Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

3 van onze peper 🌶️ soorten die er vandaag prachtig bij staan,

Buena Mulata staat er prachtig bij, je ziet de paarse invloed duidelijk terug in de plantjes,

IMG_0519.jpeg

Carolina Reaper rood (Semistrani),

IMG_0520.jpeg

Cayennepeper, hij heeft een speciaal plekje in de paprika tunnel tent gekregen om te kijken wat de soort maximaal kan doen,

IMG_0517.jpeg

🤞😎

• Like 4
Geplaatst:

Hieperdepiep, Fresno is de winnaar! Op de voet gevolgd door Sugar rush  peach (2024 gezaaid, niet eens de overwinteraar) en een Habanada (laat 2023 gezaaid).

IMG_20240512_192942_939.thumb.jpg.df49ce8d7aad1e6cf3164d16883ea3d7.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Cayenne gaat echt bizar hard nu.

Met de Habanada wel bloei, maar doet een hoop afwerpen. Medusa en Rooster Spur gaan de knallers worden hier dit jaar, Medusa ook nog extra bijgezaaid, met elke keer een week er tussen. Heb niet verder afgehard, geen bladschade vooralsnog..20240516_162518.thumb.jpg.60a39b628281fcabd3bac0e274f98605.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Wat betekent deze lichte verkleuring aan de rand van bladeren?

Plant staat zeker niet te nat. Wel pas verpot. Kan het gebrek aan voeding zijn? Krijgen in principe 1x per week water met daarin fishmix, rootbooster en calmag in opgelost.

20240517_091744.jpg

Geplaatst:

Capsicum staan vanaf vandaag allemaal in de grond die ik wil. Dan heb ik dus zo belachelijk veel paprika over dat ik niet weet wat ik ermee aanmoet. En zebrange peper. Die vind ik zo mooi en was niet opgekomen. Nou zit ik met tig pepers nou ja. Liever mee verlegen. Paar heb ik laten uitdrogen. Sommige niet opgekomen. Heb sowieso minder soorten dan ik had gewild. Wel maar veel slakkenkorrels gestrooid want heb deze week dagelijks slakken geraapt uit de kas en vandaag nog ene pad naar buiten geëscorteerd.

Mijn planten zijn lang niet zo mooi en vol als de planten die ik hier voorbij zie komen, maar dat gaan ze nu ze in hun tijdelijk vaste onderkomen zijn, vast heeeeeel snel inhalen.

Geplaatst:

De Buena Mulata gaat nog steeds erg goed en laat steeds meer paarse invloeden zien, de eerste bloemen zitten er in, zodra ze open gaan maak ik wel weer foto’s want het zijn heel mooie bloemetjes,

IMG_0568.jpeg

• Like 3
Geplaatst:

Het is jammer dat ik hier geen filmpjes kan plaatsen om te verduidelijken wat ik bedoel.

De planten zijn inmiddels ongeveer anderhalve week verpot naar 12 of 20 liter emmers.

Ik heb echter het idee dat de planten  los staan in de grond. Ik kan ze zonder al te veel moeite tillen in de pot. En dan til ik niet de vorige potmaat er uit, maar echt de wortels.

Lijkt me niet echt de bedoeling, maar ik vraag me meer af hoe het komt...

Ik heb nog wel last van de rouwvliegjes,  maar niet in die mate dan er legioenen in de potten verblijven. Zouden die nu nog de wortels kunnen opvreten, dusdanig erg dat de plant los komt te staan?

Ze waren goed geworreld door de vorige potmaat.

Geplaatst:

@Polly168 Te natte bodem zorgt voor een slecht wortelgestel, en dat nattigheid trekt de vliegjes aan om eitjes te leggen, en ja die larve eten delen van de wortels.

Video's kan je gemakkelijk uploaden op youtube, als je dan hier de url/link plakt, toont die automatisch de video. 
Video kan je op prive zetten, en optie aanzetten, alleen tonen aan mensen met een url/link. In dit geval wordt dat dan iedereen die de pagina bezoekt, waar je de link geplaatst hebt.

• Like 1
Geplaatst:

Dankjewel. Ik vind het heel lastig om niet te veel water te geven, omdat ik anders denk dat ze te weinig voeding krijgen.

