Mellie Geplaatst: 28 mei 2024 Geplaatst: 28 mei 2024 @msdg ik snap de frustratie…. Zucht. Ik heb mezelf gedwongen tot actie. Druivenbladeren geplukt. Ze zijn prachtig mals en de perfecte grootte om te vullen. De kippen werden helemaal gek, want er kwamen maar geen blaadjes bij hen… uiteindelijk ook een paar handenvol daar gegooid. Nog wat takken opgebonden. Klein rondje tuin gedaan. Moet nog enorm op energie letten…De kas begoten met boothoos water. Zo’n 8 gieters en toen nog een paar extra voor een leger bootje. Heb ooit ergens gelezen dat een booteigenaar 2 momenten van geluk kent als het op zijn boot aankomt. Bij de aanschaf en bij de verkoop. Degene die dat heeft geschreven was bijzonder wijs. Een beetje kadewand onkruidvrij gemaakt. Geschrokken van de miljoen slakken die er wonen. Er komt geen einde aan. Aardbeien en sla geplukt. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 28 mei 2024 Auteur Geplaatst: 28 mei 2024 Het zou tot acht uur droog blijven..... Asperges geoogst en gelijk onkruidvrij gemaakt. Een lesje knoflook telen gegeven. Aardappels, knoflook, ,sla en een flinke bos pioenen geoogst. De sperziebonentunnel opengezet en schoongemaakt. De glasplaten van de klimbonen naar de nieuwe lichting peulen verhuisd. Een rij tuinbonen schoongemaakt en toen kwam er weer regenen moest ik snel terug. Quote De moestuin van Patrijs
ricusg Geplaatst: 28 mei 2024 Geplaatst: 28 mei 2024 Rode en spitskool geplant ( 2x 18 ) , een stuk of 20 coloradokevers gevangen, veel onkruid gewied, spruitjes en komkommers bijgezaaid vanwege de vraatzucht van een paar slakken, de eerste 12 pepers geplant, knolselderie bijgeplant, een paar stoksnijbonen aangebonden, de eerste sla geoogst en de winterwortelen gewied. De sla die ik gebruik is wonder der 4 jaargetijden en gaardenier, die allebei heerlijk smaken en mooie kroppen geven. Vanavond heb ik nog wat van die heerlijke sla gezaaid en er ook wat lollo rosso bijgedaan voor de afwisseling. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 mei 2024 Geplaatst: 28 mei 2024 Een deel van mijn groenteplanten in mijn voortuin gezet die van de week door een tuinman is ontdaan van pitrus en klimop. Yakon, enkele paprikas, twee pompoenen, twee aubergines. We zullen het meemaken of hier op deze armeluisgrond nog wat eetbaars wil groeien. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Goudsbloempje2 Geplaatst: 28 mei 2024 Geplaatst: 28 mei 2024 Gebruikelijke slakkenrondes gelopen. Na de vele biervallen en structureel verzamelen van de slakken iedere ochtend, avond en bij regen en tijd tussendoor lijkt het aantal slakken eindelijk iets af te nemen 🤞 Verder aardbeien geoogst en ook een deel ingevroren. Nu er wat minder slakken zijn blijft er wat meer voor ons over 😀 3 Quote
G. B. Geplaatst: 28 mei 2024 Geplaatst: 28 mei 2024 De klimop weer een beetje bijgesnoeid. Die doet het wel goed met deze regen. Verder een mooie hoeveelheid bessen van de krentenstruik geoogst. (Lekker bij de lunch door de yoghurt). Slakkenkorrels gestrooid en het riet voor een deel weggeknipt zodat er (mocht dat ooit nodig zijn) fatsoenlijk water gehaald kan worden. Al voelde dat laatste als een enorm overbodige klus. Regenwater genoeg zou je zeggen... Halve emmer zand gekregen van mede moestuinbuurman. En tips welke soorten wortels het hier goed doen (gelijkeven nagekeken, en zowaar heb van beiden 2 zakjes zaad). Echt leuk al die contacten zo! 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 29 mei 2024 Auteur Geplaatst: 29 mei 2024 Een flinke kom en een bak vol aardbeien geplukt. Een peulenrek gezet en peulen gelegd. De andere peulen aan het gaas geholpen en nog wat klimbonen aan de staken. Onkruid weggehaald en de eerste keer de eerste rij tomaten gediefd. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 30 mei 2024 Auteur Geplaatst: 30 mei 2024 Vanavond nog even naar de tuin voor de verplichte zaken. Een bos asperges geoogst en een kom aardbeien. Nog de lavendel mee teruggenomen en de sierasperge en de Aloha Vera naar buiten gebonjourd. Het zou droog blijven maar toch een frisse motregen.... Aardbeien ingevroren en nu staat er nog een pannetje jam op het vuur, eh nee, inductie. Onder stroom dus. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Vlavlip Geplaatst: 31 mei 2024 Geplaatst: 31 mei 2024 @Mellie maakt het uit welke druif je hebt qua bladeren? En wat voor bladeren zijn geschikt? Eerder deze week t bestuur vh complex waar ik sinds kort een tuin huur een ultimatum gegeven en gezegd t dat ik wil tuinieren en niet zwemmen. Gezien ik nog geen reactie heb ontvangen en ze nog maar een weekje hebben, alvast alle planten waar ik geld aan uit heb gegeven en die mogelijk nog te redden zijn, uit t zwembad gevist en mee naar huis genomen. Zo had ik me mn 1e jaar met een moestuin niet voorgesteld 3 Quote
