MSDG Geplaatst: 29 maart 2023 Geplaatst: 29 maart 2023 De definitieve keuze: 1. Datterino 2. Chocolate cherry 3. Supersweet 100 4. Black Opal 5. Blush 6. Copia z Dziobkiem 7. Ruthje 8. Bolzano F1 9. Lorenzo F1 10. Aretxabaleta 11. Long Tom 12. Berner Rose 13. Red pear 14. Yellow brandywine 15. P20x Beauty King En voor buiten: 1. Primabella 2. Sunviva x Red Pearl 3. Sunviva Zal nog wel wat afvallen. Van alles zaai ik altijd 2 stuks dus dan kan er altijd nog een extra plantje opgepot worden om de vrijgekomen plek in te vullen. 😊 Overigens voelde het weer erg naar om zoveel zaden aan de kant te leggen die ik eigenlijk ook wel een kans had willen geven. 🤔 Toch nog eens nadenken over een mobiele overkapping voor de tomaten die ik weer weg kan halen als ‘t seizoen klaar is. 3 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Frans Geplaatst: 29 maart 2023 Geplaatst: 29 maart 2023 Planten die er niet hadden mogen zijn. Ik behoor tot die personen die met overtuiging roepen dat je plantjes uit een vroege proefzaai moet weggooien omdat het aanhouden van die plantjes geen zin heeft door het gesukkel dat er uit voort komt. En zo zie ik dat nog steeds. Maar ja ... als er eind van het jaar op moestuingebied nog maar weinig te beleven valt dan kan het gebeuren dat plantjes uit een proefzaai wat langer blijven staan alvorens weg te gooien. Misschien omdat ze je al een beetje aan het voorjaar doen denken ? Je naar een nieuw moestuinseizoen verlangt ? In ieder geval zijn bij mij tegen mijn gewoonte in (echt waar ) deze keer uit een op 15 december gedane proefzaai 3 plantjes blijven staan. En sukkelen was het inderdaad op de vensterbank van een onverwarmde kamer. Door de lage temperaturen bleek het weinige aantal uren daglicht (wel op het zuiden) toch nog genoeg te zijn om de plantjes niet teveel te laten fileren maar veel groei zat er lang niet in. Pas de laatste weken zijn ze echt goed gaan groeien en staan ze overdag in de kas. Bij redelijke nachttemperaturen ook 's nachts. Vandaag zijn ze voor de tweede keer verpot naar een extra ruime pot omdat ik met uitplanten nog een paar weken wil wachten. Ook in de kas is er deze tijd van het jaar nog steeds een mogelijkheid op nachtvorst. Wat ik nu bereikt heb ? Niet veel. Moeilijk te zeggen maar ik verwacht dat deze planten hoogstens een week of twee eerder rijpe vruchten zullen dragen dan de voor de kas bestemde tomaten die ik op 1 maart gezaaid heb. Plantjes uit een vroege proefzaai ? Het gesukkel niet waard. Weggooien dus. 7 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 (aangepast) Einde stekkenteelt met momenteel 8 Bolzano's en 5 Lorenzo's als groeiende planten. Van Lorenzo moesten echter nog 3 stekken verwijderd worden waardoor het eindresultaat (inclusief de donorplanten) 8 Bolzano's en 8 Lorenzo's gaat worden. Beide donorplanten laat ik opgroeien als plant met dubbele stam. 3 april 2023 aangepast door Frans Totaal aantal planten klopte. De uitsplitsing naar ras niet. Gecorrigeerd. 7 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Waaslander Geplaatst: 30 maart 2023 Geplaatst: 30 maart 2023 22 uren geleden, Frans zei: En sukkelen was het inderdaad op de vensterbank van een onverwarmde kamer. Door de lage temperaturen bleek het weinige aantal uren daglicht (wel op het zuiden) toch nog genoeg te zijn om de plantjes niet teveel te laten fileren maar veel groei zat er lang niet in. Hier staan er al een 10 tal micro tomaten planten in bloei en 3 grote struik tomaten ook . Het is maar wat je gesukkel noemt . Potjes staan in kweekbakken in de venster van een onverwarmde kamer . Elke dag of om de 2 dagen de bakken waar ze instaan 180 graden keren en heel af en toe water geven . Dus gesukkel vind ik wel meevallen . De grote hoeveelheid tomatenplanten staan nu ook in de koude vensterbank zonder extra licht of warmte en krijgen hun eerste echte blaadjes . Dus oogst tijdstip van eerste tomaatjes zal wel meer hier zijn dan een 2 tal weken. Bij weinig licht maar verhouding temperatuur/licht goed is de groei traag maar fileren ze niet . Ik snap ook waarom er aangeraden word om niet te vroeg te zaaien en doe ik voor het grootste deel van de planten ook niet . Maar vind het eigenlijk ook een beetje absurd wat je hier soms ziet . Hoe laat mogelijk zaaien en dan de groei kunstmatig forceren door extra warmte en licht . Quote
Goldfish Geplaatst: 30 maart 2023 Auteur Geplaatst: 30 maart 2023 Nondeju! Twee zaaibakken van de vier (24 vaks met elk twee zaden) laten uitdrogen.... dus minstens 50 would-be planten naar de haaien waaronder bijna alle resistente dingen die ik had gezaaid rond 20 maart. Dure fout. Het deel dat in de bakken zat dat naar de kas zou gaan kan ik nog wel opnieuw zaaien op dit moment, maar de phytoresistente dingen wordt een ander verhaal. Extra geluk dat ik gisteren nog wel 5 phytoresistent rassen dubbelzaaide die ik kreeg van @Erny. Die maar extra vertroetelen en desnoods een dief snel afnemen en opfokken onder optimale omstandigheden. Quote
Lia56 Geplaatst: 31 maart 2023 Geplaatst: 31 maart 2023 @Goldfish Oooo, wat erg... hoop dat je er toch nog enkele opnieuw kunt zaaien Quote
acpronk Geplaatst: 31 maart 2023 Geplaatst: 31 maart 2023 @Goldfish echt balen!Maar zoals ik lees ga je nu dus geen planten voor buiten meer zaaien omdat het groeiseizoen te kort is?Om de gaten in de tuin weg te werken, wil je dan wat meer zoete aardappels? Ik ben gisteren begonnen met stekken. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Goldfish Geplaatst: 31 maart 2023 Auteur Geplaatst: 31 maart 2023 18 uur later lijken meerdere exemplaren (30% wellicht meer) toch nog op te leven. Er is dus hoop. En ik heb de twee andere bakken nog. @acpronk Heel aardig van je, maar niet nodig. Ruimte gebrek heb ik nog steeds wanneer ik 20 tomatenplanten niet zou neerzetten! Wat je zegt was inderdaad mijn redenatie. Phytoresistente cherry en normaal formaat tomaten zullen ook wanneer ik ze vandaag zaai, na een redelijke zomer vrucht dragen. Probleem is meer dat het in augustus/september natter wordt met intense regenbuien en vorig jaar leverde dat heel veel scheuren op in de vruchten en daarna infectie met allerlei schimmels. Ik overweeg tegen die tijd de bodem te voorzien van zeil, zodat ik invloed op heb op de wateropname. 3 Quote
woldistel Geplaatst: 31 maart 2023 Geplaatst: 31 maart 2023 En daar gaan we! De eerste normaal gezaaide tomaten zijn van start. Ik had al wat uit de deno, maar dit is toch het betere werk 🤗 3 Quote
Erny Geplaatst: 31 maart 2023 Geplaatst: 31 maart 2023 18 uren geleden, Goldfish zei: Nondeju! Twee zaaibakken van de vier (24 vaks met elk twee zaden) laten uitdrogen.... dus minstens 50 would-be planten naar de haaien waaronder bijna alle resistente dingen die ik had gezaaid rond 20 maart. Dure fout. Het deel dat in de bakken zat dat naar de kas zou gaan kan ik nog wel opnieuw zaaien op dit moment, maar de phytoresistente dingen wordt een ander verhaal. Extra geluk dat ik gisteren nog wel 5 phytoresistent rassen dubbelzaaide die ik kreeg van @Erny. Die maar extra vertroetelen en desnoods een dief snel afnemen en opfokken onder optimale omstandigheden. Oooh... dat zijn vervelende momenten als je zoiets ontdekt. Ik ben altijd blij als ik de plantjes vanuit de tray naar de P6 potjes heb, want dan hebben ze een wat grotere waterbuffer. Fijn dat een deel nog te redden was. En was er ook een voordeel aan het vertraagde versturen van mijn zaadjes. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 2 april 2023 Geplaatst: 2 april 2023 Bij mij is alles boven nu. Ik heb dit jaar: Lucky Tiger, Green Zebra, citroentomaat, Ola Polka, Chocolate cherry, Mountain Magic, Anna's Multiflora. De Bolzano en Lorenzo zaden kan ik nergens meer vinden 3 Quote
MSDG Geplaatst: 4 april 2023 Geplaatst: 4 april 2023 Precies een week verder, kiemingspercentage 100% ✅ Met andere woorden, van alle soorten verwacht ik een geschikte plant op te kunnen gaan kweken. Ze gaan nu per direct van het warmtematje af, de temperatuur van het matje gaat naar beneden en de pepers mogen er weer terug op. Het matje op 23,5 zetten werkt dus enorm goed voor het laten kiemen van de tomaten! Het plannetje voor de kas is ook definitief dus ik wil volgende week alle bamboestokken ophangen waar de ondersteunen van de touwen naar beneden gaan hangen. Een andere vraag: wat zetten jullie als voorteelt en wat als combinatieteelt? Ik zet er sowieso een aantal bossen basilicum tussen en afrikaantjes. Al twijfel ik over het nut van de afrikaantjes in de kas? En ben dus nog op zoek naar wat er in de kas gezaaid kan worden wat tussen half mei/half juni klaar is zodat ik ‘t kan oogsten voordat de tomatenoogst begint. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Kevins Moestuin Geplaatst: 6 april 2023 Geplaatst: 6 april 2023 Vraagje voor de mensen die de tomaten in de koude kas gaan uitplanten, hebben jullie een schatting wanneer je dit ongeveer gaat doen? Lijkt er voor nu up dat vanaf zondag 16 april er meer zon komt, weinig wolken en of regen met gemiddelde temperatuur 16 graden buiten (in de kas is dat al snel 40+ graden) en 8 graden snachts. Ik zat zelf te denken eind april de tomaten in de grond te zetten met eventueel vliesdoek bij de hand mocht het snachts toch ineens te koud worden. 1 Quote
mdubbelm Geplaatst: 6 april 2023 Geplaatst: 6 april 2023 Ik doe het meestal met koningsdag. Combinatie van dat het dan echt te vol wordt in huis en praktisch dat ik die dag tijd heb. 2 Quote
Vastone Geplaatst: 7 april 2023 Geplaatst: 7 april 2023 Ik kijk eind april wat de weersvoorspellingen over 14 dagen zeggen. Als er nog nachtvorst verwacht word hou ik ze toch mooi in huis. Een jaar wat eigenwijs geweest betekende toch meer dan de helft van m'n planten kwijt of heel slecht.. 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 7 april 2023 Geplaatst: 7 april 2023 @Vastone in de kas of buiten? Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Kevins Moestuin Geplaatst: 7 april 2023 Geplaatst: 7 april 2023 @Mai Pensato wanneer ga jij ze in de koude kas zetten? Quote
Vastone Geplaatst: 7 april 2023 Geplaatst: 7 april 2023 Grappig, dit komt zojuist via instagram voorbij, maar dat gaat dus niet over uitplanten (dan kan je ze bij vorst niet meer naar binnen halen). Quote
