Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Ik vond de jonge blaadjes ook niet echt lekker

Geplaatst:

En weer iets langer. We groeien rustig door 20241026_104725.thumb.jpg.091f34170fe969b079cf670f60ffc440.jpg

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Jaja weer wat langer 20241112_140010.thumb.jpg.ed4b57145b53506c1c5aaeeef94aa3b0.jpg

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:
  • Auteur

Hij blijft leuk!

Geplaatst:

Oh. Dat doet me eraan denken dat ik ff zaad moet verzamelen voor volgend jaar. Mooi in een hoekje.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
  • Auteur

Hier is t ook een blijvertje. Staat er nog steeds mooi bij 😃

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Op 19-10-2024 om 19:18, Nasuada zei:

Super Mai…. Wat was nu je geheim en de tip voor ons?

Op 20-10-2024 om 09:49, Liekie zei:

en ook ik ben heel benieuwd naar de kweektips!

Excuses voor mijn late reactie, afgelopen weken erg druk gehad op mijn werk.

@Lia56  allereerst bedankt voor het opsturen van de prijs, deze is dus goed aangekomen hier:

Amaranthus2024-12-14prijs01.thumb.JPG.46f1b8d37cb525c86ed115e1edeb3119.JPG

Amaranthus2024-12-14prijs02.thumb.JPG.474b4253667d9c45a653ee0cf5d9bdb9.JPG

Ik heb een grote (sier) tuin en doe bijna al het snoeiwerk zelf. De snoeischaar van 2 jaar geleden (komkommer wedstrijd) is inmiddels niet meer...

Dan wat betreft kweektips.

Allemaal niet heel spannend hoor:

1. risicospreiding: deel van de planten in de kas (in grote potten met 2 verschillende teeltmediums), en een deel buiten in de borders en fruitkwekerij

2. de planten in de kas vanaf het begin de scheuten uit de bladoksels weg gehaald, alleen te top bloemaar helemaal door laten groeien. Later ook de onderste bladeren verwijderd. De planten buiten in de borders heb ik gewoon door laten groeien, hier liggen wel in-line druppelslangen, bij droog weer wordt er water gegeven. Verder hebben die planten een aantal keren wat overtollig (drain) voedingswater van de tomaten gehad. Helaas zijn een aantal al snel gesneuveld door slakkenvraat.

3. de planten in de kas hebben zelfde water en voeding gehad als de tomaten.

4. Hierdoor zijn de planten n de kas mega hard gegroeid, in juli waren ze al ruim 2 meter hoog (zie mijn eerdere posts). De topbloemaar was toen nog heel klein. Begin juli heb  heb de druppelaars er af gehaald en heb ik ze nog 1 keer handmatig water gegeven tot 10 juli. Dit om een generatieve stimulans te geven (bloemen ipv bladeren).  Ik werk met vochtsensoren (van Ecowitt). Hieronder de gratiek waarin je kunt zien dat het vochtgehalte gezakt is van 59 tot 12%.

AmaranthusEcowittgrafiek1tm16jul16jul2024.thumb.jpg.0594a7532911af1e48f10a6aed56edfc.jpg

Ik weet niet in hoeverre deze laatste actie echt veel heeft geholpen. Heb het gedaan op basis van mijn ervaring (zelf kweken en via mijn werk in professionele glasgroenteteelt) en theorie (plantenfysiologie).

Kweken in een kas heeft denk ik wel wat voordeel gehad, hoewel de beste plant in de borders die ik gewoon heb laten groeien ook een onvertakte bloemaar van bijna 100 cm heeft voortgebracht.

Ik heb eerder vandaag een post op mijn Instagram gezet over deze leuke wedstrijd en nog wat reclame gemaakt voor dit forum. Misschien krijgen we hierdoor nog een paar leden erbij.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:
Op 15-12-2024 om 13:48, Mai Pensato zei:

snoeischaar van 2 jaar geleden (komkommer wedstrijd) is inmiddels niet meer...

Nee toch? Ik heb mijn Felco al meer dan 25 jaar. Een enkele keer een nieuw mesje erop en hij is weer als nieuw. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
7 uren geleden, appelvrouw zei:

Nee toch? Ik heb mijn Felco al meer dan 25 jaar. Een enkele keer een nieuw mesje erop en hij is weer als nieuw. 

Haha, dit is een Felco lookalike, zeker geen echte. Denk dat je deze voor minder dan 10 eur kunt kopen en dat merk je echt wel in de praktijk. Felco's gaan bij mij meer dan 10 jaar mee (als ik ze niet kwijt raak tussen het snoei-afval 😃)

Overigens heel begrijpelijk hoor dat de organisatie geen echte Felco weggeeft.

Gaat meer om het gebaar en de eer.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Ja ik zie het nu, ik had niet goed gekeken.

Mijn Felco heeft ook al eens een half jaartje in de compost gelegen. Twee x het mes verwisseld, helaas begint de handgreep bekleding nu langzamerhand te slijten. 
Veel plezier met je lookalike die vast ook wel lekker knipt al is het alleen maar dat hij zo uniek is.

image.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Oh... ik dacht dat er als prijs echt merkspul werd uitgedeeld. Dus échte Felco's en die andere mooie dingen van eerdere jaren... 🤔

Zelf weet ik dat dus niet want geen ervaring mee gezien ik nog nooit gewonnen heb. Ben al blij als ik in een top 10 terecht kom. :lol:

Zag gister op tuin de aren op de grond liggen met flink veel zaadsel eromheen. Dus ik verwacht volgend jaar enorm veel kiempjes daar. :thumbup:

Geplaatst:

Ik ben stom geweest. Ik ben vergeten zaad te bewaren. Mocht iemand wat hebben...

