Geplaatst: 19 oktober19 Okt 50 minuten geleden, peulenschil zei:nadat ik een ovenschotel had gemaakt dan gelijk gebruikt gemaakt van de oven.Ook een goed idee. Voor een volgende keer. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 23 oktober23 Okt Op 12-10-2025 om 15:05, fre3ke zei:Het vruchtvlees laat heel makkelijk van de binnenschil los.Dit was echt een gouden greep fre3ke! Ik had gisteren wat kastanjes bij een kraampje langs de weg gekocht. Ik snijd ze doormidden om ook te kunnen zien of er beesten o.i.d. in zitten. De buitenste schil ging er heel makkelijk van af. Daarna jouw truc toegepast in de magnetron. Je trekt de binnenste vliesjes er zo in 1 x van af, geweldig! Zo meteen opbakken met wat katenspek, spruitjes en knof.Ik heb nog over, van de rest ga ik morgen crème de marron maken, ook op jouw manier 😃.
Geplaatst: 28 oktober28 Okt @Dahli Dat is dan een verbeterde versie van mijn manier, want ik deed ze met buitenschil en al in de magnetron. Ik ben blij dat jouw methode ook goed werkte!
Geplaatst: 30 oktober30 Okt Aan het einde van de middag eindelijk crème de marron gemaakt. Het is erg lekker geworden.De kastanjes lagen al even, dat had als gevolg dat ook het binnenste schilletje bij 2/3 vrij makkelijk losliet. De rest op de fre3ke-manier behandeld.Na de kastanjes 20 minuten te hebben gekookt, het kookwater bewaard zoals in het recept van Appelvrouw. Een siroop gemaakt van het kookwater, licht bruine basterd, half vanillestokje, snuf zout en mespunt kaneel. Daarin de kastanje-stukjes nog 10 minuten laten sudderen en inkoken.Vervolgens alles gepureerd en nog even kort verwarmd en in de gesteriliseerde potjes gedaan.Wat over was nog doorgeroerd met een lepel cognac in een schaaltje gedaan om binnenkort te gebruiken.Ik ga er één van mijn lievelingstoetjes mee te maken: Marron Suisse.(Foto van ‘atablonous’)
Geplaatst: 30 oktober30 Okt Wat lekker Dahli. Ik denk dat er tegen de kerst hier weer pakjes kastanjes te koop zijn.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.