willemGN Geplaatst: 27 september 2023 Geplaatst: 27 september 2023 Op mijn balkon was het in het voorjaar tot ver in juni een slagveld onder de tomatenplanten om te overleven, door de toch wel lang aanhoudende Noordwester. Nu de eindbalans opmakend ben ik erg tevreden met Blak Cherry en Ny(a)gous. Beide zijn prettig zoet. Andere 'Black tomato' soorten zoals Black Krim en Paul Robeson hebben door een tekort aan zonlicht niet de zoete smaak meegekregen, qua textuur hapte het wel lekker weg. De Roma/Pruimtype tomaten komen zeker weer terug, regelmatig een soeppie is zeker een aanrader. Volgend jaar weer andere soorten op het menu. Wil eens wat meer fruitige type's hebben. Hebben mensen daar ook ideeën bij? Quote [*]
Roland Geplaatst: 5 oktober 2023 Geplaatst: 5 oktober 2023 Heeft er iemand zaden van Cornue des Andes oftewel Andenhorn? Dit zou een grote droge saustomaat zijn. Quote
redzebra Geplaatst: 5 oktober 2023 Geplaatst: 5 oktober 2023 Dat is dezelfde als andine cornue ? die heb ik normaal binnen een paar weken en kan er dan eventueel wat opsturen. Quote
Lia56 Geplaatst: 6 oktober 2023 Geplaatst: 6 oktober 2023 Ik heb er wel. Tomaten in Frankrijk gekocht onder de naam Cornue ( zonder toevoeging) Inderdaad een grote droge tomaat. Quote
Mai Pensato Geplaatst: 20 oktober 2023 Geplaatst: 20 oktober 2023 Op 4-6-2023 om 13:15, Frans zei: En dan nog even de Nightshade. Wat opvalt zijn de enorm lange trossen die hij ontwikkelt. Deze is maar liefst 36 cm lang... Hallo @Frans hoe is de Nightshade bevallen? Ga binnenkort weer eens inventariseren welke rassen ik volgend jaar ga kweken. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Dahli Geplaatst: 21 oktober 2023 Geplaatst: 21 oktober 2023 Hallo Mai, ik ben echt nog maar een beginner en heb maar een achtertuin waar ik dit jaar 3 tomatensoorten heb gekweekt, waaronder de nightshade. Allemaal buiten dus. Mijn vergelijkingsmateriaal is dus nog maar gering, maar ik was erg blij met de nightshade! Heerlijk, vooral kruidig tomaatje. Veel opbrengst, zeker voor buiten en inderdaad hele lange trossen. Hierbij een fotootje van augustus van dit jaar. Het is dat ik volgend jaar weer nieuwe soorten wil proberen, anders zou ik hem weer zaaien. Ondanks buiten, zonder afdak en heeeeel veel regen, geen ziektes in de nightshade. Groeten Dahli 2 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 22 oktober 2023 Geplaatst: 22 oktober 2023 16 uren geleden, Dahli zei: ik was erg blij met de nightshade! Heerlijk, vooral kruidig tomaatje. Veel opbrengst, zeker voor buiten en inderdaad hele lange trossen Dankjewel! Welke andere soorten had je dit jaar staan ? Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Dahli Geplaatst: 23 oktober 2023 Geplaatst: 23 oktober 2023 Ha Mai, Dit jaar had ik naast de nightshade nog Saint Pierre en een heerlijk cocktailtomaatje waarvan ik helaas de naam kwijt ben. Hieronder alledrie op een bord: 3 Quote
Dahli Geplaatst: 23 oktober 2023 Geplaatst: 23 oktober 2023 En de zaden voor volgend seizoen liggen al te wachten 😃. Ik heb maar plek voor 2 of 3 planten per soort, maar maak er 2- of 3-takkers van, dan lijkt het net of ik 20 planten heb 😉. 1 Quote
