Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Birdie91 ik gebruikte dit jaar bij de eerste zaaisels ook turfpotjes omdat ik die gekregen had. Merkte al snel dat door de vochtige bakjes, dicht op elkaar staan en afgesloten omgeving er schimmelvorming op de potjes, substraat en labels kwam.

Zodoende maar weer overgestapt op de mij vertrouwde plastic potjes en zaaitrays. 

• Like 3
Geplaatst:

@Birdie91

Heb exact de zelfde ervaring als @Vastonehad er tot vorig jaar nog een paar ongebruikte in de kast staan, maar heb ze uiteindelijk bij het groen afval gedaan.

@Ruderalis leuk dat ze uiteindelijk toch kiemen.

Hier gaan de pepers op een rustig tempo door.

De verschillende jalapenos en paprika's. Moet nog uitdunnen, twee moeten nog kiemen. 

DSC_1305.JPG

De verschillende soorten om te testen, die dit jaar in kleine potten blijven. Daar zijn er nog niet veel kiemend (als laatst gezaaid). 

DSC_1304.JPG

Peperbonsai (bonchi) groeit ook lekker. Bloeid ook. Tevens nog wat ficus stekken. 

DSC_1306.JPG

Zodra ze wat groter worden, gaat een deel naar het raamkozijn. 

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:

Mooi, hoor @rorror. Misschien dat ik dat ook ooit eens wil proberen.

Vandaag de laatste zaailingen van de pepers en paprika's in P9 potjes gezet. Eigenlijk ben ik best wel tevreden met hoe het tot nu toe is gegaan. Van de twintig soorten die ik gezaaid heb, zijn er maar twee niet opgekomen. Lemon drop was nop en van Habanada heb ik ook nada. Vooral die laatste vind ik wel erg jammer. Maar goed, er is dus ook heel veel wél opgekomen. 

• Like 2
Geplaatst:

Zaailingen uitgedunned en gesplits in meerdere potten. Waaronder ik verschillende manieren van telen ga proberen, en hoop dat de verschillen aan het eind van het seizoen goed te zien zijn.

1x suger rush peach in potgrond, 1x in hydroponics.

3x jalapeno black magic in potgrond, 1x in hydroponics, 1x inorganisch substraat.

3x jalapeno orangje in potgrond, 1x in hydroponics, 1x inorganisch substraat.

3x jalapeno geel in potgrond, 1x in hydroponics, 1x inorganisch substraat.

Potgrond wordt gewoon bemest zoals ik altijd doe. Container potten van 20liter

Hydroponics gaat dan met Kristalon oplosvoeding. Containe, 10liter emmers met een deksel.

Inorganisch substraat begint met voedingskorrels 6maanden. Extra kleine pot max 5liter.

• Like 5
Geplaatst:

Even een snelle foto van mijn paprika en pepers opzich staan ze er goed bij opzich zijn er wel wat mankementen aan enkele te zien. Bij 3 potten zit er bij het blad soort van bobbeltjes wat lijkt te komen door een beestje die weefsel kapot gebeten heeft? Ik zag er namelijk begevement een bepaald beestje opzitten geen idee wat het was, misschien dat het door wat anders komt maar zou zo snel niet weten wat. 

16800219320057478952764532210248.jpg

16800221076165171649640679829003.jpg

Geplaatst:

@Kevins Moestuin Dat is oedema (edema). Komt omdat de plant meer water opneemt, dan het transpireerd. Komt veel voor in tenten afgesloten ruimte, weinig ventilatie. Of een warmte matje, waardoor de wortels warmer zijn dan de omgevingstemperatuur. Door dit effect gaan de wortels meer vocht opnemen dan dat de plant kwijt kan. Kan geen kwijt, zodra ze naar buiten aan of de kas in gaan, zal dit overgaan. Je kan eventueel een ventilator er bij zetten om meer luchtstroom te krijgen.

Geplaatst: (aangepast)

@rorror harstikke bedankt voor het advies, weer wat geleers ik had voor nu een enkele ventilator er staan maar die gaat maar 2 tot 3 uurtjes per dag aan dat zal dan veelste weinig zijn, ik zal even een zuinige ventilator bestellen die ik dan +-12h per dag aan kan zetten. Nogmaals dank :) oowjah ik zag een gardenhighpro ventilator met maar 5 watt gebruik klinkt ideaal, als dit goed werkt teminste.

aangepast door Kevins Moestuin
Toevoeging
  • Like 1
Geplaatst:

@Kevins Moestuin dit is inderdaad zonder twijfel oedema. Behalve ventilatie en geen warmtemat zoals rorror aangaf, zou ik zeker ook zorgen niet teveel water te geven. En de planten staan ook erg dicht op elkaar. Dus als je nog ruimte hebt zet ze dan wat uit elkaar.

• Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:
43 minuten geleden, acpronk zei:

Over dicht op elkaar gesproken, dit was 2 dagen geleden. Helaas heb ik niet echt veel ruimte..

Tja.. ruimte... Ik heb ook eigenlijk te weinig ruimte. zeker onder de lampen.

Zoals het nu is op jouw foto gaat het nog wel maar de peper en paprikaplanten kunnen voorlopig nog niet naar een onverwarmde kas laat staan naar buiten..daar is het nog veel te koud voor.

Als ze zo nog 4-5 weken bij elkaar moeten blijven staan dan worden het zeer lang gerekte planten waarbij je zelfs kans hebt dat de onderste bladeren vergelen.

Zelf ga ik dit oplossen door een deel van de planten die ik toch over heb (zaai altijd wat extra) te verkopen. Dat is met de paprika en pepers al goed gelukt 😊

De pepers en paprika's die ik zelf ga kweken (13 of 14) komen binnenkort voor een heel licht raam (dakkapel), dus niet meer onder de lampen.

De tomaten heb ik dit jaar wat later gezaaid (9 maart) die houd ik zo lang mogelijk onder de lampen. En de tomaten kunnen dan als eerste naar de kas. Hopelijk kan dit tussen 15 en 20 april (voorlopig blijven de nachten nog erg koud, hopelijk krijgen we toch een keer lenteweer).

• Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

12 uren geleden, Mai Pensato zei:

@Kevins Moestuin dit is inderdaad zonder twijfel oedema. Behalve ventilatie en geen warmtemat zoals rorror aangaf, zou ik zeker ook zorgen niet teveel water te geven. En de planten staan ook erg dicht op elkaar. Dus als je nog ruimte hebt zet ze dan wat uit elkaar.

Dank u voor het advies helaas op dit moment wat ruimte gebrek omdat de andere set up voor de tomaten is.  Maar ik ga nog wel 3 plantjes weg geven volgende week om iets ruimte te creeren wellicht zelfs 4 :)

aangepast door Kevins Moestuin
Toevoeging
Geplaatst:

Mai Pensato, ik heb nog wel wat planten die op de nominatie staan om buiten gezet te worden als de nachten niet meer zo koud zijn, maar dat ligt niet in de lijn der verwachting voor de komende 2 weken.
Tenzij ik de kas van de moestuin buurman mag gebruiken, dan kan het iets eerder.
Half april hoop ik wel meer ruimte te hebben in huis.

Is dit niet een mooie foto:

Hoe de wortels van de pepers zich een weg banen door de aarde met een kracht van 40kg / cm². en dan de vorming van de haarwortels die met een verhoogde zoutgehalte als het omliggende medium in staat zijn water en voeding op te nemen uit de grond. gewoon een wonder van de natuur!

DSC_5888.thumb.JPG.ce7a18ce8dd73265e94b8c3cbdf38672.JPG

DSC_5889.thumb.JPG.0af2fbc1ee5d0200234493deb7679dfa.JPG

aangepast door Peter Groen
  • Like 7

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Op 9-3-2023 om 20:30, rorror zei:

@Peter Groen Ideaal die kleine vakjes. Dun je ze nog uit tot 1 per vakje?   

Zojuist de Jalapeno's gezaaid.

- Jalapeno Geel x3

- Jalapeno Orangje x3

- Jalapeno Hercules x3

- Jalapeno Black Magic x3

- Jalapeno Azabache x3

@rorrorJa ik verspeen de plantjes zodra het derde en vierde blad verschijnt. Dan verplant ik deze in een grotere 70 gaats tray. Dit bespaart plaats. Als het dan begin april is en het tijd word ze weer een groter potje te geven dan is het al warmer en kan ik ze op een kweektafel in de tunnel kas zetten. Dit bespaart plaats en zo kan ik een paar 100 soorten tomaten paprika en pepers op een relatief kleine oppervlakte kwijt gedurende de 2e half van de winter.

aangepast door Peter Groen
  • Like 3

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Geplaatst:
Op 28-3-2023 om 19:09, rorror zei:

@Kevins Moestuin Dat is oedema (edema). Komt omdat de plant meer water opneemt, dan het transpireerd. Komt veel voor in tenten afgesloten ruimte, weinig ventilatie. Of een warmte matje, waardoor de wortels warmer zijn dan de omgevingstemperatuur. Door dit effect gaan de wortels meer vocht opnemen dan dat de plant kwijt kan. Kan geen kwijt, zodra ze naar buiten aan of de kas in gaan, zal dit overgaan. Je kan eventueel een ventilator er bij zetten om meer luchtstroom te krijgen.

Ook wanneer het in kas koel is, te weinig verdamping.

• Like 2

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Als je geen prikplaat hebt en niet alle zaailingen tegelijk kunt uitdrukken en dus praktisch gezien gewoon moet verspenen, heb ik de beste ervaringen met P9 en meedere zaadjes per pot en daarna verspenen naar individuele P9. P( heeft genoeg vocht en thermische buffer om alles een beetje constatnt te houden in tegenstelling tot zaaiplaten.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Ze gaan best goed met zijn allen. Wat ik het leukste vind dit jaar, is dat ik heel veel verschillende soorten heb. En dat zie je ook aan de planten zelf. Ik heb hele kleine fijne, dunne lange en stevige brede en lage compacte.

Op de foto Sugar rush peach en Sugar rush stripey linkerkant naast twee Thunder cacho brown rechterkant.

IMG_20230401_154447_4.jpg

• Like 3
Geplaatst:

@woldistel Ze staan er mooi bij!

Eerste jaar dat ik later zaai dan normaal. Nu snap ik ook het gevoel dat andere hadden die later zaaide rond deze tijd. Dan zie je al die grote mooie planten voorbij komen, en de mijne zijn dan nog maar 3x kleiner. Waar je dus jaloer op wordt. Maar heb de volste vertrouwen dat het goed komt.
Nog minimaal 6weken voordat ze naar buiten mogen.

• Like 2
Geplaatst:

Dank je wel. Ik hoop dat er ook lekker veel pepers aan komen. 

Ik hb de paprika's een stukje later gezaaid en de tomaten nog later. Het is altijd een beetje wikken en wegen wat je kunt zaaien, hoeveel en wat je aan ruimte hebt om de boel fatsoenlijk te laten groeien. Ik wil niet teveel investeren in lampen enzo, dus ik moet het doen met twee warme plankjes en ik gebruik inmiddels spiegels en vloerisolatie ( met zo'n aluminiumlaag, hadden we nog wat van liggen) om bij te lichten. 

Maar ik heb met tomaten de ervaring dat wat later zaaien de vroege zaai gewoon inhaalt. Van de pepers heb ik vooral de baccatums en chinenses als eerste gezaaid omdat die een wat langer seizoen nodig schijnen te hebben. En verder zie ik het wel 🙂

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...