Geplaatst: 27 juni 20241 j Nieuwe aanplant net als 3 dagen geleden even water gegeven. En de potjes en kuipen ook. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 28 juni 20241 j Op 27-6-2024 om 12:26, Mellie zei: De wol in week gelegd. Eindelijk Gaaf Mellie! Verwerk je de wol ook verder? (Spinnen/vilten oid)
Geplaatst: 28 juni 20241 j Weer een hoop onkruid verwijderd en slakken vermoord. Vak leeg gemaakt voor later de bonen. Boerenkool uitgeplant en sugarsnaps gezaaid. Gezien dat mijn zondag geplante plantjes er nog allemaal stonden. oohh….en voor de vierde keer wortels gezaaid….zucht.
Geplaatst: 28 juni 20241 j @g.b. Het is de bedoeling dat ik er een wollen deken van ging maken…. Echter, nu het schoon en gewassen is, is het toch wel de helft minder. Als ik alles goed uitklop, krijg ik er toch nooit zo veel volume mee terug. Dat had ik niet verwacht… kleine tegenvaller. Dus het wordt of een erg klein dekentje, of ik ga heeeeeeeel veel vilten de komende 10 jaar [emoji38]Edit: ik heb voor de verandering ook wat gedaan in de tuin. Beetje onkruid. Wat planten en opkomend wild ingedamd. Zonnebloemen, aardbeienuitlopers, sla en paprika uitgegraven voor school. Water gegeven. Aardbeien gestekt voor mezelf. Paar maar overigens. Rondslingerende troepjes opgeruimd. Morgen barbecueën!
Geplaatst: 28 juni 20241 j Gewied. Olifantenknoflook en kapucijners en spinazie geoogst. Spinazie en raapstelen gerooid. Tomatenplanten onderhoud. Nieuw spul gezaaid, oa wat slasoorten. Zaailingen stokroos opgepot voor vrienden zodat ze volgend jaar al bloeiende stokrozen hebben. 28 juni 20241 j aangepast door Arja
Geplaatst: 29 juni 20241 j Prei uitgeplant. En waterbak (1000l) gevuld met dompelpomp. Ongeveer 650 liter in de week in de kas!
Geplaatst: 29 juni 20241 j Na een kleine twee weken vakantie ging ik vandaag enigszins bevreesd richting de tuin. Wat voor ellende zou ik aantreffen? Nou, het viel alleszins mee! Toegegeven, de helft van de bonenplantjes zijn zo goed als kaalgevreten, de mesclun is niet opgekomen, de wortels idem, paar herfstprei zijn totaal verdwenen, van de 7 perziken heb ik er nog 2,5 kunnen oogsten, overal onkruid… Maar het is grappig hoe je perspectief in zo’n jaar als dit toch snel veranderd. De dingen die er goed bij staan bewaar ik voor het jubeltopic, maar ik ging met veel plezier aan de slag om alle tomaten te dieven en aan te binden. Het onkruid in het aardbeienveld te wieden. De nodige boel op te ruimen, het schelpenpad voor de tuin te schoffelen, het kruisbessenrijtje onkruidvrij te maken, de jostabessen en een par kruisbessen te oogsten. Ik ging een stuk positiever naar huis! ☀️ Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 29 juni 20241 j Auteur Een kruiwagentje mest ingespit en er preiplantjes gezet uit het kasje.. Een klutje uien geoogst en erwten gedopt. Gisteren nog aardappels gerooid. 29 juni 20241 j aangepast door Patrijs De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 30 juni 20241 j Op 28-6-2024 om 21:12, Mellie zei: @g.b. Het is de bedoeling dat ik er een wollen deken van ging maken…. Echter, nu het schoon en gewassen is, is het toch wel de helft minder. Als ik alles goed uitklop, krijg ik er toch nooit zo veel volume mee terug. Dat had ik niet verwacht… kleine tegenvaller. Dus het wordt of een erg klein dekentje, of ik ga heeeeeeeel veel vilten de komende 10 jaar Wat leuk! Jammer dat het volume er dan wat uit is, dat wordt nog meer schapen scheren 😅, wil wel eens vragen wanneer ze hier gaan scheren? (hier lopen nog een stuk of 6 Drentse heideschapen). Of inderdaad een klein dekentje, misschien iets met quilten? (Geen idee of dat kan overigens hoor, stukjes gevilte wol, stukjes gebreide/gehaakte wol/garen ect).
Geplaatst: 30 juni 20241 j Tuin een stuk onkruidvrij gemaakt en er gronddoek neergelegd. Daaronder op 2 plekken een gat gegraven en de watermeloenen geplant. Gat in het doek gemaakt zodat de plant er bovenuit steekt, maar de vruchten niet direct op de grond liggen (soms is het handig om eens langs andere tuinen te lopen, zo doe je ideeën op) Onkruid weggehaald bij de komkommers, rabarber en courgette. Aardappels gerooid ivm phytophtra. Gelukkig waren de aardappels zelf voor het grootste gedeelte nog goed (wel wat aan de kleine kant) ondanks dat ik echt maar een paar planten had, toch een boodschappentas vol aardappels (en ja, ze zijn heerlijk. Vandaag voor het eerst gegeten, met wortels van de oogst van vorig jaar uit opa's tuin, en vlees van eigen koeien). Buurvrouw geholpen in haar tuin, die ziet ineens overal tomatenplanten opkomen die ze zelf niet gezaaid heeft. En van een buurman nog eens 6 tomaten planten gekregen ('geen bijzondere hoor, gewône rooie' zei hij, toen ik hem er naar vroeg 😅) Nu nog bedenken waar ik die kwijt ga kunnen, er staan er nu 5 in de moestuin en nog 1 bij het huis. En nog even genoten van de roos die ik begin maart kocht bij een supermarkt. T duurde erg lang voordat er leven in kwam, toen at een rups de blaadjes op waardoor de groei weer stil viel, maar nu dan eindelijk rozen erin. (Pvc buis staat erbij voor de stevigheid, kon zo snel geen andere stok vinden)
Geplaatst: 30 juni 20241 j Begin gemaakt met het ontmantelen van de compostbak. Ik heb het slakkenleger gevonden! Gelukkig ook heel veel compostwormen en andere opruimers die goed werk doen. Heb een emmertje compost kunnen oogsten en straks de rest weer goed mengen om in de nieuwe Hotbin te gooien als basislaag.
Geplaatst: 30 juni 20241 j Onkruid gewied, spinazie en worteltjes geoogst, wat stokken gezet om de boontjes een beetje op te binden, doorgeschoten spinazie verwijderd, worteltjes en roodlof gezaaid. Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Geplaatst: 30 juni 20241 j De grastrimmer op accu weer door de moestuin gerost! Goh, wat ben ik blij met de aanschaf van dat ding, had ik jáááren eerder moeten doen. En dus genoeg tijd om her en der nog wat mestkorrel te verdelen, heel veel water te sleuren, schoffelen, me verbazen over de hergroei van diverse meloenen die door de slakken waren opgegeten en voor de derde keer allerlei bonen te leggen.
Geplaatst: 30 juni 20241 j Stapje verder met de fruitkooi, even uitvogelen wat een handige werkwijze is kost helaas best wel wat tijd. En ben er ook achter gekomen dat klussen met lange stukken hout boven je hoofd in je eentje niet persé makkelijk is. Daarnaast mezelf alvast wat ruimte verschaft door heel veel overhangend plantmateriaal van de buurvrouw weg te halen. Combinatie van 75% onkruid en 25% gewenste planten. Binnenkort de buurvrouw er maar op aanspreken want op deze manier kan ik bezig blijven... Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 30 juni 20241 j Her en der mestkorrels gestrooid en water gegeven. Gekeken of ik kon bedenken waarom een deel van mn aardbeienplantjes in ene helemaal slap hangen ondanks de regen van gisteren en dezelfde hoeveelheid water als de plantjes aan beide kanten die er prima bij staan (antwoord was nee, ga maar hopen dat ze bijtrekken). Bij de ontplofte gele framboos een groot deel vd zomertakken die klaar zijn met frambozen geven weggehaald zodat de takken die nu vol bloemen/framboosjes zitten wat meer ruimte hebben. Gestaard naar de twee 2jr oude druiven in de volle grond.........een in de voortuin tegen een stenen muur en een in de achtertuin tegen een houten schutting met even veel zonuren. Die in de voortuin zit vol druiventrossen met druiven van zo'n 5mm, terwijl ik er achter maar 1 kan vinden met speldenknopjes. Verder nog t een en ander uitgeplant waaronder 3 cherrytomaatjes, een stellage gebouwd om ook over t laatste stuk verhoogde bak een net te kunnen spannen en een kennis nog wat slaplantjes, bietenzaailingen en een pot munt ter grootte van 3 Lidl planten gegeven omdat ik daar echt te veel van had.
Geplaatst: 1 juli 20241 j Gisteren: Wat mestkorrels, water geven, onkruid, aardbeien, kruisbessen, sla en erwten plukken, en nog wat meer onkruid. Ow ja. Ik heb ook nieuwe doperwten, basilicum, peterselie en radijs gezaaid. Vandaag: citroenverveine geoogst voor heel veel thee (6 koppen!) en 2 takjes gepoogd te stekken. Nog wat onkruid getrokken. Mag geen naam hebben eigenlijk. En bonen… wel of niet opnieuw leggen…. Ik twijfel nog even tot het seizoen voorbij is denk ik.
Geplaatst: 1 juli 20241 j Vandaag even wat onkruid getrokken. Nog veels te weinig, er staat nog heel veel. Nu even gebrek aan tijd. En dat zal deze maand niet bepaald minder zijn... Geconstateerd dat naast de rijpe moerbeien, nu ook de rijpe jostabessen weg zijn. Daarentegen hangen de zwarte bessen en de kruisbessen nog wel. Was wel een vogel geweest (of meerdere), want een mens kan op de plek van de jostabessen moeilijk komen. Vorig jaar waren de jostabessen ook zo op, maar de moerbeien niet.. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 1 juli 20241 j Heel veel tomatenblad en wat dieven verwijderd en de boel weer verder opgebonden. Alles wat de schutting met de buren dreigt te overgroeien net boven de laatste bloementrosjes getopt. Planten zijn allemaal 220 cm hoog ongeveer. Hoger kan dus niet helaas. De uitgebloeide vingerhoedskruidplanten gerooid waardoor er nu plek is om voor het eerst bieten te proberen. Die zaai ik morgen. Pompoenplanten verder geleid en opgebonden. De dahlia’s zitten vol met knoppen, wat extra steunstokken aangebracht. Nog een weekje voordat de eerste in de volle grond bloeit. Tenslotte de Klimspinazie verder omhoog geleid, ben benieuwd naar de smaak maar ook naar de bloemen straks. 1 juli 20241 j aangepast door Dahli
Geplaatst: 2 juli 20241 j Geschoffeld, onkruiden getrokken, tomaten gediefd en opgebonden en toen naar binnen. Het begon ineens keihard te regenen. Ook nu steeds buien waardoor je weer overal slakken tegenkomt
Geplaatst: 2 juli 20241 j Tomaten gediefd en vloeibaarvoeding gegeven. bakken met planten water gegeven. dit in de kas
Geplaatst: 3 juli 20241 j Auteur Snel water gegeven onder glas en flink geoogst: uien, snijbiet, tuinbonen, courgette, tijm en sla. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 4 juli 20241 j Enige wat ik oogst, is onkruid volgens mij…Ik heb wat geschud aan tomatenplanten. Tomaten gedieft wat onkruid geoogst, kip apart gezet na een koude douche, molshopen aangestampt, wat druiven takken ingekort en de was buiten opgehangen.
Geplaatst: 4 juli 20241 j De plek waar de aardappels gestaan hebben onkruidvrij gemaakt en de grond bewerkt zodat er straks een volgend gewas kan groeien (weet nog niet wat ik daar neer ga zetten). Thuis bonen gekweekt voor t raam, deze uitgepoot in de tuin. Nu maar hopem dat ze niet de grond uit waaien, of alsnog opgevreten worden. Armen vol heermoes verwijderd, en op diverse plekken geschoffeld. Koolrabi groeit goed in het folie kasje. Komkommerplant de goede kant op laten klimmen, ben benieuwd wanneer daar eens bloemen aan gaan komen, vooralsnog alleen blad. Courgette gaat goed, alleen veel mannelijke bloemen, nog bijna geen vrouwelijke te zien. Dille groeit ook goed, en ruikt heerlijk, net als de meeste kruiden overigens. Er staat 1 jakobskruiskruid plant aan de rand van mn moestuin. Maar aangezien er zoveel insecten op afkomen denk ik dat ik die laat staan totdat die uitgebloeid is. En bij het maken van 'pluisjes' zal ik hem verwijderen. En veel vlinders gespot vandaag. Koolwitje, dagpauwoog en atalanta waren in de meerderheid
Geplaatst: 4 juli 20241 j Voel me af en toe een beetje een bipolaire moestuinier dit jaar. Vol goede moed naar de tuin, ookal weet ik dat ik daar een bergje tuinellende aantref. Toch beginnen, maar alles zit tegen. Probeer de fruitkooi af te maken, maar te weinig hout en te weinig schroeven. 🙄 Het gaas vastzetten met krammetjes ging niet want het hout flexte teveel. Dan een rondje op de tuin om het werk in te schatten, toen zakte de moed me toch weer in de schoenen. Ongelooflijke rotzooi en overal onkruid. 😩 Achja, het zal toch wel een keer beter gaan? Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.