Geplaatst: 15 februari 20232 j Sweet Pea Mix, Lathyrus odoratus. Pronkerwt in het Nederlands, maar ja zonder erwten valt er toch niks te pronken;-). Kun je die zoete erwten eten of gaaat het enkel om de kleurrijke en geurige bloemen. Waren de erwten in de 1PG = 19 cent klasse, dus maar twee zakjes meegnomen. Want ze gaan tot 250 cm. De Kelvedon Wonder en Kleine Rheinländerinn, heb ik ondanks slechte resultaten vorig jaar toch weer elke een zakje van meegenomen. moet toch wat erwtjes hebben. Nu al zaaien? Binnen, buiten in pot, of in kasje in potjes/zaaitray? https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 15 februari 20232 j Bij de Sweet Pea gaat het om de schoonheid en geur van de bloemen. Ik raad je aan om er volop vaasjes mee te vullen. Het heeft geen zin om de plant peulen met erwten te laten ontwikkelen, want de erwten van deze soort zijn giftig. Bovendien zal de plant stoppen met bloeien wanneer je 'm zaad laat ontwikkelen.
Geplaatst: 16 februari 20232 j Geurerwten zet ik ieder jaar in de (moes)tuin, de geur is echt heerlijk en ze zijn zeer fleurig, trekken ook veel bijen aan. De eerste lading bloesems verwijder ik nog nadat ze zijn uitgebloeid, ze maken dan inderdaad nog veel nieuwe bloemen aan. Daarna haal ik soms wat verdorde bloemen eraf en laat ik een deel uitgroeien tot peulen, waarvan je gemakkelijk zelf de zaden kunt oogsten. Niet om te eten maar om volgend jaar opnieuw te zaaien. Voor de bonenkever, best wel in de diepvries doen voordat je de zaden droog verder bewaard. Ik heb er dit weekend in de serre een eerste lichting voorgezaaid, binnen een maand nog een lichting zodat ik een zeer lang seizoen verkrijg. 16 februari 20232 j aangepast door simonvb
Geplaatst: 16 februari 20232 j Mmmmm, geen tuin zonder lathyrus! Met recht de aller- aller- allerlekkerete zonerbloeier! Geïnspireerd geraakt en zelf ook in de week gezet.
Geplaatst: 16 februari 20232 j 6 uren geleden, simonvb zei: Geurerwten zet ik ieder jaar in de (moes)tuin, de geur is echt heerlijk en ze zijn zeer fleurig, trekken ook veel bijen aan. De eerste lading bloesems verwijder ik nog nadat ze zijn uitgebloeid, ze maken dan inderdaad nog veel nieuwe bloemen aan. Daarna haal ik soms wat verdorde bloemen eraf en laat ik een deel uitgroeien tot peulen, waarvan je gemakkelijk zelf de zaden kunt oogsten. Niet om te eten maar om volgend jaar opnieuw te zaaien. Voor de bonenkever, best wel in de diepvries doen voordat je de zaden droog verder bewaard. Ik heb er dit weekend in de serre een eerste lichting voorgezaaid, binnen een maand nog een lichting zodat ik een zeer lang seizoen verkrijg. ik heb twee zakjes, dus daar kan ik jaren mee vooruit, niet de moeite om zaad te winnen. Heb al genoeg werk met ontzaden, zoals het is. De Rosa F2 heb ik veel van gewonnen, maar er stond dit jaar een doosje onder in de display op wieltjes, dus een back-up zakje meegenomen voor 19 cent. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 16 februari 20232 j Heb de lathyrus al in november gezaaid in de koude kas, plantjes nu twee keer getopt, met 4 in een potje. Hele mooi bosjes planten en kan ze zo in één keer uitplanten over een week of 3. Heb ze nu vooral voor m’n moeder, die krijgt er herinneringen van vroeger mee terug. Zelf vind ik het vooral grappig met alle kleurtjes maar verder boeit het me niet zo. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 22 februari 20232 j Zowel lathyrus als de eetbare erwten piepen boven! De dochter moet nog even geduld hebben. Zij heeft ze gisteren pas gezaaid. Ik vind het zo leuk om die worteltjes te zien groeien. Geheel per ongeluk zo uitgepakt.
Geplaatst: 22 februari 20232 j Ha dwt ziet er inderdaad leuk uit! Ook leerzaam voor kinderen. Hier piepen de peultjes wel al boven, de doperwten die gelijktijdig zijn gezaaid nog niet.