woldistel Geplaatst: 31 mei 2024 Geplaatst: 31 mei 2024 Tomaten in de kas op de moestuin gediefd, komkommers in kas en vollegrond gezet, me verbaasd over het feit dat mijn courgette planten nog niet weggeslakt zijn en opnieuw stokbonen gelegd. En een beetje gewied. Het is eigenlijk te nat om met de hand te wieden en daardoor ook te zwaar om met de schoffel in de weer te zijn. Ik hoop toch op een paar drogere weken. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 31 mei 2024 Auteur Geplaatst: 31 mei 2024 Stevige wind hier vandaag, daarom het uienbed opengelegd en met de handschoffel schoongemaakt. Gelijk de eerste uien daar geoogst samen met wat aardappels en kool. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Goudsbloempje2 Geplaatst: 31 mei 2024 Geplaatst: 31 mei 2024 Heel veel onkruid, klimop en op hol geslagen bramen verwijderd. Weer een volle bak aardbeien geoogst. Gezien dat de tweede ronde pompoen en klimbonen wel voor de helft op komt (en daar heel blij mee zijn) 2 Quote
ricusg Geplaatst: 1 juni 2024 Geplaatst: 1 juni 2024 Ik vond in de schuur nog een Meytuinbakje met 60 vakjes en laat dat nu net genoeg zijn voor een bed boterbonen! Ik heb ze in de kas staan, hopelijk staan ze nu even veilig voor de slakken. Ik heb een zakje stengeluitjes gezaaid, als het nog wat oplevert is dat mooi meegenomen. De spruitjes die op de vensterbank staan vliegen de grond uit en ook de komkommers komen al kijken. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 1 juni 2024 Geplaatst: 1 juni 2024 @Mellie maakt het uit welke druif je hebt qua bladeren? En wat voor bladeren zijn geschikt? Bladeren moeten niet harig zijn en mals. Want dat blijf je proeven. Dus lekker sappig, mals en handzaam formaatje. Vooral niet te groot!. Hoe groter het blad, hoe dikker je sigaar. = niet lekkerHoe kleiner, hoe meer je moet rollen = veel werk…. Ik probeer Max zo groot als mijn (vrouwen) hand. Soms iets groter, soms wat kleiner. Balen ook van je zwembad…. Echt klote. Ik heb een duivennest weggehaald. Had haar de hele week al weggejaagd, maar kennelijk toch ergens de tijd gevonden een nest te bouwen. Heel lelijk vergeleken met de mooie bouw werkjes van koolmezen. Een berg takken waar ze op op zat. Was nog eiloos.Beetje onkruid. Veel aardbeien geplukt. Vind ze zo lekker dit jaar, niet normaal. Moet wel kijken steeds of er geen pissebedden in zitten. Vond deze vandaag de kippen hebben gesmuld. Quote
Patrijs Geplaatst: 1 juni 2024 Auteur Geplaatst: 1 juni 2024 Een bak aardbeien geplukt samen met een kropje sla, rucola, sterrenkers en wat peultjes. Thuis drie pond aardbeien ingevroren. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 2 juni 2024 Auteur Geplaatst: 2 juni 2024 Veel geschoffeld vanwege de droge wind. De aardappels, tomaten, mais en knoflook. Snijbiet doorgedraaid, kleingemaakt en op de composthoop gemikt Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 3 juni 2024 Geplaatst: 3 juni 2024 Ik ben 3 weken ziek geweest en heb gisteren weer een goede dag gehad. Ik hoop dat dat het einde van een ziekteperiode betekent. Vandaag voel ik me nog steeds redelijk, dus ik hoop het! Heb tussendoor nl al 2 x een goede dag gehad waar ik bezig was in de tuin met erna mega terugslag… dus ben matig optimistisch. Anyways. Gisteren dus bezig geweest. Tomatenkas beplant. Er is al zo veel opgegeten door slakken dat ik de hoeveelheid etiketten zonder plant niet meer kan bijbenen. Ik vond dit al treurig en toen kwamen er nog een kaartje of 10 bij. Slik. Had dus heel veel ruimte over. Heb de aubergine en nog een paar paprika’s die over zijn maar wel bloemen begonnen te geven er ook gezet. Ow en 2 rijtjes extra waterslang gelegd. Veel slakkenkorrels gestrooid. Man had ook een opleving dus die ging naar de hornbach en kwam ook terug met een graskantenmaaier op accu. Wij hebben er een met snoer en zijn we geen fan van. Gebruiken we dus nagenoeg niet met alle hoge gras van dien. De 9-jarige vond het apparaat prachtig en heeft na uitleg alle kanten gemaaid, incl rondom alles waar de grasmaaier niet kan komen. Speelhuis, schommelbank e.d. Hij was 2 u zoet en vond het prachtig! Ook echt goed gedaan. Helemaal blij ermee. De binnenkant van de tuin ziet er nu heel netjes uit. Nu de rest nog…! Ik heb 1 m2 brandnetel vrij gemaakt. Die staan aan de waterkant en achter een hek om vroeger de kinderen en nu kippen tegen te houden. Lastig bij te komen, tenzij je via het water gaat of met een trap er over heen klimt. Nooit zin in natuurlijk. De brandnetels waren soms wel 2 m hoog. Maar minstens 1 m in elk geval. De jungle is een mini beetje ontgonnen. Lange mouwen, lange broek en leren handschoenen. De handschoenen zijn echt geweldig! Nergens last van. Lange broek en shirt mag volgende x ook van leer… daar voelde je het gewoon doorheen. Ik doe nog heel rustig aan. Vandaag weer een bijkomdag. Alleen aardbeien plukken. Morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ow ja… en ik zag dat ik 4 tomaten binnen was vergeten. 🫢 dusss 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 3 juni 2024 Geplaatst: 3 juni 2024 @Mellie Hoop voor je dat jouw gezondheid nu snel beter gaat 🌻 Quote
Mellie Geplaatst: 3 juni 2024 Geplaatst: 3 juni 2024 @Mellie Hoop voor je dat jouw gezondheid nu snel beter gaat Ik ook…! Is wel mooi geweest. Ben nog 1 belangrijk moespuntje vergeten. Ik heb 1 lege pot met een opgegeten fuchsia omgekiept in een grote bak. Zaten er honderden eitjes en nog meer mieren in. Alles geprobeerd op te ruimen en naar de kippen ermee. Toen ik bezig was in de kas, een aubergine uit pot getrokken en ja hoor… ook daar een miljoen eitjes. Vond al dat die zo los zat en nauwelijks groeide na verpotten. Ook weer alles opgeschept en naar de kippen. Die hadden echt een feestmaal. Ik vind het zo zonde om goede potgrond steeds weer op te offeren aan de kippen omdat er zo veel mieren zijn. Ik moet er dus van uitgaan dat in elke pot een ziljoen mieren zitten. Quote
acpronk Geplaatst: 3 juni 2024 Geplaatst: 3 juni 2024 Beterschap @Mellie, dat je snel het laatste zetje naar volledig herstel mag hebben. Beetje rust tussendoor doet wonderen. Maar ik weet ook, sommige mensen kunnen gewoon niet stil zitten 😆 Vandaag wat langer naar de moestuin geweest, schat 2,5 uur. Stond grotendeels in het teken van onkruid weghalen op een plek waar ik vrijwel nooit kom. Ook een beetje langs de rand met de tuin van de buurman, zijn gedeelte dan. De dubbele (tweede) trossen van de druiven (zit nu nog in knop) verwijderd, had ik op Instagram gezien. Alleen een enkele grote trossen op sterke takken laten staan. Wat zakjes om een deel van de Aldi kersen boompjes gedaan. Vorig jaar vogelvraat en Suzuki fruitvlieg. Als de kersen echt zuur zijn. Dan gaan ze er uit. Moet nog 3 familie appelbomen en 2 familie perenbomen planten, en heb die 2 kuipen eigenlijk wel nodig. Al kan de peer wel in de volle grond, maar de appel niet ivm woelmuis (anders gaas om de wortels doen). Voordat ik weg ging nog aardbeien en knoflook bloemstengels geplukt. Was eigenlijk de bedoeling om nog wat vijgen, kolen, tomaten en paprika te planten. Volgende keer dan maar. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 3 juni 2024 Auteur Geplaatst: 3 juni 2024 Aardappels, asperges, aardbeien en uien geoogst. 5 rijen aardappels onkruidvrij gemaakt. De slootkanten gemaaid, twee verdachte gekregen aardbeistekken weggegooid, thee gedronken en de buurvrouw geholpen. Quote De moestuin van Patrijs
Goudsbloempje2 Geplaatst: 3 juni 2024 Geplaatst: 3 juni 2024 1 hour ago, Patrijs said: verdachte gekregen aardbeistekken Hoezo verdacht? Quote
Patrijs Geplaatst: 3 juni 2024 Auteur Geplaatst: 3 juni 2024 De nieuwe aardbeien hebben het zwaar op het natste stukje tuin. Ik vermoed ook dat er in de gekregen stekken verwelkingsziekte zit. Twee planten worden nu duidelijk minder. Ik haal ze er morgen uit als ik weer aardbeien ga plukken. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 4 juni 2024 Geplaatst: 4 juni 2024 Thanks @acpronk Vandaag aardbeien en vlierbloesem geplukt. Even het verschil links uit de tuin en rechts uit een woonwijk… Echt mega bloemtrossen. Denk laatste x vlierbloesemlimonadesiroop. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 4 juni 2024 Auteur Geplaatst: 4 juni 2024 Wat peulen en kom aardbeien geplukt en een merel bevrijd. 4 Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.