Mellie Geplaatst: 14 april 2023 Geplaatst: 14 april 2023 De laatste paar aardappels moesten nog. De big bag die ik van het zand over had, gevuld met aarde en vervolgens de aardappels. Iets te veel aardappel en iets te weinig aarde… arran victory 1 x en Linda 1 x staan in de volle grond. Gekozen vanwege de naam (av) en juffendag (L)Deze paar zitten in de zakTeufelshorn 1 x omdat ik die heerlijk vind en er nog wel een extra van wilde. Deze heb ik al een paar jaarAstrid 1 x vanwege de juf die ook zo heet voor juffendagPoulsen July 3 x schijnt een vroege Deense aardappel te zijnBelle de fontenay 2 x schijnt klassieke Franse salade aardappel te zijnBalwitzer botwalze 2 x geen idee, puur om de naam 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 april 2023 Geplaatst: 17 april 2023 Ik heb nog een rij aardappels van vorig jaar in de grond zitten, en ga deze week nieuwe poten. Ik zet (of heb al gezet) dit jaar: Teufelshorn, Camillo, Desiree , Alouette, en een paar Eigenheimers. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Hydro Geplaatst: 19 april 2023 Geplaatst: 19 april 2023 Vandaag mijn pootaardappelen de grond in gedaan. Omdat de rassen die ik vorig jaar had goed zijn bevallen heb ik die dit jaar weer. Het gaat om: - Alberta - Annabelle - Cammeo - Gloriëtta - Levante - Passion - Peter Pan - Sevilla Daarnaast dit jaar ook nog een aantal nieuwe soorten erbij: - Acoustic - Alouette - Camillo - Ditta - Jazzy - Stemster - Tentation - Triplo 3 Quote
Patrijs Geplaatst: 20 april 2023 Geplaatst: 20 april 2023 Doorbraak in strijd tegen verwoestende aardappelziekte Na rijst en tarwe vormen aardappelen wereldwijd het belangrijkste voedselgewas voor menselijke consumptie. Maar de wereldproductie van aardappelen wordt bedreigd door de verwoestende aardappelziekte Phytophthora, die jaarlijks wereldwijd verantwoordelijk is voor 3-10 miljard euro aan opbrengstverlies en extra kosten bij het verbouwen van aardappelen, zo schrijft WUR. WUR-onderzoeker Daniel Moñino-López heeft met zijn promotieonderzoek een basis gelegd voor een doorbraak in de bestrijding van de ziekte. Met de genbewerkingstechnologie CRISPR/Cas maakte hij aardappelplanten resistent tegen Phytophthora infestans, de veroorzaker van de aardappelziekte. Dat deed hij zonder vreemd DNA te introduceren in het aardappelgenoom. Moñino-López verdedigde zijn proefschrift op vrijdag 14 april aan de Wageningen University & Research (WUR). Zijn onderzoek werd gefinancierd door NWO en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Sneller en gerichter veredelen Moñino-López gebruikte de genbewerkingstechnologie CRISPR/Cas om niet-functionele resistentiegenen van aardappelrassen die gevoelig zijn voor Phytophthora te wijzigen in genvarianten die voorkomen in wilde aardappelsoorten, die resistent zijn tegen Phytophthora infestans. Voor zulke bewerkte planten zijn veel minder gewasbeschermingsmiddelen nodig om de aardappelziekte te bestrijden. Er gaan tientallen jaren overheen om resistentiegenen van wilde verwanten van de aardappel met conventionele veredeling te introduceren in nieuwe aardappelrassen met voldoende kwaliteit voor teelt en gebruik. En dat terwijl Phytophthora zich snel aanpast. De CRISPR/Cas-technologie heeft het potentieel om de voedsel- en landbouwindustrie te veranderen door de mogelijkheid om sneller en gerichter nieuwe, verbeterde rassen te veredelen.Bovendien kan deze technologie worden gebruikt voor uiteenlopende eigenschappen, waaronder resistentie tegen andere ziekten en plagen, voedingswaarde en smaak. De technologie kan worden toegepast in elk gewas, maar is vooral nuttig voor gewassen (zoals aardappelen) waarbij veredeling heel veel tijd en moeite kost waardoor telers niet op tijd kunnen reageren op het ontstaan van nieuwe stammen van een ziekteverwekker of op andere veranderingen in het milieu. Het bewerken van genen die afkomstig zijn van gewassen met een voorgeschiedenis van veilig gebruik is dus een snelle, gerichte en veilige manier om veelgebruikte rassen te verbeteren en de milieuvoetafdruk ervan te verkleinen. Regelgeving voor CRISPR/Cas in Europa De Europese ‘van boer tot bord’-strategie heeft als doel de transitie naar een duurzaam voedselsysteem te versnellen door in 2030 de helft minder chemische gewasbeschermingsmiddelen te gebruiken. Alternatieve strategieën om de belangrijkste ziekten in landbouwgewassen te bestrijden, zijn daarvoor onmisbaar. In zijn proefschrift adviseert Moñino-López de Europese Commissie om genbewerking te reglementeren op productbasis, afgaande op wetenschappelijk bewijs voor de biologische veiligheid van het nieuwe ras, in plaats van de huidige, inherent vage regelgeving op procesbasis. De regelgeving voor genetisch gemodificeerde gewassen in Europa staat momenteel ter discussie. Volgens de uitspraak van het Hof van Justitie van de EU in juli 2018 vallen gentechgewassen onder de strenge regelgeving voor genetisch gemodificeerde organismen (ggo’s). Willekeurige gammabestraling en chemische mutagenese vallen niet onder de ggo-regelgeving. Precieze genbewerking voor gerichte mutagenese zorgt, in tegenstelling tot die technieken, juist voor nauwkeurigere introductie van de gewenste eigenschappen. Er worden specifieke mutaties aangebracht zonder bijkomende schade in het genoom, die bij willekeurige mutagenese wel optreedt. De Europese Commissie heeft geconcludeerd dat de huidige regelgeving niet geschikt is voor gerichte mutagenese en dat de regelgeving moet worden aangepast aan de wetenschappelijke en technologische vooruitgang. De Commissie gaat in 2023 een nieuwe verordening voorstellen, die vervolgens door de lidstaten zal worden besproken. De Ierse hongersnood Phytophthora wordt veroorzaakt door de oömyceet (waterschimmel) Phytophthora infestans. In het midden van de 19e eeuw zijn hierdoor in Ierland en op het Europese vasteland miljoenen mensen omgekomen. Alleen al in Ierland kwamen ongeveer een miljoen mensen om van de honger en vonden er een miljoen gedwongen emigraties plaats. Deze gebeurtenis, de Ierse hongersnood (of de Great Famine), is bepalend geweest voor de geschiedenis van Ierland en tal van landen in de Westerse wereld. Tegenwoordig is de aardappelteelt afhankelijk van meerdere behandelingen met chemische gewasbeschermingsmiddelen tegen Phytophthora, wat duur is en slecht voor het milieu. Bron: WUR Doorbraak in strijd tegen verwoestende aardappelziekte - WUR 1 1 Quote De moestuin van Patrijs
Lia56 Geplaatst: 21 april 2023 Geplaatst: 21 april 2023 Geen idee welke soort maar straks gaan hier ook de pootaardappels de grond in Quote
Lia56 Geplaatst: 21 april 2023 Geplaatst: 21 april 2023 Niet zoveel als ik hier soms lees maar een stuk of 20... 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 23 april 2023 Geplaatst: 23 april 2023 Vandaag nog eens in de emmers gekeken en eindelijk komt er blad groei uit de uitlopers het heeft even geduurd maar heel blij mee dat het nu alsnog lijkt te gaan lukken, vooral omdat ik zo 40 emmers heb en 15 zakken 😛 2 Quote
redzebra Geplaatst: 24 april 2023 Geplaatst: 24 april 2023 (aangepast) @Patrijs, mooie techniek CRISPR, leidt in korte tijd sinds de ontdekking tot tal van mogelijkheden, waaronder het sneller integreren van eigen resistente genen (einde van hybriden ? ) of aan uit zetten van een gen. De doorbraak zal er evenwel in Europa pas komen na aanpassing van de wetgeving en ik denk dat we hier voor dik wat jaren (terecht) vertrokken zijn. De nakomelingen zijn evenwel zaadvast of hier in het geval van aardappelen klonen via pootgoed en zoals altijd zullen deze wel via een andere weg Europa binnenkomen en kan Europa niks anders dan gecontroleerd deze nieuwe techniek ook aanvaarden. Een ander voorbeeldje is bv witloof van vorig jaar waarbij men de bitterheid eruit heeft genomen, voorlopig blijft dit evenwel binnen labo's en proefvelden hier. 24 april 2023 aangepast door redzebra Quote
RedTomato Geplaatst: 1 mei 2023 Geplaatst: 1 mei 2023 Hier komen ook aardig wat plantjes uit de grond geschoten... Ook daar waar ik ze niet gepoot hebt. Maar waar ze vorig jaar stonden. Nu heb ik er wortel/prei gezaaid. Wat zouden jullie doen? Gewoon de aardappel laten staan of toch weg halen? Bij dat laatste is er natuurlijk de kans dat ik jonge wortelplantjes beschadig. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 1 mei 2023 Geplaatst: 1 mei 2023 (aangepast) Ik zou ze inderdaad lekker laten staan maar ze gaan dan wel de ruimte innemen van wortels / prei dus zou even kijken waar aardappels omhoog komen als het echt in de zaairij van wortels/prei is zou ik die wel weg halen maar als er wat ruimte tussen zit niet. Helaas denk ik toch dat ik de aardappels te diep heb gepoot in de emmers er gebeurd wel iets maar veelste langzaam ik ga deze nu schrappen en nog snel ruggen maken voor late soorten aardappels. Waarom zeg ik te langzaam? Verschillende mensen die vele malen later gepoot hebben is het loof al dagen/weken boven de grond in mijn emmers zie ik dat sommige uitlopers zwart geworden zijn en er een nieuwe witte uitloper is ontwikkelt maar bij enkele is er groen zichtbaar maar echt minimaal. Volgendjaar nog maar eens proberen en dan in pure potgrond en dan niet tot de top vullen, ik had nu 50% potgrond met 50% digistaat gemengd dit was waarschijnlijk toch te sterk. 1 mei 2023 aangepast door Kevins Moestuin Aanpassing 1 Quote
RedTomato Geplaatst: 1 mei 2023 Geplaatst: 1 mei 2023 Ik denk dat ik ze laat staan. Ze zitten ook in de rij van de wortels/prei. Maar als ik weghaal ben ik bang dat ik de wortels beschadig en dat wil ik ook weer niet! 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 1 mei 2023 Geplaatst: 1 mei 2023 Eerste helft van de Texla gepoot. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 2 mei 2023 Geplaatst: 2 mei 2023 De tweede helft zit er ook in. -75 Texla -105 Cereza -105 Anais Misschien zet ik nog een rij diverse soorten. 3 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 3 mei 2023 Geplaatst: 3 mei 2023 Toch nog een rijtje met Alberta en Dore gezet, dus toch weer ruim 300 poters...😳 3 Quote De moestuin van Patrijs
Martijn Geplaatst: 3 mei 2023 Geplaatst: 3 mei 2023 Her en der een klein beetje vorstschade. Hopelijk is het afdekken voorbij. 3 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 3 mei 2023 Geplaatst: 3 mei 2023 Zozo dat is een aardige vooraad aardappels zometeen patrijs heb rich het vermoeden dat de aardappels in emmers geen succes gaat worden of te diep gepoot bijna onderin de emmer, of dat de 50% potgrond met 50% digistaat geen succes was. Maar in iedergeval nog snel 2,5 kilo Cammeo, 1,5 kilo mozart en 500 gram stemster besteld net binnen gehad en morgen maar poten in ruggen 1 Quote
Anna3 Geplaatst: 12 mei 2023 Geplaatst: 12 mei 2023 De eerste coloradokevers zijn gesignaleerd, ik vind het wel erg vroeg Vorig jaar stonden op dat veld aardappels, nu kolen met insectengaas erover, dus de coloradokevers zaten in de tang.. 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 13 mei 2023 Geplaatst: 13 mei 2023 @Patrijswat veel..zijn die dan ook voor de verkoop? Wij zijn met 2en eten denk twee kilo per maand🥔 Quote
hoekman Geplaatst: 14 mei 2023 Geplaatst: 14 mei 2023 Op 12-5-2023 om 22:26, Anna3 zei: De eerste coloradokevers zijn gesignaleerd, ik vind het wel erg vroeg Vorig jaar stonden op dat veld aardappels, nu kolen met insectengaas erover, dus de coloradokevers zaten in de tang.. De eerste kevers signaleer ik ook bijna altijd op het oude stuk. Ook als eens gevangen onder insectengaas. Op de plek waar de aardappels het vorig jaar stonden heb je vaak opslag van vergeten aardappels. Een mooie truc is om die nog even te laten staan. Dat zijn mooie magneten voor de eerste kevers. Die je dan mooi te pakken kunt krijgen, zonder veel zoeken op je nieuwe stuk. Quote
Martijn Geplaatst: 16 mei 2023 Geplaatst: 16 mei 2023 (aangepast) De aardappels groeien goed. De rijen bijna gesloten. Een wereld van verschil met de aardappels die niet onder het plastic hebben gestaan in de eerste periode. Vanmiddag de stenen en het plastic maar weer eens opruimen. 16 mei 2023 aangepast door Martijn 1 Quote
Nielsmeboer Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 Bij het ene stuk wel kippenmest doorgespit en bij de linker niet omdat het op was. Waar er wel meest bij zit is de plant groter maar minder groen. Waar niks bij zit is echt diep groen van kleur Iemand een idee wat de plant mist of juist genoeg heeft aan voedingsstoffen? Zou denken dat rechts meer blad aanmaakt vanwege meer stikstof? Quote
Patrijs Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 Let wel op, bij overbemesting van aardappels krijg je heel veel blad, ik heb zelfs planten van twee meter gezien, maar geen knollen. Quote De moestuin van Patrijs
Martijn Geplaatst: 1 juni 2023 Geplaatst: 1 juni 2023 (aangepast) De eerste aardappelen uit de tuin. 1 juni 2023 aangepast door Martijn 6 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.