Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2023

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Hier valt echt best lekker wat regen de laatste weken! Blij mee :) Ons grondwater is nog diep/ver te zoeken, dus in de vijver regent steeds een laagje (ook omdat het water van de schuur daar heen loopt) maar dat zakt dan ook wel weer weg. 

En we hebben nog heeeeel veel in te halen qua tekort. 

Geplaatst:

Ook ik ben blij met de regen.

Wat de relatief hoge temperaturen betreft hink ik een beetje op 2 gedachten. Enerzijds prima voor de portemonnee, anderzijds niet zo goed (mijns inziens tenminste). voor veel planten. Bij diverse planten zie ik dat knoppen beginnen te schuiven. Bij een kennis begon de Photinia al voorzichtig uit te lopen. Als het eind januari of in februari nog gaat vriezen kan dit tot schade leiden.

Sowieso heb ik de indruk dat schade door late nachtvorst (is wat anders dan vorst eind januari en in februari) de afgelopen jaren groter is dan 20 of 30 jaar geleden.

Geplaatst:

Morgen 23mm regen verwachting met windkracht 6.
@Jorieke123 wil je ruilen? Niet dat ik morgen naar de tuin zou gaan, moet werken, maar de grond hier is al nat zat. De klei is al maanden verzadigd, gelukkig dat ik alles de afgelopen jaren met tuinaarde, compost en champost heb opgehoogd (champost geen aanrader, klinkt snel en veel in).

Geplaatst:

100 liter geeft mijn pluviomètre aan sinds 10 december. Misschien meer, het ding is vol.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Het leeuwendeel van de regen is gelukkig al gevallen, 19,0mm tot nu toe vandaag. Deze maand al 63,0mm.

Geplaatst:

Mijn pluviomètre is kapotgevroren, dus het lekkende plastic bakje geeft minder millimeters aan dan het in werkelijkheid geregend heeft. Maar het drupt lekker door, goed voor de grondwaterstand. De halve tuin is zompig, in de andere helft zakt het water wel goed weg. Er zitten een paar grote plantgaten in voor de fruitbomen die vandaag geleverd zullen worden. Een van die gaten staat halfvol met regenwater, daar gaan we denk ik maar even met de grondboor in peuren, anders is het zonde van mijn nieuwe boompje! 

Geplaatst:

Hier vandaag tot nu toe al 27mm, Tuin en bakken zijn inmiddels echt wel verzopen.. gelukkig morgen wat droger maar zaterdag weer bar en boos..

20230112_131414.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Hier tot nu toe zo'n 15 mm. Nu al meerdere uren alleen maar van die vieze miezer. Waar je dan wel doorheen gaat om je beesten te voeren maar waar je toch best nat van wordt. Ik heb bij de varkens wat gaten gespit om het water weg te laten lopen, omdat ze dat stuk grond zo aan hebben gestampt dat dat niet vanzelf gaat. Maar verder hebben we op onze zandgrond echt nog geen last. 

Geplaatst:

Laat vallen die regen!

Hier in Midden Brabant nu 22 mm en het blijft nog wel even regenen.

Zag vanmorgen de eerste bloeiende Chaenomeles. Gelukkig volgende week wat kouder.

Geplaatst:

Ik mag het waarschijnlijk niet te hard roepen, maar ik ben wel effe klaar met die regen! 
mag van mij naar plekken waar het meer nodig is! 😊

Geplaatst:

Hier ook klaar mee, alles is "zeiknat" lijkt wel een moeras hier. Voor degene die nog water tekort hebben... mogen jullie echt hebben hoor! Geen probleem

Geplaatst:

Hier is al 30mm regen gevallen, en de komende 2 uur blijft het nog wel wat doorregenen. Ik denk dat ik ongewild juist wat van Jorieke heb gekregen [emoji3061]

Vanmiddag was er iemand van het moestuin complex wezen kijken, en zijn reactie was dat er makkelijk rijst verbouwd kan worden (mocht de temperatuur nog wat omhoog gaan) [emoji38]

Geplaatst:

33,8mm vandaag. Deze maand 77,8mm, en dat is meer dan de hele vorige maand.
Morgen droog, en zaterdag 13mm (Weeronline) of 19mm (buienradar).

