Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Mikeee, ik weet niet zoveel van tomaten maar volgens mij komt dit krullen wel vaker voor en is het afhankelijk van het ras. Ik had het vorig jaar ook, bij de Mountain Magic geloof ik dat het was. Het nadeel is wel dat er bij regen veel water blijft hangen in die kromme bladeren.

Het zijn twee verschillende soorten die je hebt, toch? Een cherrytomaat en een 'normaal' formaat. Vandaar dat de ander dit niet heeft.

En er bestaan ook zelftoppende soorten, dus dan kan het ook kloppen dat hij gestopt is met groeien.  

Geplaatst:

@Istria @fre3ke Bedankt voor jullie reactie.

Ik ga het in de gaten houden, zolang de tomaten goed blijven groeien komt het vast goed. 

Beide planten zijn wel zelfde soort. 

Weet niet precies welk ras, dat stond er niet op. 

Zal extra opletten of het water goed weg loopt uit het blad, met al die regen van de afgelopen weken. 

Geplaatst:
Op 19-7-2023 om 12:06, Lia56 zei:

Ik had bij deze Jerusalem staan maar lijkt er niet op..wat is t wel?

Dan moet ik een fout gemaakt hebben met labelen, want ik ben de enige op dit forum denk ik zaden van Jerusalem heeft en zal je deze gegeven hebben op de MTFD dit voorjaar.   Vreemd genoeg lijkt jouw tomaat heel sterk op Priarie Fire van de Firma Whaley.  Nu heb ik veel zaden daar besteld, maar ik dacht niet van Priarie Fire.  Vreemd.  Zie Cream of the Crop – Prairie Fire | A.P. WHALEY, LLC (awhaley.com)

Op basis van deductie kom ik tot de conclusie dat het daarom Red Torch is.  Qua vorm komt deze er bij in de buurt en ik had diverse zaailingen ervan over.  Cream of the Crop – Red Torch F1 | A.P. WHALEY, LLC (awhaley.com)

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren de eerste Sart Roloise geoogst en getest. Een super lekkere tomaat, een blijver! Groeit wel langzaam en een megaoogst heb je niet per plant, maar de smaak is echt super.

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

@Goldfish mmm dacht dat ik die van Redzebra had gekregen... zal t beter moeten bijhouden. De tomaat is lang, slank en heeft een aardig puntje...zou ook nog speckled roman kunnen zijn vlgs Kevin ? is in ieder geval lekker

aangepast door Lia56
Geplaatst:

@Lia56 die kwam inderdaad van mij, daarom excuses, ik ga dit jaar opnieuw zaad bestellen en hoop de goeie te hebben. Er bestaat ook een Jeruzalem giant, wat meer een ananas type (geel/rood) is die staat ook in de planning.

Geplaatst:

Mijn Balkonstar (potteelt, buiten, op 31-03 gezaaid) begint:

20230724_Balkonstar_vruchten.jpg

^ Eigroot dus. Nog niet helemaal rijp, maar ik had er nu een paar nodig. Niks bijzonders, een gewone smakelijke salade tomaat. 

Ideaal voor balkon en terras. Dieven hoeft niet (opbinden wél). Zaad ervan kan ik leveren ...

20230724_Balkonstar_plantje.jpg

^ Hier één plant. Deze -en een paar andere-  is onder de last van de tomaten ingestort. Op sommige plaatsen zijn de stengels gebroken, maar er (b)lijkt nog voldoende sapstroom te zijn. Nu durf ik niet meer te gaan opbinden (Jaja, had ik eerder moeten doen).

• Like 5

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Heb ook Sacher (geen F1! volgens de verpakking) geoogst, maar de smaak daarvan valt erg tegen. Leuk geprobeerd, maar niet voor herhaling vatbaar.

Geplaatst:
2 uren geleden, Flup zei:

eb ook Sacher (geen F1! volgens de verpakking) geoogst,

Sacher is wel degelijk een F1 hybride. Ik weet niet waar je het zaad gekocht hebt ? Als het geen origineel zaad is maar door iemand uit Sacher tomaten gewonnen dan zullen de nakomelingen toch tomaten geven met andere eigenschappen.

Ik kweek hem zelf ook en dat is zeker de originele F1 hybride. Ben het met je eens dat het niet de lekkerste tomaat is en bij mij is hij ook redelijk scheurgevoelig. Maar hij schijnt wel heel veel lycopeen te bevatten en dat is een bekende voedignsstof waarvan beweerd wordt dat het de kans op prostaatkanker verkleint.

Het ras is wel al meer dan 12 jaar oud, in de professionele teelt wordt het volgens mij niet meer gebruikt, Kumato (ofwel Olmeca F1) is een bekendere bruine tomaat die wel commercieel gekweekt wordt. Maar dat zaad is voor particulieren/hobbykwekers niet te krijgen.

• Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...