Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Jasmin 2012


jasmin

Aanbevolen berichten

De Kop is er af!!

 

Na een uitgebreide winterslaap, met een interesse onder nul voor plantgoed, is Jasmin weer langzaam ontwaakt... 1 oog open, 2 oog open... uitrekken, gapen...

 

De eerst zaden zijn inmiddels gezaaid, in huis. Hulp gehad van de dames Jo en Bonnie met de herinrichting van de moestuin... Dit jaar meer overzicht, minder experiment... we gaan vaste vakken maken (eerst nog gratis stoeptegels scoren via Marktplaats)

 

Vóór:

dscn755337781331462395.JPG

 

Ná:

dscn755731181331462804.JPG

 

Als ik dit vergelijk met de paniek van vorig jaar, als beginner... dan is het deze keer erg relaxed... een heleboel arbeidsintensieve dingen geschrapt, experimenten er uit... geen okra of soja of iets dergelijks (soja was trouwens geen mislukking, okra wel)...

Ik heb er weer zin in!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo da's een hele verbetering, heerlijk hé, dan krijg je er idd weer zin in.

Toen ik voor de grote beurt bij de moestuin kwam, zonk mij de moed ook in de schoenen, maar nu we weer bezig zijn, kriebelt het weer helemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja misschien moet ik dat ook maar doen....geen gekke dingen zetten die ik niet ken....maar is toch wel leuk aan de andere kant.

 

Gelijk heb je wel dat je dingen gaat verbouwen die je ook daadwerkelijk eet, en die voorrang geeft....toch wel een goed advies dat ik me iets meer moet aantrekken

 

Flinke lap grond heb je; kun je heel wat op kwijt...ben benieuwd naar het vervolg

 

enne.. ..je kunt ook op MP advertentie zetten met : gevraagd... en dan vooral mensen uit een bepaald postcode gebied oproepen om te reageren.....veel mensen hebben die dingen in de weg liggen maar zetten geen advertentie.....zullen wel ff bellen als ze er makkelijk vanaf kunnen komen. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Jasmin, maar weer s begonnen aan het nieuwe seizoen.

Fijn dat Jo en Bonnie mee hebben geholpen. Vele handen.... hier ook hulp gehad van mijn vriendin (ze eet af en toe ook mee).

Ziet er goed uit je omgeploegde en ingedeelde tuintje

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahahahahaha Jasmin, als die foto's niet thuishoren in het manipuleer/photoshop topic dan weet ik het niet meer. In ieder geval geloof ik niets van die winterslaap als ik dit zo zie. Tenzij je Bonnie F. en Jo al het werk hebt laten doen natuurlijk

 

Veel succes en plezier dit jaar met het ontspannen tuinieren!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahahahahaha Jasmin, als die foto's niet thuishoren in het manipuleer/photoshop topic dan weet ik het niet meer. In ieder geval geloof ik niets van die winterslaap als ik dit zo zie. Tenzij je Bonnie F. en Jo al het werk hebt laten doen natuurlijk

 

Veel succes en plezier dit jaar met het ontspannen tuinieren!

 

Eh... jahaa... sinds kort heb ik photoshop op mijn computer... hoe weet je dat???

 

En ja... Bonnie en Jo waren behoorlijk aan het werk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er mooi uit hoor, heb je al een lijstje met wat je wilt gaan telen dit jaar?

 

Nee, dat is deel van mijn probleem... teveel, veel teveel zaad, en dan raak ik de kluts kwijt. Teveel keus.

 

Maar ik begin met de basis dingen. Gisteren bv. gele, witte en rode ui gezet... daarvan weet ik dat het goed is... mijn oudste zoon was ook echt enthousiast van mijn uien van vorig jaar. Meer dan het dubbele van vorig jaar gezet dus. Ga ik ook nog speuren naar plant-sjalotjes bij de Aldi of zo, gaan die er ook nog achteraan... jammie...

 

Tussen de rijen uien heb ik steeds ruimte uitgespaard voor bv. wortel/koriander/peterselie, twee ruien ui, twee rijen anders, twee rijen ui... etc...

