Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaat/paprika/peper fascinatie!


HansK

Aanbevolen berichten

Leg mij eens uit:

Waarom zijn er zoveel mensen die helemaal gefascineerd zijn van tomaten/paprika's/pepers? En dan tientallen soorten zetten. Wat is de kracht van deze planten dat ze bijzonderder maakt dan de andere groenten?

 

(Geen kritiek, want als iemand vreemde hobbies begrijpt ben ik het wel Het valt me gewoon op binnen dit forum...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, waarom spaart iemand zo veel mogelijk verschillende postzegels? Of peper- en zoutstelletjes? Sigarenbandjes?

Zal wel een bepaald gen zijn dat dat veroorzaakt denk ik

 

Ik probeer elk jaar ook weer een paar andere tomaten en paprika's uit, dus ik behoor dan ook tot je doelgroep waarschijnlijk.

Het waarom heb ik me eigenlijk nooit zo afgevraagd, het is iets dat ik gewoon doe. Lekker afwisselen, uitproberen, experimenteren, spelen met kleur enz. En om te voorkomen dat het een totaal fiasco wordt (want die kans heb je dan ook natuurlijk) hou ik er ook altijd een paar vertrouwde rassen in. Tomaten Moneymaker en paprika's Yolo Wonder zijn altijd van de partij omdat ze het gewoon altijd goed doen.

 

Voordeel van tomaten en paprika's is ook dat er juist heel veel verschillende rassen/soorten van zijn. Dat is bij andere, meer dagelijkse groenten, een stuk minder. Dus is bij tomaten/paprika's de verleiding en de mogelijkheid om weer eens iets anders te zetten ook vanzelf groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk omdat je juist van die soorten groenten zoveel types hebt?

Voor een heleboel courgettes heb je eigenlijk maar 1 of 2 planten nodig, voor een paar kilo paprika's of tomaten toch wel heel wat meer planten. En als je er toch al zoveel van wilt hebben, waarom dan niet meerdere soorten die er anders uit zien? En die smaken ook weer anders. Ik heb voor dit jaar ook meer soorten paprika en tomaten, want ik ben heel benieuwd naar al die verschillende soorten en smaken

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag niet vanuit veel ervaring spreken op het paprika/ peper vlak. Maar inderdaad; ik ben inmiddels ook besmet. ( zie andere topics ) De aubergine wedstrijd deed me zelfs een aubergine zaaien, waar ik die dingen dus helemaal niet lust. Pepers trouwens ook eigenlijk niet. Maar al die soortjes he ? die maten , die verschillende vormen , die kleuren. Het is als kralen in een doos. Of als een mand met eieren : die rijkdom !! En dat zelf opkweken.

 

Bij Tomaten weet ik het wel. Ik ben dol op een lekkere tomaat. Ik zoek naar de lekkerste hap. Al is het maar die ene bijna perfecte hap, die ene hap in een jaar. Bijna perfect.... want volgend jaar moet ik weer op zoek naar die net nog iets perfectere hap. Dat ene moment van gelukzaligheid eigenlijk. Ik heb dat heel sterk met aardbeien, met kruisbessen nog meer zelfs. Die ene. Die ene.

 

De geur van die bijna rijpe appel, als je er je tanden inzet , of hem open snijdt. Ik hou verder niet zo van appels. Heb straks 14 soortjes op de tuin staan. Voor dat ene moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bit, doe me een lol en probeer gewoon die aubergine in een ovenschotel te verwerken en vertel ons later hoe die smaakte

Soms moet je gewoon iets proeven om te weten hoe iets smaakt. Vooral als t zelf geteeld is. Een tomaat uit de supermarkt is toch echt niet te vergelijken met iets uit eigen tuin!

En die aubergine kun je op zoveel manieren eten.

 

Edit: Bit, ik verwacht wel al die momenten hier te kunnen lezen. Lijkt me fascinerend

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

GEWELDIG! Die passie voor groente, kweken en soorten. Ik snap het helemaal. Vooral door de grote verscheidenheid is het dus een ideaal gewas om te "sparen". Net op het topic van HansM een link aangeklikt over allium. Ook een grote verscheidenheid met aparte bloemen. Zou ook in aanmerking komen om te sparen denk ik

 

https://www.moestuinforum.nl/aparte-vaste-allium-soortjes-t3150.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist leuk om dingen te kweken die niet in de winkel liggen, dus gele, zwarte, oranje, groene en dit jaar voor mij zelfs een blauwe tomaat! De blue berry, ben heel benieuwd. Zo vind ik het geweldig om een salade te eten met al die kleurtjes tomaat erin, dan nog een mooie paarse paprika erdoor en voila! super....

En die qua smaak wat tegenvallen, gaan gelijk de soep in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En van gele paprika maak je lekkere paprika-kerrieroomsoep met cashew noten...je gasten weten niet wat ze proeven

 

en van groene paprika van allerlei roerbaksels

 

en rode gaat in diverse sauzen

 

en oranje snoeppaprikaatjes gevuld met roomkaas als klein hapje

 

en de middelmatige hete pepertjes doorsnijden en vullen met lekkers

 

en de hete pepers sambal en tabasco van maken en zalfjes tegen zere gewrichten ( niet zelf dokteren...kan brandblaren geven)

 

en de gewone pepers in de chili

 

En de meerkleurige pepers zijn mooi om naar te kijken, lekker om van te eten...cadeau te doen

 

en zo kan ik nog wel ff doorgaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie vraag! Voor mezelf denk ik dat het vooral de diversiteit is aan planten. De ene blijft klein terwijl de ander flink de hoogte in schiet. En dan die vruchten in die leuke, verschillende vormen en kleuren! Daar kan ik echt van genieten.

En met pepertjes is het ook nog eens zo dat je ze in het najaar kunt laten drogen in bosjes en dat ziet er natuurlijk ook nog eens erg leuk uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...