Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ik wil wat meer kruisbessen op onderstam hebben. Ik heb er een paar staan, maar drie blijken een ander ras te zijn dan wat ik dacht te hebben gekocht. 

-Van die drie heb ik dus stammen 'over'. Kan ik die inderdaad hergebruiken? Omenten heet dat geloof ik 

-Naast een stam komt nu ook een wortelscheut omhoog, die ik sowieso kan gebruiken, denk ik. Maar hoe oud moet zoiets zijn voordat je erop kan enten of chipbudden (moet überhaupt nog uitzoeken hoe dit werkt).

Geplaatst:

Van kruisbessen weet ik het niet, maar bij appels en peren en zo heb je typisch onderstammen van 1 of 2 jaar oud, met een dikte van 8-12mm voor de tweejarige. Eenjarige onderstammen zijn wat dunner, mijn ervaring is dat dikker enthout (altijd eenjarig) over het algemeen beter aanslaat.

Geplaatst:

Wat ik ervan weet en deels uit "Veredeln der Obstgeholze" van Heiner Schmid.

Oogenten: oculeren (juli tot sept), chippen (maart/april of augustus).

Of met enten: anplatten (eind juli en augustus), zijdelings onder de bast steken (april/mei of juli/aug).

Als onderstam Ribes aureum "Brecht"  tweejarig (of eventueel Jostabes).

Ik heb deze Goudbes wel aangeschaft  en ooit een poging gewaagd, maar eigenlijk passen kruisbessen op stam me niet zo.

Geplaatst:

Leuke vraag, heb ‘m ook even op Facebook gesteld waar veel mensen uit België zijn aangesloten. Ik hou jullie op de hoogte. 😉👍 Leuk projectje om eens te proberen.

Geplaatst:
  • Auteur

Dank allen.

Het nadeel van kruisbessen op stam is wel dat de stammen nooit heel stevig worden. Je moet ze dus steunen. En je kan niet al het hout verjongen dus er groeien mossen op de takken na zoveel jaren. Maar het plukt fijn en ziet er ook leuk uit. 

Als ik er de tijd voor heb, ga ik deze zomer een eerste poging wagen met de bestaande onderstam. Die is wel ouder dan twee jaar, maar ik doe er verder toch niets mee. De wortelscheut steek ik in de winter dan los en hopelijk heb ik over twee jaar nog de energie om het aan te pakken ;)

Geplaatst:

Ik wist niet dat er voor kruisbessen op stam een aparte onderstam gebruikt wordt dus nu zit ik met een vraag  :-) .  Ik dacht dat alleen de snoeiwijze bepaalde of een kruisbes als struik of als stamvorm opgroeit. Een aantal jaren geleden heb ik uit stek 3 kruisbessen  gekweekt (zelfde ras) waarvan ik  er één  d.m.v.  snoei in stamvorm heb gebracht.

De methode  om een kruisbes op stam te verkrijgen d.m.v. enten moet een bepaald voordeel  hebben t.o.v. de methode  door snoei want anders werd zoiets niet gedaan lijkt me . Maar wat is dan dat voordeel als ik zie dat mijn d.m.v. snoei ontstane kruisbes op stam, wat opbrengst en kwaliteit betreft, niet onder doet voor zijn  2 rasgenoten in struikvorm :?:

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Inmiddels was er buiten weer licht genoeg om een foto te maken (al is die niet helemaal scherp) dus dat nog even gedaan. :smile:

kruisbes_stam.thumb.JPG.b4a1df8930116dd4c5958de3bd22dc04.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Het voordeel van Ribes aureum/odoratum als onderstam is dat deze vaak van zichzelf goede rechte takken vormt. Bij enten van kruisbes op stam in een commerciële omgeving is dit natuurlijk zeer belangrijk om het zaakje winstgevend te maken/houden. Je kunt ook enten op een onderstam van een kruisbes (Ribes uva-crispa) maar kruisbes groeit van zichzelf vaak gebogen en warrig. Door vroegtijdig een tamelijk rechte tak te selecteren kun je door snoeien wel een stam krijgen waar je op kunt enten maar dat lukt natuurlijk maar bij een beperkt aantal planten.

Geplaatst:
  • Auteur

Het zal ook van de soort afhangen of je kunt opkweken op eigen stam. Ik heb het geprobeerd bij deze soort, maar het lukt niet.

Zo ziet het er uit als het straks gaat lukken. Hinnonmaki op onderstam.  De onderstam wordt niet dikker, ik heb deze al jaren. Vanwege de bladkleur denk ik dat @Frans een ander ras heeft.

IMG_20230630_155029.thumb.jpg.e02adb25426bb9f287a435d304c06f14.jpg

Handig plukken, je kan goed onder de takken kijken.

IMG_20230630_155245.thumb.jpg.a74c0c386d7eaebc64ccb19a881f9df3.jpg

Dit is een entplek. Het lijkt erop dat er twee gevorkte takken zijn geplaatst destijds. Dus dat zou ik dan ook moeten doen.

IMG_20230630_155535.thumb.jpg.1d251ef1ba5e0b007e67ce6e84a4ec5f.jpg

Geplaatst:

Ik begrijp dat van die gevorkte takken niet helemaal. Als je oculatie of enting aanslaat kun je toch vertakkingen maken zoals je dat zelf wil? Alleen zit er dan iets hoogteverschil tussen de gesteltakken door de ogen die spiraalsgewijs over de tak lopen.

Geplaatst:
2 hours ago, fre3ke said:

Het lijkt erop dat er twee gevorkte takken zijn geplaatst destijds. Dus dat zou ik dan ook moeten doen.

Zie opmerking tielse flipje. Ik begrijp dat ook niet, ik zou er gewoon een recht stukje enthout op zetten met 3-4 ogen, die zijscheuten komen dan vanzelf wel.

Geplaatst:

En als je oculeert; je oog loopt uit, verticaal aanbinden en je kunt zoveel gesteltakken maken als je zelf wilt.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik weet er dus echt niets van he.

Maar ik heb een tweede exemplaar en die heeft niet zo'n mooie kroon. Daar lijkt inderdaad een verticaal stuk in te zijn gezet, waarvan de ogen zijn gaan uitlopen. 

Afijn, ik ga me eens inlezen, als ik klaar ben met jammen en sappen van bessen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic