Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Komkommers langs draad leiden in de kas


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Dit jaar wil ik komkommers, en luffa's gaan kweken in de kas. Waar laten jullie ze tegenop slingeren/klimmen? Touw? En wat voor touw dan? Het moet nogal stevig zijn lijkt mij, en niet teveel verteren aangezien het daar in de kas lekker vochtig is.

Ik heb in de kas wel plekken waar ik het touw aan het dak kan knopen, maar hoe maak je het touw vast aan de pot/plant/grond? Of denk ik nou veel te moeilijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had mijn komkommer vorig jaar aan een touwtje aan het plafond, en gewoon ergens midden aan de stengel.

Ik had een soort van sisal touw.

Op deze foto was mijn komkommer nog klein, maar ongeveer op de hoogte van het einde van het stokje/bovenste plankje had ik het touw.

a-05360221331163950.JPG

Schrijffouten onder voorbehoud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik ook sisaltouw dat volstaat, in mijn eerste jaar had ik vergelijkbaar touw maar een slagje dunner (bij ons in het dorp gehaald) maar dat verteerde inderdaad te snel 2 van de 4 touwen knapte net aan het eind van het seizoen. Wat ik doe is het touw boven vastknopen en dan lijd ik het nog via een dwarsligger van mijn tunnelkas halverwege en dan maak ik onder aan een lus en die leg ik los op de grond om het dan nog jonge plantje heen en dan is het een kwestie van iedere keer de top om het touw draaien, piece of cookie!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft komkommer vind ik dat heel moeilijk voor mijzelf dan, ze gaan straks wel in de pvc kas maar er is niets waar ik een touw aan kan bevestigen, wat zal ik dan doen? De top er uit halen en de zij scheuten laten groeien? maar van dat toppen dieven etc ik heb er geen kaas van gegeten, en ik bedoel dan de zij scheuten naar beneden laten groeien,

Link naar reactie
Delen op andere sites

p104014413001331244694.JPG

 

Mijn voorganger gebruikte bamboe schermen om te lijden. Drie verticaal, drie horizontaal en vastgemaakt met tie-raps. Zo´n constructie kan ook zwaardere vruchten met gemak dragen.

 

img796718191331245310.JPG

 

Een telefoonmast, zoals hier in Suriname is natuurlijk ook ideaal. Goed voor de kuiten d´n ladder op en af.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar had ik korte bamboestokken van iets van 80 cm naast de plant in de grond geklopt dat deze goed vastzitten.

Op 5 cm van de bovenkant van de bamboe een gaatje losdoor geboord.

Daardoor een colsonbandje, aan dat bandje de koord vastgemaakt en deze aan de bovenkant vastgemaakt uiteraard.

 

Na einde seizoen bleek dat de bamboe bijna niet uit de grond te trekken was en enkel eruit kon gespit worden, zo vast zat deze

 

Vorig jaar stonden de komkommers nog in kleinere containers.

Dit jaar komen ze in Action bouwemmers te staan.

Nu ga ik het touw vastmaken aan de draagbeugel en vanboven heb ik staatkabels hangen om de koorden vast te maken.

 

De komkommers & meloenen draai ik in zoals vorig jaar, de hechtrankjes zetten de boel stevig vast.

 

Heb wel die clipsen voor op touw, maar dat ga ik enkel voor de tomaten gebruiken, die draai ik juist niet in.

 

Vorig jaar gebruikte ik sisal nu heb ik het groen (dat oogt ook mooier) goekoper touw van het Vlaams zaadhuis.

Enige nadeel is dat dit touw niet mee de composthoop op kan, gebruik IK geen compost van!

Hier moet alles op dezelfde hoop

 

Het eerste jaar had ik het touw vanonder aan de plant vastgeknoopt, doch vond dit te slap niet strak genoeg, planten buigden volgens gewicht vruchten her en der door, wilde een strakker geheel.

 

Het tweede jaar had ik het sisaltouw met een lange haring in de grond vastgemaakt.

Het bleek doordat het touw contact had met de aarde er schimmels via het touw de plant besmette.

Vandaar dat ik vorig jaar het met bamboe deed en dit jaar met het handvat van de Action emmers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voorganger gebruikte bamboe schermen om te lijden. Drie verticaal, drie horizontaal en vastgemaakt met tie-raps.

 

Bij gebrek aan bamboe maar een overschot aan stevige (wilgen)takken kun je die ook gebruiken. Hekwerk van maken of een soort driepoot per plant. Mijn augurken en komkommers zijn vorig jaar ook zo opgegroeid. De driepoot zet je rond de plant, op verschillende hoogtes een extra touwtje als klimsteun en klimmen maar.

 

taugurkenplantdieandere14061331312089.JPGtaugurkenplantenorm12931331312199.JPG

 

Voor tips om de stokken netjes en stevig aan elkaar te maken even googlen op padvinders en knooptechnieken

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jeanne: Hier hebben we het al vaker over gehad, het is al besproken in een ander topic:

https://www.moestuinforum.nl/help-ik-kom-er-niet-uit-met-komkommer-t3449-10.html

 

Vraag over toppen en verwijderen zijscheuten komkommer gesplitst naar:

https://www.moestuinforum.nl/komkommers-toppen-en-weghalen-zijscheuten-t4429.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die wigwam vind ik ook altijd wel grappig, maar met wilg lijkt me niet zo handig die wortelt al als hij alleen de grond ziet en zal binnen no time uitlopen!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...