Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorkiemen van aardappels? Lengte van en aantal uitlopers?


tnauta

Aanbevolen berichten

kiemen van 2 cm zijn ideaal, te lang is niet goed dan kun je ze er beter af halen zodat ze weer opnieuw uitlopen. Je kan voorkomen dat ze lang worden door ze in het licht te zetten desnoods gewoon buiten als het maar niet vriest.De kiemen kunnen dan ook mooi afharden zodat ze beter tegen ziektes bestand zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat je ongeveer twee tot drie spruiten per pootaardappel moet laten zitten en de rest er af kunt wrijven. Ik doe dit zelf niet:

1. ik heb de pootaardappeltjes afgelopen jaren altijd zonder spruiten geplant

2. tijdens het poten kunnen er ook nog afbreken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het algemeen wordt geadviseerd de "kopspruit", er af te halen omdat die het uitlopen van de andere spruiten tegengaat.

Probleem is inderdaad wat Jorg aangeeft dat te lange spruiten vaak afbreken bij het vervoer en het poten.

Het beste is enkele stevige spruiten van 1 tot 2 cm.

Als het te snel gaat liever het pootgoed wat lichter en koeler wegzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om afbreken van spruiten-kiemen tegen te gaan leg ik een laagje droog wit zand in een bak.

Daarin druk ik de petatjes, tijdens het vervoer of wat dan ook rollen ze niet en liggen rotsvast

 

Belangrijk is wel droog wit zand, want had eens wat vochtig zand gebruikt en vanonder was het 1 ineengegroeide boel van dreadlocks

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier en geniet volop van alle informatie!

 

Ik wil dit jaar voor het eerst aardappeltjes poten (in grote potten) en heb een minizakje pootaardappeltjes met dit doel gekocht. Twee hiervan liggen nu al meer dan een week voor het raam in de zon maar nog steeds is er geen kiempje te zien! Iemand een idee of dit normaal is en zo ja hoe lang het nog mag duren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een fotootje gemaakt. Links een Fries Gieltje en rechts een Blaue st Gallen. Gaan volgende week de grond in. Liggen nu denk ik ( op een onverwarmde kamer, in het licht, maar wel iets te warm denk ik ) een week of 3 a 4.

 

DSCN563264401397066958.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tuinbuurman heeft ze al bijna 2 weken in de grond zitten ja. Ik weet t.

Zelf vind ik het nog steeds een hele onderneming hoor. Mn aardappelen poten. Ik moet daar toch echt ff mijn koppie bij hebben. Te druk nu. Af en aan ander werk te doen. Weekend geen tijd. Volgende week ergens. Mooie dag uitzoeken. Doe ik trouwens wel met meer dingen hoor. Was ik de 1e op het complex die de tuinbonen buiten pootte, ben ik de laatste met de peulen Heb als 1e oogstbare spinazie van de tuin, volle grond. Ben ik de laatste met tomaten. Ik doe ook maar wat he ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bit, het doet me echt plezier om dit bericht van u te lezen.

We tuinieren toch? We houden toch geen wedstrijd met alles en iedereen?

Hebben we iets anders te doen dan doen we dat en tuinieren vult de vrije tijd op, zo is het toch?

Zelf ben ik nu weer in de Ardennen en die vracht compost ligt op mijn tuin, zal wel eens op de patatten geraken hoor. Maar ik heb gezien dat de uien ook dringen moeten gewied worden, zal ook nog anderhalve week duren voor ik er aan toe kom, wat wilt ge, Gent en Brugge zijn ook niet op één dag gebouwd hé.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt helemaal gelijk willy!

 

is aardappelen poten zoveel werk? of heb jij gewoon een grote moestuin bit, veel aardappels daardoor en vind je het daardoor veel werk?

ik moet trouwens eerlijk zeggen dat ik nooit eerder geweten heb dat je ze steeds weer onder zand moet stoppen, dat las ik hier haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is aardappels poten veel werk ? Weet eigenlijk niet. Ik vind het 1 van de mijlpalen van het seizoen. Veel werk ? Ja ook wel geloof ik. Toch netjes op afstand, met lijntjes in de weer. gaten maken met het pootijzer. Proberen allen even diep ongeveer. Emmer met mooie grond erbij, onder in het gat. Aardappel met de uitlopers, voorzichtig er op de goede manier in stoppen. Goede aarde er bovenop. Alles dichtmaken. Lijntjes laat ik een tijd staan. Komen ze boven met de aanaarder er langs. Mesten, kali.

Ja best veel werk vind ik geloof ik. Maar vooral een klein beetje een soort van kern-gebeuren op een tuinjaar ( Dahlia's poten , óók zoiets ) ( De Lathyrus zetten. De wigwam plaatsen , ook zoiets )

Zoiets. Een soort van Paas-gevoel in een moestuinjaar ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardappels poten veel werk?

Ik heb ze gewoon bovenop de grond gelegd. Dikke laag compost erop, daarop een flinke laag hooi, en klaar.

Viel best mee.

 

Dit is overigens de eerste keer dat ik aardappels poot. Het voorkiemen wilde niet zo; ik kreeg de aardappels pas vrij laat geleverd en ik wilde ze graag de grond in hebben. Was dat stom? Ze hadden nog maar hele korte puntjes eraan zitten. Ik ging ervan uit dat ze onder de grond vanzelf wel verder zouden uitlopen...

 

De overige aardappels (ik had verschillende soorten besteld) liggen nu wel in bakjes, maar ook die lopen amper uit... Misschien te warm...???? Ze staan op kamertemperatuur (niet verwarmd) maar 's nachts is het er wel vrij frisjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Mijn aardappels (Frieslanders) liggen nu 4 weken voor te kiemen en hebben mooie uitlopers van ongeveer 1 cm. De helft is nu geplant maar heb pas over 2,5 weken tijd om de andere te planten (op reis vanaf maandag).

Kan ik deze zonder zorgen nog 2,5 weken koel en licht laten liggen? Of beter iets anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik ben weer dwars ze gaan zo van de handelaar de grond in. En ik hebt lk jaar een prima oogst.

Twee jaar terug zelfs grote aardappels die aan het spruiten waren in vier stukken gesneden en alles komt op. Mijn kennis een loonwerker die gooit ze er ook overal in zonder voor te spruiten.

Wie weet leuk eens een test te doen een aardappel voor spruiten en de ander niet kijken hoeveel verschil in grammen er in zit

Link naar reactie
Delen op andere sites

In gardeners world hebben ze die test ooit gedaan, is natuurlijk noch altijd zeer kleinschalig om definitief een besluit uit te kunnen trekken. Daar doen ze ook aan voorkiemen. Heb ook ergens in een boek over tuinieren gelezen dat voorkiemen ervoor zorgt dat de aardappels vroeger rijp zullen zijn door voor te kiemen. Aangezien ik op een volkstuincomplex zit en daar zowel phytophthora als de coloradokever een plaag kunnen zijn, is dit voor mij wel belangrijk.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...