Mai Pensato Geplaatst: 7 april 2023 Geplaatst: 7 april 2023 (aangepast) 2 uren geleden, Kevins Moestuin zei: wanneer ga jij ze in de koude kas zetten? Deels al begin volgende week. Maar voorlopig blijven ze wel nog in potten (of in mijn geval ook steenwolpotten) staan. Als het dan nog gaat vriezen zet ik ze s nachts binnen. Vorst is funest voor tomaten planten. Koudere nachten (tussen 1 en 8 graden) is niet heel erg maar ze groeien dan niet/nauwelijks meer en als het lang duurt worden de stengels erg dik en later gevoeliger voor schimmelziektes zoals Botrytis. Ik zet er tot begin mei nog een electrisch kacheltje in om wat bij te stoken als het onder de 8 graden zakt. Overdag temp van 20-25 graden en wat koudere nachten (8-12 gr) is juist goed, worden ze lekker generatief van: mooie trossen en vroege productie. Voor 1 mei in koude kas in de grond planten = groot risico !! 7 april 2023 aangepast door Mai Pensato 3 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
redzebra Geplaatst: 7 april 2023 Geplaatst: 7 april 2023 (aangepast) En er is ook nog een verschilletje waar je serre staat (en een tunnel beschermt nog wat minder in de nacht dan een glazen), open veld of tegen het huis aan, het laatste tempert ook wat de vriestemperaturen, juist in de lente einde april, begin mei is het gevaarlijk wanneer het open hemel en windstil is. Op dat moment kan het bv zelfs kouder binnen een tunnel als buiten worden in de nacht (uitstraling). Ook waar je woont meer tegen de kust aan is voordeliger in de lente. Hier probeer ik ze eind april uit te planten afhankelijk van de verwachtingen, idem als @Vastone. 7 april 2023 aangepast door redzebra 2 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 7 april 2023 Geplaatst: 7 april 2023 @Mai Pensanto Top harstikke bedankt, dan ga ik de trays over 1 week of 2 wel alvast in de koude bak zetten, mocht het te koud worden haal ik ze direct naar binnen Quote
woldistel Geplaatst: 7 april 2023 Geplaatst: 7 april 2023 Ik zit ook op ergens eind april naar de koude kas afhankelijk van het weer. Maar dan als afharding. Ook de pepers en paprika's. Meestal geen nachtvorsten meer en mijn kas houdt dan wat langer warmte vast omdat de zon wat hoger staat. Dus als de nachten niet onder de 10 'C komen vind ik dat genoeg. Mijn tomatenzaailingen zijn nu net begonnen aan het vormen van echte bladparen. Dus ik heb best nog wel wat tijd. Het scheelt enorm waar je woont, denk ik. Kust of Limburg, daar zal de lente toch echt wel wat eerder beginnen 🙂 Quote
MSDG Geplaatst: 7 april 2023 Geplaatst: 7 april 2023 Dat er lokaal zeer grote verschillen zijn qua nachtvorst is evident. Afgelopen week ondanks de -3,5 die het volgens de KNMI in mijn regio werd heeft de uitgelopen kiwibes die super gevoelig is voor dit soort lichte vorstjes 0 schade geleden. Het Gooimeer waar het tuincopmlex aan grenst werkt dus duidelijk als temperatuurbuffer en trekt de temperatuur voldoende omhoog. Lang verhaal kort, leer je eigen omgeving goed kennen om te weten welk risico je wel of niet durft te lopen. Tegen koninginnedag aan kan je de voorspellingen al zien, als die consequent 's nachts boven de 5 graden zijn dan kan je ervan uit gaan dat er geen nachtvorst meer komt al loont om ook even de 14-dagen voorspelling te checken op de kans dat er nog een koudestroom aankomt. Beetje afhankelijk van die uitkomst zullen m'n plantjes in het weekend van 29 april, 6 mei of 13 mei uitgeplant worden. Later kan niet want we gaan eind mei twee weken naar Italië en ik ga m'n moeder niet vragen om dagelijks de tomaten af te harden. 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.