 

Ik heb ook al spinazie gezet, en duivenbonen. En voor de rest moet ik nog even nadenken. Ik weet zelfs nog geen eens of ik wel of geen aardappelen ga doen... vaag hoor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De koemestkorrels van de Aldi zijn inmiddels binnen... ik had me even verkeken op het gewicht van zo'n emmer (10 kilo). Ik was op mijn fietsje naar de Aldi van Hoogland gereden, de fietstas al vol van bezoek aan de vroege vrijdagsmarkt (tuinboonplantjes, en een kleine mix van sla en andijvie plantjes). Verder was de fietstas aangevuld met uitgestoken guldenroede wortels/plantjes, en een kluit scharnierbloemen. Plus een tas boodschappen aan het stuur van de Lidl (oa die lekkere griekse yoghurt... de perfectie volgens mijn man), en o ja... ook nog een bundel rietachtige stengels... de stengels van de guldenroede van vorig jaar... ik ben van plan daar een recycle projectje mee te maken. Zwaar beladen dus. Je had me moeten filmen... het fietsen zag er wat zot uit, vooral door die stengels die horizontaal over het stuur lagen, en die ik voorzichtig maar stevig met duimen moest vastklemmen, en vooral hopen dat ik geen plotselinge wendingen moest maken, want dat was ongelofelijk de fout geweest.

 

Maar uiteindelijk ben ik bij mijn tuintje aangekomen, inclusief die emmer van tien kilo aan de andere kant van mijn stuur. Het lukte zelfs zonder afstappen via een viaduct te fietsen, wat betekent dat mijn gezondheid echt met sprongen vooruit gaat.

 

Dit jaar heb ik langzaam maar zeker helderder wat mijn voor en nateelt gaat worden. Op de plaats van de courgettes en pompoenen begin ik met spinazie, en waarschijnlijk met peultjes.

 

Ik moet nog even checken wat de vroegste aardappelen zijn, want ik twijfel nog steeds of ik die dingen nog steeds wil hebben. Maar als ik het zou doen, kan er nog een oogst bonen achteraan volgen.

 

Ik ga straks foto's maken, want het begint er al bedrijvig uit te zien. Tunneltjes, gazen enzovoort. Heerlijk.

Ik was gisteren op pad gegaan met het idee eventueel nog tuinboonzaden erbij te kopen, toen ik op de markt voor weinig (3,95) een complete bak jonge zaailingen zag, en overstag gegaan voor wat slaplantjes met bladvorming (die van mij zijn net uit het ei).

 

Ook nog bij de Action langsgeweest, en het goedkope worteldoek gekocht. Ik weet dat er geklaagd wordt over de kwaliteit, maar ik wil het gebruik ervan eerst uitproberen. Eigenlijk vind ik het spuuglelijk om daar gewassen op te telen, maar ik moet praktisch nadenken. Vorig jaar kon ik ineens door gezondheid langere tijd niet naar mijn tuin, en dan is het erg handig om op worteldoek te telen, want dat scheelt in wieden en schoffelen. Ik weet dat Koert dat om diezelfde reden ook doet.

 

Is er iemand die weet of worteldoek ook tegen de koolvlieg beschermd?? Of moet ik die vraag even op een andere plaats in het forum stellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

en o ja... ook nog een bundel rietachtige stengels... de stengels van de guldenroede van vorig jaar... ik ben van plan daar een recycle projectje mee te maken.

 

Die bewaar ik ook altijd Maak er o.a. kleine 'rekjes' van om de aardbeien over te hangen zodat die niet vies worden

Alleen dit jaar hier alleen maar kleine stengeltjes... geen mooie gelukkig nog wat van vorig jaar liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(ik zou echt dat rotspul van de action terug brengen, en die van de aldi of Lidl (waar was het nou in de aanbieding?) kopen. Met 2 maanden kwamen er bij mij al scheuren in. Als ik het eerder had aangeraakt, waren die scheuren er vast al eerder gekomen. Echt zonde van al het werk (neerleggen, gaten er in maken, etc.))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het zó voor me....die fiets helemaal beladen...haha

 

Over de koolvlieg weet ik dat ze er koolkragen tegen gebruiken en ook omgekeerde plantenpotjes zonder bodem. De vlieg zet de eitjes aan de voet van de kool dus als die goed beschermd is met dat action doek, zou dat ook effect moeten hebben.... geen idee of ze door de gaatjes kunnen kruipen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...