitenzijde balkonballustrade komen balkonbakken met waterreservoir(tje) van Elho. 2x 60 cm met aardbeien (sarian), 1 x 60 cm met pluksla en 1x 1 meter met turkse spinazie. Dan maak ik voor op de vloer van het balkon gebruik van cementtroggen, 70cm x 35 cm x 27 cm hoog, inhoud 75 liter. Deze ga ik voorzien van een gedeeltelijk zelfvoorzienend capulair watersysteem (zie afdeling doe het zelf). Al deze bakken staan tegen een muur. In principe wil ik de bakken vullen met een mengsel a la de makkelijke moestuin, dus met vermiculiet, turfstrooisel en compost.bak 1 tegen de muur peultjes, aan de voorkant venkel en knoflookbieslookbak 2tegen de muur in de hoek komkommer, ervoor little gem, boragebak 3 tegen de muur snijbonen, bosui, knolselderij In de gemeenschappelijke tuin leggen we een kruidentuin aan, dus daar hoef ik niet veel van op het balkon te hebben. Het ziet er alsvolgt uit: Omdat ik in potten ga tuinieren denk ik, dat ik de spinazie, pluksla en bonen wel al kan zaaien? Of zit ik heel erg mis. Vandaag was het op het balkon al lekker zonder jas. De muren zijn erg dik (40cm), dus blijven goed warm. KOmkommer staat in de vensterbank en wordt morgen verspeend. Verder gaan we morgen zaaien aardbeien en knolselderij (allemaal in kweekkasje van de action binnen\). Als maandag de andere bakken staan, ga ik de peultjes, bosui, litte gem, snijbonen en borage meteen in de potten zaaien. Eventueel leg ik er een plaat perplex op. Alle opmerkingen zijn welkom! Voor mij is het allemaal zeer nieuw.
Kruidje Geplaatst: 24 februari 2012 Geplaatst: 24 februari 2012 Voor bonen is het nog wat vroeg... Die kunnen er echt niet tegen als het nog eens vriest (en dat is tot half mei mogelijk). Erwten is geen probleem. Sla kan je op dit moment alleen onder glas (koude bak) zaaien. Ook sla kan niet tegen vorst. Hij is wel makkelijker te beschermen dan de bonen omdat sla kleiner is. Misschien als je er met vorst plastic overheen zet? Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Simone Geplaatst: 24 februari 2012 Geplaatst: 24 februari 2012 Wat een mooi ontwerp! En wat een lekker groot balkon heb je. Ik zou zelf als je genoeg zaad hebt gewoon wat dingetjes uit proberen, omdat je toch op hoogte tuiniert. Ik heb voorgaande jaren (toen ik nog op een flat woonde) mijn geraniums (pelargonium) 3 jaar gehad ondanks dat het gevroren had. Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.
Marlein Geplaatst: 24 februari 2012 Auteur Geplaatst: 24 februari 2012 De grootte van het balkon valt wel mee hoor, 3,2 meter bij 2,5 meter. Ik heb de potten ter proef al neergezet en het kan allemaal prima. Het stuk waar de bosbessen komen is open verbinding met stuk van de buurman, die potten komen midden op de grens te staan, dat scheelt ook weer. De boompjes zijn miniboompjes die worden qua omvang niet meer dan 50 cm en 2 meter hoog. Ideaal dus, denk ik. en de bakken aan de balustrade komen aan de buitenzijde te hangen. Scheelt allemaal weer ruimte. Ik vind het zo spannend allemaal. De kinderen zijn ook helemaal opgewonden.Vanmiddag gaan we voorzaaien, ook voor de makkelijke bakken op het dakterras.
Helly Geplaatst: 24 februari 2012 Geplaatst: 24 februari 2012 Heb je ook gedacht aan een buitenkraan of regenton? Lijkt mij lastig als je dakterras niet aan een keuken grenst, om dan met water door t huis te slepen. Good things come in small packages
Simone Geplaatst: 24 februari 2012 Geplaatst: 24 februari 2012 Vergeleken met wat ik voor balkon had is het mega.Had een balkonnetje van 1 bij 2, en deze propte ik toen ook helemaal vol met planten.Gelukkig heb ik nu een huis met een tuin. Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.
Marlein Geplaatst: 24 februari 2012 Auteur Geplaatst: 24 februari 2012 Op het dakterras is gelukkig een kraan, op mijn balkon helaas niet, ook niet in de buurt. De kraan zit 1 verdieping lager, dus lopen met de gieter moet helaas wel (maar voor mijn lijnplannen is dat dan juist weer goed!). Daarom wil ik bakken met waterreservoirs maken.Op het dakterras gaan we een grote speciebak (100 liter) met water vullen. De kinderen kunnen dan elke dag zelf bakjes water pakken, zonder dat ze met de kraan hoeven te rotzooien. De ouders vullen om de zoveel tijd de bak weer met water. Wij hebben gelukkig ook een tuin, 2 zelfs, maar dat zijn gemeenschappelijke binnentuinen met teveel schaduw. Daar wordt uitgebreid getuinierd, maar gaan we wel een flinke kruidenhoek inrichten.Gaan zo aan de zaaislag.
ron Geplaatst: 24 februari 2012 Geplaatst: 24 februari 2012 Van de blauwe bes, dus niet bosbes, kan je denk ik beter 2 verschillendesoorten aanplanten ivm bestuiving. Misschien weet iemand welke je het beste naast Blue Crop kan zetten.
Marlein Geplaatst: 24 februari 2012 Auteur Geplaatst: 24 februari 2012 Ik wou eigenlijk een vroeg en een late bes nemen. Ik dacht dat alle rassen, behalve de Pax zelf bestuivend waren? Mijn dochter heeft nu ook haar moestuinbak op papier ingedeeld. Ze is helemaal blij.
Heylane Geplaatst: 25 februari 2012 Geplaatst: 25 februari 2012 Wat een goed idee om gewoon op je balkon en dakterras alvast te beginnen. Heb je enig idee hoe lang je moet wachten op een moestuin? (of gewoon 'tot er eentje vrijkomt'?)Wat leuk dat je kinderen ook enthousiast zijn voor moestuinieren. Mogen ze helemaal zelf weten wat ze in hun tuintjes zetten?
annemiek123 Geplaatst: 25 februari 2012 Geplaatst: 25 februari 2012 blue crop is geheel zelfbestuivend, heb hem al paar jaar alleen en flinke aantallen bessen eraan, geen probleem. voor de komkommer en de boontjes is het echt nog te vroeg, die komen pas eind april om te zaaien.Hebben echt veel warmte nodig. Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
jeanne-heijmans Geplaatst: 25 februari 2012 Geplaatst: 25 februari 2012 Ik heb een komkommer gezaaid,emalia. op het zakje stond maart,en hij is al opgekomen,vorige week gezaaid, het is een soort die ook tegen weersinvloeden kan, dus ben heel benieuwd hoe het verder gaat.
Enjoy! Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Is er iemand die al ervaring heeft met de fruitbomen van MiniTree.nl ?Ik wil ze graag op ons balkon zetten in de volle zon.
Marlein Geplaatst: 5 maart 2012 Auteur Geplaatst: 5 maart 2012 Vandaag eindelijk goed kunnen werken aan de bakken voor de kinderen op het dakterras.En ik kan wel zeggen dat ze erg mooi zijn geworden.Mijn oudste Madelief was zo'n beetje met stomheid geslagen dat haar moeder zoiets kon maken. Dikke omhelsing kreeg ik van haar. En daar doe je het dan voor.Het lukt me niet de foto upload-link te activeren. Ik probeer het later nog een keer. Want ik wil jullie het plaatje niet onthouden Ik heb er nu 2 in elkaar zitten. Voor de overige bakken heb ik wel alle planken al op maat gezaagd. Best zwaar werk ook al is het met een elektrische afkortzaag gedaan.De bakken worden 60x90. 6 vakken van 30cm.Morgen ga ik het worteldoek erin doen en donderdag gaan we de bakken vullen en rastertje aanbrengen. Ondertussen hebben we van alles uitgezaaid. er komt ook al vanalles op. Ik vind de steeltjes wel wat lang, dus ik heb de boel koeler neergezet. Hopelijk scheelt dat. Eventueel doe ik er nog een laagje stekaarde bovenop?Mijn dochters hebben allebei een moesbakdagboek. Ze houden elke dag bij wat er aan het ontkiemen is en welke het het beste doet. Leuk!DOnderdag of VRijdag gaan we de eerste zaadjes in de mmbak doen. SPannend!!