Ik zal ze komende week zeker geen water en/of voeding geven.

Geplaatst:

Inmiddels staan mijn pepers buiten in 4 potten. En weet ik inmiddels het verschil tussen annuum’s en chinense’s 😊. Ik blijk 3 annuum’s en 1 chinense te hebben 😄. Ik heb 2 (ongetwijfeld) beginnersvragen en hoop dat iemand mij kan helpen. Allereerst valt me op dat alle annuum’s al bloemknoppen hebben, de Mme Jeanette echter nog niet. Ze maken ook geen aanstalten zo te zien… Is het normaal dat chinense later is? Alle planten zijn gelijk gezaaid en hebben dezelfde “behandeling “ gehad. En verder, als het straks echt zonnig en warm gaat worden: mogen de planten dan de hele dag in de brandende zon?Of is bijvoorbeeld half schaduw dan beter? Dank alvast!

IMG_5899.jpeg

IMG_5897.jpeg

IMG_5898.jpeg

Geplaatst:
Op 26-5-2024 om 09:33, Polly168 zei:

Is dit een starburst? De pepers kleuren nu naar zwart, en kan nergens terug vinden of dat bij deze soort hoort 🤷

Lijkt erg op een starburst. Maar het verkleuren van het paars/zwart moet je niet meenemen in het kleuren pallet van de verkleuring van de peper zelf.

Dit is namelijk een kleur verschijnsel dat een resultaat is van direct uv zonlicht op de vrucht. Wat je ziet is het beschermingsmechanisme, vergelijkbaar met mensen die bruin worden.  Ziet er verder goed en gezond uit!

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Habanada even geïnspecteerd op bladluis en kleverige vreetslijmpjes.. Bleek al vruchtjes te maken!

Nu in de vensterbank Rooster Spur vol vruchten, Medusa vol bloesem maar slechte vruchtzetting helaas.

Voor de rest staan de pepers inmiddels veel buiten, alleen met hagelkans en met teveel aan regen gaan ze in de nacht even naar binnen om vraatschade te voorkomen.

Veel groei de laatste tijd, maar ook veel krullend blad, vraat en simpel pech. Maar het lijkt alsnog een pittige zomer te worden.

Deze doet daarbij niks... Kwa hitte.

20240526_214726.thumb.jpg.082f5c780f4fa67dcefce9fc3f8e0b4a.jpg

aangepast door Dashbro
Grammatica problematica
  • Like 3
Geplaatst:

Met name in de Mme Jeanette ontstaan allemaal kleine diefjes in de oksels. Is het beter om die weg te halen? Of laten zitten zodat de planten bossiger worden? Wat is het beste om te doen? Dank alvast!

IMG_6020.jpeg

• Like 1
Geplaatst:
1 uur terug, Dahli zei:

allemaal kleine diefjes in de oksels. Is het beter om die weg te halen? Of laten zitten zodat d

Daar zijn de meningen heel erg over verdeeld... hangt er ook vanaf hoeveel ruimte je hebt in de breedte en hoogte. Zelf kweek ik in een kas en heb veel planten dicht bij elkaar staan. Ik laat 3 of 4 stengels per plant doorgroeien bij mijn pepers en paprikas en haal verder alle scheutjes weg. Ik laat vaak wel een of meer bloemen staan van de zijscheuten dus top ze net daarboven. De planten worden dan makkelijk 180 tot 200 vm hoog, sommige nig hoger. Dat vind ik niet erg. Bevalt me prima zo en kan veel oogsten.

De professionele kwekers doen het ook zo.

• Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst: (aangepast)

Waarschijnlijk heel kinderlijk voor de meesten, maar ik ben zo blij: mijn eerste zelf gekweekte peper in wording (early jalapeno)! Ik zeg het maar even bij: in het midden van de foto… Toevallig net eentje gekocht bij AH: 55 cent per stuk. Nu gaat het daar niet om, ik heb al zoveel plezier gehad aan het opkweken alleen al, maar toch best bizar. 

IMG_6022.jpeg

aangepast door Dahli
  • Like 6
Geplaatst:
27 minutes ago, Dahli said:

Waarschijnlijk heel kinderlijk

Helemaal niet hoor, ik kan ook nog steeds genieten als ik zie dat er "nieuwe" vrucht in de plant komt

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...