appelvrouw Geplaatst: 27 februari 2012 Share Geplaatst: 27 februari 2012 In het najaar heb ik stekjes genomen van verschillende soorten bessen, roze bes, twee soorten kruisbes en een druif. De stekjes zien er goed uit, maar er is natuurlijk nog geen groei te zien, zowel bovengronds als onder het potje...wanneer zou ik die kunnen verwachten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 27 februari 2012 Share Geplaatst: 27 februari 2012 Pas voorjaar gelijk met de moerplanten gaan ze uitlopen.Nu wordt callus gevormt pas later wortels. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 27 februari 2012 Auteur Share Geplaatst: 27 februari 2012 Dank je wel Hans!Ze staan in de kas, daar loopt de temperatuur nu best wel op. Moet ik ze goed vochtig houden, of mogen ze aan de droge kant? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Persica († december 2016) Geplaatst: 27 februari 2012 Share Geplaatst: 27 februari 2012 Mijn ervaring met dit soort winterstekken is dat ze maar zeer matig vochtig moeten zijn, callusvorming kan echt niet tegen te nat en hierdoor zuurstofgebrek. Een luchtig mengsel zaaigrond (zand/turfmolm) is prima. Bijgevoegd foto: een paar stekjes met mooi callusvorming Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 27 februari 2012 Share Geplaatst: 27 februari 2012 callus.. dat ontstond toch niet bij zomerstek? (mijn zomerstekken leven nog altijd) Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Persica († december 2016) Geplaatst: 27 februari 2012 Share Geplaatst: 27 februari 2012 de stekken welke je op de foto ziet zijn genomen in november. Je zomerstekken moeten als het goed is nu wortels hebben, bij zomerstekken verloopt de fysiologie iets anders dan bij winterstekken, bij zomerstekken moet het stekje het hebben van de neerwaartse Auxine sapstroom, dit hormoon wordt in het blad aangemaakt en hoopt zich op net onder een knop/oog, Auxines zetten aan tot wortelvorming Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 28 februari 2012 Share Geplaatst: 28 februari 2012 Ja ik ben ook voor matig vochtig ouden van winterstek, maar vorig jaar ben ik (vrij ongewoon) in dieren denk ook door die warme April maand veel van mijn winterstek verloren,, was geen succesvol jaar 2011 wat betreft winterstek bij mij.Toen had ik denk ik beter op het water geven moeten letten en de RV hoger moeten houden met bv plastic in andere jaren hoefde dat nooit, daar ga ik dit jaar wel opletten mochten we vroeg weer mooi weer krijgen. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
powerlite Geplaatst: 28 februari 2012 Share Geplaatst: 28 februari 2012 Ah , niet alleen bij mij dus. 2011 was hier ook een rampjaar. Veel te droog voorjaar . 5 dagen op vakantie geweest in mei , en veel stekken verloren toen. droge zandgronden hier , dus te nat is het hier nooit Is gelukkig uitzonderlijk zo'n droogte. Hopelijk dit jaar vochtiger dat we de schade wat kunnen inhalen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 28 februari 2012 Share Geplaatst: 28 februari 2012 Ik baalde ook zo, omdat ik vrij zeker dacht te zijn van het succes had ik een en ander ookal beloofd weer aan andere,maar ik hoop het met je mee dat dit uitzonderlijk was Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 26 maart 2012 Auteur Share Geplaatst: 26 maart 2012 Toen ik gisteren de potjes met roze bes stekjes verplaatste zag ik tot mijn stomme verbazing een hele "baard"van wortels onder uit een pot komen. Hoewel de stek nog nauwelijks blad geeft was er dus al heel wat leven in het potje. Ik ben er echt happy mee..ook de klimhortensia wortelt, en de rode kruisbes. De gele geeft nog geen sjoege. Van de kruidjes is vooral de citroentijm aangeslagen + ook twee oregano`s. De witte lavendel staat er nog wat moeizaam bij..slappe maar nog niet bruine blaadjes. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 26 maart 2012 Share Geplaatst: 26 maart 2012 Persoonlijk vindt ik als ik echt zou moeten kiezen stekken ook leuker als zaaien Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ilse Geplaatst: 15 mei 2014 Share Geplaatst: 15 mei 2014 via google kwam ik dit bericht tegen.Ik ben er namelijk net achter dat we hier in de straat aalbessen hebben.Maar nu zou ik eigenlijk graag zelf in mijn tuin aalbessen willen hebben.Kan ik die nu nog stekken of zal ik moeten wachten dat de besjes rijp zijn om vervolgens te kunnen zaaien? Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Valerie Geplaatst: 15 mei 2014 Share Geplaatst: 15 mei 2014 Voor de gezondheid van de plant kun je beter met de najaarssnoei of voorjaarssnoei stekken nemen Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Pietl Geplaatst: 15 mei 2014 Share Geplaatst: 15 mei 2014 Eind augustus vorig jaar takken naar de grond gebogen en aarde opgelegd, sommige met stuk ijzerdraad verstevigd.Dit voorjaar uitgegraven en eigen plekje gegeven, 95% was gelukt (rode bes, zwarte, witte). Nooit gedacht dat het zou eenvoudig was. Ze groeien nu trouwens heel sterk al Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ilse Geplaatst: 15 mei 2014 Share Geplaatst: 15 mei 2014 het is van de gemeente.Ze hadden juist pas zo'n grote grasmaaier idee overheen gehaald maar hij doet het elke keer weer opnieuw.Dus ga het toch maar eens proberen Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geedee Geplaatst: 15 mei 2014 Share Geplaatst: 15 mei 2014 Als je eventuele bloemen en bessen er van verwijderd, zal de stek mogelijk aangaan; gewoon proberen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ilse Geplaatst: 15 mei 2014 Share Geplaatst: 15 mei 2014 Ik heb hem schuin afgesneden en in een pot met aarde gezet. De bessen heb ik eraf gehaald maar de blaadjes laten zitten. Aan het takje zelf zitten aardig wat knopjes dus ben benieuwd Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
angela Geplaatst: 15 mei 2014 Share Geplaatst: 15 mei 2014 Ik was vandaag in de tuin en ik zag allemaal zaailingen ik kan me niet herinneren dit ooit eerder te hebben gehad. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
thea Geplaatst: 15 mei 2014 Share Geplaatst: 15 mei 2014 Ik heb hem schuin afgesneden en in een pot met aarde gezet. De bessen heb ik eraf gehaald maar de blaadjes laten zitten. Aan het takje zelf zitten aardig wat knopjes dus ben benieuwdIk zou ook de blaadjes door midden knippen,dan krijg de stek meer vocht.anders gaat het allemaal naar de bladeren. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ilse Geplaatst: 15 mei 2014 Share Geplaatst: 15 mei 2014 kan ik dan niet beter alle blaadjes eraf halen? Of er zo'n 2 a 3 laten zitten? Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RobO Geplaatst: 15 mei 2014 Share Geplaatst: 15 mei 2014 Nee, doe maar wat Thea zegt, die weet het wel... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ilse Geplaatst: 16 mei 2014 Share Geplaatst: 16 mei 2014 haha oke dan.Heb nu alleen al alle blaadjes eraf gehaald... Misschien nog een stekkie gaan halen dan maar Quote http://meestuintje.blogspot.nl/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.