Liekie Geplaatst: 3 mei 2023 Geplaatst: 3 mei 2023 In het hoekje waar de pompoenen komen kan de boer niet komen met zijn tractor. Dat is een hele scherpe punt in het land dus hij zou er niet direct op kunnen spuiten. Er staat nu ook nog heel veel gras en onkruid daar juist omdat hij daar niet kan spuiten. Maarja... als hij aan het spuiten gaat zal er indirect wel wat opkomen doordat het wel wat wegwaait. Mijn eigen moestuin is ook naast dat veld. Mijn oude volkstuin lag naast de snelweg, daar zal ook wel een boel in de lucht gezeten hebben. Sja sja. Zolang hij niet direct op de planten/vruchten spuit hoop ik dat het wel los zal lopen #struisvogel Quote
fre3ke Geplaatst: 3 mei 2023 Auteur Geplaatst: 3 mei 2023 Bij hoog gras zijn muizen een probleem. Zaai daarom pompoenen met een heel harde schil. Kabocha pompoenen bijvoorbeeld, of misschien muskaat. Geen soeppompoenen zoals rouge vif d'etampes. 2 Quote
Lia56 Geplaatst: 3 mei 2023 Geplaatst: 3 mei 2023 Ook vandaag pompoen gezaaid maar ivm de ruimte maar 3 zaden ... ga zien welke t beste is.. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 3 mei 2023 Geplaatst: 3 mei 2023 Vooral benieuwd hoe iedereen zijn pompoenen gaat groeien dit jaar. Laten jullie ze gewoon wild gaan? Bij ons op het volkstuin is dit de meest gebruikelijke manier zelf ben ik meer van de orde en dit gaf geweldig resultaat vorig jaar dus ik zal wel een snoei techniek aan houden waarbij ik de main vines zijn er meestal 2 of 3 tot 3M laat groeien en dan top, de secondary vines die dus vanaf de main vine groeien laat ik tot ongeveer 2,10m tot 2,40m groeien en dan top ik die en de tetiary vines die dan vanaf secondary vines groeien snoei ik er direct af. Quote
MSDG Geplaatst: 3 mei 2023 Geplaatst: 3 mei 2023 Na 2 dagen nog niets gekiemd. 🤣 @Kevins Moestuinmisschien is het m’n innerlijke Neerlandicus die de kop opsteekt maar je weet dat primair/secundair/tertiair gewoon Nederlandse woorden zijn toch? 😄 En anders een stukje gratis (en ongevraagd) taaladvies. Ik heb circa 1,2m x 1,6m voor twee planten. Eventuele grote uitlopers leg ik uit de verhoogde bak achter langs de rand van de tuin. Ik krijg alleen uitslag van de bladeren als ik er in de zomer langs loop dus beperk ze liever tot in de bak. Overigens dit jaar voor het eerst de combinatie met 15 maisplanten, ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Ik wil er ook nog één op de composthoop zetten trouwens, kan er dan toch 3 kwijt. 😄 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Kevins Moestuin Geplaatst: 4 mei 2023 Geplaatst: 4 mei 2023 (aangepast) @MSDG bedankt voor het taaladvies omdat ik veel informatie krijg vanuit engels/amerikaanse boeken / artikelen / vloggers blijven bepaalde termen er vaak in het engels inzitten 😮 Best veel mensen hebben last van allergische reactie op de haartjes die op de bladeren en stammen zitten van de cucubis familke hetzelfde probleem heb ik namelijk ook zit altijd helemaal onder de rode uitslag bij oogsten van komkommers / courgette / pompoenen. 4 mei 2023 aangepast door Kevins Moestuin Toevoeging Quote
woldistel Geplaatst: 4 mei 2023 Geplaatst: 4 mei 2023 2 uren geleden, Kevins Moestuin zei: blijven bepaalde termen er vaak in het engels inzitten 😮 Heb ik ook vaak last van. Of plantnamen waar ik de nederlandse niet paraat heb, maar de latijnse benaming wel 🙂 Hier willen de Golden nuggets nog niet ontkiemen, de rest van de komkommerachtigen staat al boven de grond (voorzaai). Tegen uitslag van haartjes helpt alleen het dragen van lange mouwen en handschoenen. Ik heb er met komkommer e.d. geen last van, maar wel bij sommige schermbloemigen en Hop. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 4 mei 2023 Geplaatst: 4 mei 2023 Bij de vijgenbladpompoen dacht ik dat ik geen last had, hooguit schrammetjes. Wel van aardbei en komkommerkruid.Na twijfel, uitstel, druk, twijfel, uitstel, ga ik vandaag toch 2 a 3 zaadjes vijgenbladpompoen zaaien, en dan 1 a 2 planten. Komen tussen de kuipen van de pas geplante fruitbomen te staan. Moet ze dan wel in bedwang houden, want vijgenbladpompoen staat bekend om de zeer sterke groeikracht.En ook nog courgettes zaaien voor 2 planten. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Kevins Moestuin Geplaatst: 4 mei 2023 Geplaatst: 4 mei 2023 @woldistel gelukkig ben ik dan niet de enige die hier last van heeft en bij mij zijn van de 10 golden nugget zaden maar 2 gekiemd deze zaden waren afkomstige van een andere leverancier als de rest van mijn pompoen zaden, bij de andere soorten is 90% opgekomen. 1 Quote
MSDG Geplaatst: 4 mei 2023 Geplaatst: 4 mei 2023 Heeft iemand al eens goudsbloezalf/olie geprobeerd tegen de uitslag? 🤔 Nog steeds geen kiempjes, alleen m’n komkommers dus dat was vers zaad. 😄 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Arja Geplaatst: 4 mei 2023 Geplaatst: 4 mei 2023 Vroeger in de komkommerkas van mijn vader droegen we ook altijd lange mouwen. Ik kan me niet herinneren dat er mensen waren die geen jeuk kregen. 2 Quote
MSDG Geplaatst: 4 mei 2023 Geplaatst: 4 mei 2023 Even een check bij de experts, zou eerste week juni zaaien nog op tijd zijn voor pompoentjes? 🤔 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
woldistel Geplaatst: 4 mei 2023 Geplaatst: 4 mei 2023 @MSDG Hangt misschien ook van het soort pompoentje af. En het Nederlandse weer. Ik denk dat de uitslag van komkommerhaartjes vooral irritatie is en geen allergie. Goudsbloemzalf verzacht vast wel. De blaren die ik krijg van Schermbloemigen en Hop is fytofotodermatitis. Maar ook daar helpen handschoenen en lange mouwen 😀 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 5 mei 2023 Geplaatst: 5 mei 2023 (aangepast) @MSDG ik had vorig jaar vroeg in Juni mijn pompoen uitgeplant deze dan wel 3 weken eerder gezaaid en die heeft heel goed geproduceerd. Maar mijn sier pompoenen zal ik dit jaar gewoon direct zaaien pas rond eind mei / begin juni doordat de kleigrond nog erg koud is. 5 mei 2023 aangepast door Kevins Moestuin Toevoeging Quote
fre3ke Geplaatst: 5 mei 2023 Auteur Geplaatst: 5 mei 2023 @MSDG ik denk wel dat je nog een pompoen kan oogsten dan. Het gemiddelde is 50 dagen, staat me bij, van bloem tot pompoen. Hier komt nog maar weinig op. Heb pas drie zaailingen. En een gestrekte vierde, omdat ik er niet op tijd bij was. Ik wil eigenlijk vijf of zes planten en ik hoop dat de andere zaadjes toch nog kiemen. Gelukkig zijn het wel drie verschillende soorten die zijn gekiemd. Quote
mdubbelm Geplaatst: 6 mei 2023 Geplaatst: 6 mei 2023 (aangepast) Ik ga dit jaar ook weer eens pompoenen proberen. Uitplanten op een natter stuk bij de sloot en dan mijn ‘bos’gedeelte inleiden. Ik heb niet veel plek en het lukt vaak niet goed door te droge grond. We’ll see. ik heb: - rode centenaar - red kuri - blue kuri ik heb ook nog vrienden met een enorm erf en goede grond, dus die doe ik een paar planten cadeau. Waarschijnlijk vloeit er via die kant sowieso nog wat oogst terug. 6 mei 2023 aangepast door mdubbelm 5 Quote
Flup Geplaatst: 6 mei 2023 Geplaatst: 6 mei 2023 Normaal kiemen pompoenzaden bij mij snel, maar nu willen ze niet. En ik heb ze nog wel laat gezaaid ook (omdat ze zo snel groeien binnen). Morgen maar een nieuwe lichting zaaien. Ik heb in dit jaar (als ze kiemen dan) butternut en red kuri hokkaido. Morgen misschien nog wat anders erbij. En mochten ze dan per ongeluk allemaal kiemen, dan is dat niet zo erg, ik kan de extra planten kwijt bij de buren op hun weiland. 3 Quote
Mellie Geplaatst: 7 mei 2023 Geplaatst: 7 mei 2023 Ik keek gisteren in de kas wat er was opgekomen. Ook maar 1. Vandaag een nieuwe zaaironde. Buiten ben ik vergeten te kijken. Ook nog even doen. Quote
Mellie Geplaatst: 7 mei 2023 Geplaatst: 7 mei 2023 Ik heb vandaag genoeg pompoen en courgette gezaaid. Een paar nieuwe zoals blue banana en een paar heel lastige namen die ik niet eens zonder zakje na kan typen. Mijn lievelings, sweet dumpling. Daarvan heb ik 8 gezaaid. Alles wat te veel is, kan naar school. De vijver is gedempt, dus groot stuk moestuin erbij. Ik heb me dan ook niet ingehouden met dat excuus. Gele courgette, groene, wat Italiaanse variëteiten. Ik had ook een zakje van de nieuwetuin.be, Baby marrow courgette. Is die leeg! Aaaagh, en ze bestaan er niet meer. Leek me leuk die marrow en kon ook in pot volgens het zakje. Zag er zo lief en klein uit. Google heeft me echter zojuist geleerd dat een marrow en courgette eigenlijk hetzelfde zijn, alleen is de een nog klein en de ander groot. The marrow is actually a courgette that has been left on the plant to grow a little longer; likewise, if you pick a marrow when small, it's classed as a courgette. Was wel even balen, maar komt vast goed met de andere 20 soorten. 3 Quote
fre3ke Geplaatst: 8 mei 2023 Auteur Geplaatst: 8 mei 2023 Hier komt het ook helemaal goed, vandaag weer een plantje boven. Honey Boat Delicata. De teller staat nu op 5,5 plantje en 4 soorten. Nummer 0,5 is gestrekt maar lijkt het wel te redden, staat nu voltijds buiten. Deze week gaan ze de vollegrond in. Ik hoop dat er nog wat reservezaailingen opkomen, voor het geval de slakken, mieren, engerlingen of woelmuizen een zaailing omleggen. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 8 mei 2023 Geplaatst: 8 mei 2023 Aankomende donderdag gaan bij mij de pompoenen de grond in, dan ook gelijk de courgette, meloenen, komkommers, struikbonen en mais, snel gevolgd door paprikas en tomaten maar red dat niet in een dag nu al zin om die groei van pompoenen weer te zien, begint langzaam en voor je het weet schiet de plant alle kanten op, ik heb zelf 7 soorten pompoen die ik dit jaar ga proberen, van elk soort 2 planten en dan nog wat struik pompoenen om eens te zien hoeveel dat opleverd ten opzichten van de kruipers. 1 Quote
Vastone Geplaatst: 8 mei 2023 Geplaatst: 8 mei 2023 Ik heb vandaag 4 planten buiten geplant. Helaas alleen flespompoen ivm niet opkomen van de andere zaden (en geen zin om weer nieuwe zaden aan te schaffen.. Volgend jaar beter!) 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 8 mei 2023 Geplaatst: 8 mei 2023 @Vastone groots gelijk, ik moet zeggen ben erg tevreden met de pompoen zaden van jansenzaden hebben een mooi assortiment ook. 1 1 Quote
MSDG Geplaatst: 8 mei 2023 Geplaatst: 8 mei 2023 100% kieming. 🥳 Kan dus een paar plantjes weggeven. Kijk erg uit naar de Potimarron en de Early Nutter. 🙏 Eens kijken of ik meer dan 5 pompoenen kan scoren van een plant. 3 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
woldistel Geplaatst: 9 mei 2023 Geplaatst: 9 mei 2023 Heb ik behalve een tweede poging voor de Golden Nugget (4 zaden, doe 's gek zeg), toch ook maar weer een paar Canada Crookneck in de grond gestopt. Ik moet maar eens bezig met het maken van trellis enzo, denk ik 😁 Kan de boel omhoog! 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.