Frans Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 Op 20-10-2023 om 21:52, Mai Pensato zei: Hallo @Frans hoe is de Nightshade bevallen? Ga binnenkort weer eens inventariseren welke rassen ik volgend jaar ga kweken. Helemaal eens met de reactie van @Dahli . Lekker tomaatje. Vrij zoet met een beetje kruidige smaak en een goede beet. Ik had zowel in kas als vollegrond een probleemloze teelt. Om helemaal zwart te worden (behalve het plekje onder het kroontje dan) is het wel zaak dat ze veel zonlicht krijgen. Zo niet dan blijven ze gedeeltelijk donkerbruin van kleur. Tip. Bestel ze nu goedkoop en zonder verzendkosten via Bol. https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=nightshade f1&suggestFragment=nightshade Let dan niet op die ene review met 1 ster. Waarschijnlijk van iemand die geen sjoege heeft van tomaten zaaien. Mijn Nightshade zaden kwamen ook van moestuinenbloem via Bol vandaan. Expiry date 2026 , kiemkracht 100% . Ik heb er onlang nog een paar zakjes besteld. Afgelopen voorjaar betaalde ik 5 euro. Nu kosten ze 3 euro. Ik kan nog een paar jaar vooruit. 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Mai Pensato Geplaatst: 24 oktober 2023 Geplaatst: 24 oktober 2023 (aangepast) 2 uren geleden, Frans zei: Tip. Bestel ze nu goedkoop en zonder verzendkosten via Bol. Bedankt voor de info en tip. Ik heb ze ook meteen besteld. Die ene reviewer heeft het over slechts 4 zaadjes die allemaal niet opkwamen. Ik hoop maar dat hij inderdaad zelf iets niet goed gedaan heeft. 24 oktober 2023 aangepast door Mai Pensato Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Frans Geplaatst: 25 oktober 2023 Geplaatst: 25 oktober 2023 2 uren geleden, Mai Pensato zei: Die ene reviewer heeft het over slechts 4 zaadjes die allemaal niet opkwamen Ca.5 zaden staat op de verpakking en als je er dan 4 aantreft is dat wat het aantal betreft geen reden tot klagen vind ik. Ik had overigens het 'geluk' dat er 6 in zaten met een kiemkracht van 100% . 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Dahli Geplaatst: 25 oktober 2023 Geplaatst: 25 oktober 2023 10 uren geleden, Mai Pensato zei: Bedankt voor de info en tip. Ik heb ze ook meteen besteld. Die ene reviewer heeft het over slechts 4 zaadjes die allemaal niet opkwamen. Ik hoop maar dat hij inderdaad zelf iets niet goed gedaan heeft. In mijn zakje zaten ook 6 zaden, ook allemaal uitgekomen en uitgegroeid tot prachtige planten. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 26 oktober 2023 Geplaatst: 26 oktober 2023 Mijn tomaten rijpen in dit koelere weer een stuk beter na dan vorige maand toen het warmer was. 5 Quote
Mellie Geplaatst: 31 oktober 2023 Geplaatst: 31 oktober 2023 Ik heb gisteren in de schooltuin nog heel mooie red pear tomaatjes geplukt en echt veel. Ik denk wel een kleine kilo en er lag nog heel veel op de grond. Er was al veel open gebarsten of ten prooi gevallen aan slakken. Ik had al een paar x tomaten geplukt voor de zaden en voor ik het wist, had ik ze dan achteloos opgegeten. Geen zaden dus. Maar die van gisteren heb ik netjes de zaden van bewaard. Mega resistent tegen pytho, want nul bescherming. Kan dus ook heel goed buiten. Stond gewoon in een border in de schooltuin. Wat een knapperd zeg ik! Die neem ik volgend jaar in de kindertuintjes. 4 Quote
acpronk Geplaatst: 11 november 2023 Geplaatst: 11 november 2023 Er hangen nog enkele mountain magic buiten. Morgen maar oogsten, wordt wel erg koud.. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Gallox Geplaatst: 23 november 2023 Geplaatst: 23 november 2023 Op 23-10-2023 om 18:06, Dahli zei: maar maak er 2- of 3-takkers van, dan lijkt het net of ik 20 planten heb 😉. Hoe maak je twee of drie takkers? Door de hoofdstam halverwege te verwijderen? Ik heb hier nog niet zo ervaring mee Quote
acpronk Geplaatst: 23 november 2023 Geplaatst: 23 november 2023 Nee, door een mooie grote dief (sommigen zeggen splitsing) door te laten groeien en niet af te knippen. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Gallox Geplaatst: 23 november 2023 Geplaatst: 23 november 2023 Een vraagje, er zijn tomatensoorten die vroeg tomaten geven, maar ook soorten die meer tijd nodig hebben en veel later in het seizoen rijpen 💚. Moet je de 'laat bloeiers' eerder zaaien wil je ze meer kans geven in ons klimaat? Of gaan deze ook gewoon het beste begin maart de grond in? Thanx! Quote
Gallox Geplaatst: 23 november 2023 Geplaatst: 23 november 2023 2 minuten geleden, acpronk zei: Nee, door een mooie grote dief (sommigen zeggen splitsing) door te laten groeien en niet af te knippen. Oke. Ik heb ook wel eens iets gelezen over tomaten op 2 stammen laten groeien en dat ze dan meer vruchten geven. Maar dat is dus totaal iets anders begrijp ik. Quote
acpronk Geplaatst: 23 november 2023 Geplaatst: 23 november 2023 Nee, dat is het juist. Door een dief te laten groeien, krijg je zo een extra stam. En 2 dieven is 2 extra stammen. Maar dan moet je wel goed blad weghalen, anders blijft het blad te lang vochtig bij vochtige weersomstandigheden. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
acpronk Geplaatst: 23 november 2023 Geplaatst: 23 november 2023 Een vraagje, er zijn tomatensoorten die vroeg tomaten geven, maar ook soorten die meer tijd nodig hebben en veel later in het seizoen rijpen . Moet je de 'laat bloeiers' eerder zaaien wil je ze meer kans geven in ons klimaat? Of gaan deze ook gewoon het beste begin maart de grond in? Thanx!Over het algemeen zijn grootvruchtige rassen langzamer in het afrijpen van kers- en cherrytomaatjes.Maar of je ze eerder moet zaaien... dat kan als je de ruimte hebt (hoge plek met voldoende licht), want de planten worden snel hoog. Tomaten groeien snel.Dat je ze in maart in de grond wil zetten, betekent dat je een kas (serre) hebt, of in een warmer land woont?Ik heb zelf geen kas, maar maart lijkt me wel wat vroeg. April zou wel kunnen. En buiten gewoon half mei.Ik zou ze gewoon tegelijkertijd zaaien en uitplanten. 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Dahli Geplaatst: 24 november 2023 Geplaatst: 24 november 2023 Op 23-11-2023 om 10:57, Gallox zei: Hoe maak je twee of drie takkers? Door de hoofdstam halverwege te verwijderen? Ik heb hier nog niet zo ervaring mee Precies zoals acpronk zegt. Ik neem altijd 1 of 2 dieven die laag aan de hoofdstam groeien, dus vrij dicht bij de grond. Mijn ervaring is dat die net zo dik worden als de hoofdstam. Ik bind ze links en rechts vast tegen het rek waartegen de plant groeit, een soort lei-tomaat krijg je dan 😊. Ziet er mooi uit vind ik. En inderdaad goed blijven dieven en voldoende blad verwijderen. 3 Quote
Gallox Geplaatst: 24 november 2023 Geplaatst: 24 november 2023 Heeft er iemand van jullie dit seizoen tomatenplanten ge-ent? En heb je dan echt zoveel voordeel ervan? Ik twijfel of ik het ook eens ga uitproberen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.