Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stekjes aalbessen en zo.

appelvrouw

Aanbevolen berichten

In het najaar heb ik stekjes genomen van verschillende soorten bessen, roze bes, twee soorten kruisbes en een druif. De stekjes zien er goed uit, maar er is natuurlijk nog geen groei te zien, zowel bovengronds als onder het potje...wanneer zou ik die kunnen verwachten?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met dit soort winterstekken is dat ze maar zeer matig vochtig moeten zijn, callusvorming kan echt niet tegen te nat en hierdoor zuurstofgebrek. Een luchtig mengsel zaaigrond (zand/turfmolm) is prima.

Bijgevoegd foto: een paar stekjes met mooi callusvorming

callusvorming64891330381769.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

de stekken welke je op de foto ziet zijn genomen in november.

Je zomerstekken moeten als het goed is nu wortels hebben, bij zomerstekken verloopt de fysiologie iets anders dan bij winterstekken, bij zomerstekken moet het stekje het hebben van de neerwaartse Auxine sapstroom, dit hormoon wordt in het blad aangemaakt en hoopt zich op net onder een knop/oog, Auxines zetten aan tot wortelvorming

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ben ook voor matig vochtig ouden van winterstek, maar vorig jaar ben ik (vrij ongewoon) in die

ren denk ook door die warme April maand veel van mijn winterstek verloren,, was geen succesvol jaar 2011 wat betreft winterstek bij mij.

Toen had ik denk ik beter op het water geven moeten letten en de RV hoger moeten houden met bv plastic in andere jaren hoefde dat nooit, daar ga ik dit jaar wel opletten mochten we vroeg weer mooi weer krijgen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah , niet alleen bij mij dus. 2011 was hier ook een rampjaar. Veel te droog voorjaar . 5 dagen op vakantie geweest in mei , en veel stekken verloren toen. droge zandgronden hier , dus te nat is het hier nooit

Is gelukkig uitzonderlijk zo'n droogte. Hopelijk dit jaar vochtiger dat we de schade wat kunnen inhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...

Toen ik gisteren de potjes met roze bes stekjes verplaatste zag ik tot mijn stomme verbazing een hele "baard"van wortels onder uit een pot komen. Hoewel de stek nog nauwelijks blad geeft was er dus al heel wat leven in het potje. Ik ben er echt happy mee..ook de klimhortensia wortelt, en de rode kruisbes. De gele geeft nog geen sjoege. Van de kruidjes is vooral de citroentijm aangeslagen + ook twee oregano`s. De witte lavendel staat er nog wat moeizaam bij..slappe maar nog niet bruine blaadjes.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 years later...

Eind augustus vorig jaar takken naar de grond gebogen en aarde opgelegd, sommige met stuk ijzerdraad verstevigd.

Dit voorjaar uitgegraven en eigen plekje gegeven, 95% was gelukt (rode bes, zwarte, witte).

Nooit gedacht dat het zou eenvoudig was. Ze groeien nu trouwens heel sterk al

Link naar reactie
Delen op andere sites

:D

Ik heb hem schuin afgesneden en in een pot met aarde gezet. De bessen heb ik eraf gehaald maar de blaadjes laten zitten. Aan het takje zelf zitten aardig wat knopjes dus ben benieuwd

Ik zou ook de blaadjes door midden knippen,dan krijg de stek meer vocht.

anders gaat het allemaal naar de bladeren.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...