Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

BIOzadendoos 2023 / 2024


Flup

Aanbevolen berichten

Ik zaai wel niet biologische zaden op zijn tijd, alles wat ik krijg gebruik ik, of geef ik weg. Weggooien van iets goeds vind ik zonde. 

En ik koop ook supermarkttomaten en paprika's (mijn oogst is te klein). Hier is groente en fruit al flink duurder (en slecht van kwaliteit in vergelijking met Nederland!) en biologisch is nog veel duurder en smaakt niet beter. Is mijn ervaring hier tenminste. Bij elk bezoek in NL, neem ik dan ook flink wat groente en fruit mee, zodat ik dat hier kan wecken of invriezen. Mijn tuin produceert ook wel, maar lang niet genoeg om een jaar van te leven. Het blijft een hobby, maar wel een leuke en lekkere hobby.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doos is in het bezit van Kevin, heb er wat minder uit gehaald en eigenlijk alleen maar meer bij gestopt. Van de dingen die ik er uit heb gehaald nog meer dan genoeg over gelaten voor de rest. 😊👍 

 

Mogen van mij wat meer brassica’s, bladgroentes en bietensoorten in. Viel me op dat er ook wel wat zaden in zitten die al behoorlijk oud waren, bijvoorbeeld schorseneren uit 2021, die kiemen denk ik niet meer?

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb bij de oude zaden eigenlijk alleen alles van voor 2019 /2020 (behalve bij tomaten, paprika en peper, die kunnen wel 5 jaar bewaard worden) eruitgehaald. En wat ui + pastinaak, die kiemen ook maar 1 seizoen. Zodra de doos weer terug is, zal ik wat strenger selecteren. 

Of de schorseneren nog kiemen, heb ik niet getest, volgend jaar wil ik weer schorseneren telen. Dus mochten de zaden er dan nog in zitten, dan test ik of ze nog kiemkrachtig zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel aan iedereen die zaden in die biodoos heeft gedaan de afgelopen jaren, heb er enkele mooie groenten zaden uit kunnen halen + een groenbemester, en wat bloemen heel blij ermee. Vandaag heb ik mijn eigen zaden gezocht en ben de tas met ongeveer 100 verschillende zaden kwijt, dat wordt morgen even flink zoeken en dan voeg ik mijn eigen zaden nog even toe voordat ik de doos opstuur naar de volgende =]

  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig is na enkele uren zoeken de tas met zaden weer terecht, op een hele onlogische plek teruggevonden in de schuur achter mijn elektrische gereedschap 🙈 maar goed vandaag zal ik even wat zakjes gaan maken voor in de biodoos en dan zal die morgen op de post gaan naar @Goudsbloempje2

 

Ik heb vooral veel tomaten variteiten toegevoegd allemaal in een eigen zakje en deze in een groter zakje gedaan, hier zit ook twee zakjes moonlight mile zaad bij 1 is voor iedereen en een is voor @Mellie dit staat bij de zakjes genoteerd. 

 

heel veel plezier allemaal met de zadendoos 😇

20231016_110433.jpg

aangepast door Kevins Moestuin
Toevoeging
  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flup ik heb een zelfgemaakte lijst van de houdbaarheid van de meeste groentes. Het is een combi van een lijst die ik ooit ergens op internet vond, aangevuld met wat ik op andere sites las, vandaar dat sommige data van houdbaarheid wat uiteen lopen. Ik houd meestal een gemiddelde aan, behalve bij tomatenzaden want die zijn zo eindeloos goed. Zal ik ‘m naar je opsturen? 
 

Verder wacht ik met zakjes maken nog even tot de doos hier is, alles dubbel er in heeft ook weinig zin. Flup is het handig als ik van iets wat er al in zit maar zelf jonger/verser zaad heb toch vervang? 

  • Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de mooie doos ontvangen!

Helaas wel met PostNL sticker tav geopende verpakking. Ik heb nu direct helaas geen tijd om er goed doorheen te gaan, maar er zitten wel verschillende zakken zaadjes in dus ga er een beetje vanuit dat de doos nog compleet is. 
 

Vrijdag/zaterdag heb ik tijd om lekker door de doos te snuffelen. Ik probeer hem zaterdag weer door te sturen. @Tanja65 stuur jij vast je adres?

IMG_9557.jpeg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de doos al teveel beschadigd is, dan is misschien een nieuwe doos wel handig? Ik had alles al in een nieuwe doos gedaan, maar transport gaat nooit lichtzinnig.

Hopelijk is er niks uitgehaald. En zo ja, dan is het niet anders. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat was het fijn om op deze regenachtige dag op deze manier toch met de moestuin bezig te zijn. Ik heb op mijn gemak door de doos heen kunnen gaan.
 

Ten aanzien van de schade aan de doos. Ik heb het idee dat iemand gewoon keurig de tape aan de bovenkant heeft open gesneden en er vervolgens in heeft gekeken om te constateren dat dit niet de buit was waar diegene naar op zoek was. Alles was nog netjes verdeeld over de ‘grote’ ziplocks en volgens mij missen er ook geen hele categorieën. De ziplocks voor tomaat, paprika/peper, groenten, brassica, groenbemesters, pompoenen ed, bonen ed x2, bloemen x2 zijn er iig nog. 
 

Morgen gaat hij weer op de post naar @Tanja65

  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...