Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Met de meloenen uitplanten kan je beter wachten tot eind mei hoor, in de tussentijd kan de grond dan lekker opwarmen omdat ze snel een groeistilstand krijgen bij temperaturen die onder de 15 graden zijn. Van mij gaan ze dit weekend erin, 20 graden een aantal dagen dus dat is lekker. Ze moeten ook wel want we gaan twee weken weg. Daarna zijn ze vast wel aan de groei. πŸ˜„

Geplaatst:

Volgendjaar ga ik ze zeker 2 weken eerder nog voorzaaien, en indd pas laat uitplanten met dit natte weer is de grond ook echt nog koud, de toplaag is nog te doen maar als ik dieper ga is het nauwelijks 5 graden, heb ze nu naar een grote pot verpot en dan nog maar even in de tunnelkas laten groeien hopelijk herstellen ze een beetje.

Geplaatst:

Gisteren de geΓ«nte mini love in de kas geplant en volgende week deΒ geΓ«nte oogmeloenen. DeΒ mini love is voor mij nieuw, iemand ervaring met deze water meloen?Β Β 

Geplaatst:
Op 20-1-2023 om 21:16, Lsjr33 zei:

Ik weet niet wat het is, maar meloenen mislukken elk jaar faliekant bij mij. Heel irritant want ben er dol op.Β 
Β 

Mocht iemand nog de gouden tip hebben hoor ik het graag!Β Β 

Β 

@Lsjr33Β weet niet of dit de gouden tip is maar probeer eens geΓ«nte meloenen planten. Na een aantal jaren meloenen geteeld te hebben word de grond meloenziek. Hier groeien gezaaide meloenen ook slecht, vooral op het einde laten ze het afweten. MetΒ geΓ«nte meloenen planten heb je dit probleem niet want deze groeien veel sterker en gezonder en er komen meer meloenen aan.Β 

aangepast door sluipwesp

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

De meloen πŸ‰ zaailingen 🌱 zijn goed aangeslagen dus laat de temperatuur maar flink oplopen want ik ben gek op meloenen! πŸ˜†

Β 

Sugar Baby water meloen,

Β 

IMG_0499.jpeg

Β 

Geplaatst:

@RuderalisΒ zien er goed uit zeg, sinds ik ze verpot heb zijn 6 van de 8 planten redelijk hersteld, 2 planten zijn helaas overleden de andere 6 gaan bij mij over 1 week de grond in, nu nog even laten aansterken in de tunneltent :)

Geplaatst:
  • Auteur

@Kevins Moestuin,

Β 

ja ben zelf ook zeer tevreden 😊, ze zijn mooi aangeslagen en beginnen mooi te groeien sinds ze in de tunnel staan!

Geplaatst:

En nu op naar de meloen oogst πŸ˜‡

Geplaatst:

Hoe kweken jullie (kleinere, uiteraard anders voor watermeloen etc.) de meloenen, laten kruipen of Β laten klimmen?

Geplaatst:

Zou je nu nog cantaloupe kunnen zaaien of wordt dat te laat om nog de vruchten van te plukken?

Geplaatst:

@MH95Β ik zou dan eerder een plantje kopen, meloenen hebben best wel lang nodig in ons klimaat om uberhaubt al af te rijpen, je moet dan eigenlijk wel 6 tot 8 weken eerder beginnen. Mijn plantjes zijn al 8 weken oud en zijn nog klein ten opzichten van courgette, komkommers etc.

Geplaatst:
  • Auteur
6 uren geleden, timvk2000 zei:

Hoe kweken jullie (kleinere, uiteraard anders voor watermeloen etc.) de meloenen, laten kruipen of Β laten klimmen?

Het kan allebei alleen is het wel handig om bij klimmen de meloen te ondersteunen door m in een netje te laten hangen!

Β 

Laten kruipen is makkelijker en heeft mn voorkeur bij grote zware meloenen al vind ik het knap als je in Nederland heel grote meloenen weet te kweken.

Β 

Aan jou de keus dus.πŸ‘

Geplaatst:

Dit jaar kweek ik voor het eerst ook meloenen. Gekozen voor Cantalpoupe. Ik heb ze gezaaid op 30 maart en 2 planten geplant in de kas rond half mei. Op steenwolmatten (hydroponics) zoals ik met alle vruchtgroenten doe.

Qua teeltmethode ga ik maar af op wat ik hier lees en op andere websites (zoals Diana's moestuin).

Ik teel ze aan draden die op 190 cm hoogte zitten.

Toen de planten 5 bladeren hadden heb ik ze getopt en per plant 4 stengels door laten groeien. Dus in totaal 8 stengels.

Ze groeien erg hard, alle 8 stengels hebben inmiddels de draad al bereikt.

En ik heb in totaal nu 14 gezette meloentjes. Wel een flink verschil tussen de 2 planten. Bij de ene al 9 (1 tot 3 per stengel) en bij de andere nog maar 5 (0 tot 2 per stengel).

Het valt met op dat de vrouwelijke bloemen alleen maar onderin zitten op scheuten die weer uit die zijscheuten komen.

Bovenin tot nu toe alleen maar heel veel mannelijke bloemen.

De grootste vruchtjes (2) hebben nu 5 cm doorsnede en ze groeien snel.

Ik heb gelezen dat de planten stoppen met zetten zodra er een aantal vruchten gezet zijn. We gaan het zien....

Β 

Ik wil nog een 2e vlucht meloenen krijgen zodra de eerste geoogst zijn. Maar ik vraag me af wat ik nu moet doen: ik overweeg de 8 stengels weer te toppen zodat daar weer zijscheuten met vrouwelijke bloemen uitkomen. Maar wat is het goede moment ? Ik denk dat ik daarmee nog wacht. Ik kan ze als een "dakje" nog verder leiden.

Β 

Iemand hier ervaringen of goede tips voor deze "leek" ?

Β 

De foto's:

Β 

1: grootste vruchtjes (5 cm)

Β 

Meloenen2023-06-0304vrucht5cm.thumb.JPG.ab7a37fa9da3566848c4a86b7a587a5a.JPG

Β 

2: grotere en kleinere vruchtjes:

Β 

Meloenen2023-06-0303vruchten.thumb.JPG.1d57a0403a97626ce4a5d1a8c6476d1c.JPG

Β 

3: veel mannelijke bloemen bovenin

Meloenen2023-06-0302mannelijkebloemen.thumb.JPG.5eb9d6002caf050161f33803d9015b88.JPG

Β 

4: deΒ  8 stengels al aan de draadMeloenen2023-06-0301.thumb.JPG.b615de7220d1321a492a47365d57b2a8.JPG

Β 

Β 

Β 

Β 

Β 

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Nog een vraag trouwens: waarom staat dit topic onder fruit ?Β 

Officieel is meloen geen fruit maar een vruchtgroente: familie Cucurbitaceae waartoe o.a. ook komkommer en courgette horen.Β πŸ˜€

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Geen idee waarom onder fruit, maar wat een groei zeg. Ziet er prachtig uit.Β 

Geplaatst:

Hier gaat het weer niet voorspoedig met de plantjes.

Eerst vroeg gezaaid maar de meesten daarvan gingen verwelken, steeltje rotte weg zonder dat de aarde te nat was. Heel vaag.

Tweede zaai komt echt heeeeel langzaam op gang, sommigen blijven in het net ontkiemde stadium.

Β 

Vervolgens zitten we met al die koude nachten... Dus ze kunnen niet naar buiten want daardoor leggen ze ook weer het loodje.

Β 

Ondertussen heb ik nu wel een paar Kazakh plantjes die dit alles overleefd hebben. Deze staan nu achter mijn huis op een tafel en gaan dan 's avonds nog steeds naar binnen want: afgelopen nacht was de grondtemperatuur hier, volgens buienradar, 0,7 graad.

Β 

Dus het is nog afwachten of de meloenen ΓΌberhaupt de grond in kunnen dit jaar. Moeten die nachttemperaturen toch echt omhoog en daarvoor moet die vreselijke noorderwind weg (komende 14 dagen nog steeds wind uit noord).

Β 

Of zal ik de meloenen dan maar ook in de kas zetten en ze onder de tomaten laten doorgroeien? :problem:

Geplaatst:
  • Auteur
4 uren geleden, Mai Pensato zei:

Nog een vraag trouwens: waarom staat dit topic onder fruit ?Β 

Officieel is meloen geen fruit maar een vruchtgroente: familie Cucurbitaceae waartoe o.a. ook komkommer en courgette horen.Β πŸ˜€

Dat is mijn fout, ik zie meloen altijd als fruit anders dan pompoen πŸ˜†, verder niet bij na gedacht of grondig in verdiept, ben ook gewoon een noob op meloen kweek gebied!☺️

Β 

Nu ik er langer over na denk πŸ’­ is het gewoon logisch wat je schrijft, topic mag wat mij betreft verplaatst worden hoor.

Β 

Onze Sugar Baby watermeloenen vandaag,

Β 

IMG_0613.jpeg

Β 

aangepast door Ruderalis
Foto toegevoegd

Geplaatst:

Heel bijzonder de honey bun f1 cantameloen heeft nu al 5 vrouwelijke vruchten eraan terwijl die zo klein is heel bijzonder, overigens meteen water gegeven, blad hing wat slap.

20230609_165108.jpg

20230609_165055.jpg

aangepast door Kevins Moestuin

Geplaatst:
  • Auteur

@Kevins Moestuin,

zo klein en dan al bloemen zeer apart!

Β 

Onze Sugar Baby watermeloenen πŸ‰ gaan lekker ze beginnen al te klimmen,

Β 

IMG_0651.jpeg

ps; zondag ga ik onkruid wieden!πŸ˜†

Geplaatst:

@RuderalisΒ ik snap er zelf ook helemaal niks van, hoe zo kleine plant overigens met wel een groot wortelgestel vanuit p11 potje, al 5 vrouwelijke bloemen en ook nog mannen voor de bevruchting, heel bijzonder ben benieuwd hoe dit zich nu verder gaat ontwikkelen.

Geplaatst:

@Kevins MoestuinScreenshot_20230610-230744_Gallery.jpg

Β 

Watermeloen is nog erg klein en heeft ook nu al meerdere bloemen.

aangepast door Nieuw

Geplaatst:

Dit kan ik niet verwijderen. Per ongelijk aangemaakt tijdens bewerking.

aangepast door Nieuw

Geplaatst:
Op 9-6-2023 om 18:07, Kevins Moestuin zei:

overigens meteen water gegeven, blad hing wat slap.

Ja Kevin, mijn Kazakhs hebben hetzelfde blad en doen ook steeds van dat slappe gedoe.

Β 

En daar bovenop hebben ze nu ook luizen die ik dan maar weer doodwrijf.

Β 

Zal je zien dat ik ze na al dit getruttel eindelijk in de grond heb staan en ze dan worden opgegeten door de slakken. :lol:

Geplaatst:

Hier beginnen de meloen plantjes langzaamaan wat te worden, ben benieuwd!

0760B998-26F0-4D38-B81D-DBEE739674DC.jpeg

Geplaatst:

@ErnyΒ ik weet ook helaas niet wat de oorzaak is, dacht zelf te weinig water maar toch een paar dagen nu goed gevoeld maar dat is zeker niet de oorzaak wat het is vochtig genoeg, dus wat het dan is weet ik niet precies.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic