Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

BIOzadendoos 2023 / 2024


Flup

Aanbevolen berichten

De biozadendoos is dan ook niet bedoeld voor startende moestuinders. Daarvoor was er een zadenenvelop ipv een doos, iets minder risico dat de gehele collectie verdwijnt. 

100 posten per jaar lijkt mij overdreven streng. Dat haal ik na 10 jaar lidmaatschap niet meer maar doe volgend jaar graag weer mee met de biozadendoos.

aangepast door loes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat ook niet om 100 posts per jaar, maar om regelmatig posten en actief zijn op het forum. Dat maakt de kans op het verdwijnen van de collectie kleiner (omdat een forumlid meer binding met dit forum heeft dan een nieuw forumlid) en vooral ook de kans op het stoppen van supermarktzaadgoed in de doos kleiner.

 

Jaarlijks haal ik wel zaadgoed uit de doos met opschriften als bv "popcornmais"  of "gele supermarktpaprika" en deelnemers zouden toch moeten weten dat die meestal niet biologisch geteeld zijn en dat de soort paprika totaal onbekend is. 

 

Qua postings is natuurlijk het winterseizoen meestal niet het aantrekkelijkste seizoen om te posten. Ik post ook niet altijd evenveel. Dat hoeft ook niet. Maar langjarige forumleden die regelmatig actief zijn, hebben vanzelf meer dsan 100 posts. Ik moet er nog over nadenken, hoe ik dit precies ga doen.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik in ieder geval qua tomaten toe ga voegen:

- Primabella (phyto resistent dus geschikt voor de buitenteelt! Op moment van schrijven 0 tekenen van phyto)

- Blush (erg smaakvol en een lust voor het oog)

- Aretxabaleta (de Spaanse topper die het in de kas dus uitstekend doet en inderdaad echt heerlijk smaakt)

- Copia z Dzobkiem, hele mond vol, maar lijkt op Blush en omdat het een Pools ras is kan deze goed tegen de kou. 
 

Dan heeft iedereen vast een voorproefje. 😉

  • Like 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nog even een reminder aan alle deelnemers van de zadendoos.

 

In de doos gaan alleen biologisch geteelde / gekochte zaden! Soortnamen moeten erop staan. Dus niet rode supermarkttomaat, maar tomaat Berner Rose bijvoorbeeld. En op alle toegevoegde zadenzakjes ook je forumnaam schrijven. Dan is het met vragen later makkelijker. En natuurlijk met track & trace versturen! Ruil eerlijk, dan is het voor iedere deelnemer een succes.

 

Heel veel plezier alvast!

 

 

 

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 9/26/2023 at 7:24 PM, Flup said:

maar de doos hoeft niet de dag erna meteen weer op de post. 😉

Pfff. gelukkig... Het is gearriveerd, man man wat een weelde en een zoektocht.

Kom er morgen niet uit hoor. Weekend zijn we weg dus as maandag gaat deze op de post...

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flup wat wordt er precies verstaan onder ‘biologisch geteeld’? Al mijn zelfgekweekte zaden zijn in principe ‘bio’ want ik gebruik helemaal geen kunstmest of pesticiden en ook wat ik aan de bodem toevoeg is altijd bio. Eventuele plagen ga ik te lijf met biologisch afbreekbare zeep (luizen) of neemolie (meeldauw en andere ongemakken). Maar ik weet niet zeker of de tuinier voor mij er ook zo over dacht en ik kan ook van niet van alles met 100% zekerheid zeggen of de originele ‘ouder’ van een plant ook bio was of niet. Als ik deze heb gekocht hoogstwaarschijnlijk wel. Maar sommige soorten staan al jaren in mijn tuin of kweek ik al jaren opnieuw. Zijn dan alle zaden toch biologisch gekweekt? 

aangepast door Tanja65
  • Like 3

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tanja65

Onder biologisch geteelde zaden versta ik precies wat jij doet. Zaden winnen van planten die onbespoten zijn (biologische bestrijdingsmiddelen kunnen wel) en waarvan je de grond het liefst ook met biologische mest (compost of van de (bio)boer). 

Zelf krijg ik mest en schapenwol van iemand die kleinschalig biologisch boert. Natuurlijk koop ik ook weleens zaadgoed of planten van niet-biologische herkomst, maar het zaadgoed dat ik daarvan win is wel biologisch. En komt dan ook in de biozadendoos. Ik heb het dit jaar in dit topic extra benadrukt, omdat er vorig jaar zaadgoed van gekochte tomaten en paprika's uit de supermarkt en (gratis) zaadgoed van niet biologische herkomst in de doos zat. Dat was in voorafgaande jaren veel minder het geval, vandaar de extra opmerkingen nog in dit topic.

 

Iemand die zelf zonder chemische (niet-biologische) bestrijdingsmiddelen teelt, is in mijn ogen al biologisch aan het telen. Zelfs met kunstmestgebruik of mest van een niet-bioboer, al zie ik zelf veel minder voordelen van kunstmest ten opzichte van biologische mest.

aangepast door Flup
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff. Ik heb dan inderdaad biologisch geteeld. Als er al belagers waren gespoten met water / spiritus en zeep. Geen gif, daar hou ik niet van. Misschien wel de slakkenkorrels maar die komen niet op / in de plant. Ik koop geen tomaten of paprika uit de supermarkt. De zaadjes van bv AH gaan naar de kleinkinderen..

Ja die van mij zien er wat minder "prachtig" uit maar zijn wel smakelijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...