Polly168 Geplaatst: 6 oktober 2024 Geplaatst: 6 oktober 2024 Vandaag bahamian goat geplukt en in de droger gedaan. Ook nog enkele reapers met knoflook en scorpion chocolate erbij gedaan. Vanochtend nog twee weckpotten cowboy candy ingemaakt, en nu begint het einde wel in zicht te komen 5 Quote
Mellie Geplaatst: 7 oktober 2024 Geplaatst: 7 oktober 2024 Cowboy candy, wat een leuke naam!Ik heb vandaag machu pichu en nog een habanero van @woldistel geplukt en wat… nou ja. Handje vol. Mag geen naam hebben. Alle ramen van de kas afgespeurd en een stuk of 10 slakken geplet. We kijken het nog maar even aan. De shishito gaat naar binnen. Kijken wanneer ik dat deze week ga doen. 1 Quote
donaldk Geplaatst: 7 oktober 2024 Geplaatst: 7 oktober 2024 Even een heads up. De inschrijving voor de Pass The Parcel Turbo, snelle zadenruil is weer geopend. Deze wordt al sinds 2011 georganiseerd, voor alle peperliefhebbers, voornamelijk in Nederland en Vlaanderen, met een enkele verre uitzondering (Tim;-)). Ik zie hier mooie oogsten/oogstjes voorbijkomen, hopelijk hebben jullie niet enkel vruchten, maar ook zaden geoogst. 3 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 7 oktober 2024 Geplaatst: 7 oktober 2024 Op 29-9-2024 om 18:35, Arja zei: @woldistel jij snoeit ze dan waarschijnlijk kort en laat ze koel overwinteren. Ik houd ze in de woonkamer met zo veel mogelijk zonlicht. Ik kon ze toen ook gewoon de winter door oogsten, al ging het groeien en afrijpen super langzaam vergeleken met de zomer. Hier gaat dan alles plakken van de luizen:-(. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Arja Geplaatst: 7 oktober 2024 Geplaatst: 7 oktober 2024 Hier vorig jaar ook hoor, toen heb ik alles weggemieterd. Maar het jaar ervoor gingen ze goed. Let ook op de kleurcodes van de bakjes 😀 Handig, totdat je met wat meer soorten aan de slag gaat. Afijn, er ligt inmiddels veel meer zaad te drogen, en er zit wat in de vriezer. 4 Quote
Dahli Geplaatst: 7 oktober 2024 Geplaatst: 7 oktober 2024 Omdat dit mijn eerste peperjaar is, heb ik echt geen idee wat wijsheid is. Er hangen nu nog veel onrijpe chiluacles aan mijn plant en het wordt nu s nachts snel kouder. Hoe krijg ik deze het beste alsnog afgerijpt? Hieronder wat foto’s van een paar onrijpe exemplaren + 1 foto van een rijpe chiluacle die ook nog aan de plant hangt (ze zijn rijp chocoladebruin). Omdat de meesten nog echt groen-groen zijn betwijfel ik of het goed komt afgeknipt in de vensterbank. Ik heb her en der ook gelezen dat mensen de takken in een vaas binnen zetten (op water neem ik aan?). Weet iemand of de kans op afrijpen dan groter is? Hetzelfde speelt bij mijn Mme Jeanettes, alhoewel er daar veel pepers verder zijn dan bij de chiluacle. De hele planten binnenhalen is geen optie omdat ze echt enorm zijn, 1m +, in hoogte en breedte. Ik hoop dat iemand een tip heeft. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 7 oktober 2024 Geplaatst: 7 oktober 2024 Wat al van kleur verschiet kun je meestal wel binnen afrijpen op de vensterbank. Groene pepers zijn ook gewoon te eten, misschien niet zo heet of vol van pittige smaak maar je kunt ze gewoon overal voor gebruiken. Of inmaken in azijn of drogen. Een afgeknipte tak lekker warm in huis rijpt misschien ook nog wel af. Het is wat het is, pepers zijn nou eenmaal niet van dit stukje aarde, dus je kunt er nog wel wat mee spelen, maar op een gegeven moment is het op. 4 Quote
acpronk Geplaatst: 7 oktober 2024 Geplaatst: 7 oktober 2024 2 uren geleden, Dahli zei: takken in een vaas binnen zetten (op water neem ik aan?) Heb ik 1 keer gedaan. In een vaas op de grond met vloerverwarming. Geen goed idee. De lucht is veelal te droog, en de takken begonnen s; snel te verdrogen. Als je het doet, zorg voor zo min mogelijk verdamping (blad en kleine vruchten weghalen) en voldoende luchtvochtigheid (zolder, slaapkamer of op een tafel in de woonkamer). 1 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Polly168 Geplaatst: 7 oktober 2024 Geplaatst: 7 oktober 2024 (aangepast) Fotootje van cowboy candy, zijn 0,5 ltr weck potjes. Gemaakt van Jalapeno compadre en Jalapeno numex lemon. Nog een paar topaz bij gemengd voor iets meer pit. 7 oktober 2024 aangepast door Polly168 3 Quote
donaldk Geplaatst: 7 oktober 2024 Geplaatst: 7 oktober 2024 (aangepast) Strippen deed ik zowieso al eerder, buiten, wanneer of voordat de (slag)regens kwamen. Het is vooral warmte die voor afrijpen zorgt, niet licht. Blad voor fotosynthese is immers al weg, dus vruchten zullen ook niet meer groeien enkel kleuren. Bij teveel warmte kun je de vaas ook wat verder weg zetten ik heb zelfs een een vaas in de badkamer gehad. Bij vloerverwarming dus de lucht in op tafeltje of krukje bijvoorbeeld. Eventueel een schaal met water op de vloer, zoals vroeger van die porceleine bakjes aan radiatoren hingen. In warme kamer is het verstandig wegrottende stelen na weekje af te knippen en water te vervangen. Dan heb je verse open steel in schoon water. Dus knip je stelen met onrijpe vruchten ook weer niet te hoog af, van de plant. 7 oktober 2024 aangepast door donaldk 1 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Dahli Geplaatst: 7 oktober 2024 Geplaatst: 7 oktober 2024 @woldistel @acpronk en @donaldk heel veel dank voor jullie reacties! Ik laat de boel nog even zoals het is. Zag net voor volgende week het weerbericht: geeft weer 18 - 19 graden aan voor overdag met nachttemperatuur boven de 10 graden. Tot die tijd gooi ik er s nachts een vliesdoek overheen. Daarna ga ik de vaasmethode proberen. Misschien zijn er tegen die tijd ook wel enkelen geschikt voor de vensterbank. 2 Quote
Dahli Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 (aangepast) Vandaag 2 Chilhuacle Nero kunnen oogsten. ik vind het een lekker pepertje, pittig, maar niet te. Al blijft dat subjectief natuurlijk. Volle smaak. De zaadjes liggen te drogen voor de Biozadendoos. 9 oktober 2024 aangepast door Dahli 4 Quote
Mellie Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 Hoe maak je die in, @Mellie? Klinkt interessant! De Chinese 5 colour in mijn tuin kijkt me al verschrikt aan. En terecht. Ik maak ze in op z’n Turks. Met geraspte knoflook en gehakte tomaat. Veel knof, veel tomaat. Pot voldrukken met laagjes peper (of je doet lange pepers rechtop erin, in diverse kleuren. Superleuk ziet dat eruit), tomaat en knof. Scheut azijn, 4 tl zout, aftoppen met water. Beetje op gevoel. Als het zo zout is dat het vocht veeeel te zout is en niet lekker smaakt, moet er wat meer water bij. Want het vocht is straks als het klaar is, van groot belang. Dus proef even of het té zout is. Ik maak het vanavond of morgen zelf en zal nog wel wat foto’s posten ervan. Af en toe ontgassen. Minimaal 1 maand laten staan. Erna is het in mijn bescheiden optiek geweldig. Ik maak speciaal om deze pepers te eten, bulgur. Dan eet ik zo een half potje pepers over mijn bulgur en sop ik mijn pide (Turks brood) in het vocht. De tomatenprut is bijna lekkerder dan de pepers. Heel pittig, heel erg eerlustopwekkend. Als je pittig eten lekker vindt, is het zeker een aanrader.Dit is kennelijk niet gepost, want komt tevoorschijn toen ik wat wilde posten. Stond al een poosje klaar voor je, sorry! Wat ik had willen posten is: oehhhh @dahli ik heb nu al zin om volgend jaar zo’n pepertje te proeven! Ik heb vandaag madre vieja blended lemon en shishito geplukt. Paar maar uiteraard want stel je voor dat ze rijp zouden zijn… Ik heb heel veel beschimmelde pepers. Het is niet echt schimmel. Ze zijn dan zacht. Soort voorportaal van ellende lijkt me. Ik dacht dat het kwam doordat er knaaggaatjes in zitten en doordat het vochtig is, dat zo’n peper gaat schimmelen. Of heb ik wat anders te pakken? Ik heb alleen deze peper nog. De peper is zacht maar niet zompig. Is mijn theorie een correcte aanname of heb ik schimmel x of y in de kas? Lekker ook met zo’n slakkenpoepje op de peper… Deze heb ik ook, maar afgezien dat er een stuk van af is gegeten, is er niets mis mee. 2 Quote
acpronk Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 3 uren geleden, Mellie zei: De peper is zacht maar niet zompig. Is mijn theorie een correcte aanname of heb ik schimmel x of y in de kas? Nee, gewoon rot. Weet niet precies waar dat door komt, maar heeft wel te maken met vraat. En in combinatie met een schimmel denk ik, maar is geen erge schimmel. Tenminste, niet eentje die gezonde vruchten of planten aantast. Niet zoals botrytis dat doet. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mai Pensato Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 4 uren geleden, acpronk zei: heeft wel te maken met vraat. En Slakkenvraat en vervolgens rotten en "zompig" worden zals @Mellie het noemt. heb ik zelf dit jaar ook enorm last gehad bij mijn zoete paprikas. Bij de pepers eigenlijk nauwelijks 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
EdelSpint Geplaatst: 11 oktober 2024 Geplaatst: 11 oktober 2024 Op 14-9-2024 om 17:28, woldistel zei: Ik doe met pepers eigenlijk hetzelfde als met tomaten. Zo gauw als er iets begint te verkleuren, gaat het naar binnen op de vensterbank. Rijpt vervolgens snel af. Bijkomend voordeel: de plant kan zich richten op afrijpen van de andere hangende pepers. Nadeel: aan de plant volledig afgerijpte pepers hebben waarschijnlijk meer aroma 3 Quote
EdelSpint Geplaatst: 11 oktober 2024 Geplaatst: 11 oktober 2024 Op 29-8-2024 om 17:54, Dahli zei: Even een vraagje aan de peperdrogers/chilipoeder-makers: zijn pepers ook nadat ze zijn ingevroren nog geschikt om te drogen voor dit doel? (..) Op 30-8-2024 om 06:21, henkg zei: Opsparen in de vriezer, dat doe ik ook. Dan hoeft de voedseldroger maar één keer aan. Drogen na invriezen gaat prima. Duurt wel langer. (..) Je kan je pepers prima aan de kamerlucht 'voordrogen' ipv vriezen en daarna schimmelvrij (luchtig) bewaren tot je de voedseldroger een keer wil pakken om ze kurkdroog te krijgen. Snij ze in, of halveer/parteer grotere of dikwandige pepers. Scheelt energie (duurzaam!) en ruimte in de vriezer! Ik vries pepers daarom nooit in. Bovendien vind ik ander voedsel in dezelfde lades al gauw naar peper ruiken/smaken. Pro tip peperpoeder makers: Maak niet teveel peperpoeder tegelijk, bewaar gedroogde pepers. "Vers" gemalen heeft betere aroma dan peperpoeder wat ouder is. De aroma's in gedroogde maar nog niet vermalen pepers blijft toch beter behouden. Voor zover ik weet geldt dit ook voor koffiebonen (maar ik drink geen koffie) 2 Quote
Mellie Geplaatst: 11 oktober 2024 Geplaatst: 11 oktober 2024 @Mai Pensato ik ben blij dat ik niet de enige ben… maar blijft balen. @dahli je kan als je verwarming alweer aanstaat, je pepers ook halveren en dan op een keukenpapiertje of theedoek oid op de verwarming leggen. Dat droogt ook prima. Zo droog ik ook appels, paddenstoelen en nog veel meer. 1 1 Quote
Dahli Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Kijk eens wat een feest, opeens komen ze allemaal tegelijk! 7 Quote
woldistel Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Alvast maar veel groene pepers geoogst. Afrijpen zullen deze denk ik niet meer doen, dus ik ga ze maar in het zuur zetten. 4 Quote
Arja Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Bij mij ligt er van alles binnen af te rijpen, @woldistel. Alles wat al een klein beetje verkleurd is bij het plukken gaat binnen prima. 2 Quote
woldistel Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 @Arja weet ik, zie dit topic afgelopen maandag 😁 Van deze batch is alles nog erg groen (ok, behalve die gele aji pineapple links) en omdat ik inmiddels al een paar potten rijpe gedroogde pepers heb en rijpe pepers in het zuur, ga ik ook nog twee potten met groene pepers zoetzuur maken. In mijn kas op de volkstuin komt nu helemaal geen zon meer, dus er rijpt bijna niets meer af. Ik heb op dit moment ook nog twee trays met rijpe pepers diversen in de droger. Mijn hele tuinjaar was grotendeels horror, geen sla gezien, maar qua pepers echt een geweldig jaar. 2 Quote
rorror Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Kleine oogst, maar hangt nog genoeg. 5 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 13 oktober 2024 Geplaatst: 13 oktober 2024 Net de eerste Carolina Reaper geprobeerd. F.... Hot!! Niet doorgeslikt maar weer uitgespuugd. Zitten nu aan de melk. Heb er een flinke loopneus van. Meteen de eerste zaden verzameld, nog een aantal te gaan. Ook knap mijn vriendin die er niet van houdt heeft ook geprobeerd. Theelepeltje tegen binnen kant peper getikt, en alleen even een tikje tegen haar tong aan, om het effect te laten zien. Nooooit meeeer zei ze. Hihi 7 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
henkg Geplaatst: 18 oktober 2024 Geplaatst: 18 oktober 2024 Mijn peper-verslagje seizoen 2024: Chinense (Mdme Jeanette en Carolina Reaper red, CRR) gezaaid rondom 1 februari Annuum (Cayenne) gezaaid rondom 1 maart. Alles naar buiten: eind mei (later dan normaal), toen was alles gemiddeld 25 cm hoog. Daarna, buiten begon de ellende: trage groei. Uiteindelijk is de helft van de CRR mooi afgerijpt, zo ook ruim de helft van de Jeanettes. Maar die Cayenne: driekwart is nu nog steeds knalgroen! Dat wordt (bijna) niks meer. Op zich niet erg, want 2023 was een perfect Cayenne jaar. Bijna een kilo, waarvan er nu nog zo'n 300 gram in de vriezer ligt. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen. Voor het volgend seizoen kan het alleen maar beter dan seizoen 2024 worden. 4 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.