Rantje Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Super dat jullie zo lekker bezig zijn!En het is een prachtige bak geworden! Van wat voor hout heb je die gemaakt? Succes vrijdag! http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
jeanne-heijmans Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Ja ik vindt dat heel knap gedaan van je, leuk hoor met de kinderen zoveel plezier te beleven aan de groei en bloei
Helly Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Wat een leuke bak. En wat een verrassing voor je dochter dat mama zoiets in elkaar kan zagen/timmeren Heel goed dat ze ieders zelf een moestuindagboekje bij houden Vroeg geleerd is oud gedaan. Good things come in small packages
Marlein Geplaatst: 5 maart 2012 Auteur Geplaatst: 5 maart 2012 De bakken worden van onbehandeld larixhout gemaakt. Gewoon van de tuinafdeling van praxis. schroeven zijn rvs.
Helly Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 Gaat dat langer mee dan ander tuinhout? En is dat veel duurder? Good things come in small packages
Marlein Geplaatst: 6 maart 2012 Auteur Geplaatst: 6 maart 2012 geen idee, maar op internet staat dat het duurzaam, warervast en sterk is. Het is onbehandeld hout en de planken zagen er mooi uit. De bakken hoeven niet een eeuwigheid mee te gaan. We zullen zien. prijs voor 1 bak aan materiaal is iets minder dan 40 euro. super stevig ding met bodem erin. qua inhoud ook hoog genoeg zodat toch wortels erin kunnen groeien.
Marlein Geplaatst: 13 maart 2012 Auteur Geplaatst: 13 maart 2012 (aangepast) . 13 maart 2012 aangepast door Gast
Marlein Geplaatst: 13 maart 2012 Auteur Geplaatst: 13 maart 2012 Alle bakken zijn klaar. Balkon bakken ook. Alles gevuld. Ik durf niet te beginnen. hellup. Als eerste ga ik de gekocht aardbeienplantjes in de bakken zetten. Ik heb bij de kweker gekocht pineberry, bosbes baron huppeldepup en ostaria, want die moet de pineberry bevruchten. Ook ga ik de bosbessen in de potten zetten. Dat is makkelijk. Maar wanneer durf ik het aan om buiten te gaan zaaien?
Rantje Geplaatst: 13 maart 2012 Geplaatst: 13 maart 2012 Ik denk dat je geen bosbes maar de bosaardbei Baron van Solemacher bedoeld?Die kunnen iig. met minder zon. Ik heb ze gezaaid en ze beginnen nu echte blaadjes te krijgen. Zaaien kan nu prima, alleen niet alle soorten gewassen Even uit m'n hoofd wat je nu buiten in de bakken kan zaaien:* Wortelen* Bieten/kroten* Sla (pluksla, kropsla etc. De rode soorten beter een maand later, die willen wat meer warmte)* peulen, sugar snaps, erwten, kapucijnders (maar niet de sperciebonen, snijbonen etc.)* snijbiet* Raapstelen* Plantuitjes* knoflook* bosui, lente uitjes en zaai-uien* andijvie* Radijs En als je het nu heel 'eng' vindt, koop dan wat kleine plantjes bij het tuincentrum, dan heb je een voorsprong en begin je gewoon net een tikkie later met zelf zaaien Verder is de beste tip die ik je kan geven misschien wel: Lees de beschrijving op de zakjes, soms kan het wel wat eerder maar zo speel je op save. Welke dingen heb je nu liggen? http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Marlein Geplaatst: 13 maart 2012 Auteur Geplaatst: 13 maart 2012 Klopt hoor Miranda, de bosbei wou ik intypen. Dank je voor de lijst. Ik zal morgenavond eens intypen wat ik allemaal klaar heb liggen. Belachelijk veel volgens mij. Dat komt omdat ik ook bezig ben een volkstuinhuisje over te nemen.Donderdag en vrijdag middag gaan we met de kinderen zaaien en dan neem ik mijn balkonnetje meteen mee.
Rantje Geplaatst: 13 maart 2012 Geplaatst: 13 maart 2012 Leuk een volkstuin! En alvast heel veel plezier met zaaien! Weet je, het ergste wat kan gebeuren dat iets het minder goed doet of misschien wel helemaal niet. Zaai je gewoon weer wat anders http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Aanbevolen berichten