Geplaatst:

Hier in regio oostvlaanderen , dendermonde, ook gigantisch veel regen gevallen, ik heb zo geen regenmeter meer want die is gesneuveld, maar hier en daar staan wel wat straten blank. 

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Beetje jammer dat er in Nederland nog steeds niet op fatsoenlijke schaal regenwater wordt opgevangen tijdens de wintermaanden. Verontrustende beelden van de Alpen zonder sneeuw op TV, zonder die sneeuw staan onze rivieren in delta NL weer snel laag. Gelukkig is er op onze individuele schaal wat aan te doen, maar volgens mij worden de nationale plannen nauwelijks aangeraakt of uitgevoerd en ligt de focus op alle korte termijn problemen die we hebben. 🙁

Geplaatst:

Wat een natte zaterdag! De nieuwe bomen en struiken gaan we morgen planten ipv vandaag. Ik zit binnen met een grote bak koffie, net een globaal tuinplan 2023 gemaakt, en nu zit ik mijn zaden uit te zoeken. 

Geplaatst:

Heel veel water komt er naar beneden en dat komt allemaal nog via de Maas jullie kant op. De regenmeter die van de week op 100 stond heb ik nog niet geleegd, ondertussen is het ding al dagen aan t overlopen en het regent maar door. De beek in de tuin blijft nog net binnen de oevers. De rivier beneden is er al behoorlijk buiten. Het schijnt hier wel koud te worden aankomende week.

Geplaatst:

Hier beginnen de sloten ook al hoger te staan, het rijnkanaal b.v. niet.

1 uur terug, appelvrouw zei:

Heel veel water komt er naar beneden en dat komt allemaal nog via de Maas jullie kant op.

Gelukkig staat de maas op dit moment nog op normaal niveau. Die kan nog voldoende water afvoeren.

Onze binnen landse 'riviertjes', die voornamelijk het water afvoeren wat in nederland valt beginnen op sommige plekken wel aan de max te komen. In friesland gaat dit weekend het ouds werkende Stoomgemaal aan. Mensen kunnen morgen daar komen kijken.  Voor de rest worden er op diverse plekken noodpompen geplaatst.

Geplaatst:

Onze vijver is buiten haar oevers getreden, dat wil zo veel zeggen als, we hebben hier het grondwater op peil.

DSCF3164.thumb.JPG.26b68f3ea3eb40d10fa0c0f31135a0f7.JPG

Geplaatst:

Nou heb ik net gisteren via Marktplaats twee (veel te grote, maar wel gratis) regentonnen gescoord die ik vandaag wou ingraven in de tuin om extra watervoorraad aan te leggen... wordt ik wakker in een wit uitgeslagen wereld. Weet niet of t sneeuw was of alleen maar vries, maar voorlopig geen regen vermoed ik. 

Geplaatst:

Hagel, tenminste hier in Boskoop. Maar alleen op de tafel en trampoline, de rest is gesmolten.

Hetweeractueel.nl zegt dat het niet kouder is geweest dan 0,0 graden Celsius, maar waarom ligt er in de helft van de sloten ijs?[emoji848]
Er stonden ook nog een emmer (op 30cm van de grond) en een Lidl zaaitray bak (op ongeveer 1,5m boven de grond) met regenwater buiten, daar lag ook enkele mm ijs in.
Na 1:15 uur nog een keer gekeken, en het ijs was weer aangegroeid terwijl Weeronline toch +2 graden aangeeft [emoji848]

Geplaatst:

Zeer plaatselijk ijs dus. Gek dat in de andere helft van de sloten geen ijs is..of stroomt het water daar wat.

Hier zowaar zon vanmorgen, daar heb ik alleen snelle flitsen van gezien vorige week. De vogels zijn ook meteen weer op de voertafel, die ga ik zo even aanvullen men voorspelt koude nachten de aankomende week. Doodstil ook buiten, geen zuchtje wind. Heerlijk!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.