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

• Jorieke123 unpinned this topic
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:
Op 18-12-2024 om 21:37, bonnie f zei:

Ik ben vergeten zaad te bewaren. Mocht iemand wat hebben...

Ik denk niet dat je zaad nodig zult hebben @bonnie f  . Waarschijnlijk hebben ze zich al in grote getale uitgezaaid. Moest ik vorig jaar bij wijze van spreken de wedstrijd amaranthussen de grond uit kijken, in de kas komen momenteel hun nakomelingen op steeds meer plekken spontaan boven de grond.

dreadlock2.thumb.JPG.58bbf69a6029262e7d054182cd9bbd52.JPG

dreadlocks1.thumb.JPG.aa35a3846ea843b7263318fb15fbfdfb.JPG

Een deel van de wedstrijdplanten heb ik eind vorig jaar gebruikt om dahlia's vorstvrij de winter door te helpen. Als in april de afdekking niet meer nodig is zouden er wel eens duizenden amaranthussen tussen de dahlia's kunnen gaan groeien. Ben ik niet zo blij mee.

Dahlia_bescherming.thumb.JPG.71571175716300fc98a24e6eaf5fa052.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Zo te horen heb je "eten als spinazie" groente gezaaid @Frans :wink:

Gelukkig zijn die jonge scheuten gemakkelijk te verwijderen.

Ben benieuwd wanneer ze bij mij, volle grond, gaan opkomen. Zal ook wel een massaal gebeuren worden. :lol:

aangepast door Erny

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Op 14-3-2025 om 20:39, Erny zei:

Ben benieuwd wanneer ze bij mij, volle grond, gaan opkomen. Zal ook wel een massaal gebeuren worden

Hier nu zo ongeveer. Ik dacht dat ik 1 zaailing in een pot had, maar ik heb er vandaag zo’n 100 geteld in de volle grond…. Niet erg, paar in een pot gegooid en wat water gegeven, morgen gaat de schoffel door de volle grond. Ik ben blij met de zaailingen, ik vond het een prachtige plant. 

Geplaatst:
  • Auteur

Ik had m in een pot staan en er komen heeeeeeeeel veel zaailingen op 😄

Geplaatst:

amarant1.thumb.JPG.bea0939dea3f26503f6c69b73ce7bd5f.JPG

amarant2.thumb.JPG.31735a8b94998343c7df1cdfeaea2051.JPG

amarant3.thumb.JPG.f5bedbbe7e92c847ffdb71ae30a0cd1c.JPG

amarant4.thumb.JPG.704e46a7d2a713ce5e88f831dbb6d1f2.JPG

amarant5.thumb.JPG.dcd9accba7fdb1b9e6f14838f7e7b513.JPG

amarant6.thumb.JPG.db0ecc99b35ec6801257b4ca73577d8c.JPG

Als ik me niet bedenk zullen van de duizenden (waarschijnlijk tienduizenden) die al weg geschoffeld zijn, er nog staan en nog zullen komen, dit de enige 4 zijn die mogen blijven.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik haal er een paar uit en de rest kan weg

17452404939512441112973931022852.jpg

Geplaatst:

Geweldig ironisch eigenlijk. In het wedstrijdjaar maken we ons zorgen, komen zaden niet op. Ach en wee en meer ellende en nu worden we gewoon weer ingehaald door een plantensoort die zichzelf vooral redt als wij ons zo weinig mogelijk tegenaan bemoeien. Best wel super, dit soort hardnekkigheid van zo'n klein zaadje 😁

Geplaatst:
  • Auteur

Wie weet hoe hard de Golden Egg volgend jaar gaat 😆 (vergeten zaden...die alsnog opkomen)

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Op 14-3-2025 om 19:34, Frans zei:

Een deel van de wedstrijdplanten heb ik eind vorig jaar gebruikt om dahlia's vorstvrij de winter door te helpen. Als in april de afdekking niet meer nodig is zouden er wel eens duizenden amaranthussen tussen de dahlia's kunnen gaan groeien. Ben ik niet zo blij mee.

En dat gebeurde dan ook. Door de plantjes voorlopig te laten staan dacht ik, denkend aan de slakkenplaag van vorig jaar,  er nog een positieve draai aan te geven. De gedachte was dat als de slakken het druk zouden hebben met het afgrazen van de amaranthus ze niet of nauwelijks aan mijn dahlia's toe zouden komen. 

dahlia2025_5.thumb.JPG.d23c2aa5c532965799854bcfefe92446.JPG

Niet dus en weer wat geleerd. Dahlia's worden door slakken ver verkozen boven amaranthus. Morgen dus toch maar amaranthus verwijderen en slakkenkorrels strooien. :-)

dahlia2025_4.thumb.JPG.16b86db7b65b6a9f37b1775b11b1dd6f.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic