Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatentopic 2023


Goldfish

Aanbevolen berichten

Het gaat goed met Bolzano F1 en Lorenzo F1. Bolzano vandaag 4 weken oud, Lorenzo 3 weken plus 1 dag.
De foto toont ook nog eens waarom je nu voor een 'gewone' kas- of buitenteelt nog geen tomaten moet zaaien.

 

stek_tom7.thumb.JPG.6ab2cfea8b21fd153b22e0fa1e337fb8.JPG

 

 

stek_tom8.thumb.JPG.6e7bd11ae83a72bea91bb5887b72eddb.JPG

 

Maar hier draait het uiteindelijk om. Nog wel even te gaan voor dit dingetje als zelfstandige plant in een eigen potje staat.

  • Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

In afwachting tot het drukker gaat worden in dit topic maar weer eens een update van mijn voor de stekkenteelt bedoelde tomaten.
Bolzano is afgelopen week voor de tweede keer verpot , Lorenzo kan nog wel een paar dagen wachten.

 

stek_tom10.thumb.JPG.55674610c08d29efdc52e9d0b66539d5.JPG

  • Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik het niet doen als ik jouw was, maar een goede cocos/potgrond nemen, eventueel een deel compost er door mengen. Je weet nooit wat er precies allemaal in zit (ondanks de landelijke normen).

 

  • Thanks 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Frans zei:

Bolzano is afgelopen week voor de tweede keer verpot , Lorenzo kan nog wel een paar dagen wachten.

 

Die zien er goed uit, gedrongen groei en donkere bladkleur (met veel paars). Wat voor lampen heb je er boven hangen?

  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Mai Pensato zei:

Persoonlijk zou ik het niet doen als ik jouw was, maar een goede cocos/potgrond nemen, eventueel een deel compost er door mengen. Je weet nooit wat er precies allemaal in zit (ondanks de landelijke normen).

 

 

En dat weet je wel van een commerciële potgrond die op dezelfde stoffen getest wordt. Of wordt die op meerdere stoffen en nauwkeuriger getest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

20 uren geleden, Mai Pensato zei:

gedrongen groei en donkere bladkleur (met veel paars). Wat voor lampen heb je er boven hangen?

 

Het zijn 10 watts groeilampen van Ikea. Ze worden overigens al een paar jaar niet meer verkocht. 

 

groeilamp2.thumb.JPG.b6cab89cb9344ee857e39916f1f00245.JPG

 

De groeilampen gebruik ik in deze bureaulamp.  De Tertial van Ikea maar dan zonder de kap.

 

groeilamp3.thumb.jpg.e49d5ca255b965244fb5d8e51b0f908c.jpg

 

Een  flexibel systeempje. In alle richtingen uiterst eenvoudig te richten.

 

groeilamp4.thumb.JPG.0fa5417078e4f6b6dd463e64e26dbaf2.JPG

 

Dat paarse in de bladkleur zou (gedeeltelijk)  ook veroorzaakt kunnen worden door reflectie van het licht op de plant.
Op het oog geeft de lamp fel wit licht maar in een ruit gereflecteerd zie je duidelijk dat het uit meerdere golflengten bestaat.

 

groeilamp1.thumb.JPG.54bd33d63b2644320cb078e5aaf001ad.JPG
 

  • Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-2-2023 om 23:27, Roland zei:

n dat weet je wel van een commerciële potgrond die op dezelfde stoffen getest wordt. Of wordt die op meerdere stoffen en nauwkeuriger getest?

 

Vrijwel alle cocos- en veen potgronden vallen onder de RHP (regeling handels potgronden) en daar gelden normen voor wateropname, luchtgehalte, pH, totale voedingsniveau (EC) en de individuele voedingselementen. De waardes staan ook op de zakken (of big bags) vermeld.

Dit gebeurt bij de gemeentecompost echt niet. Er zijn wel landelijke normen voor maar volgens mij zijn die echt veel beperkter.

Google maar eens op gemeente compost.

Nogmaals iedereen moet zelf weten waar hij zijn tomaten in kweekt en vaak zal het ook gewoon goed gaan. Eigen gemaakte compost is wel veiliger dan de gemeentecompost.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Frans zei:

Het zijn 10 watts groeilampen van Ikea. Ze worden overigens al een paar jaar niet meer verkocht. 

 

Ah die heb ik ook, paar maanden geleden nog 5 st gekocht via marktplaats. Verder gebruik ik ook de Ikea Vaxer met LED lampen in mijn home growing office...

 

14 uren geleden, Frans zei:

at paarse in de bladkleur zou (gedeeltelijk)  ook veroorzaakt kunnen worden door reflectie van het licht op de plant.
Op het oog geeft de lamp fel wit licht maar in een ruit gereflecteerd zie je duidelijk dat het uit meerdere golflengten bestaat.

 

Dat zou inderdaad ook wel kunnen meespelen.  Paarsverkleuring van stengels en de bladeren in de kop van de plant duiden op een assimilaten overschot. Er zijn wel grote rasverschillen: sommige rassen tonen van nature al meer paarsverkleuring dan andere. De professionele tomatenkwekers sturen hier heel erg op: veel paars = hogere temperatuur en lichte ielige kop = temperatuur lager houden.

 

 

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, redzebra zei:

je wilt zoveel mogelijk identieke nakomelingen maken, is het misschien interessant om hem nu te toppen?  Top kan ook een nieuwe plant worden en dan krijg je meer sterkere zijscheuten, denk ik, maar misschien verkeerde redenering ?

 

ik vind het een zeer goede redenering en ik heb het ook zo wel eens gedaan in het verleden: de top van de plant alvast stekken en dit stimuleert uitgroei van meerdere dieven. Uiteraard moet je dan wel al zeker een stuk of 5-6 echte bladeren aan de plant hebben.

 

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Roland zei:

Heb jij ervaring met tomatenplanten onder fel LED licht 24 uur per dag, Klopt het dat de planten hier geel van worden of verbranden?

 

 

Ik weet dat je tomaten tot 16, max 18, uur per dag mag belichten. Ze hebben nachtrust nodig om de overdag opgebouwde assimilaten en voedingsstoffen om te zetten in goede cellen en bouwstoffen.

Wat er gebeurt als je 24 uur belicht weet ik niet zeker ( zelf nooit gedaan) maar volgens mij bruin / verbrand blad.

Komkommers kun je volgens mij wel langer belichten.

  • Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze groeien dan minder, ( maar niet alleen het aantal uur is van belang maar ook de lichtsterkte). Tomaten kunnen er wel tegen maar het heeft totaal geen nut, zwakkere planten en meer energieverbruik. Maar "Fel ledlicht" ?, je zet je lichtbron op de aangewezen afstand.

 

 

Many have covered this topic here pretty well, I’ll just post a pic… it shows plants using equal intervals of lights on and lights off, using 6, 12, and 24 hour intervals.

main-qimg-4483db9117d1ebaa0576832985c95fca-lq

This test was done about 70 years ago.

Personally, I run my lights 14 to 16 hours per day, on a timer, all at once.

 

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, redzebra zei:

groeien dan minder,

 

"minder" ?  als ik de planten op de foto rechts bekijk dan zijn die meer dood dan levend 😊

  • Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet ernaar uit dat mijn tijdschakelaar de verlichting 24h aan het gelaten waardoor de tomatenplanten er heel slecht uitzien.

 

hieronder op pagina 4 zie je de lichtschade door teveel uren verlichting bij tomaten:

https://edepot.wur.nl/312846 

 

Nu hopen dat ze nog willen herstellen. Ik hoop toch nog wat zaden te kunnen oogsten eind maart. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-2-2023 om 18:16, redzebra zei:

@Frans, je wilt zoveel mogelijk identieke nakomelingen maken, is het misschien interessant om hem nu te toppen?  Top kan ook een nieuwe plant worden en dan krijg je meer sterkere zijscheuten, denk ik, maar misschien verkeerde redenering ?

 

Toppen is zelfs noodzakelijk om geschikt plantmateriaal te verkrijgen. Toppen vind ik nu nog te vroeg maar bij Bolzano gaat dat waarschijnlijk wel komende week gebeuren. Lorenzo volgt later.  Het groeien van dieven na een "onthoofding" gaat razend snel. Ik wil niet opgescheept raken met plantjes die ik nog niet in kas of vollegrond kwijt kan. Wat ik nu doe heb ik al eens eerder gedaan (link naar het topic van 11 jaar geleden staat beneden).

 

Nu ik dat topic nog eens terug zie valt me vooral het iele van de toen gebruikte donorplant op. Ik had nog geen groeilampen dus met de veel forsere planten van nu zou het zelfs nog beter moeten gaan. Vooral Bolzano is wat dat betreft veelbelovend.

 

stek_tom11.thumb.JPG.a64405ce8e4154389519dc2257a13f0d.JPG

 

Deze keer wil ik nog wat anders proberen. Normaal zet ik tomatenplantjes bij het verspenen wat dieper in de grond en wel zodanig dat de plek waar de kiemblaadjes zitten onder de grond terecht komt. Dit om extra wortels voor de plant te verkrijgen. Ik heb dat nu bewust niet gedaan omdat de enige plek waar diefjes op dezelfde hoogte aan de plant zitten juist de oksels van de kiembladeren is (foto Lorenzo). Daarom verwacht ik dat als de plant straks tot boven de kiemblaadjes teruggesnoeid raakt zich uit de diefjes 2 gelijkwaardige stengels gaan ontwikkelen. Voor iemand met een kas van beperkte hoogte misschien een oplossing om toch veel tomaten aan één plant te kunnen produceren ?

 

stek_tom12.thumb.JPG.2e0ddf293bde8032d98feff9b17cf25a.JPG


Toch een beetje jammer. Bloemknopjes die nooit tot tomaten zullen uitgroeien (Bolzano). Nu is het alleen maar ballast voor de plant. Ze worden weggeknipt.

 

stek_tom13.thumb.JPG.67605d7a267482ceef782818562babcd.JPG

 

Hier de link plus een opmerking.

De forum software en bijbehorende data werd in het verleden eens overgezet naar een andere server. Gevolg was wel dat emoticons niet mee genomen werden. Maar ook zonder emoticons is het stukje nog steeds bruikbaar.

 

 

 

aangepast door Frans
foutje in link gecorrigeerd
  • Like 6

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraagje voor degene die ervaring hebben met de San Marzano tomaat 🍅!!!!

 

Doet ie het goed in het Nederlandse klimaat? En..., planten jullie dan buiten of uitsluitend in de kas?

 

En... wat is nou de beste San Marzano, de normale, nummer 2 of 3? 

 

Ik heb San Marzano 2.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sabrina ik kweek al een aantal jaren de Pozzano, in mijn kas. Zoek hier maar eens op in het tomaten topic van vorig jaar,

Met San Marzano 2 en 3 heb ik geen ervaring.

San Marzano tomaten staan algemeen bekend als gevoelig voor neusrot.

Hoe de teelt buiten gaat (gevoelig voor phytophthora?) weet ik niet.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...