Geplaatst: 22 februari 20232 j 1 hour ago, Mellie said: Zowel lathyrus als de eetbare erwten piepen boven! De dochter moet nog even geduld hebben. Zij heeft ze gisteren pas gezaaid. Wat leuk!... kan mij de teleurstelling van je dochter voorstellen... als kind wil je toch direct wat zien 😀 nou ja... als ik eerlijk kijk ik ook altijd na t zaaien of er al iets boven komt 😇
Geplaatst: 23 februari 20232 j Peultjes en bonen "leg" je, die "zaai" je niet. 🤓 Zelf op 19 februari de Peultjes Grijze Roodbloeiende en de Lathyrusf (van de Lidl) gelegd. In wc rolletjes. Staan binnen in de woonkamer. Gaat een lampje op als ze boven de grond piepen. En dan afharden en naar buiten. Heb ook wel eens én voorgekweekt én tijdens het planten van deze ook nog een rijtje gelijk in de grond gelegd. En eigenlijk deden de voorgekweekten het minder goed dan de vers gelegden. Die maakten namelijk een inhaalslag. En tóch durf ik daar niet op te vertrouwen. 😉
Geplaatst: 26 februari 20232 j Auteur Zo, de erwten, peulen en tuinbonen zijn voorgezaaid. Gisteren eerst voorgeweekt en nu alles in bakjes. Ik heb dit jaar maar twee soorten tuinbonen: purple fava en karmazyn (roze bonen 😀). Ik ben thuis de enige die tuinbonen eet. Iantho's yellow, black russian en de groninger molleboon blijven liggen tot misschien volgend jaar. Erwten zijn weer Irish prean peas en de Zweedse soeperwt. Sugar snap is dit jaar Lusaka. Ik had nog wat zaden van Spring Blush sugarsnap liggen dus die ook maar gezaaid. De opbrengst was vorig jaar matig, maar het is een heel mooi peultje met een klein roze blosje😊 dus vooruit maar weer . Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 26 februari 20232 j Afdekken ? Of toch niet, ik zie beide methodenvvoorbijkomen. Verpakking zegt afdekken. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 26 februari 20232 j Auteur Ik doe het wel. Tenminste die ik kweek voor de oogst van peulen en erwten in de vollegrond. Niet afdekken lijkt me buiten in ieder geval alsof je de duiven naar de tuin lokt. Maar daarom zaai ik ze ook voor. Handhoge plantjes zijn na uitplanten wat minder in trek. De plantjes die ik voor blad kweek leg ik na het weken óp een laagje grond met wat vochtig keukenpapier. Na het ontkiemen laat ik ze zonder bedekking verder groeien. Maar dat is binnenshuis. Geen duiven. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 26 februari 20232 j In kasje, was ik van plan. Dus zaaien voor uitplanten in potten. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 8 maart 20232 j De rat? (vermoed ik..) heeft na 3 jaar de weg naar de kas gevonden helaas.. Groot deel van de erwten zaden is weggeten. Zal ook hier ook de zaaisels moeten gaan afdekken dus. Verklaart ook waarom de spinazie niet opkomt in de kas..
Geplaatst: 8 maart 20232 j Balen @Vastone! Ik weet dat er muizen in m'n kas zitten, dus ik laat alles thuis op zolder voorkiemen en zodra ik het eerste kiempje zie dan verhuist de hele boel naar de kas. De muizen hebben er dan aanmerkelijk minder interesse in en dan is het alleen nog vechten tegen de slakken. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 8 maart 20232 j Bij mij eten muizen de spinaziezaden leeg als ze er bij kunnen komen. Het helpt al als je het zaad voor kiemt, van gekiemd zaad blijven ze af. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 10 maart 20232 j Ja, muizen in de kas, ratten in het huisje en tuin, vogels in de tuin, slakken overal. Toch wel de hoofdreden waarom ik zoveel mogelijk thuis opkweek voor het naar de grote boze buitenwereld moet.
Geplaatst: 1 april 20232 j Auteur Inmiddels al wat voorgezaaide tuinbonen en erwten uitgeplant. De Swedish Red Soup Peas, Irish Prean Peas en de Spring Blush sugar snap staan al weer een weekje in vollegrond. Ik vind het altijd spannend 😬 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 2 april 20232 j Half maart twee soorten doperwten buiten in potjes voorgezaaid. De ene soort, Kleine Rheinländerin, doet het geweldig. De andere soort, de Senator, zit verrot in de aarde en heb ik weggegooid.
Geplaatst: 2 april 20232 j Auteur Tijd zat om nog een keer te zaaien, toch? Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 2 april 20232 j Ik heb voldoende aan die ene soort, dus ik laat het zo. Wel een merkwaardig verschil.
Geplaatst: 2 april 20232 j Dat kan gebeuren, ik had het nu ook. Twee soorten peulen samen in een balkonbak gezaaid. De ene kant stond mooi, de andere helft maar weinig gekiemde erwtjes. Dat kan aan het zaad liggen, ouder en meer verdroogd bijv. Ik voorkom het door de erwten een dag voor te weken en daarna niet te nat voor te zaaien. Maar soms wil ik snel zijn en dat gaat niet altijd goed, zeker bij koud weer als er buiten traag gekiemd wordt. Ik zaai/leg iedere par weken een lading, begin aan het eind van de herfst met de eerste en ga door tot alles vol staat of ik geen zin meer heb. Heb flink wat rekken liggen van zes meter elk waar ik aan twee kanten zaai of plant. Het is ook leuk om flink wat verschillende soorten peulen, erwten en suikererwten te hebben. En sommige jaren wat kapucijners voor het lekkere, De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 2 april 20232 j Het lijkt ook best lastig te achterhalen waaraan het nu ligt vooral omdat je niet altijd weet hoe oud het zaad is wat je koopt. Ik heb dit jaar 4 zaaitrays gebruikt van elk 40 vakjes. 1 tray voor doperwten 90% kwam op, 1 halve tray peultjes groen, 1 halve tray peultjes goud beiden met 90% opkomst, toen sugar snaps zaad van vorig jaar kwam maar 50% van op en kapucijners dit jaar gekocht ook maar 50% van op, allemaal op dezelfde dag gezaaid, in dezelfde potgrond, ongeveer hetzelfde vocht gehalte in de grond, allemaal voorgeweekt 1 dag van te voren en toch nog zo groot verschil in de opkomst van zaad vooral de kapucijner en sugar snaps had ik toch wel meer richting 70-80% verwacht maar uiteindelijl heb ik meer als genoeg
Geplaatst: 2 april 20232 j Mijn doperwten staan buiten. Het is flink nat geweest en misschien kon de ene soort daar gewoonweg niet tegen en de andere wel.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.