Nicolette Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Zijn er hier ook nog mensen die hier aan mee gaan doen? http://www.veggiechallenge.nl/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Nee zeg Helemaal geen dierlijke producten? Dus ook geen melk? Eieren? Moet er persoonlijk niet aan denken. Minder vlees per week vind ik een goed plan. Voor anderen... wij eten lang niet elke dag vlees. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted March 13, 2012 Author Share Posted March 13, 2012 wij eten ook al niet elke dag vlees maar vond het wel een goed initiatief. Heb wel eens vaker een paar weken achter elkaar vegnistisch gegeten om gezondheids redenen. Werkte heel goed alleen ga ik op de lange duur dan toch echt het vlees en eieren erg missen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Het is goed dat er leuke dingen worden georganiseerd om het wat bekender te maken. Maar helemaal geen dierlijke producten vind ik wat overdreven hoor. Nou heb ik makkelijk praten met eieren en vlees uit eigen tuin. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted March 13, 2012 Author Share Posted March 13, 2012 als je helemaal geen dierlijke producten gebruikt moet je wel heel bewust zijn van wat je wel dan eet. Er schuilt een groot gevaar in dat je voedingstoffen tekort gaat komen als je niet de juiste balans vindt. Daarom zijn we hier partime vegatariers... En als nou meer mensen 1 of 2 keer per week geen vlees of vis zouden eten zou er al een hoop gewonnen zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Klinkt wel heel leuk! Zou het echt zo'n verschil maken met het milieu? Er staat: Als alle Nederlanders één dag per week geen vlees zouden eten, zijn in één klap alle Nederlandse klimaatdoelstellingen voor huishoudens gehaald! Dat blijkt uit een onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam. Met twee vleesloze dagen per week, halen we bovendien qua broeikasgassen in één klap 2 miljoen auto's van de snelweg. Minder dierlijke producten gebruiken, is één van de makkelijkste en efficiëntste manieren om het milieu een handje te helpen. Bovendien is het lekker en gezond! Toch blijft de eerste stap om meer vegetarisch te gaan eten vaak moeilijk; want plantaardig eten/koken/leven, hoe doe je dat in de praktijk? Ik begrijp trouwens dat het er niet omgaat om helemaal geen vlees meer te eten maar gewoon te minderen.Wel jammer dat je eerst moet registreren en er verder niet erg veel info opstaat. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted March 13, 2012 Author Share Posted March 13, 2012 Rantje je kan ook meedoen met meatless monday http://www.meatlessmonday.com/ of donderdag veggie dag http://www.donderdagveggiedag.be/ sinds een aantal maanden houden we hier thuis die dagen aan als vegetarische dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 "Tenminste 3000 mensen zullen dit jaar samen de uitdaging aangaan om dertig dagen lang geen of minder dierlijke producten te gaan eten."Waar ik uit op maak dat ze stiekem liever hebben dat je alleen nog maar groenten eet. En een boel soja, om toch een lekker sausje te kunnen maken. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted March 13, 2012 Author Share Posted March 13, 2012 nou Jorieke dat dacht ik ook altijd todat ik echt lekker recepten tegen kwam in dat boek op basis van groenten,fruit, kruiden,specerijen en waarin niets vervangen werd tofu etc. Hele verademing vond ik dat. Elke keer verbaas ik me weer over een nieuw recept waarvan zelfs de vleesliefhebbers hier zoiets hebben dat het heerlijk was en wanneer maak je t weer. T kan dus wel degelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 @Nicolette Dank je! Ik ben best gek op m'n stukkie vlees hoor, maar nadat ik allemaal gelezen heb wat er vooraf met m'n vlees gebeurd is smaakt het toch een stuk minder dan eerst Hadden wel gekeken naar biovlees maar dat kost zoveel meer dat het dan idd. veeeel minder vleesdagen zouden zijn. Wel leuk om wat meer gezonde vegetarische recepten te kennen natuurlijk, en vind het wel een super idee dat dit op verschillende vlakken dan toch best voordelen heeft...( gezonder voor jezelf, beter voor 't milieu, en ook voor de dieren die vaak toch wel een heel slecht leven hebben)We hebben hier wel altijd een paar regels met eten. Als ik vol zit mag ik iets best laten staan, als ik iets niet lekker vind probeer ik het wel altijd, tussen niet lusten en niet lekker zit een wereld van verschil maar vlees wordt opgegeten, dáár is een dier voor gedood en verdwijnt dus niet in de prullebak Maar kan best een paar daagjes zonder natuurlijk Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Heb wel eens vaker een paar weken achter elkaar vegnistisch gegeten om gezondheids redenen. Werkte heel goed alleen ga ik op de lange duur dan toch echt het vlees en eieren erg missen. Sinds mijn 11de eet ik al geen vlees meer Zo rond m'n dertigste ben ik overgestapt op veganisme - onder het motto dat het vast niet schadelijk is voor een mens om volledig plantaardig te eten. Het ging op zich best oke, ik voelde me prima en ik heb de eieren, de kaas e.d. nauwelijks gemist. Uiteindelijk heb ik deze levensstijl toch opgegeven. Mijn hele sociale leven ging naar de kl... want een stukje vlees weglaten is voor de meeste mensen niet zo ingewikkeld bij het koken, maar om nou helemaal plantaardig te koken dat werd sommigen toch ietwat te complex. Uitgenodigd worden om ergens te komen eten, dat hield dus al snel op. Ook uit eten gaan werd een soort hel. En meer van die dingen. Wat ik wel ontzettend prettig vond aan het veganisme is dat mijn keuzemogelijkheden behoorlijk ingeperkt werden. Ik vind keuzes maken namelijk erg vermoeiend Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Leuk en grappig initiatief. Ik ga eens overleggen met de rest van het gezin. Dan wordt het bijv. twee dagen per week vegetarisch, waarvan 1 ook veganistisch. Yoghurt en eieren zijn hier favoriet, dus die gaan we niet de heel week schrappen. Niet dat het veel verschil gaat maken. Lijkt dan al op de huidige situatie, maar dan in een echt kadertje... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 @Nicolette: begrijp me niet verkeerd: Tuurlijk zijn dat heerlijke recepten! Mooi dat er in dat boek weinig wordt gewerkt met soja. En het is heel goed om na te denken bij wat je eet. Doen wij ook Maar ik zou er niet aan mee doen, gewoon omdat ik totaal niet van plan ben om vegetariër of veganist te worden. En dat was de vraag, toch? Vlees eten we toch al minder vaak dan de gemiddelde Nederlander. Vooral in de zomer (deze challange is ook in de zomer...). Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted March 13, 2012 Author Share Posted March 13, 2012 @Jorieke, volgens mij gaat erom dat je minder vaak vlees en dierlijke producten gebruikt niet om t op te geven hoor. En van mij hoef je helemaal niets Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Ja het is best lastig om alles een beetje uit te zoeken.meestal zoek iets op, kom van alles tegen wat ik ook wel even moet lezen en vervolgens verdwaal ik. Meest moeilijke is het onthouden van al die informatie.In dat cola topic had ik deze gelezen en die ga ik gewoon onthouden!Deze keer beperk ik mijn bijdrage tot de zeer heldere tips van Michael Pollan: 1. Eet niets wat niet rotten kan. 2. Mijd voedingsmiddelen die ingrediënten bevatten die niet uit te spreken zijn. 3. Eet geen dingen die je overgrootmoeder niet als voedsel zou herkennen. Maar het lijkt me dus wel leuk om ook mee te toen met die Veggie Challenge, even met m'n moeder overleggen natuurlijk Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
chaotik Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Ik ben al 15 jaar vegetarier. Niet omdat ik vind dat vlees eten ''fout'' is of niet hoort binnen een mensen dieet. Ik ben van mening dat de vlees/zuivel productie zoon enorme belasting voor het mileu is, de dieren ontzettend lijden en ze vol gestopt worden met krachtvoer/medicijnen/gen tech soja, wat uiteindelijk ook in je eigen lichaam terecht komt. Na mijn idee allemaal onnodig.Als ik, net als sommige hier, mijn eigen dieren had, zou ik ze zo weer eten. Ik zou zorgen dat ze een mooi leven hebben, dus genoeg ruimte e.d, gezond eten, ga zo maar door. Niet iedere dag, gewoon af en toe, om mezelf te trakteren.Ook heb ik veel veganisten als vrienden. Eerst vond ik dat wel wat heftig, maar door de jaren heen ben ik het veganisme enorm gaan waarderen. Hun hebben mij kennis laten maken met zalige gerechten. Dingen die vaak lekkerder, dan mijn vegetarische gerechten. Zeg dat wij nu dus zoon 60/70% veganistisch eten per week en voor de rest vegetarisch, want kaas kan ik heel moeilijk missen. Maar dat veganistische gaat vanzelf. Het is geen bewuste keuze. Het gebeurt gewoon. Heel vaak zit ik te eten en denk dan: Hey, zit ik weer veganistisch te eten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 @chaotik Ik weet het niet helemaal zeker meer maar was iets met hormonen geloof ik.In dat zelfde stuk ging het ook over soja in babyvoeding. Zou wel in m'n speurtocht tegen gekomen zijn over melk, wat dus gek genoeg als gezond gepromoot wordt maar niet zo geweldig voor je lijf schijnt te zijn...We eten volgens mij niets met Soja Maar als je gewoon mindert met vlees hoef je daar toch geen vervangende produkten voor te eten?Denk dat ik tijdens het eten m'n jus het meeste zou missen eigenlijk.Wij eten vooral aardappeltjes, groenten en een stukje vlees... Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
chaotik Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 @Rantje, dat met die hormonen klopt, met bespoten soja is dat idd het geval. Hoe dat proces precies zit weer ik niet. Ik zal het vanavond aan mn vriendje vragen. Die kwam hier laatst mee... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Mijn neef is veganist en ook bepaalde boter eet hij niet(zit blijkbaar iets van koemelk in)...alleen plantaardige olie en 100% plantaardige boter wordt gebruikt voor het maken van jus bij hun....het is nogal veel kleine lettertjes eten als je er mee begint....maar als je eenmaal op weg bent....wordt het een stuk gemakkelijker. off topic Ik heb jarenlang producten met suiker en koemelk voor mijn zoontje(toen anderhalf) moeten mijden. Zelf brood bakken met honing enz...Zelfs in diverse soorten chips zit suiker....en waar allemaal melk in zit of melkbestanddelen.......is best wel ff puzzelen, maar hij was binnen 3 weken van een hoop ellende af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 Wij eten maar twee keer per week vlees en één keer vis.Maar elke dag melkproduckten kan wel zonder vlees maar niet zonder het eitje en melkproduck.Er bij stilstaan is al een vooruitgang.Bewust eten! Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted March 19, 2012 Share Posted March 19, 2012 Ik doe niet mee, vind vlees te lekker! Maar ga het even aan mijn vegetarische dochter laten zien.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted April 18, 2012 Share Posted April 18, 2012 Zou het echt zo'n verschil maken met het milieu? Er staat: Als alle Nederlanders één dag per week geen vlees zouden eten, zijn in één klap alle Nederlandse klimaatdoelstellingen voor huishoudens gehaald! Dat blijkt uit een onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam. Met twee vleesloze dagen per week, halen we bovendien qua broeikasgassen in één klap 2 miljoen auto's van de snelweg. Minder dierlijke producten gebruiken, is één van de makkelijkste en efficiëntste manieren om het milieu een handje te helpen. Bovendien is het lekker en gezond! Toch blijft de eerste stap om meer vegetarisch te gaan eten vaak moeilijk; want plantaardig eten/koken/leven, hoe doe je dat in de praktijk? Ik begrijp trouwens dat het er niet omgaat om helemaal geen vlees meer te eten maar gewoon te minderen.Wel jammer dat je eerst moet registreren en er verder niet erg veel info opstaat. Ik haal dit topic even omhoog. Ten eerste omdat het niet vaak genoeg kan zijn dat mensen er bij stilstaan. En ten tweede omdat ik me ineens realiseerde dat we een soort life voorbeeld hier op het forum hebben. Natuurlijk is Jorieke een held omdat ze alles zelf doet maar wat de veggichallence vraag van Rantje betreft geeft Joriekes levenstijl ook wel een mooi voorbeeld. Hoe het precies uitgemeten is weet ik niet maar volgens mij gaan veel van Joriekes vierkante meters op aan het voer voor de beesten. En natuurlijk hebben die beesten van Jorieke het goed en beter dan die kistkalveren of flatbiggen die de meeste mensen eten maar Joriekes levenstijl laat wel heel mooi zien dat je voor vlees eten (de varkens en geiten) veel grond nodig hebt. Grond waarop ze leven en grond waarvan ze eten. Beesten en dus vlees hebben een hoop oppervlak nodig. En nou krijgen al die commercieel gefokte biggen en kalveren en geiten het vast niet zo goed als bij sommige forumleden hier maar desalnietttemin hebben ze een hoop ruimte nodig. Wat voedsel betreft alleen al. Dus ja, het maakt denk ik inderdaad wel een hoop verschil. Jorieke heeft voor 2 personen 3 hectare nodig. Reken maar uit wat dat dan kost als 16 miljoen mensen groente en vlees willen eten! Morgen weer een dagje spinazie-sla, denk ik! Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
eva1986 Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Ik vind het wel een leuk initiatief... Maar alles met mate... Ik ben geen groot vleesliefhebber, zo weken zonder kunnen! Maar kaas??? geen twee dagen! Wel moet ik hierbij zeggen dat ik het héél belangrijk is dat iedereen stil staat bij zijn/haar eten. Het milieu, dierenwelzijn, toevoegingen, e.d.Ik kook alleen verse groenten uit nederland, geen broccoli uit spanje, geen peultjes uit kenia, alleen holland! Scheelt al een hoop CO2, en scheelt in de beurs... Vlees koop ik het liefst biologisch, maar ik moet zeggen, met gehakt smokkel ik wel eens een beetje ... Weet wat je eet! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Ik wil even melden dat wij niet voor 2 personen 3 hectare nodig hebben. Ik weet niet precies hoeveel dan wel, maar daar gaan we achter komen de komende jaren. Puur voor ons eten, en dan reken ik natuurlijk ook het vlees mee, hebben we minder grond nodig dan we nu hebben. Maar dat er veel grond nodig is om vlees te kweken, dat is zeker waar. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted April 19, 2012 Share Posted April 19, 2012 Dat zijn inderdaad goede punten, Leslie. Heel aanschouwelijk via Jorieke hoeveel tijd, energie, voedsel enzovoort het kost om vlees te kweken. Gewoon om even zonder waardeoordeel bij stil te staan. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts