Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Ziekteherkenner FLIP - Studentenproject TU Delft

Featured Replies

Geplaatst:

Om tuinieren toegankelijker te maken zijn wij, studenten Industrieel Ontwerpen van de TU Delft, op zoek naar een oplossing voor het herkennen van ziektes van planten. Het doel hiervan is ervoor te zorgen dat tuiniers makklijker ziektes kunnen verhelpen doordat ze weten of hun plant ziek is en welke ziekte de plant dan heeft. Daarom zijn wij een hypothetisch product aan het ontwikkelen: De FLIP tuinkabouter. Deze rijdt rond in de moestuin en scant de planten op eventuele ziektes en speelt vervolgens de bevindingen door naar de eigenaar. Om dit product te ontwikkelen hebben wij een prijsindicatie nodig. Daarom vragen wij u om ons een idee te geven hoeveel u zou willen besteden aan de FLIP:

• 30-50 euro
  • 50-70 euro
  • 70-100 euro
  • 100-150 euro
  • 150-200 euro
  • 200-250 euro
  • 250-350 euro

Wij zouden het erg op prijs stellen als u een indicatie zou willen geven van het hypotethisch te besteden bedrag.

Alvast bedankt!

Team FLIP

Geplaatst:

Het kost me wat moeite om jullie vraag serieus te beantwoorden, maar ik zal een poging doen.

Ik geef de voorkeur aan een app, website of boek waarin ik kan bladeren, beelden vergelijken van mogelijke plagen, oorzaken, omstandigheden en factoren die een plant ziek kunnen maken. Met alleen een beeld heb je denk ik te weinig info. 

Daarnaast zou ik het best vervelend vinden als FLIP door mijn net ingezaaide spinaziebedje rijdt, vast komt te zitten in de composthoop, of tegen een pompoen aan botst.

Ik zou dus geen FLIP kopen. Mijn partner wel, want die is gek op gadgets. 

Voor originaliteit van zowel het idee als de uitvoering krijgen jullie zeker punten van mij, ik vind het erg leuk bedacht, alleen denk ik dat er weinig behoefte is aan jullie product.

aangepast door Arja

Geplaatst:

Mijn keuze staat er niet bij: 0 euro. :cool:

Geplaatst:

Ik sluit me aan bij de vorige tuiniers.

Geplaatst:

Ook niks. Ik denk niet dat hij ver komt in mijn tuin voordat hij over iets struikelt. Het is ook niet zo dat er voortdurend iemand de planten moet scannen op ziekte. En als een plant ziek is, bijvoorbeeld omdat een engerling de wortels opvreet, dan valt daar weinig tegen te doen. Dan is er nog diefstalrisico van Flip, en onderhoud, en de ruimte die hij inneemt. 

Geplaatst:

Zou flip niet beter gewoon een app op je telefoon kunnen zijn die je erbij pakt als je hem nodig hebt

Geplaatst:

Denk het wel, maar alleen een app ontwerpen is waarschijnlijk niet genoeg voor deze studie.

aangepast door Arja

Geplaatst:

Als jullie een FLIP ontwikkelen die net zo behendig is als de Mars Rover, dat is echt nodig in mijn moestuin met scheve tegels, bakken, heuveltjes en greppels. Bovendien moet ie ook wel wat intelligenter zijn dan een robotmaaier. Want die kan geen egel van een grasspriet onderscheiden. En dus ook nog een sensor en camera en een flinke data-base die allerlei plantenziekten en dergelijke van elkaar kan onderscheiden. Voor minder dan €350!!! Lijkt me een koopje.

Maar toch zou ik hem niet kopen. Want ik kan dat allemaal zelf al.

En waarom jullie denken dat een dergelijk produkt:

3 uren geleden, Team FLIP - TU Delft zei:

Om tuinieren toegankelijker te maken

Dan ga je er blijkbaar vanuit dat tuinieren niet toegankelijk is omdat alles bij voorbaat tot mislukking gedoemd is?

En ja, ik snap dat dit hypothetisch is en dit waarschijnlijk het onderdeel marktonderzoek moet voorstellen. Misschien dezelfde vragen eens voorleggen aan een tuindersorganisatie, waar mensen voor hun beroep planten op grote schaal kweken. In de landbouw gebruiken boeren al drones om de gewassen te scannen, misschien kan FLIP in de kassenteelt.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ik denk dat @woldistel een heel goed punt heeft en dat een particuliere FLIP (hoe leuk het ontwerpen dan ook mag zijn) gedoemd is te mislukken, op het gebied van (technische) haalbaarheid. Op professioneel tuinder-gebied/kassen lijkt de techniek simpeler omdat je dan grote hoeveelheden dezelfde planten hebt die er min of meer uniform moeten uitzien. Een afwijking is dan eenvoudiger te detecteren op continue basis zonder dat een persoon dat hoeft te doen, itt een particuliere moestuin waar er weinig van heel veel verschillende soorten staan. Maar dan heb je je vraag wel op het verkeerde forum geplaatst met het verkeerde publiek. Overigens is het ook goed voor je ontwerpproces om uit te vinden wat je juist niet moet doen! 

Geplaatst:

Om dit idee echt te laten werken, denk ik dat de FLIP robot net als de Tesla Autopiloot verbonden moet zijn met de cloud. Komt er een onverwachte situatie voor, met b.v. een verkeersbord welke niet word herkend, dan worden automatisch beelden verstuurd naar de Cloud, daar in het mainframe worden de video's automatisch gescanned en objecten worden dan getagged om in het vervolg de herkenning beter te doen. Eventueel met een tussenkomst van een tesla medewerker. Daarna wordt er weer update teruggestuurd naar de auto met de geupdate herkenningsoftware zodat daarna het bord wel wordt herkend.

Wat de meeste dan weer niet weten is, dan per elke zoveel auto een server nodig is. Er is dus een complete datacenter vloer welke alleen maar de beelden analyseren als er een moment is dat de gebruiker moet ingerijpen.   Wil je zo'n Flip maken welke een auto-piloot heeft en zich vrij kan bewegen door de tuin of moestuin en alles kan herkennen wat daar aanwezig is. Dan moet je ook als fabrikant alle fouten er uithalen zoals tesla doet. En dit maakt het product uiteindelijk heel duur. En doe je het niet, faalt naar waarschijnlijkheid de techniek. Dus het product moet al duurder verkocht gaan worden, of in combinatie met maandelijk abbonements geld voor de updates van het apparaat.

Geplaatst:

Ik zie meer iets in een appje (iedereen heeft zijn gsm mee)  zoals ook vorige forumleden hier, maar een AI dan,   trainingsmodellen zijn ook open source beschikbaar en ik denk dat het sowieso niet lang meer gaat duren tot  er 1 beschikbaar komt, dit genre apps komt als paddenstoelen uit de grond, bv Obsidentify waarbij het model continu verder getraind en verbeterd wordt. De input van de gebruiker is soms een deeltje van het verdienmodel, meestal dan gratis aangeboden voor sporadisch particulier gebruik, de rest via abonnement om duurzame inkomsten te genereren of gewoon gesubsidieerd. Het robotje bij jullie  is in wezen een fun factor, je gaat sowieso die app nodig hebben voor herkenning en daar zit het meeste werk in.

Je zou bv ook dit als extra functionaliteit via abbo kunnen integreren in slimme maairobots die een camera ter beschikking hebben. Een aparte robot maken louter ter herkenning van ziektes lijkt me een beetje van de pot gerukt voor een particuliere gebruiker. 

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Ik loop zelf het liefst door de tuin en heb geen behoefte aan een robot die planten plet. Een app is veel handiger. Al gaat er niks boven dit forum, hier zit zoveel kennis!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.