Patrijs Geplaatst: 5 september 2023 Auteur Geplaatst: 5 september 2023 Elf potten tomatensaus gevuld, en op jacht geweest naar nieuwe potten. Een emmer tomaten geplukt en wat aangetast blad. Nog wat aardappels gerooid en de aardappels van gisteren gesorteerd en schoongemaakt. bosui en andijvie geoogst. 3 Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 5 september 2023 Geplaatst: 5 september 2023 Valt dat even behoorlijk tegen!Even naar de tuin mais halen, had nog beetje tijd om naar de tomaten te kijken. Loop ik langs de Blush, hardstikke onder de Phytophthora. Breng het naar de compostplaats, ondertussen langs een andere tomaat gelopen, onbekende cherry van de buurman gekregen, nog erger er aan toe. Chadwick's Cherry die er een kleine 2 meter vandaan staat is ook al aangetast. Die 3 dus geruimd. Coyote heeft wat verdacht (ouder) blad, maar nog niks op de takken. Chocolate cherry zit ook onder, die moet ik morgen weghalen want ik had geen tijd meer.Rest niet in detail naar gekeken. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Lia56 Geplaatst: 5 september 2023 Geplaatst: 5 september 2023 @acpronk Dat is flink balen.. wat jammer ..hoop dat je nog wat kunt redden Quote
acpronk Geplaatst: 5 september 2023 Geplaatst: 5 september 2023 Van de aangetaste planten wat gekleurde tomaten geoogst, en hopelijk is de rest nog vrij schoon. Ging wel erg plotseling. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
acpronk Geplaatst: 6 september 2023 Geplaatst: 6 september 2023 Oh ja, nog Triomphe de Vienne peren geraapt.Zaterdag hingen er 4, en lagen er 2 op de grond. De 4 zaten nog vast, maar gisteren lagen ze op de grond.. gelukkig nog niet aangevreten. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
appelvrouw Geplaatst: 6 september 2023 Geplaatst: 6 september 2023 Bijna alle dwerg tomaten planten plantjes opgeruimd alleen de rode minibel mag blijven en aan de Gelbe zitten nog een paar groene vruggies. De planten zijn niet echt ziek maar wel uitgeput. En geen bloemen meer in ontwikkeling. Het is me wel bevallen die dwergjes. Nog meer stekjes berg basilicum genomen voor de stekjes ruil dag hier in het dorp. 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 6 september 2023 Auteur Geplaatst: 6 september 2023 Paprika en mais geoogst en de mais deels ingevroren. Vijf liter tomatensaus gemaakt, straks nog even in potten plempen. Tomatenblad verwijderd en een emmer tomaten geplukt. De gisteren geoogste aardappels schoongemaakt en een volle krat klaargezet om op te halen. De prei en de helft van het uienbed schoongemaakt en er ook een emmer wilde postelein uitgehaald. Die gewassen en meegenomen voor morgen. 4 Quote De moestuin van Patrijs
Marinke Geplaatst: 6 september 2023 Geplaatst: 6 september 2023 Heel veel onkruid gewied en getrokken. Wat planten verplaatst (slecht moment ik weet het) maar de nieuw aangekochte winterheide moest ook een plaatsje krijgen. Een reuzenzonnenbloem met enorme kop die geknakt was met veel moeite afgevoerd naar de composthoop en de kop te drogen gelegd. Tomatillo’s en tomaten geoogst. en heeeeel veel basilicum 😋 5 Quote
Vlietzicht Geplaatst: 6 september 2023 Geplaatst: 6 september 2023 Veel geschoffeld, allerlei kruid geoogst, o.a. voor de rundvlees (vanmiddag) en andere gerechten deze week, bokashi emmers omgeruild, sperziebonen geplukt, zonnebloem bloemen eraf geknipt. O ja, ook nog met verbazing naar de enorme machines staan kijken die aan de overkant van de sloot alle gewenste biodiversiteit in een paar minuutjes hebben vermalen. Ik weet het, onkruid, riet, sloot, waterstand, waterschappen enzo. Maar goed 😕 3 Quote Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉 Moestuinseizoen op Vlietzicht
Mellie Geplaatst: 7 september 2023 Geplaatst: 7 september 2023 Onkruid, tomaten dieven, slakkenjacht, qwater gegeven en kruiden geplukt en te drogen gelegd. Ik heb oregano, citroenverveine, citroenmelisse en brandnetels op tafel gelegd. In dit weer gaat het zo belachelijk snel! S Avonds was alles al knisperdroog op de salie na. Ow ja, ik heb ook de verveine een beetje gesnoeid. Dat durf ik eigenlijk nooit, maar hij is al zo enorm verhout. Ik dacht, hup Mellie, de snoeischaar erin. Beetje getracht vorm er terug in te krijgen. Is eigenlijk te laat. Was zo verhout al. Dat krijg je als je het behandeld als een precious. Niet meer doen. Geprobeerd een paar stukjes te stekken. Rest weg en een paar dikke takken in de buitenhaard gelegd. Kijken of dat ook anders ruikt. 5 Quote
Lia56 Geplaatst: 7 september 2023 Geplaatst: 7 september 2023 Geschoffeld, onkruiden verwijderd, bewaterd ( allemaal vanochtend rond 6 a 7 uur... veel te warm overdag) tomaten geplukt, Tatsoi gezaaid en de enen bloemkool die er nog stond verwijderd... VOL met rupsen... die mogen zich op de composthoop uitleven 2 Quote
acpronk Geplaatst: 7 september 2023 Geplaatst: 7 september 2023 Rond het middaguur even 2,5 uur naar de tuin geweest. Water gegeven, voeding (smeerwortelgier) aan een deel van de potplanten gegeven. Wat gesnoeid, wat onkruid verwijderd, langs het pad om het iets netter te laten lijken.2 nieuwe emmers smeerwortelgier gemaakt.Toen nog 2 tomaten planten weg moeten gooien, de honeybee en gelbe kirschen. Gaat wel rap nu, ondanks de warmte, maar de nachten zitten vol vocht. 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
woldistel Geplaatst: 7 september 2023 Geplaatst: 7 september 2023 Gisteren na het werk weer even langs de tuin gefietst. Courgettes, tomaten, bloemen, frambozen en bramen en een zakje vanalles voor de konijnen weer mee naar huis. De voortuin bij huis wordt ook langzaam weer wat netter. Vandaag de hulst gefatsoeneerd. Die zit vol met nog lichte bessen en ik heb me altijd afgevraagd hoe het mensen lukt om er kerststukjes en hulstkransen met rode bessen enzo voor kerst van te knutselen Hier zijn ze dan al lang op met dank aan de familie lijster 😀 3 Quote
Arja Geplaatst: 7 september 2023 Geplaatst: 7 september 2023 Veel te warm, deze dagen, dus pas 's avonds na het eten de tuin in. Rondje gemaakt, sperziebonen geplukt en met de buurkater gespeeld. Die blijkt het heel leuk te vinden om met een sperzieboon te spelen 😆 6 Quote
Patrijs Geplaatst: 7 september 2023 Auteur Geplaatst: 7 september 2023 Overdag zes liter tomatensaus gemaakt. 'S avonds naar de tuin en het restje van de uien schoongemaakt. Daarna fikkie gestookt en pepermuntthee gemaakt. 4 Quote De moestuin van Patrijs
woldistel Geplaatst: 8 september 2023 Geplaatst: 8 september 2023 Ik was al moe (want verkouden), maar toch de helft van de takken en ander snoeiafval naast huis door de versnipperaar geduwd. Na twee uur was de machine er wel klaar mee en ik ook. Ik ga nu lekker rondstruinen op internet naar tuinmeubelair van kronkelwilg. Poortje, bankje, dat soort dingen. 5 Quote
mus Geplaatst: 8 september 2023 Geplaatst: 8 september 2023 Geschoffeld en water gegeven, courgette, paprika, pepers, frambozen, muismeloentjes en nog een paar tomaatjes geoogst. Een laagje gemaakt in de compostbak. 4 Quote
Patrijs Geplaatst: 8 september 2023 Auteur Geplaatst: 8 september 2023 (aangepast) 3 uren geleden, woldistel zei: tuinmeubelair van kronkelwilg. Dat wordt dan zeker wegwerpameublement? Wilgenhout is bijna alleen water en bij mij in een jaar of twee drie wrak. Midden op de dag een stuk geschoffeld omdat er door de vele dauw toch veel onkruid ging kiemen. Gelijk een emmer vol tomaten geplukt en bij de campings potten gescharreld. Vanavond nog even leeggegeten zonnebloemen op de compost gegooid en een kruiwagen paardenmest. Ook de manshoge rode tuinmelde planten klein geknipt en deels meegenomen. 8 september 2023 aangepast door Patrijs 2 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 8 september 2023 Geplaatst: 8 september 2023 Rondje tuin, onkruid, slabak geschoond. Veel rupsen en slakken weggegooid. In de kassen water gegeven en de potten. Ook wat dille gezaaid, een anjer gestekt, de citroenverveine verpot naar een grotere pot, dieper gezet en extra aarde erbij. De takken gepunt en een paar puntjes in de grond gestopt. Soms werkt dat. De gembermunt in de pot van de citroenverveine gedaan. Die had ook al een poosje wat grotere nodig. Kruiden geoogst. Wat tomaten en gele frambozen. Het is dat ik kortsluiting van gele frambozenjam krijg. Die kleur klopt gewoon niet, net zoals gele tomatensoep, zo jammer. Want we kunnen er niet meer tegen aan eten. 2 Quote
woldistel Geplaatst: 8 september 2023 Geplaatst: 8 september 2023 35 minuten geleden, Patrijs zei: wegwerpameublement Jazeker 😄 1 Quote
acpronk Geplaatst: 9 september 2023 Geplaatst: 9 september 2023 18:20 naar de moestuin, de temperatuur was al "gedaald" naar 28 graden (van 29 max). Was niet meer zo warm, de zon stond niet meer zo hoog.Water gegeven, want @Frans zegt dat de zoete aardappels voldoende water moeten hebben. Dus maandag weer water geven, ze staan namelijk in kuipen. Maandag ook nog smeerwortelgier geven (als het goed is heb ik nog een emmer van enkele maanden geleden).Naar de druiven gekeken, de neppe kodrianka ga ik maandag oogsten, zijn nu lekker donker en nog 2 mooie zonnige dagen voor de boeg.Alle Anna Späth pruimen geoogst, waren al beetje zacht geworden, eentje was al gevallen.Tomaten geoogst.En toen was de zon onder en werd het bijna te donker. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 9 september 2023 Auteur Geplaatst: 9 september 2023 Ruim een emmer tomaten tot saus gekookt, straks nog potten vullen. Tegen het donker naar de tuin, oud wilgenhout verstookt en het aardappelloof verbrand, dat was lekker want het was te groot en stug om makkelijk mee te nemen. Pepermuntthee gemaakt en genoten van de mooie avond. Met een zak melde vol zaad weer terug. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Goudsbloempje2 Geplaatst: 9 september 2023 Geplaatst: 9 september 2023 24 minutes ago, Patrijs said: en het aardappelloof verbrand Laat je het dan eerst drogen? Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 9 september 2023 Geplaatst: 9 september 2023 Wij kwamen na anderhalve week vakantie terug in een andere tuinwereld. Meestal kunnen we begin september prima weg zonder oppas. Nu bleek het een behoorlijke uitdaging. Vandaag veel water gegeven. Vooral aan de planten in pot. Heel veel onkruid tussen de biet en wortel verwijderd (en die laatste ook gelijk maar goed gedund). Veel aardbeien, frambozen en tomaten geoogst. De phyto heeft ondertussen toegeslagen. Bijna alle tomaten planten hadden aangetast blad. Al het blad verwijderd muv de twee planten in het mini kasje die nog heel gezond ogen. Bij drie planten ook een plekje phyto op de stam. Ik twijfel of ik die planten misschien beter kan rooien. Quote
Patrijs Geplaatst: 9 september 2023 Auteur Geplaatst: 9 september 2023 Ja, een deel was al goed droog. Gedroogd en gekeerd op gaasrekken en pallets etc. Daarom waren de stengels ook zo hard en lastig te buigen. Ik maak een " luchtig" vuurtje in mijn wasmachinetrommel en voeg de planten een voor een toe zodat ze verbranden en het geen dichte troep wordt. Anders krijg je heel veel rook, en dat is niet handig vlakbij de droge duinen. 🚒 Soms even wachten tot alles weg is en regelmatig goed droog hout toevoegen. 🔥 Het resultaat is dat ik nu ruik naar de gebakken aardappeltjes die we als kind op een fikkie bij onze hut bakten. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.